Hier deed de PSA D2 ongeveer 1 op 24-25 en soms op echt lange ritten 100-130 kmh 1 op 28.
Opzich een prima motortje, snap de negatieve verhalen ook niet zo, dit type 1.6 dieseltje is namelijk zo'n beetje het meest gebouwde dieseltje van afgelopen jaren...
Het is zeker geen strepen trekker en rijd niet zo sporty als een D3-D4 5 pittert of een D4 VEA maar voldoet opzich prima. Althans in mijn geval wel.
Laten we wel wezen het gros van de auto's in Nederland zet niet veel meer weg als 115-120 pk, komen die allemaal vermogen te kort dan?
Wel vind ik dat wanneer je meer vermogen wilt dit beter kunt zoeken in een D3 of D4 dan de PSA D2 te tunen. Buiten het feit dat deze motor niet heel veel extra te geven valt (ik meen 140 pk max oid) haal je dan ook wel je levensduur wat naar beneden. De D2 VEA is wat dat aangaat beter te tunen.
De PSA D2 is een typisch eco blok, wat gericht is op zuinig rijden, als je die gaat tunen spreek voor zich dat je verbruik stijgen zal.
Wat dan op de langere termijn meer werkzaam is mag je zelf bepalen. Aan de ene kant een D3 met 150 pk die een hogere aanschafprijs heeft en wat meer verbruikt of een PSA D2 die je tunen gaat naar iets wat min of meer in de buurt komt van de D3, iets goedkoper is, na tuning ook meer verbruiken gaat tov standaard waarden en de tuning die een bepaald bedrag kost.
Mijn keuze, als de portemonnee niet uitmaakt hierin, zou de D3 zijn.