Pagina 1 van 1
Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 24.05.2017 - 13:58
door rkr
Binnenkort ga ik het voorwiellager na 270.000 km vervangen. Me dunkt, het eerste lager heeft het keurig volgehouden. Ik schrik wel van het grote prijsverschil tussen een origineel Volvo-lager en een SKF-lagerset: €245,- en €94,-. En SKF is toch ook geen China-crap?
Misschien is het Volvo-lager ook wel een SKF-lager ...
Graag jullie reacties.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 24.05.2017 - 14:07
door Frederik Welvaert
Goed mogelijk dat de Volvo lagerset gewoon een SKF lager is, in een mooi blauw Volvo doosje. Of van een ander gerenommeerd merk. De grootste 3 zijn dacht ik SKF, INA/FAG en NTN. De grootste concurrent van SKF is echter niet de nummer 2 of 3, maar de Chinese namaak SKF... Let dus op wat je koopt, er is zeer veel namaak in omloop, maar als je bij een goede handelaar koopt zit je wel safe.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 24.05.2017 - 23:15
door rkr
Frederik Welvaert schreef:
Goed mogelijk dat de Volvo lagerset gewoon een SKF lager is, in een mooi blauw Volvo doosje. Of van een ander gerenommeerd merk. De grootste 3 zijn dacht ik SKF, INA/FAG en NTN. De grootste concurrent van SKF is echter niet de nummer 2 of 3, maar de Chinese namaak SKF... Let dus op wat je koopt, er is zeer veel namaak in omloop, maar als je bij een goede handelaar koopt zit je wel safe.
Ik wil toch hopen dat gerenommeerde internetwinkel, in mijn geval Carpartsdirect, niet de boel belazeren met namaak SKF?! Zij bieden verschillende lagers aan in verschillende prijsklassen. De duurste is SKF, en kost nog maar minder dan de helft van het Volvo-lager. Ik blijf het prijsverschil wel erg groot vinden.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 28.05.2017 - 22:40
door Ben W
Frederik Welvaert schreef:
Goed mogelijk dat de Volvo lagerset gewoon een SKF lager is, in een mooi blauw Volvo doosje. Of van een ander gerenommeerd merk. De grootste 3 zijn dacht ik SKF, INA/FAG en NTN. De grootste concurrent van SKF is echter niet de nummer 2 of 3, maar de Chinese namaak SKF... Let dus op wat je koopt, er is zeer veel namaak in omloop, maar als je bij een goede handelaar koopt zit je wel safe.
Die kans is zeer aanwezig. Heb eens gehoord dat Volvo is opgericht door SKF.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 29.05.2017 - 06:50
door Ben
Dat laatste is juist.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 02.06.2017 - 12:58
door rkr
Nou heb ik het idee dat ik wel heel erg snel het geluid van een beginnend, versleten voorwiellager heb opgepakt. Ervan uitgaande dat het geluid nu echt praktisch (nog) niet te horen is, hoe lang denken jullie dat het nog kan duren voordat er echt ietsaan de hand is? M.a.w. hoe snel verslijt het lager als het een keer begint?
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 02.06.2017 - 14:47
door lint
Als je signalen van versleten onderdelen merkt dan is het handig om de reparatie in te plannen.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 02.06.2017 - 21:56
door Msuidgeest
Svenska Kogellager Factory? Of iets wat erop lijkt dus.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 02.06.2017 - 22:19
door OGA244
Msuidgeest schreef:
Svenska Kogellager Factory? Of iets wat erop lijkt dus.
aardig raak idd.. SKF, Svenska Kullager Fabriken
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 03.06.2017 - 09:56
door edraket
Niet een gecupte band? Zou zonde zijn als je het lager vervangt en het geluidje er nog is.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 09.06.2017 - 20:55
door La Bruja
Volvo monteert zowel INA/FAG als SKF-lager units onder de Classic. Die haalde ik er ook onderuit, zie foto's bij topic 'deze OEM-delen monteert Volvo''.
Ja, het prijsverschil met exact hetzelfde deel van hetzelfde merk, alleen er staat Volvo op, is enorm, 2-3 zo duur. Bij wiellagers staat trouwens geen Volvo op, maar gewoon SKF, dat zal je zien als je er onderuit hebt. (dit soort lagers worden ook in andere merken gemonteerd). Die SKF-unit voor 94,- is een normale prijs voor een echte SKF.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor lambda-sondes. Exact dezelfde Denso-sensor alleen dan in een Volvo-doosje kost 300,-, terwijl deze in een Denso-doosje voor 100,- overal verkrijgbaar is. Doe er je voordeel mee.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 10.06.2017 - 05:55
door Frederik Welvaert
Even zoeken en vergelijken kom je ver mee. Sommige dingen zijn bij de dealer vreemd genoeg wel goedkoper, andere dingen krijgen een heel duur blauw doosje.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 19.06.2017 - 12:14
door rkr
edraket schreef:
Niet een gecupte band? Zou zonde zijn als je het lager vervangt en het geluidje er nog is.
Frederik Welvaert schreef:
Even zoeken en vergelijken kom je ver mee. Sommige dingen zijn bij de dealer vreemd genoeg wel goedkoper, andere dingen krijgen een heel duur blauw doosje.
Heren,
@ edraket: gecupte band heb ik idd. ook aan gedacht. Ik zal bij het betreffende voorwiel eens het wiel verwisselen met een wiel met winterband. Kijken of het geluid blijft.
@Frederik Welvaert: Ik heb exact dezelfde ervaring: Meestal pak ik origineel omdat het prijsverschil met goede aftermarket te dragen is. Maar in dit geval (voorwiellager) vind ik het prijsverschil niet te verantwoorden. Heb ik alleen een probleem. Toen ik de vorige keer een voorwiellager (origineel) verving, kreeg ik van de dealer een Volvo-fles
n/p 1161370 mee voor op de spleenvertanding van de steekas. Ik heb toen niet kunnen opduiken WELK Loctite-nummer, m.a.w. welke sterkte, dat spul toen had:
Wie kan mij vertellen
welk Loctite-nummer ik moet gebruiken voor de spleenvertanding van de steekas aan de wielkant? Dank jullie.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 19.06.2017 - 17:36
door Johan s60
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 05.09.2017 - 14:53
door rkr
Het juiste antwoord is
Loctite 638! Dit is volgens Volvo de ‘aftermarket vervanger’ van de origineel Volvo lijm
p/n 1161370, alleen voor de helft van de prijs.
Kogellager van de rechter aandrijfas
Geplaatst: 18.10.2017 - 13:39
door rkr
Nu heb ik voren alle twee de wiellagers vervangen, maar wat mij nu te binnen schiet: zal het ‘hulplager’ van de rechter aandrijfas nu niet ook aan vervanging toe zijn? Heeft iemand ervaring met dit lager? Welk geluid zal het maken indien het echt versleten is? Ben benieuwd naar een antwoord.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 18.10.2017 - 14:09
door edraket
Dat kun je toch zo voelen als je de as uitbouwt of even het hulplager losmaakt. gaat bijna nooit stuk. Dit lager wordt ook niet heel zwaar belast.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 18.10.2017 - 23:04
door cees klumper
Mijn S80, tweedehands gekocht, bleek een kromme rechteras te hebben. Geleidelijk begin de auto te trillen bij accellereren. Ik heb eerst de binnenste homokineet vervangen, die was helemaal versleten. Toen de buitenste. Toen de trilling weer terugkwam heb ik de hele as vervangen. Moraal van dit verhaal: zelfs een kromme as deed dat lager waar jij het over hebt, niet kapot gaan. Alleen de binnenste homokineet. Dus ik zou hem rustig laten zitten tenzij je kunt voelen dat er iets niet deugt.
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 19.10.2017 - 15:06
door rkr
Dank voor de geruststelling. Ander vraag: Hoe groot is de kans dat bij 275.000 km een achterwiellager begint te verslijten en aan welk bijgeluid moet ik dan denken?
Re: Veel prijsverschil origineel en after market
Geplaatst: 19.10.2017 - 17:53
door edraket
Je kunt hier nog heel veel vragen stellen waar niemand op afstand een antwoord op kan geven. Beste is de auto even opkrikken en voelen of het lager nog goed voelt en geen speling heeft.