Ik ben in het bezit van een XC90 D5 185pk automaat uit 2009. Er staat 160.000km op de teller.
Nu heb ik in het verleden mijn S60 2.4D geschakeld laten chippen bij RICA van 120pk naar 165PK, is altijd prima bevallen!
Is het verstandig de XC90 te laten chippen, mede gezien de automaat, en wordt deze zuiniger?
Ik wil gaan voor de stage 1 tuning 226pk 460nm.
De stage 1 (of 2) is een prima upgrade met nuttige verbetering over het gehele toerenbereik. Zuingiger zal het niet worden, daarvoor moet je bij diesels aan de gang met EGR kleppen en roetfilters.
Ik ben vroeger met m'n 850 ook bij Rica geweest. Zeer goed bevallen.
---
Toch uit nieuwsgierigheid maar eens de vraag...
Het is me nu al een paar keer opgevallen dat als iemand praat over tuning, dat er vlot daarna een berichtje komt om eens te praten met Volvotune. Is dat de huis-sponsor van het forum toevallig? Of mis ik iets?
Jelmer de Jong schreef:
Zuiniger zal het niet worden, daarvoor moet je bij diesels aan de gang met EGR kleppen en roetfilters.
En dat mag dus niet. Doe je dat, of laat je dat doen, voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs is afgegeven en kom je dus feitelijk in aanmerking voor een WOK-melding en ben je straks Hoe dan ook aan de beurt als de APK volgens de nieuwe normen gaat keuren.
Dat is niet de eerste keer dat je er op moet wijzen dat de typegoedkeuring in het geding komt bij dit soort tuning. Wanneer zijn de nieuwe APK normen van kracht?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ik ga en wil verder niets aanpassen om de auto zuiniger te maken. Maar mijn oude s60 werd wel zuiniger toen ik hem liet chippen. Ben dus vooral benieuwd of er hier mensen zijn met eenzelfde auto die ook gechipt is. En wat hun ervaringen zijn.
Rica kan, en dan ben je al snel een dief van je eigen knip. Ga met volvo tune praten in Elst, die kan op maat tunen, precies zoals jij het wilt en zorgt er ook voor dat het koppel binnen de perken blijft als je een automaat hebt en dergelijke. Is niet voor niets sponsor van ons forum en huistuner. Dennis kan eventueel gelijk de At flushen
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Rica kan, en dan ben je al snel een dief van je eigen knip. Ga met volvo tune praten in Elst, die kan op maat tunen, precies zoals jij het wilt en zorgt er ook voor dat het koppel binnen de perken blijft als je een automaat hebt en dergelijke. Is niet voor niets sponsor van ons forum en huistuner. Dennis kan eventueel gelijk de At flushen
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Ik heb destijds gekozen voor origineel Volvo, dus Polestar op mijn XC90 met dezelfde motor als TS.
Mij viel direct op dat de auto sneller reageerde op gasgeven (die aarzeling was weg), de versnelling lineair verliep en je gewoon nog meer koppel hebt wat prettig is voor relaxt rijden en in de bergen.
Mijn gemiddelde verbruik was 1:13 a 1:14 waarbij ik niet harder reed dan 100 km/uur op de snelweg.
Vlak voor dat ik de auto verkocht nog een wedstrijdje gedaan met een identieke XC90 d5 zonder tuning en dat heeft diegene geweten .
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
chris2 schreef:
Ik ga en wil verder niets aanpassen om de auto zuiniger te maken. Maar mijn oude s60 werd wel zuiniger toen ik hem liet chippen. Ben dus vooral benieuwd of er hier mensen zijn met eenzelfde auto die ook gechipt is. En wat hun ervaringen zijn.
Ik heb onze XC90 destijds laten tunen bij Volvotune, tesamen met een GT flush. De auto werd er vooral rustuger van, hoefde minder snel terug te schakelen naar een lagere versnelling wanneer er gas werd gegeven. Daarnaast werd hij ook nog eens 1 liter per 100 km zuiniger.
De tuning kan bij onverhoopt overschrijven bij de dealer (bv. door softwareupdate) op basis van je kenteken ook kostenloos weer teruggezet worden. Kortom, aanrader!
275 ex BTW en dan krijg je 220 pk. Auto rijdt veel lekkerder, turbogat is bij mij nagenoeg verdwenen. Of hij overall zuiniger is geworden durf ik niet zo te stellen, want dat is moeilijk aan te tonen zonder goed onderzoek. Wat ik wel weet is dat de auto niet meer is gaan gebruiken en volgens mij ook echt zuiniger is bij 120/130, want daar zie ik nu lagere waarden staan op de boardcomputer dan voor de tuning.
Bart schreef:
De tuning kan bij onverhoopt overschrijven bij de dealer (bv. door softwareupdate) op basis van je kenteken ook kostenloos weer teruggezet worden. Kortom, aanrader!
Dat wil zo goed als elke tuner wel voor je doen, BSR en Rica verkopen een apparaatje waarmee je het ook zelf kan. Kost wat geld, maar scheelt ook weer een ritje.
chris2 schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Wat ben je ongeveer kwijt€€ bij volvo tune? En hoeveel pk/nm hadden jullie dan?
Ik zou het bij 400 Nm houden ter voorkoming dat je de aandrijflijn en bak kapot gaat draaien. Aantal PK zo tegen de 185 tot 200, ook om het veilig te houden.
Ik heb zelf m'n xc90 D5 sport R-Design 185pk bij Obbe van Volvotune laten upgraden naar 227 pk met 400nm koppel.
Ik reed daarvoor 8,6 liter per 100 km met 50/30/20 respectievelijk stad/snelweg/Aanhanger.
Inmiddels rij ik 7,8 liter gemiddeld, precies waar ik voor naar Volvotune ben gegaan.
Ik ben erg te spreken over de prestaties, rijgedrag en de lage kosten van €275 ex btw.
Wat me vooral opvalt is dat de turbo een stuk meer als turbo klinkt ipv het lichte gesis van ervoor.
Inmiddels 10000km verder nog steeds top, kan ik zo aanraden!