Bonkende versnellingsbak
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 27.03.2011 - 16:46
Mijn Volvo XC90 D5 automaat is van modeljaar 2006 en heeft nu 167.000 km op de teller. Op 150.000 km is de versnellingsbak gespoeld omdat de bak wat hakerig schakelde. Na de spoeling schakelde de bak terug boterzacht. Echter sinds een paar weken zit ik met een vervelend probleem. Als de bak in 5 de versnelling staat en ik het gaspedaal diep indruk (bij inhalen bvb), schakelt de bak terug naar 4de waarbij deze enorm bonkt (schokt). Iemand een idee wat hier aan de hand is? Graag uw adviezen aub. Groeten, Peter.
XC90 D5 2006
- Odin
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56
Is het spoelen wel goed gedaan?
Als je niet de juiste spullen gebruikt, of de juiste procedure, dan word niet al het vuil meegenomen.
Dat gaat meer schade opleveren dan niet spoelen, aangezien de deeltjes wel los zijn gemaakt, maar nu door de verse vloeistof drijven in de automaat.
Ik weet niet hoe lang geleden (in tijd) de spoeling gedaan is, maar neem even contact op met het bedrijf en leg de situatie uit.
Spoelen kan de levensduur verlengen en bepaalde klachten gerelateerd aan vuil en aanslag verhelpen, maar het is geen reparatie of revisie. Als er echt interne schade is, gaat spoelen dat niet verhelpen. Al is het vaak wel de moeite waard dat eerst te proberen (mits juist uitgevoerd).
Als je niet de juiste spullen gebruikt, of de juiste procedure, dan word niet al het vuil meegenomen.
Dat gaat meer schade opleveren dan niet spoelen, aangezien de deeltjes wel los zijn gemaakt, maar nu door de verse vloeistof drijven in de automaat.
Ik weet niet hoe lang geleden (in tijd) de spoeling gedaan is, maar neem even contact op met het bedrijf en leg de situatie uit.
Spoelen kan de levensduur verlengen en bepaalde klachten gerelateerd aan vuil en aanslag verhelpen, maar het is geen reparatie of revisie. Als er echt interne schade is, gaat spoelen dat niet verhelpen. Al is het vaak wel de moeite waard dat eerst te proberen (mits juist uitgevoerd).
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 13.10.2015 - 09:16
Ik heb mijn automaat ook een tweede keer moeten laten spoelen voordat hij weer voor 95% soepel schakelde. En zorg voor de juiste vloeistoffen. De eerste flush was met een syntetische olie gedaan en de tweede met een originele Volvo olie. Ik heb nu alleen tussen 2 en 3 een klein schokje alhoewel dat de ene keer wel en de andere keer niet voelbaar is..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 27.03.2011 - 16:46
Bak heeft powerflush gehad. Totaal 17 liter olie. Ik geloof dus wel dat de bak goed gespoeld is. Ik vraag mij af wat de schok veroorzaakt. Ik wil de bak nog wel een 2de keer flushen als ik zeker ben dat hiermee het probleem opgelost is.
XC90 D5 2006
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Tsja een bonk in de 4e dan moet je eens even bij Gery slot je licht opsteken
Hij is dé flush expert
Ik denk of rommel, of het brein is aan het verslijten,
Maar het brein geeft bijna altijd in 2 en 3 de, eerste slijtage problemen
Dus het blijft lastig te beoordelen vanaf het forum, dus bel de expert
Hij is dé flush expert
Ik denk of rommel, of het brein is aan het verslijten,
Maar het brein geeft bijna altijd in 2 en 3 de, eerste slijtage problemen
Dus het blijft lastig te beoordelen vanaf het forum, dus bel de expert
keep calm!, your randomizer is running
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 27.03.2011 - 16:46
Heb Gery, een mail gestuurd, maar wacht nog op antwoord.
Bij een koude bak treedt het fenomeen van bonken niet op. Enkel als de motor warm is. Vreemd toch.
En meestal als ik in 5de rij bij eerder laag toerental. Ik krijg er kop noch staart aan.
Bij een koude bak treedt het fenomeen van bonken niet op. Enkel als de motor warm is. Vreemd toch.
En meestal als ik in 5de rij bij eerder laag toerental. Ik krijg er kop noch staart aan.
XC90 D5 2006
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 13.10.2015 - 09:16
Wat bedoel je met brein? dat schokje tussen 2 en 3 heb ik namelijk..evert65 schreef: Tsja een bonk in de 4e dan moet je eens even bij Gery slot je licht opsteken
Hij is dé flush expert
Ik denk of rommel, of het brein is aan het verslijten,
Maar het brein geeft bijna altijd in 2 en 3 de, eerste slijtage problemen
Dus het blijft lastig te beoordelen vanaf het forum, dus bel de expert
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01.10.2017 - 20:50
Let wel op dat bij het spoelen van de automaat de goede olie gebruikt word
een hoop bedrijven hebben tegenwoordig eeen powerflush apperaat maar gebruiken hiervoor kroon olie
Wat nou niet echt de beste olie is
informeer anders eens bij tunex automotive die gebruiken de eckard methode die word ook gebruikt in duitsland en behalen zeer goede resultaten
een hoop bedrijven hebben tegenwoordig eeen powerflush apperaat maar gebruiken hiervoor kroon olie
Wat nou niet echt de beste olie is
informeer anders eens bij tunex automotive die gebruiken de eckard methode die word ook gebruikt in duitsland en behalen zeer goede resultaten
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Wat is er mis met kroon oil? Ik gebruik dat merk al jaren. Wat mij betreft een topper voor zijn geld.
Overigens is het belangrijk dat ze de juiste specs gebruiken het merk is persoonlijk. Met atf gebruik ik liever de flesjes vd dealer (wel duur)
Eckard methode? Nooit van gehoord, wel van de gery slot methode, en die is meer dan goed.
Je bedoelt wij gebruiken die methode? Je werkt zelf bij tunex toch?
Overigens is het belangrijk dat ze de juiste specs gebruiken het merk is persoonlijk. Met atf gebruik ik liever de flesjes vd dealer (wel duur)
Eckard methode? Nooit van gehoord, wel van de gery slot methode, en die is meer dan goed.
Je bedoelt wij gebruiken die methode? Je werkt zelf bij tunex toch?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ben ook niet zo'n voorstander van de Kroon olie voor de bak. Veel bedrijven spoelen de bak inderdaad met Kroon, en dat gaat nogal eens meer dan fout naderhand.
GBV50: inderdaad zijn je bijdragen nogal doorspekt met reclame voor Tunex. We hebben hier al een paar huis tuners die zijn gespecialiseerd in Volvo.
Maar we zijn inderdaad wel benieuwd wat de Eckard methode, kun je uitleggen wat dat is?
GBV50: inderdaad zijn je bijdragen nogal doorspekt met reclame voor Tunex. We hebben hier al een paar huis tuners die zijn gespecialiseerd in Volvo.
Maar we zijn inderdaad wel benieuwd wat de Eckard methode, kun je uitleggen wat dat is?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik ben werkelijk nog nergens tegen gekomen dat het specifieke kroon atf slecht zou zijn? Heb je links?
Ik gebruik hun motorolie en die is perfect (persoonlijke ervaring en mening)
De bekende spoelers spoelen ook niet met originele volvo olie, maar met andere merken, wat is daar dan beter aan?
Ik ben toch wel heel erg benieuwd welke atf het beste is om te gebruiken, wil met de tijd ook graag een spoel apparaat. Maar de meningen lopen zo verschrikkelijk uiteen, tot in den treure eerlijk gezegd.
Overigens heeft kroon een tijd lang dezelfde powerflush machines gehad als gery slot, de uitvinder vd powerflush in NL.
Helemaal gek zijn ze dus niet.
Ik gebruik hun motorolie en die is perfect (persoonlijke ervaring en mening)
De bekende spoelers spoelen ook niet met originele volvo olie, maar met andere merken, wat is daar dan beter aan?
Ik ben toch wel heel erg benieuwd welke atf het beste is om te gebruiken, wil met de tijd ook graag een spoel apparaat. Maar de meningen lopen zo verschrikkelijk uiteen, tot in den treure eerlijk gezegd.
Overigens heeft kroon een tijd lang dezelfde powerflush machines gehad als gery slot, de uitvinder vd powerflush in NL.
Helemaal gek zijn ze dus niet.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lees maar op dit forum, er zijn nogal wat mensen die problemen hadden na spoelen met niet originele olie. Dat werd bijna altijd met Kroon gedaan, ik vermoed dat Gery een dealtje had of heeft gesloten met Kroon. Die olie is namelijk nogal wat goedkoper dan de originele olie.
Het feit dat de meningen uiteen lopen zegt voldoende. Gewoon spoelen zonder machine. Doe ik altijd zo en nooit problemen mee gehad. Ben zelf een fel tegenstander van de zogenaamde cleaners in de bak. Deze krijg je er namelijk nooit meer uit, en een cleaner smeert nu eenmaal niet zo goed.
Het feit dat de meningen uiteen lopen zegt voldoende. Gewoon spoelen zonder machine. Doe ik altijd zo en nooit problemen mee gehad. Ben zelf een fel tegenstander van de zogenaamde cleaners in de bak. Deze krijg je er namelijk nooit meer uit, en een cleaner smeert nu eenmaal niet zo goed.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Kroon heeft heel veel verschillende soorten atf, is er bij die probleem gevallen wel de juiste gebruikt?
Kroon is al jaren een topper wat mij betreft, en nee ik heb geen aandelen, puur eigen ervaring met de motorolieen. Overigens GEEN ervaring met de atf van kroon.
Je bedoelt de drain and fill methode? Zo schrijft volvo het voor, maar inmiddels hebben verschillende volvo dealers ook zon flush apparaat.
Hoe sta je tegenover spoelen met een apparaat, met atf uit een volvo kan, en dan zonder cleaner spoelen?
Toch raden alle spoelers cleaner aan, wat word toegevoegd aan de oude olie. 20-30min zit dat erin. Daarna word er 16l doorgespoeld.
Kroon is al jaren een topper wat mij betreft, en nee ik heb geen aandelen, puur eigen ervaring met de motorolieen. Overigens GEEN ervaring met de atf van kroon.
Je bedoelt de drain and fill methode? Zo schrijft volvo het voor, maar inmiddels hebben verschillende volvo dealers ook zon flush apparaat.
Hoe sta je tegenover spoelen met een apparaat, met atf uit een volvo kan, en dan zonder cleaner spoelen?
Toch raden alle spoelers cleaner aan, wat word toegevoegd aan de oude olie. 20-30min zit dat erin. Daarna word er 16l doorgespoeld.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21384
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Als er cleaner is zou moeten schreef de fabrikant dat wel voor. En dat geldt volgens mij voor alle additieven die te koop zijn.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Drain en fill werkt deels, maar je wilt het gehele systeem spoelen. Zo'n spoelapparaat heb je helemaal niet nodig, buiten het geval je met een cleaner zou willen spoelen. Ik pak de retour van de oliekoeler eraf en leg deze in een bak. Dan laat ik de olie af en vul deze met nieuwe olie. Dan start ik de motor en laat de schone olie de vuile olie eruit pompen. Als de bak leeg is komen er bubbels uit de slang. Dan weer vullen met verse olie en herhalen totdat er schone olie uit de slang komt. Bij de 2e vulling is de olie al schoon. Dan retour aansluiten en bak afvullen en iets boven nivo brengen. Dan de motor laten lopen en dan het kleine plugje los te draaien. Hierdoor loopt er een beetje olie uit totdat het nivo correct is. Wel rekening houden met de temperatuur van de olie. Overigens is dit ook de methode die Volvo voorschrijft!Poika schreef: Kroon heeft heel veel verschillende soorten atf, is er bij die probleem gevallen wel de juiste gebruikt?
Kroon is al jaren een topper wat mij betreft, en nee ik heb geen aandelen, puur eigen ervaring met de motorolieen. Overigens GEEN ervaring met de atf van kroon.
Je bedoelt de drain and fill methode? Zo schrijft volvo het voor, maar inmiddels hebben verschillende volvo dealers ook zon flush apparaat.
Hoe sta je tegenover spoelen met een apparaat, met atf uit een volvo kan, en dan zonder cleaner spoelen?
Toch raden alle spoelers cleaner aan, wat word toegevoegd aan de oude olie. 20-30min zit dat erin. Daarna word er 16l doorgespoeld.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
100% mee eens Mark!Msuidgeest schreef: Als er cleaner is zou moeten schreef de fabrikant dat wel voor. En dat geldt volgens mij voor alle additieven die te koop zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95