Roller van riem kapot??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
max2010
2nd Gear member

Hi forummers

Nou ik heb weer wat. Morgen gaan we met vakantie. Althans dat was de bedoeling. Vandaag start ik de auto en.... de auto jankt en stuurt niet. Onder de motorkap zie ik slijpsel van een riem. De riem draait niet en jankt. Er is een heel stuk uit de metalen rol bovenaan waar de riem overheen draait. Na even lopen (net als ik de auto uit wil doen) rolt de riem weer en is het geluid weg. Maar de riem lijkt ook een stukje van de rol af te zijn.

Zucht.

Het enige dat gebeurd is de laatste periode is een raar geluid bij gasgeven twee weken geleden. Ik was toen op weg naar de garage nadat de wegenwacht er al bij was geweest en niets gezien had. Op weg naar die garage hoorde ik een enorme bonk onder de auto en schoot er iets weg. Het geluid was daarna ook weg. Het werd afgedaan met 'er zal wel een tak onder de auto gezeten hebben'.

Maar nu dus dit. Ik heb geen idee of het een met het ander te maken heeft of niet. Maar die rol waar de riem overheen draait is dus niet goed dat is duidelijk. Gisteren hoorde ik hetzelfde eventjes en kon ik het stuur niet draaien maar na opnieuw starten was het weg. Ik heb gisteren nog een paar keer gewoon zonder problemen gereden.

Maar nu dus een probleem

heeft iemand een idee wat dit precies is? Is dit een grote reparatie? Morgen vertrekt de ferry.... ik hoop van harte niet zonder mij!! Kan iemand een suggestie doen wat dit is? Moet de hele riem(set) vervangen worden nu? Dat is nog hartstikke duur ook natuurlijk?

Help.

Een verdrietige Max

Deze auto heeft me niet veel geluk gebracht :-(

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
Fredhead
Geartronic member

De rol die jij ziet is van de multiriem, niet van de distributie.
Dit maakt het heel wat minder kostbaar. Hoop wel voor je dat de garage vandaag direct tijd heeft want naast je stuurbekrachtiging hangt je airco en dynamo hier ook aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Vandaag (Hemelvaartsdag) geef ik weinig kans. :(
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Fredhead
Geartronic member

Oh ja...ik heb daar door mijn werk geen idee meer van, alle dagen zijn werkdagen.
Dat komt even goed onhandig uit nu :(
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
max2010
2nd Gear member

Dank voor de reacties alvast! Is dat een tijdrovende klus? Die riem zit nu niet meer helemaal mooi erop. Kan ik hier nog een klein stukje mee doorrijden of niet? In theorie zou ik dan wellicht de ferry kunnen nemen en meteen ter plaatse laten repareren als het morgen niet meer lukt?

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
max2010
2nd Gear member

Nu met foto. Slijpsel van de riem en de hap uit de rol.....

Afbeelding

Afbeelding

Heel graag advies over wel of niet een stukje ermee rijden als het eenmaal draait
en of het een tijdrovende klus is

Ik kan dit niet zelf, wat moet ik vragen als ik morgen rond ga bellen in alle vroegte of iemand me kan hebben?

Ik hoop zoooooo dat ik de ferry nog kan halen!!
Laatst gewijzigd door max2010 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Toevallig woonplaats service van de wegenwacht? Dat zou je redding kunnen zijn. Enige wat je nodig bent is een nieuwe multiriem en nieuw/ander loopwielen. Klein uurtje werk als je de onderdelen hebt.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Oceanracer
Geartronic member

Als je riem knapt en tussen je distributieriem terecht komt, ben je pas écht aan de beurt. Vraag dat maar aan de poster hierboven...

Haal eventueel je riem er helemaal af en zorg voor een 100% volle accu. Neem het gebrek aan stuurbekrachtiging voor lief en er valt mee te rijden. Wel je lichtschakelaar op stadslicht zetten, want anders sta je binnen 10 minuten al stil.

Let wel, dit is alleen in geval van nood te doen. Dus niet met een vol geladen auto en gezin uitproberen, als je onderweg strandt, ben je verder van huis.

Voor na de vakantie: Een nieuwe poelie en dito riem is tientjes werk en gemakkelijk zelf te doen.
Kijk hier even voor tips: viewtopic.php?t=65818
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef: Als je riem knapt en tussen je distributieriem terecht komt, ben je pas écht aan de beurt. Vraag dat maar aan de poster hierboven...

Haal eventueel je riem er helemaal af en zorg voor een 100% volle accu. Neem het gebrek aan stuurbekrachtiging voor lief en er valt mee te rijden. Wel je lichtschakelaar op stadslicht zetten, want anders sta je binnen 10 minuten al stil.

Let wel, dit is alleen in geval van nood te doen. Dus niet met een vol geladen auto en gezin uitproberen, als je onderweg strandt, ben je verder van huis.

Voor na de vakantie: Een nieuwe poelie en dito riem is tientjes werk en gemakkelijk zelf te doen.
Kijk hier even voor tips: viewtopic.php?t=65818
Ik neem aan dat dit advies alleen bedoeld is voor het ritje van huis naar de dealer.
Zo op vakantie lijkt me uitgesloten. En TS wil de auto waarschijnlijk mee op vakantie.
Dat wordt dus een huurauto of een dag later op vakantie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Oceanracer
Geartronic member

Hij gaat toch met de boot? Althans dat begreep ik...

Er staat ook bij, alleen in geval van nood. Dus NIET mee op vakantie en NIET volgeladen met een gezin!
max2010
2nd Gear member

Ik ga morgen eerst rondbellen of iemand me kan helpen want als ik het goed begrijp is het niet een gigantische klus voor iemand die weet wat hij doet?

Nee vakantie ermee is geen optie, het is óf naar een garage hier, of eventueel - als het zou kunnen - van Rotterdam naar de boot in Ijmuiden en dan in Newcastle meteen naar de garage bij aankomst. Daarvoor zou ik morgen dan misschien een afspraak kunnen maken.

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
Oceanracer
Geartronic member

Is écht een klusje van niks! Moet je alleen iemand hebben die zo'n riem en poelie op voorraad heeft of snel kan leveren. Het nadeel van nu is "snel", want de bezetting van de garages zal morgen minimaal zijn, ivm de vele vrije werknemers.

Succes!!
Johan s60
6th Gear member

Wat ik zie is een kapotte poelie vd stuurpomp en dynamo (die is helemaal weg dat zal de klap wel zijn geweest), moeten allebei vern. worden, daarnaast zou ik ook de spanner vern.

En een nieuwe riem natuurlijk, ik zou hier geen meter meer mee rijden, riem verwijderen en naar een garage gaan.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Oceanracer
Geartronic member

Je hebt gelijk, de vrijlooppoelie van de dynamo is inderdaad helemaal weg. Dat maakt het wel gelijk wat duurder, maar niet veel meer extra werk. Vooropgesteld dat die van de aircopomp nog wel heel is, want als het iets is geweest wat van onder de auto is gekomen (die tak) is het aannemelijk dat die ook op z'n mieter heeft gekregen.

Spanner gelijk mee vervangen is inderdaad een goede tip!
max2010
2nd Gear member

Eh de vrijloop poelie dus? Kan ik dat morgen zo doorgeven? Airco deed het gisteren gewoon nog, maakt dat nog uit of zegt dat niets?

Vrijloop poelie, spanner en riem? Ik voel me een enorme oen hoor dus ik ben enorm blij met jullie input. Hoe lang zou zoiets duren als ik geholpen zou kunnen worden morgen?

Niet naar IJmuiden rijden dus :-(

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
Johan s60
6th Gear member

De dynamo poelie zal waarschijnlijk al een poosje gepiept hebben, en op hemelvaart de geest gegeven.
Denk dat de dynamo poelie de stuurpomp poelie omzeep geholpen heeft.
max2010
2nd Gear member

Ik heb echt geen piepje gehoord eerlijk gezegd. Het geluid van 10 dagen geleden was gigantisch. Bij het gasgeven een heel raar geluid. Ik was toen op weg naar de garage om te laten kijken omdat de wegenwacht niets kon doen. Op weg naar die garage hoorde ik een enorme knal en schoot er iets weg. geluid was daarna totaal weg. Ik heb in de laatste 10 dagen ook veel gereden zonder enig geluid of gedoe :-( Ik snap het echt niet.

Wat is nou die dynamo poelie? Waar dat hapje uit is?

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
Johan s60
6th Gear member

Dat de airco het nog doet zegt niks over de staat vd aircopomp poelie, dus je moet echt alle poelies controleren op beschadegingen, denk dat je van geluk mag spreken dat je geen deuk in de motorkap hebt.
Johan s60
6th Gear member

Het rood omcirkelde zat je dynamo poelie die is helemaal weg nu (klap boem) normaal heeft die een diameter van ca. 5 a 6 cm.

Het wit omcirkelde is een stuk wat uitgebroken is vd stuurpomp poelie (is een kunstof wiel)
Bijgevoegd plaatje hoe dynamo poelie er uit hoort te zien, hopelijk is de dynamo niet beschadigd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
max2010
2nd Gear member

OMG dan was dat dus inderdaad dat geluid :-( Wat erg, want dan heb ik dus 10 dagen nu daarmee gereden (zonder geluidjes trouwens) en had ik dit dus veel eerder moeten zien. Maar wat vreemd dat ik dan pas gisteren de brandlucht rook van (blijkbaar) het rubber van de riem en dat het nu pas echt mis is gegaan :-( Logisch inderdaad dat de dynamo poelie (ha) een hap uit dat kunststof ding heeft genomen. Zucht. Is dit wel te doen qua reparatie en tijd? Oh ik zit vol verbazing te kijken naar dat metalen ding want dat hoorde ik dus. Wat raar allemaal. Dank voor alle hulp tot nu toe. Nou nog iemand die het kan verhelpen hahaha :-)
Laatst gewijzigd door max2010 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Volvo V90 (2022)
Volvo V70 (2005) - LPG
Volvo 850 estate - LPG
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”