Pagina 1 van 2

hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 16:14
door bumke
Hoi Forum-leden, ik heb me deze week aangemeld op dit forum omdat ik er aan zit te denken een V40-D2 te gaan kopen uit 2010-2012 (momenteel rijd ik een Ford-Cmax 1.6 TDCI uit 2005 met 3 ton op de teller) . Omdat een V40 maar zo'n 110/115? pk aan boord heeft moet ie wel getuned worden anders ga ik er op teruguit kwa acceleratie :-/
Ik heb dat al doorgegeven bij mijn garage (zij kunnen dan vast gaan rondkijken, zij zijn mijn technische steun en toeverlaat). De garage kwam met het antwoord dat je blijkbaar échte Volvo-motoren hebt en Renault motoren. Het tunen van een Volvo-motor lijkt me geen probleem :-) maar een Renault-motor tunen, mmmmm, da wee'k oknie ?
1) wat is jullie ervaring ?
2) hoe kan ik een échte Volvo herkennen (motor-type ?)
3) of kan ik beter voor een D3 of D4 gaan (D3 is niet echt zuinig toch ?)

gr.
René

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 16:49
door MichelR
Deze D2 is een oude Ford / PSA motor en werd in meerdere merken gebruikt.
Renault motoren waren bij het oude model V40 als ik het goed heb.

Pas bij latere modellen MY 15 zit een echte Volvo motor er in (VEA).

Oude Ford/PSA motoren zijn te tunen zoek maar hier op het forum of op Google

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 17:15
door Jelmer de Jong
Ik zou op zoek gaan naar een V40 van 2012 of jonger, die zijn iets beter te tunen. :D Tunen kan Rica, Polestar of Volvotune, Je moet zelf maar bepalen hoeveel geld het waard is en welk product het meeste aanspreekt.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 18:02
door OGA244
daarentegen zou een 2010 V40 wel een uniek machien zijn

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 18:36
door BlackcurrantV70
Een garage die nog over Renault motoren spreekt in een Volvo kan geen dealer zijn, die zitten er volgens mij sinds de oer V40 niet meer in.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 18:37
door V70/2.4D/2003
Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 19:56
door Erikho
Ik heb een V40 D3 5-cil. origineel 150 pk. Deze laten tunen bij Volvotune naar 200 pk. Je weet niet wat je overkomt, zo heerlijk rijden dit.
Dat is mijn advies.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 19:58
door C30BlackStone
V70/2.4D/2003 schreef: Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
En zo is het... :D

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 20:16
door BlackcurrantV70
C30BlackStone schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
En zo is het... :D
+1 !

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 20:35
door lint
Een V40 met D2 motor is een goede auto maar verwacht geen supersnelle auto.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 21:10
door Longone
Een collega van mij vertelde over diverse (inclusief zijn eigen) gescheurde D2 motorblokken bij wat hogere (100-200k) kilometerstanden.

Als je gaat zoeken vind je inderdaad ook diverse horrorverhalen die allemaal beginnen met koelvloeistofmeldingen en sissende doppen.

Opvallend daarbij is dat het in de meeste gevallen gaat om agressievere rijstijlen en/of zwaardere belastingen van het eco-blokje, dus in dat kader zou ik een D2 nooit laten tunen.

Okay, bedankt voor jullie reacties

Geplaatst: 14.06.2017 - 22:00
door bumke
sow heej, da's niet mis als ik jullie reacties leer. ik vind de V40 echt een supermooie auto en ik dacht ook nog eens superzuinig, maar "Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkoment" ???? , mmmmm, dat geeft te denken. Mn Cmax doet er zo'n 11 sec's over , da's niet gruwelijk traag maar nog trager wil ik echt niet. Jammer dus dat het -gezien jullie reacties- zo'n slecht blok is. Een D3 heeft in verhouding nogal een hoog verbruik (is dat die 5 cilinder waarover jullie het hebben ???) en een D4 valt nog buiten het budget.

Toch super bedankt voor jullie reacties (extra dank aan MIchelR over de korte uitleg van types), ik zal eens gaan kijken naar een Golf 1.6 en een Astra 1.7. Die zijn net zo zuinig, maar helaas niet zo mooi en een stuk minder luxe vermoed ik zo, maar hopelijk wel voorzien van een goeie motor.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 22:09
door Duckmole
Bumke,

Ik kom vanuit een Ford Focus 2.0 wagon uit 2006.
Rij sinds april dit jaar nu een V40 T3 en wist inderdaad niet wat me overkwam.
En dat natuurlijk in positieve zin.
Auto is stil, comfortabel en heeft geweldige stoelen.
Wegligging is ook uitstekend.
Net een vlot ritje Zwolle-Amersfoort achter de rug.
Zowel heen als terug 6,2 lt/100 km.
De Focus dronk bij dat soort snelheden 8,5/100 km.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 22:13
door Rob M
Ik heb jaren met een V40 D2 gereden, rij 80K/jaar, dus vrijwel alleen snelweg en een groot gedeelte in Duitsland. De auto is met 115pk geen snelheidsmonster, maar ik ben nooit tekort gekomen.
Met goed en regelmatig onderhoud ben ik zonder storingen naar 190K gegaan met die auto.

Die horrorverhalen kun je minstens zo vinden over VW en Opel. Dan rij ik liever in een Volvo en als er ooit iets is laat de dealer je niet direct in de kou staan. Is ook veel waard!

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 22:27
door sebastiaan84
C30BlackStone schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Wie uit een Cmax komt en in een Volvo stapt weet niet wat hem gaat overkomen. En voor de rest: gewoon een fatsoenlijke motor in het vooronder en tuning achterwege laten want tuning bij die kleine motoren is bedoeld voor lieden die wel willen trappen maar aan cilinderinhoud niet willen betalen. Wat mij betreft verkeerde zuinigheid maar swah, ik predik het 5 cilinder geloof.
En zo is het... :D
+1

Hoewel de PSA D2 opzich zijn werk wel deed in de V40 (zonder problemen op 160k gezet) rijd ik veeeeel liever in mijn huidige ouwe beestje, de V50, ook geen enorm snelheidsmonster maar kan als het moet flink vlot meekomen.

Als je garage btw komt met Renault motor zou ik twijfelen hoe goed/betrouwbaar die technische steun en toeverlaat dan is. Maar dat terzijde.

Gewoon een D3 of D4 kopen.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 23:16
door Godtoh
Wat me opvalt, of eigenlijk niet opvalt, is dat niemand heeft gezegd van goh, je rijdt nu ook een 1.6tdci dus je weet hoe het zo ongeveer voelt. Ja de PSA motoren hebben wat verhalen, maar dat hebben kettingen etc ook bij vag. Ken ook verhalen van mensen die met een getunede 1.6 gewoon 3 ton rijden. Is maar net hoe je het onderhoud doet en ermee omgaat. Persoonlijk vind ik het in standaard trim al een fijn blok.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 14.06.2017 - 23:29
door Sjo
En hoeveel verschil zit er in verbruik tussen een d2 en een d3, zal toch ook wel niet mega veel zijn? Of wel?

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 15.06.2017 - 07:04
door Erikho
Ik rij met mijn D3 5-cil. Gemiddeld 1 op 18 à 19

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 15.06.2017 - 10:13
door sebastiaan84
Hier deed de PSA D2 ongeveer 1 op 24-25 en soms op echt lange ritten 100-130 kmh 1 op 28.

Opzich een prima motortje, snap de negatieve verhalen ook niet zo, dit type 1.6 dieseltje is namelijk zo'n beetje het meest gebouwde dieseltje van afgelopen jaren...
Het is zeker geen strepen trekker en rijd niet zo sporty als een D3-D4 5 pittert of een D4 VEA maar voldoet opzich prima. Althans in mijn geval wel.
Laten we wel wezen het gros van de auto's in Nederland zet niet veel meer weg als 115-120 pk, komen die allemaal vermogen te kort dan? ;-)

Wel vind ik dat wanneer je meer vermogen wilt dit beter kunt zoeken in een D3 of D4 dan de PSA D2 te tunen. Buiten het feit dat deze motor niet heel veel extra te geven valt (ik meen 140 pk max oid) haal je dan ook wel je levensduur wat naar beneden. De D2 VEA is wat dat aangaat beter te tunen.
De PSA D2 is een typisch eco blok, wat gericht is op zuinig rijden, als je die gaat tunen spreek voor zich dat je verbruik stijgen zal.

Wat dan op de langere termijn meer werkzaam is mag je zelf bepalen. Aan de ene kant een D3 met 150 pk die een hogere aanschafprijs heeft en wat meer verbruikt of een PSA D2 die je tunen gaat naar iets wat min of meer in de buurt komt van de D3, iets goedkoper is, na tuning ook meer verbruiken gaat tov standaard waarden en de tuning die een bepaald bedrag kost.
Mijn keuze, als de portemonnee niet uitmaakt hierin, zou de D3 zijn.

Re: hellup, ik dreig een V40, D2 te gaan kopen !

Geplaatst: 15.06.2017 - 10:35
door bumke
Sebastiaan, hoewel ik nog niet zo thuis ben in de afkortingen PSA, VEA etc. snap ik je verhaal wel. Dus bedankt daarvoor. Mijn ervaring met tunen (met mn Ford en daarvoor mn Vectra op gas) was juist dat deze zuiniger werden (met dezelfde rijstijl). Ook lees ik hierboven dat je "bij goed onderhoud 180k geen probleem is". Uhm, mag ik dan in mn handjes klappen dat mn C-Max (getuned) binnenkort de 300k aantikt ??? (en....... ik doe m echt niet weg omdat er iets aan de motor is :-) !!)
Ik vind gewoonweg dat elke auto minimaal 3 ton moet aankunnen (en natuurlijk weer mits goed onderhouden, maar misschien heb ik wél een goeie garage ;-) ).
Ik hoorde altijd verhalen van Volvo's die altijd 4-ton liepen. Vandaar ook "als ik nu wat meer besteed, dan heb ik een betere auto". Maar zijn ze tegenwoordig dan minder betrouwbaar ?

Het wordt dus wss een getunede PSA-D2 (zojuist opgezocht standaard 12! secondes om naar de 100 te gaan ???) of een standaard D3. Blijft nog éen vraag over: in welk bouwjaren werden de D2-PSA's en de goeie D3's gemaakt, dan kan ik gericht gaan zoeken ?

iedereen superbedankt voor jullie input !