Het ontstaan van een project.

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
haasje
4th Gear member

Zoals meestal komen projecten tot stand door een bepaalde wens of ergernis en dat is in dit geval niet anders:

Ik had een aantal weken geleden een after market radio gekocht (Pioneer appradio 4). Mijn grootste gemis was eigenlijk dat de stuurwiel bediening niet meer werkte. Na veel zoeken op internet naar een oplossing, helaas de conclusie moeten trekken dat er niets te koop was dat aan mijn eisen voldeed. De meeste kant en klare oplossingen werken pas vanaf ongeveer modeljaar 2004, de optie die wel zou moeten werken was me a veel te duur en b veel te beperkt. Tja wat rest er dan; zelf iets maken. En zo begon dus dit project.

Ik had een lijst met wensen en eisen:
- Zoveel mogelijk knoppen van het stuur gebruiken, omdat de originele navigatie ook niet meer werkt (en inmiddels ook al uitgebouwd is) zijn ook die knoppen beschikbaar voor hergebruik (in totaal nu dus 12 knoppen).
- Geen wijzigingen in de auto maken die ik niet ongedaan zou kunnen maken.
- In verband met mijn beperkte elektronica en programmeer ervaring moest het redelijk simpel zijn.

De eerste ideeën waren om de canbus signalen die naar de originele radio gaan te gebruiken en deze om te zetten naar een voor de radio begrijpbare opdrachten. Na deze optie eens goed bekeken te hebben de conclusie moeten trekken dat dit te hoog gegrepen is voor mij.
Maar wat dan?

Ik had hier nog een set stuurschakelaars liggen die ik niet meer nodig had en ben met deze gaan meten en puzzelen; conclusie is dat de radio en navigatie knoppen redelijk makkelijk te hergebruiken zijn. De knoppen worden ge-multiplex en deze signalen gaan naar de cruisecontrol knoppen. Deze zet het vervolgens samen met de cruise knoppen om in een digitaal signaal dat naar de SWM gaat. Deze maakt er vervolgens canbus signalen van.

Omdat ik een ander sleepring in de auto heb zitten als er origineel in hoort (vanwege een eerder project; verlichting van de knoppen werkend maken) had ik 2 draden over in de sleepring (de 2 airbag draden voor de 2de trap ontsteking die niet gebruikt wordt in mijn auto). Deze zou ik dus kunnen gebruiken om de communicatie vanuit het stuurwiel naar buiten te kunnen krijgen. Maar hoe ga ik dat aanpakken?
Ik had van een eerder (gestopt) project een arduino (uno) over, wetende dat daar behoorlijk veel mee te maken is maar eens op zoek gegaan naar de mogelijkheden en te kijken of dit bruikbaar zou kunnen zijn. om een lang verhaal kort te maken, dat kan.

Om wat dingen te kunnen gaan proberen (en om nog een ander idee later te kunnen gaan uitvoeren) heb ik via aliexpress diverse dingen besteld voor de arduino, waaronder een arduino nano (makkelijker inbouwen ivm formaat), 433 MHz zender en ontvanger, sensor kit, etc, etc.

Het eerste idee wat ik had kon (voorlopig) niet doorgaan, kreeg iets anders binnen dan dat ik besteld had. Dus de plannen iets veranderd en besloten om de arduino nano in de zetten in het stuurwiel. Nu kent arduino de optie tot I2C communicatie en laat die nu net 2 data lijnen nodig hebben (en een gemeenschappelijke massa), dit kwam dus mooi uit. Thuis een test opstelling gemaakt met de nano en de uno en met veel vallen en opstaan een stukje software geschreven om beide met elkaar te laten communiceren (lang leve de vele voorbeelden van mensen op het internet). Hoera, de testopstelling werkte. Nu het definitieve inbouwen. Helaas is met het de-solderen van de headers 1 van de I2C aansluitingen van mijn nano gesneuveld, dus maar vlug een paar nieuwe nano's besteld.
Nu is wachten niet mijn sterkste kant en ga je dus liggen denken of er geen andere oplossing zou zijn. Nu had ik dus ook een 433MHz zender en een ontvanger besteld, zou ik hier iets mee kunnen?

Na weer veel zoeken, testen, fout opsporen etc. lukte het me om beide arduino's via 433MHz met elkaar te laten communiceren en om de overdracht van de nano naar de uno voor elkaar te krijgen. De code zal absoluut niet optimaal zijn, maar voorlopig werkt het. Ik heb nog wat ideeën meer die ik wil gaan proberen, de code zal (zeker voor de ontvangende arduino) nog wel vaker aangepast gaan worden.
Gisteren de stoute schoenen maar eens aangetrokken en begonnen met de inbouw.

Stuurwiel:

De cruisecontrol knoppen zijn ongewijzigd, enige wat ik gedaan heb is de 12V en massa tbv de verlichting van de knoppen doorgelust naar de radio knoppen.
In het stuur is een 5V voedingsspanning aanwezig, deze heb ik gebruikt om de nano te voeden. Beide printjes (nano en de 433MHz zender) zijn met draden met elkaar verbonden zodat ik wat meer vrijheid had met inbouwen. De inbouw hiervan ging redelijk makkelijk.

Radio:

Om de radio aan te sturen is er een schakeling nodig met daarop een aantal weerstanden en diodes, ik heb dus een (experimenteer)printje gemaakt om zo alles stabiel te kunnen monteren in de auto (arduino, weerstanden, diodes, ontvanger en een 3,5mm jack plug voor de communicatie naar de radio)

1 van de verdere ideeën die ik nu nog heb is het bruikbaar maken van de verlichtingsaansluiting van de radio (radioverlichting in nachtmode bij het inschakelen van de verlichting). Omdat ik (zoals de meeste volvo rijders) altijd met mijn verlichting aan rij is de normale manier van aansluiten niet bruikbaar. Ik heb ook een lichtsterkte sensor besteld en wil deze gaan gebruiken om de dag en nachtstand om te schakelen. Verdere ideeën zijn niet uitgesloten.

Nu heb ik helaas geen foto's van dit alles gemaakt (is iets waar ik aan denk als ik klaar ben), maar als je wil weten hoe een arduino eruit ziet zul je google even moeten raadplegen, foto van het printje zal ik later nog wel maken (als de andere nano's binnen zijn).
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Wat een uitgebreid verslag! Succes verder, gaat mijn boerenverstand te buiten
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
lint
Geartronic member

Dat is inderdaad een zeer uitgebreid verslag, wel heel leuk al die details.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
haasje
4th Gear member

Vandaag mijn nieuwe voorraad arduino's binnen gekregen en kon dus weer verder met het project.
Ik heb nu 3 arduino nano's in gebruik:
1. zit in het stuur, voorzien van een 433HMz zender. Deze zorgt ervoor dat de knoppen die ik indruk wordt doorgegeven aan de 2de arduino.
2. zit naast de radio, voorzien van 433HMz ontvanger. Deze zorgt ervoor dat de signalen van de zender worden omgezet naar bruikbare signalen voor de radio.
3. zit naast de radio, voorzien van een lichtsensor en een relais (en tijdelijk een oled display om de lichtsterkte af te kunnen lezen). Deze zorgt ervoor dat de dag/nachtstand van de radio werkt. Omdat ik altijd met mijn verlichting aan rijdt, werkt deze niet op de normale manier.

De reden dat ik dit met 2 verschillende arduino's heb gemaakt is dat ik anders of de sensor heel vaak moet uitlezen of dat de knoppen heel traag werken. Door de sensor minder vaak uit te lezen voorkom ik dat hij te vaak wisselt (bv tunnel of lantaarnpalen). De stuurwielbediening werkt nu zoals ik gehoopt had. De dag/nacht stand vergt nog wat fijn tuning, maar dat is een kwestie van wat tijd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Xanox
2nd Gear member

Interessant topic en slim bedacht van die zender en ontvanger!

Mijn kennis met arduino is vrij beperkt maar wat coderen betreft iets minder beperkt.

Zou je niet met 2 arduino's kunnen werken en dan d.m.v. een optellende variabele, de sensor slechts op bijvoorbeeld elke 50e loop kunnen uitlezen?

Code: Selecteer alles

if (x > 50)
{
  // lees sensor uit enz.

x = 0
}

x = x + 1
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
haasje
4th Gear member

Hmm, dat zou inderdaad een optie zijn.
Ik ben nog aan het spelen met een ander idee, als dat gaat lukken zal ik toch een extra arduino nodig hebben omdat ik anders in/uitgangen te kort ga komen (de ontvangende arduino heeft er al 10 van de 13 in gebruik). Voor de kosten maakt het niet zoveel uit, de chineese klonen waren net iets boven de €2 per stuk.

Edit:
Zit net nog naar een andere oplossing te denken, vaker uitlezen en dan een gemiddelde gebruiken, voordeel hiervan is ook dat tijdelijke lichtsterkte veranderingen beter weggefilterd worden.
Wordt vervolgt...
Laatst gewijzigd door haasje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Xanox
2nd Gear member

Dat zou ook een goede optie zijn inderdaad

Code: Selecteer alles

sensordata = sensordata + (sensor)

if (x > 50)
{
  sensoravg = sensordata / 50
  if &#40;sensoravg < threshold&#41;
  &#123; 
      NACHTSTAND = 1
  &#125;  
  ELSE 
  &#123; 
     NACHTSTAND = 0
  &#125;

x = 0
&#125;

x = x + 1
Zoiets? Best of 2 worlds?
Zal neerkomen op wat tunen van de timing tho.

Je maakt me nieuwsgierig naar je andere idee waarvoor je nog een arduino nodig hebt :P
Laatst gewijzigd door Xanox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
haasje
4th Gear member

Ben vanmiddag al even aan het puzzelen geweest met de arduino average libary. Ik heb het denk ik werkend, moet alleen even kijken hoe dit in de praktijk gaat. Vooralsnog laat ik het even op de 3de arduino draaien.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
haasje
4th Gear member

Even een paar foto's die ik in de afgelopen dagen gemaakt heb:
Foto 1 is zoals het in het stuur zit. Het blauwe ding op de foto is de arduino, het rode de 433 MHz zender (beide is de krimpkous die er omheen zit)
Foto 2 is de lichtsensor, keurig verstopt onder het speaker rooster.
Foto 3 is het printje met beide arduino's, de 433 Mhz ontvanger het relais voor de verlichting etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door haasje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
evert65
6th Gear member

Knap hoor dat je dat kan , ik snap er geen bal van
Maar vind het wel mooi dat het allemaal nog werkt ook
keep calm!, your randomizer is running
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Te duur zou kunnen, maar wat is beperkt aan de CI-P2?
Leuk project!

Wellicht handiger om vanaf de canbus eea op te pakken?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
haasje
4th Gear member

wat ik te beperkt vond is het gebruik maken van slechts 4 knoppen. Ik heb er nu 12 die ik kan gebruiken voor de functie die ik wil.
Van de canbus heb ik helemaal geen brood gegeten. Dit is mijn eerste electronica projectje in jaren, mijn programmeer ervaring is nog minder.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
haasje
4th Gear member

Inmiddels weer wat verder gegaan. Deze opzet werkt nu goed, denk dat ik de waardes voor de dag/nachtstand van de verlichting nu goed ingesteld heb.

Omdat we nu toch lekker bezig zijn maar een start gemaakt met het volgende deel. Ik heb ik het verleden mijn LPi schakelaar al eens aangepast. Ik heb de oude schakelaar uitgesplitst in een schakelaar en de leds van de niveaumeter. Omdat ik deze aangesloten heb op de oude print (heb de schakelaar en de leds verwijderd en hier draden op gesoldeerd). Ik heb in het airco paneel 2 posities in gebruik, 1 met een aangepaste petrol schakelaar (schakelaar en de 2 kleuren led) en 1 blindplaatje met daarin 5 leds (niveau).
Het nadeel van de huidige constructie is dat het erg kwetsbaar is (draden zitten gesoldeerd op hele kleine en vooral breekbare eilandjes) en door ruimtegebrek heb ik nu dus veel draden naar het aircopaneel lopen, hierdoor is het verwijderen van dit paneel erg lastig. Hier door is dus pas weer een draad gebroken op de print toen ik met de radio bezig was, heb toen dus ook besloten om dit ook maar aan te gaan passen.

Verder heb ik een poos geleden een elektrisch bedienbaar zonnescherm op de hoedenplank geplaatst en de bedienschakelaar hiervoor ook in het aircopaneel geplaatst, ook deze zorgt weer voor een extra draad.

Dus stap 1 is het namaken van de schakelaar met niveaumeter met een (je raad het al) een arduino nano. In de testopstelling werkt dit nu, van de week eens kijken of ik het in de auto ook werkend krijg. De volgende stap wordt het te combineren met lichtsterkte meter, om zo ook deze functie te kunnen gebruiken met de lichtsterkte van de leds (dit is ook in de originele LPi schakelaar aanwezig, bij mij werkt dat nu niet meer). De belangrijkste verschillen op dit moment zijn:
- Direct het huidige niveau zien bij het starten van de auto (nu loop de aanduiding langzaam op)
- Ik laat nu alle 5 de niveau leds 1 x knipperen bij het starten om te zien of alle leds nog werken (was voor mij nu soms erg moeilijk te zien of ik misschien een draadje los gestoten had)
- Ik heb ook flashlube in de auto zitten. het tankje is voorzien van een niveauschakelaar die een melding geeft indien het tankje bijna leeg is. Ik heb dit echter nog steeds niet aangesloten omdat ik nog geen plaats had gemaakt voor het waarschuwingsledje. Ik heb besloten om de onderste led (de rode) van de lpg tankinhoud hiervoor te gaan gebruiken. Indien het flashlube tankje leeg is gaat de rode led van het lpg niveau knipperen.

Tot zover de vorderingen van de laatste dagen. Ik zal in de komende dagen wel even een foto maken van de huidige situatie.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
haasje
4th Gear member

Dit is de huidige situartie:
Afbeelding
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00