hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
bumke
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 09.06.2017 - 11:33
Locatie: LvC , Oost-Brabant

Hoi Forum-leden, ik heb me deze week aangemeld op dit forum omdat ik er aan zit te denken een V40-D2 te gaan kopen uit 2010-2012 (momenteel rijd ik een Ford-Cmax 1.6 TDCI uit 2005 met 3 ton op de teller) . Omdat een V40 maar zo'n 110/115? pk aan boord heeft moet ie wel getuned worden anders ga ik er op teruguit kwa acceleratie :-/
Ik heb dat al doorgegeven bij mijn garage (zij kunnen dan vast gaan rondkijken, zij zijn mijn technische steun en toeverlaat). De garage kwam met het antwoord dat je blijkbaar échte Volvo-motoren hebt en Renault motoren. Het tunen van een Volvo-motor lijkt me geen probleem :-) maar een Renault-motor tunen, mmmmm, da wee'k oknie ?
1) wat is jullie ervaring ?
2) hoe kan ik een échte Volvo herkennen (motor-type ?)
3) of kan ik beter voor een D3 of D4 gaan (D3 is niet echt zuinig toch ?)

gr.
René
Laatst gewijzigd door bumke op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vergeten
mini 850 77, mini 1100 special 75, golf 1.6 GLS 84pk, 77, kadett 1.6 S/R 92pk, 83, Ascona 2.0i 150pk, 87, vectra 2.0i 115pk, 91, Astra 1.6 100pk, 97, vectra 1.8 140pk, 2001, c-max 1.6 Tdci 136pk, 2005
(eindelijk) S60 D3, 164pk 2011
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Deze D2 is een oude Ford / PSA motor en werd in meerdere merken gebruikt.
Renault motoren waren bij het oude model V40 als ik het goed heb.

Pas bij latere modellen MY 15 zit een echte Volvo motor er in (VEA).

Oude Ford/PSA motoren zijn te tunen zoek maar hier op het forum of op Google
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou op zoek gaan naar een V40 van 2012 of jonger, die zijn iets beter te tunen. :D Tunen kan Rica, Polestar of Volvotune, Je moet zelf maar bepalen hoeveel geld het waard is en welk product het meeste aanspreekt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13779
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

daarentegen zou een 2010 V40 wel een uniek machien zijn
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Een garage die nog over Renault motoren spreekt in een Volvo kan geen dealer zijn, die zitten er volgens mij sinds de oer V40 niet meer in.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ik heb een V40 D3 5-cil. origineel 150 pk. Deze laten tunen bij Volvotune naar 200 pk. Je weet niet wat je overkomt, zo heerlijk rijden dit.
Dat is mijn advies.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

V70/2.4D/2003 schreef: Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
En zo is het... :D
Laatst gewijzigd door C30BlackStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

C30BlackStone schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
En zo is het... :D
+1 !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29594
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een V40 met D2 motor is een goede auto maar verwacht geen supersnelle auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Een collega van mij vertelde over diverse (inclusief zijn eigen) gescheurde D2 motorblokken bij wat hogere (100-200k) kilometerstanden.

Als je gaat zoeken vind je inderdaad ook diverse horrorverhalen die allemaal beginnen met koelvloeistofmeldingen en sissende doppen.

Opvallend daarbij is dat het in de meeste gevallen gaat om agressievere rijstijlen en/of zwaardere belastingen van het eco-blokje, dus in dat kader zou ik een D2 nooit laten tunen.
bumke
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 09.06.2017 - 11:33
Locatie: LvC , Oost-Brabant

sow heej, da's niet mis als ik jullie reacties leer. ik vind de V40 echt een supermooie auto en ik dacht ook nog eens superzuinig, maar "Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkoment" ???? , mmmmm, dat geeft te denken. Mn Cmax doet er zo'n 11 sec's over , da's niet gruwelijk traag maar nog trager wil ik echt niet. Jammer dus dat het -gezien jullie reacties- zo'n slecht blok is. Een D3 heeft in verhouding nogal een hoog verbruik (is dat die 5 cilinder waarover jullie het hebben ???) en een D4 valt nog buiten het budget.

Toch super bedankt voor jullie reacties (extra dank aan MIchelR over de korte uitleg van types), ik zal eens gaan kijken naar een Golf 1.6 en een Astra 1.7. Die zijn net zo zuinig, maar helaas niet zo mooi en een stuk minder luxe vermoed ik zo, maar hopelijk wel voorzien van een goeie motor.
Laatst gewijzigd door bumke op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
mini 850 77, mini 1100 special 75, golf 1.6 GLS 84pk, 77, kadett 1.6 S/R 92pk, 83, Ascona 2.0i 150pk, 87, vectra 2.0i 115pk, 91, Astra 1.6 100pk, 97, vectra 1.8 140pk, 2001, c-max 1.6 Tdci 136pk, 2005
(eindelijk) S60 D3, 164pk 2011
Duckmole
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.03.2017 - 18:54
Locatie: Oostelijk van het Zwartewater

Bumke,

Ik kom vanuit een Ford Focus 2.0 wagon uit 2006.
Rij sinds april dit jaar nu een V40 T3 en wist inderdaad niet wat me overkwam.
En dat natuurlijk in positieve zin.
Auto is stil, comfortabel en heeft geweldige stoelen.
Wegligging is ook uitstekend.
Net een vlot ritje Zwolle-Amersfoort achter de rug.
Zowel heen als terug 6,2 lt/100 km.
De Focus dronk bij dat soort snelheden 8,5/100 km.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik heb jaren met een V40 D2 gereden, rij 80K/jaar, dus vrijwel alleen snelweg en een groot gedeelte in Duitsland. De auto is met 115pk geen snelheidsmonster, maar ik ben nooit tekort gekomen.
Met goed en regelmatig onderhoud ben ik zonder storingen naar 190K gegaan met die auto.

Die horrorverhalen kun je minstens zo vinden over VW en Opel. Dan rij ik liever in een Volvo en als er ooit iets is laat de dealer je niet direct in de kou staan. Is ook veel waard!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

C30BlackStone schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
En zo is het... :D
+1

Hoewel de PSA D2 opzich zijn werk wel deed in de V40 (zonder problemen op 160k gezet) rijd ik veeeeel liever in mijn huidige ouwe beestje, de V50, ook geen enorm snelheidsmonster maar kan als het moet flink vlot meekomen.

Als je garage btw komt met Renault motor zou ik twijfelen hoe goed/betrouwbaar die technische steun en toeverlaat dan is. Maar dat terzijde.

Gewoon een D3 of D4 kopen.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Wat me opvalt, of eigenlijk niet opvalt, is dat niemand heeft gezegd van goh, je rijdt nu ook een 1.6tdci dus je weet hoe het zo ongeveer voelt. Ja de PSA motoren hebben wat verhalen, maar dat hebben kettingen etc ook bij vag. Ken ook verhalen van mensen die met een getunede 1.6 gewoon 3 ton rijden. Is maar net hoe je het onderhoud doet en ermee omgaat. Persoonlijk vind ik het in standaard trim al een fijn blok.
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

En hoeveel verschil zit er in verbruik tussen een d2 en een d3, zal toch ook wel niet mega veel zijn? Of wel?
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ik rij met mijn D3 5-cil. Gemiddeld 1 op 18 à 19
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Hier deed de PSA D2 ongeveer 1 op 24-25 en soms op echt lange ritten 100-130 kmh 1 op 28.

Opzich een prima motortje, snap de negatieve verhalen ook niet zo, dit type 1.6 dieseltje is namelijk zo'n beetje het meest gebouwde dieseltje van afgelopen jaren...
Het is zeker geen strepen trekker en rijd niet zo sporty als een D3-D4 5 pittert of een D4 VEA maar voldoet opzich prima. Althans in mijn geval wel.
Laten we wel wezen het gros van de auto's in Nederland zet niet veel meer weg als 115-120 pk, komen die allemaal vermogen te kort dan? ;-)

Wel vind ik dat wanneer je meer vermogen wilt dit beter kunt zoeken in een D3 of D4 dan de PSA D2 te tunen. Buiten het feit dat deze motor niet heel veel extra te geven valt (ik meen 140 pk max oid) haal je dan ook wel je levensduur wat naar beneden. De D2 VEA is wat dat aangaat beter te tunen.
De PSA D2 is een typisch eco blok, wat gericht is op zuinig rijden, als je die gaat tunen spreek voor zich dat je verbruik stijgen zal.

Wat dan op de langere termijn meer werkzaam is mag je zelf bepalen. Aan de ene kant een D3 met 150 pk die een hogere aanschafprijs heeft en wat meer verbruikt of een PSA D2 die je tunen gaat naar iets wat min of meer in de buurt komt van de D3, iets goedkoper is, na tuning ook meer verbruiken gaat tov standaard waarden en de tuning die een bepaald bedrag kost.
Mijn keuze, als de portemonnee niet uitmaakt hierin, zou de D3 zijn.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
bumke
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 09.06.2017 - 11:33
Locatie: LvC , Oost-Brabant

Sebastiaan, hoewel ik nog niet zo thuis ben in de afkortingen PSA, VEA etc. snap ik je verhaal wel. Dus bedankt daarvoor. Mijn ervaring met tunen (met mn Ford en daarvoor mn Vectra op gas) was juist dat deze zuiniger werden (met dezelfde rijstijl). Ook lees ik hierboven dat je "bij goed onderhoud 180k geen probleem is". Uhm, mag ik dan in mn handjes klappen dat mn C-Max (getuned) binnenkort de 300k aantikt ??? (en....... ik doe m echt niet weg omdat er iets aan de motor is :-) !!)
Ik vind gewoonweg dat elke auto minimaal 3 ton moet aankunnen (en natuurlijk weer mits goed onderhouden, maar misschien heb ik wél een goeie garage ;-) ).
Ik hoorde altijd verhalen van Volvo's die altijd 4-ton liepen. Vandaar ook "als ik nu wat meer besteed, dan heb ik een betere auto". Maar zijn ze tegenwoordig dan minder betrouwbaar ?

Het wordt dus wss een getunede PSA-D2 (zojuist opgezocht standaard 12! secondes om naar de 100 te gaan ???) of een standaard D3. Blijft nog éen vraag over: in welk bouwjaren werden de D2-PSA's en de goeie D3's gemaakt, dan kan ik gericht gaan zoeken ?

iedereen superbedankt voor jullie input !
Laatst gewijzigd door bumke op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mini 850 77, mini 1100 special 75, golf 1.6 GLS 84pk, 77, kadett 1.6 S/R 92pk, 83, Ascona 2.0i 150pk, 87, vectra 2.0i 115pk, 91, Astra 1.6 100pk, 97, vectra 1.8 140pk, 2001, c-max 1.6 Tdci 136pk, 2005
(eindelijk) S60 D3, 164pk 2011
Plaats reactie

Terug naar “V40”