Accu prestatie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SaYin
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 09.08.2012 - 10:07

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen binnen dit forum mbt de prestatie van de accu in de V60PIH.

Door omstandigheden staat mijn auto nu sinds vorige week bij de dealer voor reparatie te wachten op onderdelen uit Zweden. Ter vervanging heb ik een V60 PIH uit aug-16, ik rij zelf een model uit mei-15 (wel al een TE uitvoering).

Ik rij dagelijks Utrecht-Amstelveen en als ik heel erg mijn best doe, haal ik deze afstand (37-38 km) ,met de huidige weersomstandigheden, op een lading volledig elektrisch. Houdt in dat ik oa zeer rustig optrek, sommige delen gewoon achter vrachtwagens met 85-90 op de snelweg om maar op volledig elektrisch de afstand te kunnen halen. Dit is al vanaf het begin af aan zo geweest en ik heb geen noemenswaardige verslechtering van de accu kunnen constateren. Er is dan tussen de 7.6-8.1 kW aan stroom verbruikt en tussen de 0.4-0.8 kW geregenereerd. Het laatste deel van de route ben ik dan al overgeschakeld van hybride naar pure om de laatste kW aan stroom te kunnen gebruiken.

En nu rij ik gisteren en vandaag zowel heen als terug gemakkelijk op een volle acculading, hoef ik niet delen van de route achter een vrachtwagen te rijden en kan gewoon met 100km met het verkeer mee op de snelweg. Gelijkwaardige omstandigheden, zowel het weer als op de weg en bij aankomst in Amstelveen heb ik net geen kwart batterij over! En op de terugweg onder gelijkwaardige omstandigheden houdt ik ruim 1/8 van de batterij over en hoef ik niet over te gaan naar pure! Ik kan helaas niet zien hoeveel stroom ik heb verbruikt en geregenereerd, maar ik hou een significante hoeveelheid stroom beschikbaar in de accu!

Ik heb altijd begrepen dat de accu een capaciteit heeft van 11.2 kW en dat er een bepaalde hoeveelheid hiervan gereserveerd wordt en niet ingezet kan worden voor elektrisch rijden, er wordt een minimale hoeveelheid stroom aangehouden. In mijn geval verbruik ik maximaal 8.1 kW, wat inhoudt dat ik dan 3.1 kW overhoud van de volle lading. Ik vind dit nogal een hoge minimale reservering van stroom.

Ik ga dit punt bij mijn dealer aankaarten en verzoeken of zij mijn accupakket kunnen nakijken of deze wel optimaal in gebruik is en hoe dit grote verschil is te verklaren.

Is dit bij jullie herkenbaar, een van de beide scenario's? En wat is jullie ervaring met de prestatie over tijd van de accu?
Polestar 3 LE LRDM PP, Snow, Jupiter Nappa, 1.3 mpHD LED, elek. trekhaak, 20" winter
Volvo XC60 T8 Inscription, Onyx Black, alle lines, luchtvering, DAB+, alarm, 22" zomer, 20" winter, elek. trekhaak, ext. kit, PS tuning
Volvo V60 D6 TE R-Design full option, Savile Grey, 18" winter, 19" zomer, afn. trekhaak, PS tuning, PS front spoiler, Heico chassiskit
Volvo V40 D2 Summum Intro & Sec. Line, verw. voorruit, afn. trekhaak
Div, Audi (A4, A3)
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Kan het zijn dat de leenauto op kleinere wielen met smallere banden staat? De rolweerstand kan best verschil maken op de actieradius.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Ook hier een 2016 model maar wel geleverd in 2015 (2 maanden later dan de die van jou) Ik haal nu tussen de 40 en 48 km op een acculading. Dit met evenveel snelweg ( niet harder dan 95) als geen snelweg. Ik rij dan echt heel rustig. "s winters kom ik niet verder dan 40 km trouwens op hetzelfde stuk.
Ik heb het gevoel dat de accu beter is gaan presteren dan in het begin ( de eerste zomer) ik ben meer dan tevreden met de actieradius, zeker als ik het vergelijk met collega's die een Passat rijden, die halen nu nog geen 35 km....

Het zou ook best aan je 19 inch zomerset kunnen liggen, ik heb er 18 inch onder liggen
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
SaYin
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 09.08.2012 - 10:07

De leenauto staat idd op kleine wielen (235/45/R17) maar ik verwacht niet zo'n groot verschil (~20%) enkel door de bandenmaat
In de winter wanneer de auto op 18" staat, haal ik met moeite 35, maar zit eerder ergens tussen de 30-35 in (met aangepast rijgedrag)..

Ik vind het verschil nogal groot, zijn er anderen die ook gemakkelijk de 40km elektrisch halen op een volle lading in de zomer? Want dit haal ik van begin af aan al niet, met moeite 39 km eruit kunnen persen maar dan ook echt alleen met rustig rijden, onder de 100 op de snelweg, uitrollen, airco uit, etc..

Ik ga het toch maar aan dealer voorleggen om dit ook maar na te kijken, auto staat er toch nog tot minimaal volgende week woensdag...
Polestar 3 LE LRDM PP, Snow, Jupiter Nappa, 1.3 mpHD LED, elek. trekhaak, 20" winter
Volvo XC60 T8 Inscription, Onyx Black, alle lines, luchtvering, DAB+, alarm, 22" zomer, 20" winter, elek. trekhaak, ext. kit, PS tuning
Volvo V60 D6 TE R-Design full option, Savile Grey, 18" winter, 19" zomer, afn. trekhaak, PS tuning, PS front spoiler, Heico chassiskit
Volvo V40 D2 Summum Intro & Sec. Line, verw. voorruit, afn. trekhaak
Div, Audi (A4, A3)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik haal die 40-50 km wel in de zomer met Premacy 3 banden in de maat 235/45/18. In de winter met 235/45/17 haal ik tussen de 30-40 km.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Dat ligt meer aan de temperatuur dan aan de banden, lijkt me. Overigens merk ik ook dat de nieuwere leenauto's meer uit de accu halen dan mijn MY14 PIH.
Heeft vast ook met gewicht te maken, maar wellicht ook met de instellingen/regelingen van het PIH systeem
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sayin: Ik haal met mijn MY2014 met warm weer ook makkelijk de 40-45 kilometer in Pure stand.
Airco op automatisch, snelheid maximaal 100 km/uur.
Heb 17 inch Michelin Premacy en Continental.
Mijn kilometerstand 112K.

Als ik jouw regeneratie verhouding bekijk is die wel heel laag.........
Mijn laatste rit vandaag: 29,3 kilometer, verbruik 6791 kWh en regeneratie 1176 kWh.
Zeg 1:6,5, bij jou is dat minder dan 1:10.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

RoaldH schreef: Ik haal die 40-50 km wel in de zomer met Premacy 3 banden in de maat 235/45/18. In de winter met 235/45/17 haal ik tussen de 30-40 km.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Heb zelfde banden, zeflde maat, zowel zomer als winter. En haal ook die afstand.
En daarbij moet ik ook zeggen dat ik dan niet eens enorm mijn best doe om zo zuinig mogelijk te rijden. Daar komt bij dat ik vanuit Leusden als ik richting het zuiden moet altijd de heuvel op moet voor Soesterberg op de A28.
Ik heb van de rij-instructeur die je gratis kreeg toegewezen bij aflevering van de auto destijds geleerd dat 118 km/h de beste snelheid is om en meer te gaan in het verkeer en tegelijk zo efficient mogelijk om zo ver mogelijk te komen.
neemt niet weg dat je, net als bij gewone brandstof, natuurlijk bij lagere gemiddelde snelheden verder komt.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

V60Majolee schreef:
Ik heb van de rij-instructeur die je gratis kreeg toegewezen bij aflevering van de auto destijds geleerd dat 118 km/h de beste snelheid is om en meer te gaan in het verkeer en tegelijk zo efficient mogelijk om zo ver mogelijk te komen.
Hoe sneller je rijdt, des te meer neemt het elektrische verbruik toe en zul je aanmerkelijk minder ver komen dan bij 60km/u constant.
Hoe langzamer hoe minder wrijving, dus de actieradius wordt dan navenant groter.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ik gebruik meestal een openbare laadpaal en vergelijk dan de maximale laadsessie van de laad specificatie. In het begin was de laadcapaciteit maximaal 10,5 KW per laadsessie.
Na 3 jaar / 160K en dagelijks gemiddeld 1 oplading gaat er nog iets tussen 9,5 en 10KW in als de accu voor PURE leeg is. Op zich geen schokkend groot verschil na 3 jaar.
Het aantal km wat je daarmee kunt rijden is erg afhankelijk van belading, rijstijl, snelheid en buitentemperatuur en.....
Technische prestaties van de accu kun je op deze manier beter beoordelen lijkt me?
Denk wel dat de software updates soms andere info geven over resterende km''s nog beschikbaar.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@JohnH. Helemaal mee eens.
Maar voor Pure leeg moet ook het laatste blauwe vakje weg zijn. Even daarna zal de motor proberen weer een blauw vlakje bij te laden.
Of bedoel je met leeg, de stand waarbij de auto vanzelf weer naar de hybrid stand overschakelt?
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Helemaal leeg is inderdaad geen blauw vakje meer. Dan kun je nog een paar 100 meter rijden totdat de diesel vanzelf aanslaat en naar Hybride gaat, balen als je net bij de laadpaal aangekomen bent :(
Meestal als de blauwe vakjes weg zijn en de laadpaal dichtbij is schakel ik nog even naar Hybride, dan kom je nog net iets verder dan Pure maar wel op een lage snelheid en weinig acceleratie.
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Hmm dat laatste verbaast me. In mijn MY14 is het zo dat in de hybride stand de aandrijving door de motor wordt overgenomen zodra de accu ontladen is tot de onderste 3 streepjes ( waarr de kleur van de streepjes veranderd).
Dat is ook conform de uitleg die men in 2014 bij VCNL gaf.
In de leenauto die ik de afgelopen weken had, 5000 op de teller, werkte het ook zo.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ik heb ook een MY2014
In mijn display keuze verkleuren de streepjes niet. (performance of zoiets, alles rood met toerenteller.)
Doorrijden op PURE totdat een bepaald moment geen streepjes en dan kun je nog een paar 100 meter.
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ahh, ik had het over het middendisplay waar je de ladingstatus kan zien in de vorm van een batterij die uit allemaal schijfjes is opgebouwd. De laatste 3 hebben een andere tint. Hybrid mode stopt als hij bij dat niveau aankomt, Pure gaat door tot de laatste drie leeg zijn.

Maar ik snap nu dat jij het over de accu weergave in de digitale klokkenwinkel hebt.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”