Accu prestatie
Geplaatst: 29.06.2017 - 17:14
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen binnen dit forum mbt de prestatie van de accu in de V60PIH.
Door omstandigheden staat mijn auto nu sinds vorige week bij de dealer voor reparatie te wachten op onderdelen uit Zweden. Ter vervanging heb ik een V60 PIH uit aug-16, ik rij zelf een model uit mei-15 (wel al een TE uitvoering).
Ik rij dagelijks Utrecht-Amstelveen en als ik heel erg mijn best doe, haal ik deze afstand (37-38 km) ,met de huidige weersomstandigheden, op een lading volledig elektrisch. Houdt in dat ik oa zeer rustig optrek, sommige delen gewoon achter vrachtwagens met 85-90 op de snelweg om maar op volledig elektrisch de afstand te kunnen halen. Dit is al vanaf het begin af aan zo geweest en ik heb geen noemenswaardige verslechtering van de accu kunnen constateren. Er is dan tussen de 7.6-8.1 kW aan stroom verbruikt en tussen de 0.4-0.8 kW geregenereerd. Het laatste deel van de route ben ik dan al overgeschakeld van hybride naar pure om de laatste kW aan stroom te kunnen gebruiken.
En nu rij ik gisteren en vandaag zowel heen als terug gemakkelijk op een volle acculading, hoef ik niet delen van de route achter een vrachtwagen te rijden en kan gewoon met 100km met het verkeer mee op de snelweg. Gelijkwaardige omstandigheden, zowel het weer als op de weg en bij aankomst in Amstelveen heb ik net geen kwart batterij over! En op de terugweg onder gelijkwaardige omstandigheden houdt ik ruim 1/8 van de batterij over en hoef ik niet over te gaan naar pure! Ik kan helaas niet zien hoeveel stroom ik heb verbruikt en geregenereerd, maar ik hou een significante hoeveelheid stroom beschikbaar in de accu!
Ik heb altijd begrepen dat de accu een capaciteit heeft van 11.2 kW en dat er een bepaalde hoeveelheid hiervan gereserveerd wordt en niet ingezet kan worden voor elektrisch rijden, er wordt een minimale hoeveelheid stroom aangehouden. In mijn geval verbruik ik maximaal 8.1 kW, wat inhoudt dat ik dan 3.1 kW overhoud van de volle lading. Ik vind dit nogal een hoge minimale reservering van stroom.
Ik ga dit punt bij mijn dealer aankaarten en verzoeken of zij mijn accupakket kunnen nakijken of deze wel optimaal in gebruik is en hoe dit grote verschil is te verklaren.
Is dit bij jullie herkenbaar, een van de beide scenario's? En wat is jullie ervaring met de prestatie over tijd van de accu?
Door omstandigheden staat mijn auto nu sinds vorige week bij de dealer voor reparatie te wachten op onderdelen uit Zweden. Ter vervanging heb ik een V60 PIH uit aug-16, ik rij zelf een model uit mei-15 (wel al een TE uitvoering).
Ik rij dagelijks Utrecht-Amstelveen en als ik heel erg mijn best doe, haal ik deze afstand (37-38 km) ,met de huidige weersomstandigheden, op een lading volledig elektrisch. Houdt in dat ik oa zeer rustig optrek, sommige delen gewoon achter vrachtwagens met 85-90 op de snelweg om maar op volledig elektrisch de afstand te kunnen halen. Dit is al vanaf het begin af aan zo geweest en ik heb geen noemenswaardige verslechtering van de accu kunnen constateren. Er is dan tussen de 7.6-8.1 kW aan stroom verbruikt en tussen de 0.4-0.8 kW geregenereerd. Het laatste deel van de route ben ik dan al overgeschakeld van hybride naar pure om de laatste kW aan stroom te kunnen gebruiken.
En nu rij ik gisteren en vandaag zowel heen als terug gemakkelijk op een volle acculading, hoef ik niet delen van de route achter een vrachtwagen te rijden en kan gewoon met 100km met het verkeer mee op de snelweg. Gelijkwaardige omstandigheden, zowel het weer als op de weg en bij aankomst in Amstelveen heb ik net geen kwart batterij over! En op de terugweg onder gelijkwaardige omstandigheden houdt ik ruim 1/8 van de batterij over en hoef ik niet over te gaan naar pure! Ik kan helaas niet zien hoeveel stroom ik heb verbruikt en geregenereerd, maar ik hou een significante hoeveelheid stroom beschikbaar in de accu!
Ik heb altijd begrepen dat de accu een capaciteit heeft van 11.2 kW en dat er een bepaalde hoeveelheid hiervan gereserveerd wordt en niet ingezet kan worden voor elektrisch rijden, er wordt een minimale hoeveelheid stroom aangehouden. In mijn geval verbruik ik maximaal 8.1 kW, wat inhoudt dat ik dan 3.1 kW overhoud van de volle lading. Ik vind dit nogal een hoge minimale reservering van stroom.
Ik ga dit punt bij mijn dealer aankaarten en verzoeken of zij mijn accupakket kunnen nakijken of deze wel optimaal in gebruik is en hoe dit grote verschil is te verklaren.
Is dit bij jullie herkenbaar, een van de beide scenario's? En wat is jullie ervaring met de prestatie over tijd van de accu?