Ervaring zoektocht XC70
Geplaatst: 02.07.2017 - 23:09
Onlangs zag ik een 5 jaar oude XC70 D3 automaat met Volvo-Select garantie. Ikzelf ben al een tijdje op zoek, heb al verschillende 'missers' bekeken en gereden, en dit leek wel wat te zijn. Dat de vraagprijs dik twee mille boven een 'normale' verkoopprijs lag, had ik er wel voor over als het kwaliteit zou zijn. Ook zou ik dan wel concessies moeten doen aan mijn lijstje met wensen, maar goed. Op de foto's leek het een jonge gebruikte in nieuwstaat. Voor degene die mij nu afdoet als dromer en gelukzoeker: dergelijke auto's heb ik in het verleden daadwerkelijk gekocht. Maar dat was altijd bij een particulier. Dit terzijde.
Eenmaal bij de dealer bleek de auto ex-lease te zijn met eenmaal een opgerekte onderhoudsinterval van 43.000km (tussen 27.000 en 70.000km). Er stond nog bij deze 70.000km beurt: EGR gereinigd. Deze auto was door de Volvo dealer ingekocht bij Athlon lease. Mijn persoonlijke ervaring met Athlon is dat dit de Aldi is onder de leasemaatschappijen. Dus eigenlijk had ik rechtsomkeert moeten maken. Ik kan zelf ook wel een auto direct bij een leasemaatschappij kopen, daar heb ik de dealer niet voor nodig. Toch, op aandringen van de verkoper, een proefrit gemaakt.
Mijn constateringen gedurende de 20 minuten durende proefrit:
1. Een sponzige automaat.
2. Niet koersvast op een rechte weg, zeker niet bij het intrappen van het gas.
3. Zweverig sturen in de bochten. (Verkoper bij terugkomst: "ja, dat is typisch XC70". Mijn Bullshit-meter stond ver in het rood maar ik heb maar netjes mijn mond gehouden)
4. Trillingen bij verschillende snelheden (vierkante wielen?).
5. Bij gas loslaten: stotteren van de motor bij lage toerentallen. Bak schakelt wel goed terug.
6. Een aangebroken flacon motorolie in de achterbak.
Ik was hier wel klaar mee.
Dan de prijs:
28.900 op internet
30.900 op het bord in de auto
28.500 in het systeem van de verkoper
Dus "vraag maar raak voor een knaak" lijkt het devies.
Moraal van het verhaal: Vaar niet blind op Volvo-select maar doe vooral zelf goed onderzoek. En laat je emoties thuis, want dat vertroebelt je blik.
Voor mijzelf geldt dat ik wel klaar ben met zakelijk gereden auto's en alleen nog maar ga kijken als de auto van 1e eigenaar is geweest en deze eigenaar een particulier was. Daarnaast schadevrij, volledige onderhoudshistorie en geen opgerekte beurten. Dat wordt nog wel even een zoektocht maar dat heb ik er wel voor over, mijn huidige auto is nog altijd prima.
Eenmaal bij de dealer bleek de auto ex-lease te zijn met eenmaal een opgerekte onderhoudsinterval van 43.000km (tussen 27.000 en 70.000km). Er stond nog bij deze 70.000km beurt: EGR gereinigd. Deze auto was door de Volvo dealer ingekocht bij Athlon lease. Mijn persoonlijke ervaring met Athlon is dat dit de Aldi is onder de leasemaatschappijen. Dus eigenlijk had ik rechtsomkeert moeten maken. Ik kan zelf ook wel een auto direct bij een leasemaatschappij kopen, daar heb ik de dealer niet voor nodig. Toch, op aandringen van de verkoper, een proefrit gemaakt.
Mijn constateringen gedurende de 20 minuten durende proefrit:
1. Een sponzige automaat.
2. Niet koersvast op een rechte weg, zeker niet bij het intrappen van het gas.
3. Zweverig sturen in de bochten. (Verkoper bij terugkomst: "ja, dat is typisch XC70". Mijn Bullshit-meter stond ver in het rood maar ik heb maar netjes mijn mond gehouden)
4. Trillingen bij verschillende snelheden (vierkante wielen?).
5. Bij gas loslaten: stotteren van de motor bij lage toerentallen. Bak schakelt wel goed terug.
6. Een aangebroken flacon motorolie in de achterbak.
Ik was hier wel klaar mee.
Dan de prijs:
28.900 op internet
30.900 op het bord in de auto
28.500 in het systeem van de verkoper
Dus "vraag maar raak voor een knaak" lijkt het devies.
Moraal van het verhaal: Vaar niet blind op Volvo-select maar doe vooral zelf goed onderzoek. En laat je emoties thuis, want dat vertroebelt je blik.
Voor mijzelf geldt dat ik wel klaar ben met zakelijk gereden auto's en alleen nog maar ga kijken als de auto van 1e eigenaar is geweest en deze eigenaar een particulier was. Daarnaast schadevrij, volledige onderhoudshistorie en geen opgerekte beurten. Dat wordt nog wel even een zoektocht maar dat heb ik er wel voor over, mijn huidige auto is nog altijd prima.