Veel prijsverschil origineel en after market

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Binnenkort ga ik het voorwiellager na 270.000 km vervangen. Me dunkt, het eerste lager heeft het keurig volgehouden. Ik schrik wel van het grote prijsverschil tussen een origineel Volvo-lager en een SKF-lagerset: €245,- en €94,-. En SKF is toch ook geen China-crap?
Misschien is het Volvo-lager ook wel een SKF-lager ...

Graag jullie reacties.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Goed mogelijk dat de Volvo lagerset gewoon een SKF lager is, in een mooi blauw Volvo doosje. Of van een ander gerenommeerd merk. De grootste 3 zijn dacht ik SKF, INA/FAG en NTN. De grootste concurrent van SKF is echter niet de nummer 2 of 3, maar de Chinese namaak SKF... Let dus op wat je koopt, er is zeer veel namaak in omloop, maar als je bij een goede handelaar koopt zit je wel safe.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Frederik Welvaert schreef: Goed mogelijk dat de Volvo lagerset gewoon een SKF lager is, in een mooi blauw Volvo doosje. Of van een ander gerenommeerd merk. De grootste 3 zijn dacht ik SKF, INA/FAG en NTN. De grootste concurrent van SKF is echter niet de nummer 2 of 3, maar de Chinese namaak SKF... Let dus op wat je koopt, er is zeer veel namaak in omloop, maar als je bij een goede handelaar koopt zit je wel safe.
Ik wil toch hopen dat gerenommeerde internetwinkel, in mijn geval Carpartsdirect, niet de boel belazeren met namaak SKF?! Zij bieden verschillende lagers aan in verschillende prijsklassen. De duurste is SKF, en kost nog maar minder dan de helft van het Volvo-lager. Ik blijf het prijsverschil wel erg groot vinden.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Frederik Welvaert schreef: Goed mogelijk dat de Volvo lagerset gewoon een SKF lager is, in een mooi blauw Volvo doosje. Of van een ander gerenommeerd merk. De grootste 3 zijn dacht ik SKF, INA/FAG en NTN. De grootste concurrent van SKF is echter niet de nummer 2 of 3, maar de Chinese namaak SKF... Let dus op wat je koopt, er is zeer veel namaak in omloop, maar als je bij een goede handelaar koopt zit je wel safe.
Die kans is zeer aanwezig. Heb eens gehoord dat Volvo is opgericht door SKF.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat laatste is juist.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Nou heb ik het idee dat ik wel heel erg snel het geluid van een beginnend, versleten voorwiellager heb opgepakt. Ervan uitgaande dat het geluid nu echt praktisch (nog) niet te horen is, hoe lang denken jullie dat het nog kan duren voordat er echt ietsaan de hand is? M.a.w. hoe snel verslijt het lager als het een keer begint?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29483
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je signalen van versleten onderdelen merkt dan is het handig om de reparatie in te plannen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Svenska Kogellager Factory? Of iets wat erop lijkt dus.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Msuidgeest schreef: Svenska Kogellager Factory? Of iets wat erop lijkt dus.
aardig raak idd.. SKF, Svenska Kullager Fabriken
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niet een gecupte band? Zou zonde zijn als je het lager vervangt en het geluidje er nog is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Volvo monteert zowel INA/FAG als SKF-lager units onder de Classic. Die haalde ik er ook onderuit, zie foto's bij topic 'deze OEM-delen monteert Volvo''.
Ja, het prijsverschil met exact hetzelfde deel van hetzelfde merk, alleen er staat Volvo op, is enorm, 2-3 zo duur. Bij wiellagers staat trouwens geen Volvo op, maar gewoon SKF, dat zal je zien als je er onderuit hebt. (dit soort lagers worden ook in andere merken gemonteerd). Die SKF-unit voor 94,- is een normale prijs voor een echte SKF.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor lambda-sondes. Exact dezelfde Denso-sensor alleen dan in een Volvo-doosje kost 300,-, terwijl deze in een Denso-doosje voor 100,- overal verkrijgbaar is. Doe er je voordeel mee.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Even zoeken en vergelijken kom je ver mee. Sommige dingen zijn bij de dealer vreemd genoeg wel goedkoper, andere dingen krijgen een heel duur blauw doosje.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef: Niet een gecupte band? Zou zonde zijn als je het lager vervangt en het geluidje er nog is.
Frederik Welvaert schreef: Even zoeken en vergelijken kom je ver mee. Sommige dingen zijn bij de dealer vreemd genoeg wel goedkoper, andere dingen krijgen een heel duur blauw doosje.
Heren,
@ edraket: gecupte band heb ik idd. ook aan gedacht. Ik zal bij het betreffende voorwiel eens het wiel verwisselen met een wiel met winterband. Kijken of het geluid blijft.
@Frederik Welvaert: Ik heb exact dezelfde ervaring: Meestal pak ik origineel omdat het prijsverschil met goede aftermarket te dragen is. Maar in dit geval (voorwiellager) vind ik het prijsverschil niet te verantwoorden. Heb ik alleen een probleem. Toen ik de vorige keer een voorwiellager (origineel) verving, kreeg ik van de dealer een Volvo-fles n/p 1161370 mee voor op de spleenvertanding van de steekas. Ik heb toen niet kunnen opduiken WELK Loctite-nummer, m.a.w. welke sterkte, dat spul toen had:

Wie kan mij vertellen welk Loctite-nummer ik moet gebruiken voor de spleenvertanding van de steekas aan de wielkant? Dank jullie.
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Johan s60 schreef: Ik zou 262 gebruiken (niet teveel)
http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 2623029249
Het juiste antwoord is Loctite 638! Dit is volgens Volvo de ‘aftermarket vervanger’ van de origineel Volvo lijm p/n 1161370, alleen voor de helft van de prijs.
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Nu heb ik voren alle twee de wiellagers vervangen, maar wat mij nu te binnen schiet: zal het ‘hulplager’ van de rechter aandrijfas nu niet ook aan vervanging toe zijn? Heeft iemand ervaring met dit lager? Welk geluid zal het maken indien het echt versleten is? Ben benieuwd naar een antwoord.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat kun je toch zo voelen als je de as uitbouwt of even het hulplager losmaakt. gaat bijna nooit stuk. Dit lager wordt ook niet heel zwaar belast.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Mijn S80, tweedehands gekocht, bleek een kromme rechteras te hebben. Geleidelijk begin de auto te trillen bij accellereren. Ik heb eerst de binnenste homokineet vervangen, die was helemaal versleten. Toen de buitenste. Toen de trilling weer terugkwam heb ik de hele as vervangen. Moraal van dit verhaal: zelfs een kromme as deed dat lager waar jij het over hebt, niet kapot gaan. Alleen de binnenste homokineet. Dus ik zou hem rustig laten zitten tenzij je kunt voelen dat er iets niet deugt.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Dank voor de geruststelling. Ander vraag: Hoe groot is de kans dat bij 275.000 km een achterwiellager begint te verslijten en aan welk bijgeluid moet ik dan denken?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt hier nog heel veel vragen stellen waar niemand op afstand een antwoord op kan geven. Beste is de auto even opkrikken en voelen of het lager nog goed voelt en geen speling heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”