D5204 + M66W

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
gearbox
Starter

Eerst even een korte introductie. Mijn naam is Haris, een 40-jarige Rotterdammer. Op dit moment nog redelijk tevreden bestuurder van een oude BMW 120i van 2006. In de nabije toekomst zou ik graag eens een dikke diesel willen bezitten, voordat ze allemaal uitgestorven zijn. Grote kans dat het een V40 D4 5-cilinder wordt, vandaar dat ik lid ben geworden van dit forum.

Waar ik me bij de moderne diesels behoorlijk aan kan ergeren, is de ontzettend lange 6de versnelling, waardoor de motor bij relatief hoge snelheden relatief weinig toeren draait. Ik begrijp de voordelen hiervan, maar vindt het een groot nadeel dat je bv. moet terugschakelen als de snelheid onder zo'n 80 km/uur zakt. Van mij mag die 6de versnelling best een stuk korter, ook al gaat dit in de praktijk mogelijk meer verbruik en lawaai opleveren. Je krijgt er meer trekkracht (bij lagere snelheden) voor terug en daarmee ook een leuker rijdende auto.

De vraag is dus: is het mogelijk om de standaard versnellingsbak M66D te vervangen door de "close ratio" M66W, die we kennen van de oude 2.5T en T5 5-cilinder benzinemotoren? Als ik de foto's op bv. onderdelenlijn.nl bekijk, zie ik nagenoeg geen verschillen tussen deze twee types versnellingsbak. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het veel meer is dan plug 'n play. Kan iemand mij uitleggen waarom deze swap niet mogelijk is (binnen een redelijk budget uiteraard)? :)

Alvast bedankt voor de reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”