Het ontstaan van een project.
Geplaatst: 29.05.2017 - 03:22
Zoals meestal komen projecten tot stand door een bepaalde wens of ergernis en dat is in dit geval niet anders:
Ik had een aantal weken geleden een after market radio gekocht (Pioneer appradio 4). Mijn grootste gemis was eigenlijk dat de stuurwiel bediening niet meer werkte. Na veel zoeken op internet naar een oplossing, helaas de conclusie moeten trekken dat er niets te koop was dat aan mijn eisen voldeed. De meeste kant en klare oplossingen werken pas vanaf ongeveer modeljaar 2004, de optie die wel zou moeten werken was me a veel te duur en b veel te beperkt. Tja wat rest er dan; zelf iets maken. En zo begon dus dit project.
Ik had een lijst met wensen en eisen:
- Zoveel mogelijk knoppen van het stuur gebruiken, omdat de originele navigatie ook niet meer werkt (en inmiddels ook al uitgebouwd is) zijn ook die knoppen beschikbaar voor hergebruik (in totaal nu dus 12 knoppen).
- Geen wijzigingen in de auto maken die ik niet ongedaan zou kunnen maken.
- In verband met mijn beperkte elektronica en programmeer ervaring moest het redelijk simpel zijn.
De eerste ideeën waren om de canbus signalen die naar de originele radio gaan te gebruiken en deze om te zetten naar een voor de radio begrijpbare opdrachten. Na deze optie eens goed bekeken te hebben de conclusie moeten trekken dat dit te hoog gegrepen is voor mij.
Maar wat dan?
Ik had hier nog een set stuurschakelaars liggen die ik niet meer nodig had en ben met deze gaan meten en puzzelen; conclusie is dat de radio en navigatie knoppen redelijk makkelijk te hergebruiken zijn. De knoppen worden ge-multiplex en deze signalen gaan naar de cruisecontrol knoppen. Deze zet het vervolgens samen met de cruise knoppen om in een digitaal signaal dat naar de SWM gaat. Deze maakt er vervolgens canbus signalen van.
Omdat ik een ander sleepring in de auto heb zitten als er origineel in hoort (vanwege een eerder project; verlichting van de knoppen werkend maken) had ik 2 draden over in de sleepring (de 2 airbag draden voor de 2de trap ontsteking die niet gebruikt wordt in mijn auto). Deze zou ik dus kunnen gebruiken om de communicatie vanuit het stuurwiel naar buiten te kunnen krijgen. Maar hoe ga ik dat aanpakken?
Ik had van een eerder (gestopt) project een arduino (uno) over, wetende dat daar behoorlijk veel mee te maken is maar eens op zoek gegaan naar de mogelijkheden en te kijken of dit bruikbaar zou kunnen zijn. om een lang verhaal kort te maken, dat kan.
Om wat dingen te kunnen gaan proberen (en om nog een ander idee later te kunnen gaan uitvoeren) heb ik via aliexpress diverse dingen besteld voor de arduino, waaronder een arduino nano (makkelijker inbouwen ivm formaat), 433 MHz zender en ontvanger, sensor kit, etc, etc.
Het eerste idee wat ik had kon (voorlopig) niet doorgaan, kreeg iets anders binnen dan dat ik besteld had. Dus de plannen iets veranderd en besloten om de arduino nano in de zetten in het stuurwiel. Nu kent arduino de optie tot I2C communicatie en laat die nu net 2 data lijnen nodig hebben (en een gemeenschappelijke massa), dit kwam dus mooi uit. Thuis een test opstelling gemaakt met de nano en de uno en met veel vallen en opstaan een stukje software geschreven om beide met elkaar te laten communiceren (lang leve de vele voorbeelden van mensen op het internet). Hoera, de testopstelling werkte. Nu het definitieve inbouwen. Helaas is met het de-solderen van de headers 1 van de I2C aansluitingen van mijn nano gesneuveld, dus maar vlug een paar nieuwe nano's besteld.
Nu is wachten niet mijn sterkste kant en ga je dus liggen denken of er geen andere oplossing zou zijn. Nu had ik dus ook een 433MHz zender en een ontvanger besteld, zou ik hier iets mee kunnen?
Na weer veel zoeken, testen, fout opsporen etc. lukte het me om beide arduino's via 433MHz met elkaar te laten communiceren en om de overdracht van de nano naar de uno voor elkaar te krijgen. De code zal absoluut niet optimaal zijn, maar voorlopig werkt het. Ik heb nog wat ideeën meer die ik wil gaan proberen, de code zal (zeker voor de ontvangende arduino) nog wel vaker aangepast gaan worden.
Gisteren de stoute schoenen maar eens aangetrokken en begonnen met de inbouw.
Stuurwiel:
De cruisecontrol knoppen zijn ongewijzigd, enige wat ik gedaan heb is de 12V en massa tbv de verlichting van de knoppen doorgelust naar de radio knoppen.
In het stuur is een 5V voedingsspanning aanwezig, deze heb ik gebruikt om de nano te voeden. Beide printjes (nano en de 433MHz zender) zijn met draden met elkaar verbonden zodat ik wat meer vrijheid had met inbouwen. De inbouw hiervan ging redelijk makkelijk.
Radio:
Om de radio aan te sturen is er een schakeling nodig met daarop een aantal weerstanden en diodes, ik heb dus een (experimenteer)printje gemaakt om zo alles stabiel te kunnen monteren in de auto (arduino, weerstanden, diodes, ontvanger en een 3,5mm jack plug voor de communicatie naar de radio)
1 van de verdere ideeën die ik nu nog heb is het bruikbaar maken van de verlichtingsaansluiting van de radio (radioverlichting in nachtmode bij het inschakelen van de verlichting). Omdat ik (zoals de meeste volvo rijders) altijd met mijn verlichting aan rij is de normale manier van aansluiten niet bruikbaar. Ik heb ook een lichtsterkte sensor besteld en wil deze gaan gebruiken om de dag en nachtstand om te schakelen. Verdere ideeën zijn niet uitgesloten.
Nu heb ik helaas geen foto's van dit alles gemaakt (is iets waar ik aan denk als ik klaar ben), maar als je wil weten hoe een arduino eruit ziet zul je google even moeten raadplegen, foto van het printje zal ik later nog wel maken (als de andere nano's binnen zijn).
Ik had een aantal weken geleden een after market radio gekocht (Pioneer appradio 4). Mijn grootste gemis was eigenlijk dat de stuurwiel bediening niet meer werkte. Na veel zoeken op internet naar een oplossing, helaas de conclusie moeten trekken dat er niets te koop was dat aan mijn eisen voldeed. De meeste kant en klare oplossingen werken pas vanaf ongeveer modeljaar 2004, de optie die wel zou moeten werken was me a veel te duur en b veel te beperkt. Tja wat rest er dan; zelf iets maken. En zo begon dus dit project.
Ik had een lijst met wensen en eisen:
- Zoveel mogelijk knoppen van het stuur gebruiken, omdat de originele navigatie ook niet meer werkt (en inmiddels ook al uitgebouwd is) zijn ook die knoppen beschikbaar voor hergebruik (in totaal nu dus 12 knoppen).
- Geen wijzigingen in de auto maken die ik niet ongedaan zou kunnen maken.
- In verband met mijn beperkte elektronica en programmeer ervaring moest het redelijk simpel zijn.
De eerste ideeën waren om de canbus signalen die naar de originele radio gaan te gebruiken en deze om te zetten naar een voor de radio begrijpbare opdrachten. Na deze optie eens goed bekeken te hebben de conclusie moeten trekken dat dit te hoog gegrepen is voor mij.
Maar wat dan?
Ik had hier nog een set stuurschakelaars liggen die ik niet meer nodig had en ben met deze gaan meten en puzzelen; conclusie is dat de radio en navigatie knoppen redelijk makkelijk te hergebruiken zijn. De knoppen worden ge-multiplex en deze signalen gaan naar de cruisecontrol knoppen. Deze zet het vervolgens samen met de cruise knoppen om in een digitaal signaal dat naar de SWM gaat. Deze maakt er vervolgens canbus signalen van.
Omdat ik een ander sleepring in de auto heb zitten als er origineel in hoort (vanwege een eerder project; verlichting van de knoppen werkend maken) had ik 2 draden over in de sleepring (de 2 airbag draden voor de 2de trap ontsteking die niet gebruikt wordt in mijn auto). Deze zou ik dus kunnen gebruiken om de communicatie vanuit het stuurwiel naar buiten te kunnen krijgen. Maar hoe ga ik dat aanpakken?
Ik had van een eerder (gestopt) project een arduino (uno) over, wetende dat daar behoorlijk veel mee te maken is maar eens op zoek gegaan naar de mogelijkheden en te kijken of dit bruikbaar zou kunnen zijn. om een lang verhaal kort te maken, dat kan.
Om wat dingen te kunnen gaan proberen (en om nog een ander idee later te kunnen gaan uitvoeren) heb ik via aliexpress diverse dingen besteld voor de arduino, waaronder een arduino nano (makkelijker inbouwen ivm formaat), 433 MHz zender en ontvanger, sensor kit, etc, etc.
Het eerste idee wat ik had kon (voorlopig) niet doorgaan, kreeg iets anders binnen dan dat ik besteld had. Dus de plannen iets veranderd en besloten om de arduino nano in de zetten in het stuurwiel. Nu kent arduino de optie tot I2C communicatie en laat die nu net 2 data lijnen nodig hebben (en een gemeenschappelijke massa), dit kwam dus mooi uit. Thuis een test opstelling gemaakt met de nano en de uno en met veel vallen en opstaan een stukje software geschreven om beide met elkaar te laten communiceren (lang leve de vele voorbeelden van mensen op het internet). Hoera, de testopstelling werkte. Nu het definitieve inbouwen. Helaas is met het de-solderen van de headers 1 van de I2C aansluitingen van mijn nano gesneuveld, dus maar vlug een paar nieuwe nano's besteld.
Nu is wachten niet mijn sterkste kant en ga je dus liggen denken of er geen andere oplossing zou zijn. Nu had ik dus ook een 433MHz zender en een ontvanger besteld, zou ik hier iets mee kunnen?
Na weer veel zoeken, testen, fout opsporen etc. lukte het me om beide arduino's via 433MHz met elkaar te laten communiceren en om de overdracht van de nano naar de uno voor elkaar te krijgen. De code zal absoluut niet optimaal zijn, maar voorlopig werkt het. Ik heb nog wat ideeën meer die ik wil gaan proberen, de code zal (zeker voor de ontvangende arduino) nog wel vaker aangepast gaan worden.
Gisteren de stoute schoenen maar eens aangetrokken en begonnen met de inbouw.
Stuurwiel:
De cruisecontrol knoppen zijn ongewijzigd, enige wat ik gedaan heb is de 12V en massa tbv de verlichting van de knoppen doorgelust naar de radio knoppen.
In het stuur is een 5V voedingsspanning aanwezig, deze heb ik gebruikt om de nano te voeden. Beide printjes (nano en de 433MHz zender) zijn met draden met elkaar verbonden zodat ik wat meer vrijheid had met inbouwen. De inbouw hiervan ging redelijk makkelijk.
Radio:
Om de radio aan te sturen is er een schakeling nodig met daarop een aantal weerstanden en diodes, ik heb dus een (experimenteer)printje gemaakt om zo alles stabiel te kunnen monteren in de auto (arduino, weerstanden, diodes, ontvanger en een 3,5mm jack plug voor de communicatie naar de radio)
1 van de verdere ideeën die ik nu nog heb is het bruikbaar maken van de verlichtingsaansluiting van de radio (radioverlichting in nachtmode bij het inschakelen van de verlichting). Omdat ik (zoals de meeste volvo rijders) altijd met mijn verlichting aan rij is de normale manier van aansluiten niet bruikbaar. Ik heb ook een lichtsterkte sensor besteld en wil deze gaan gebruiken om de dag en nachtstand om te schakelen. Verdere ideeën zijn niet uitgesloten.
Nu heb ik helaas geen foto's van dit alles gemaakt (is iets waar ik aan denk als ik klaar ben), maar als je wil weten hoe een arduino eruit ziet zul je google even moeten raadplegen, foto van het printje zal ik later nog wel maken (als de andere nano's binnen zijn).