Ervaring zoektocht XC70

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3672
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Onlangs zag ik een 5 jaar oude XC70 D3 automaat met Volvo-Select garantie. Ikzelf ben al een tijdje op zoek, heb al verschillende 'missers' bekeken en gereden, en dit leek wel wat te zijn. Dat de vraagprijs dik twee mille boven een 'normale' verkoopprijs lag, had ik er wel voor over als het kwaliteit zou zijn. Ook zou ik dan wel concessies moeten doen aan mijn lijstje met wensen, maar goed. Op de foto's leek het een jonge gebruikte in nieuwstaat. Voor degene die mij nu afdoet als dromer en gelukzoeker: dergelijke auto's heb ik in het verleden daadwerkelijk gekocht. Maar dat was altijd bij een particulier. Dit terzijde.

Eenmaal bij de dealer bleek de auto ex-lease te zijn met eenmaal een opgerekte onderhoudsinterval van 43.000km (tussen 27.000 en 70.000km). Er stond nog bij deze 70.000km beurt: EGR gereinigd. Deze auto was door de Volvo dealer ingekocht bij Athlon lease. Mijn persoonlijke ervaring met Athlon is dat dit de Aldi is onder de leasemaatschappijen. Dus eigenlijk had ik rechtsomkeert moeten maken. Ik kan zelf ook wel een auto direct bij een leasemaatschappij kopen, daar heb ik de dealer niet voor nodig. Toch, op aandringen van de verkoper, een proefrit gemaakt.

Mijn constateringen gedurende de 20 minuten durende proefrit:
1. Een sponzige automaat.
2. Niet koersvast op een rechte weg, zeker niet bij het intrappen van het gas.
3. Zweverig sturen in de bochten. (Verkoper bij terugkomst: "ja, dat is typisch XC70". Mijn Bullshit-meter stond ver in het rood maar ik heb maar netjes mijn mond gehouden)
4. Trillingen bij verschillende snelheden (vierkante wielen?).
5. Bij gas loslaten: stotteren van de motor bij lage toerentallen. Bak schakelt wel goed terug.
6. Een aangebroken flacon motorolie in de achterbak.

Ik was hier wel klaar mee.

Dan de prijs:
28.900 op internet
30.900 op het bord in de auto
28.500 in het systeem van de verkoper

Dus "vraag maar raak voor een knaak" lijkt het devies.

Moraal van het verhaal: Vaar niet blind op Volvo-select maar doe vooral zelf goed onderzoek. En laat je emoties thuis, want dat vertroebelt je blik.

Voor mijzelf geldt dat ik wel klaar ben met zakelijk gereden auto's en alleen nog maar ga kijken als de auto van 1e eigenaar is geweest en deze eigenaar een particulier was. Daarnaast schadevrij, volledige onderhoudshistorie en geen opgerekte beurten. Dat wordt nog wel even een zoektocht maar dat heb ik er wel voor over, mijn huidige auto is nog altijd prima.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
AST
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
Locatie: Hart van de BNL

Een auto uit de lease is niet per definitie een "slechte" auto.
De gelukkige die mijn ex V70 heeft gekocht heeft een auto die altijd zijn beurten heeft gehad bij een Volvo dealer,
die altijd rustig warm is gereden en die met liefde is behandeld en gewassen. Dus een perfecte auto!
XC60 D4 MY17 Polar+. Onyx Black

VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28648
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een ex lease auto is vaak minder netjes behandeld door de berijder en de lease maatschappij laat wel eens een laatste onderhoudsbeurt niet uitvoeren bij einde van het contract.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik zou mijn oude auto ook meteen durven overnemen. Onderhoud alijd goed uitgevoerd (kom daar maar eens om bij een privepersoon)
Alijd netjes warmgereden en nooit te hard, schades netjes opgelost. nergens op beknibbeld. 5 keer per jaar een beurt, iedere 20.000 km op tijd.
En inderdaad een fles motorolie bij me. altijd. Just in case.


Een leaseauto niks? Dus zo zwart wit zou je dat niet kunnen zeggen dus.
ik zou het van geval tot geval bekijken
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb sinds 2008 al 3 Volvo Select okkasies gekocht bij 2 verschillende dealers en telkens echt in orde, bij de eerste (V70N) begaf de wervelklep het 12.000km na aankoop (teller stond toen op 47.000) en zonder enig morren kosteloos opgelost, bij een andere dealer dan nog wel, omdat de dealer waar ik hem gekocht had aan de andere kant van het land zat. De verkopende dealer kwam zelf met het voorstel om de auto bij een dealer in mijn buurt te laten herstellen en de factuur rechtstreeks aan hem te laten sturen, wat ook zo gebeurd is.

Bij de 2e en 3e Select okkasie eigenlijk niks mee gemaakt, de 2e (XC60) was zelfs een ex-huur auto van Europcar in DL geweest, is me ook verteld bij de aankoop.
De 3e (XC70) is een ex-Volvo cars Gent lease auto, had 60.000 gelopen en was echt in nieuwstaat, aan bijna de helft van de nieuwprijs.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

+++t blijft behelpen+++ schreef: Ik zou mijn oude auto ook meteen durven overnemen. Onderhoud alijd goed uitgevoerd (kom daar maar eens om bij een privepersoon)
Alijd netjes warmgereden en nooit te hard, schades netjes opgelost. nergens op beknibbeld. 5 keer per jaar een beurt, iedere 20.000 km op tijd.
En inderdaad een fles motorolie bij me. altijd. Just in case.


Een leaseauto niks? Dus zo zwart wit zou je dat niet kunnen zeggen dus.
ik zou het van geval tot geval bekijken
Totaal mee eens!
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3672
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een auto uit de lease is niet per definitie een "slechte" auto.
De gelukkige die mijn ex V70 heeft gekocht heeft een auto die altijd zijn beurten heeft gehad bij een Volvo dealer,
die altijd rustig warm is gereden en die met liefde is behandeld en gewassen. Dus een perfecte auto!
Klopt als een bus. De lease auto's die ik had zagen nooit de wasstraat en werden door mij wekelijks met de hand gewassen, rustig door mij warm gereden en altijd op tijd naar de dealer gebracht voor een beurt. Daarom dat ik toch heb gekeken naar ex-lease. Nu dat tegenvalt realiseerde ik mij dat de meeste van mijn collega's, vooral degene die in een BMW of Audi reden, altijd PGDPU gingen (plankgas de poort uit) en de voorkeur gaven aan 1x in de maand door de krasstraat. De kans dat je een flink gebruikte leaseauto treft is m.i. velen malen groter dan eentje waar netjes op is gepast.

En aangezien ik al 3x proef heb gereden in een jonge XC70 (5 jr., ca. 120-130k op de klok) en het 3x tegenviel, heb ik er toch zo onderhand tamelijk de buik van vol. Dus ga ik eens kijken naar particulier, van 1e eigenaar, mogelijk dat dit beter resultaat geeft :D .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ook mee eens;
maar laten we wel zijn, we zitten hier op een forum met auto liefhebbers die hun Eigen auto of Eigen lease auto net zo netjes behandelen.
Ik kan dan ook mijn huidige of mijn vorige auto zonder problemen aan een ander aanbevelen!
Voordeel van lease auto's is dat er vaak langere afstanden mee gereden zijn, wat zeker niet slecht is - beter zelfs dan alleen maar korte ritjes zonder goed warm te worden.

Proefrijden en de staat van de auto en het onderhoud goed bekijken, en kijken of voor aflevering nog een geode onderhoudsbeurt en distributie-riem gedaan kan worden.

Succes met het zoeken.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”