Hallo,
Ik ben momenteel nog een Audi rijder. Heb momenteel een audi a6 allroad. Is nu 4 jaar oud en staan 254000km op. Ik rijd dus zo een goede 60000km per jaar.
Gezien dit een Belgische bedrijfswagen is betaal ik hier dus VAA (voordeel alle aard) op wat neerkomt op een 760€ bruto per maand.
Volgend jaar loopt in september de leasing van mijn huidige wagen af en dus ben ik stilaan toch al eens aan het rondkijken. Ik wou altijd al graag eens een SUV maar van de Co2 uitstoot van de meeste suv diesels wordt je niet echt happy als je daar de vaa op berekent dus zal het een hybride worden.
Wat het huidige aanbod betreft vind ik de XC90 toch wel de allermooiste. Nu heb ik zelf een vriend die met een MY2015 D5 rijdt en zowat alle mogelijke problemen ermee heeft gehad en die dus niet echt tevreden is van de wagen. Desondanks denk ik nu wel, gezien ik pas volgend jaar in februari zou bestellen, de meeste problemen inmiddels toch wel zouden moeten opgelost zijn gezien MY2018 dan toch al een tijdje in productie is.
Begin september krijg ik een T8 ter beschikking voor 2 dagen zodat ik toch al eens voeling kan hebben met de wagen alsook het reële gebruik kan inschatten. Ik woon zelf +/- 80km van het bedrijf dus ik doe elke dag minimaal 160km.
Ik heb dan ook alvast een paar vragen voor de T8 kilometervreters onder jullie :
- Gezien ik voor de R-Design zou gaan twijfel ik tussen de 20" en 22" velgen. Ik zou wel de luchtvering nemen gezien ik dit nu ook heb maar weet dus niet of er veel verschil is in rijcomfort tussen 20" en 22" in combinatie met luchtvering
- Gezien 2018 in België zowat het jaar van de trajectcontroles blijkt te worden hoop ik dan ook dat ik de autopilot icm adaptive cruise control zoveel mogelijk kan gaan gebruiken. Wat is jullie ervaring hier mee ?
- Bowers en Wilkins audio upgrade of gewoon het standaard audiosysteem en eventueel de optie van de extra subwoofer erbij nemen ?
- Is de headup display zijn geld waard ?
- zijn er opties die je genomen hebt die je niet meer zou nemen ?
Eventueel overweeg ik ook nog de Audi Q7 etron maar ik wil toch eerst even de XC90 bekijken. Ben fan vanaf het 1ste moment en voor mij is het nog steeds een headturner als ik er een zie voorbij komen.
Heb nog nooit eerder een volvo gehad maar ben wel fan van de hedendaagse styling van Volvo. Ze zijn daar goed bezig in Zweden.
Alvast bedankt voor de eventuele info die jullie kunnen geven.
Overweeg aankoop XC90 T8
- Paul
- Geartronic member
Ik denk je gaat hier vragen hoeveel je echt gaat halen op elektra op die afstand.
Ik zou met die kilometers gewoon voor een diesel gaan!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Odin
- 2nd Gear member
Stekker moet er alleen op kunnen voor het belastingvoordeel als je goed leest.Paul schreef: Ik denk je gaat hier vragen hoeveel je echt gaat halen op elektra op die afstand.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Ik vrees dat de voorkeur voor de T8 hier niks met het milieu of verbruik te maken heeft, maar vooral om zo weinig mogelijk bijtelling te moeten betalen Paul...
Een hybride kopen om ermee te rijden als een T5 dus.
Een hybride kopen om ermee te rijden als een T5 dus.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- Jeroen
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ga er vanuit dat je rond de 25 km op elektra kan rijden, als je op je werk kunt laden kun je dus zo'n 50 km van 160 km die je per dag rijdt op elektra rijden, de rest is benzine.
Natuurlijk is het belastingvoordeel mooi meegenomen, maar ik merk in mijn omgeving dat veel mensen die Plug in hybride zijn gaan rijden veel bewuster zuiniger zijn gaan rijden, die er de kick in vinden om zoveel mogelijk op elektra te rijden.
Ja, je leest dat er veel problemen zijn met de XC90, maar er zijn er ook genoeg die weinig problemen hebben. Er worden regelmatig software updates uitgebracht die telkens weer wat problemen oplossen.
Maar je kunt ook echt pech hebben, hier op het forum zijn wel wat gevallen te vinden helaas.
Ik heb 20" in combinatie met luchtvering en dat rijdt prima, plus je hebt nog wat rubber om je velg dus weinig kans op geborduurde velgen. 22" staat wel erg mooi!
Ik heb B&W en dat klinkt geweldig, heb geen ervaring met andere audio in de XC90, dat zul je zelf moeten ervaren. USB stick mee en in een B&W auto luisteren en in 1 zonder B&W.
Head up display is erg fijn, je kunt vooruit blijven kijken en je ziet dan de noodzakelijke info (km/h, verkeersbord, richting navigatie).
Een optie die er bij mij opzit maar waar ik niks mee doe is Apple Carplay, maar anderen gebruiken die wellicht weer wel.
Natuurlijk is het belastingvoordeel mooi meegenomen, maar ik merk in mijn omgeving dat veel mensen die Plug in hybride zijn gaan rijden veel bewuster zuiniger zijn gaan rijden, die er de kick in vinden om zoveel mogelijk op elektra te rijden.
Ja, je leest dat er veel problemen zijn met de XC90, maar er zijn er ook genoeg die weinig problemen hebben. Er worden regelmatig software updates uitgebracht die telkens weer wat problemen oplossen.
Maar je kunt ook echt pech hebben, hier op het forum zijn wel wat gevallen te vinden helaas.
Ik heb 20" in combinatie met luchtvering en dat rijdt prima, plus je hebt nog wat rubber om je velg dus weinig kans op geborduurde velgen. 22" staat wel erg mooi!
Ik heb B&W en dat klinkt geweldig, heb geen ervaring met andere audio in de XC90, dat zul je zelf moeten ervaren. USB stick mee en in een B&W auto luisteren en in 1 zonder B&W.
Head up display is erg fijn, je kunt vooruit blijven kijken en je ziet dan de noodzakelijke info (km/h, verkeersbord, richting navigatie).
Een optie die er bij mij opzit maar waar ik niks mee doe is Apple Carplay, maar anderen gebruiken die wellicht weer wel.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
Fototopic - Website fotografie - Facebook
-
- 1st Gear member
Alvast hartelijk dank voor de info. In België krijgen plug-in hybrids momenteel enorme belastingvoordelen. Geldt wel enkel voor minder dan 50g co2 uitstoot dus volvo xc90 t8 en Audi q7 etron vallen hier onder andere onder. Voordeel is geen belasting op in verkeerstelling, geen jaarlijkse wegentaks en de wagen en alle kosten die 100% aftrekbaar is. Dus het hogere verbruik neem je er dan maar bij. Dat dit niks met het milieu te maken heeft weet iedereen uiteraard maar als ik op het einde van de rit meer kan overhouden van mijn netto inkomsten dan kan je daar toch moeilijk neen tegen zeggen.
Zal nog eens goed overwegen worden vooraleer de aankoop te doen en ik ga zeker ook de q7 etron bij Audi eens gaan proefrijden. Maar als je die 2 naast mekaar zet dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de volvo gezien ik die als model meer geslaagd vind.
Zal nog eens goed overwegen worden vooraleer de aankoop te doen en ik ga zeker ook de q7 etron bij Audi eens gaan proefrijden. Maar als je die 2 naast mekaar zet dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de volvo gezien ik die als model meer geslaagd vind.
- thissen
- Starter
Hier dezelfde keuze gemaakt...ik heb een XC90 MY18 T8 R-Design besteld met 22" wielen en luchtvering
Levering voorzien eind september...
De enige optie die ik niet genomen heb is de Headup Display omdat ik een verwarmbare voorruit wou hebben...dit is nl niet combineerbaar.

De enige optie die ik niet genomen heb is de Headup Display omdat ik een verwarmbare voorruit wou hebben...dit is nl niet combineerbaar.
Sold --> Volvo XC90 R-Design D5 2012
Current --> Volvo XC90 R-Design T8 MY2018
Current --> Volvo XC90 R-Design T8 MY2018
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Dat kan ik alleen maar beamen, ik vind de Audi SUVs helemaal niks, een lompe bak qua design, de Q3 is nog leuk, tot Volvo met de XC40 gaat komen....mac500 schreef: Als je die 2 naast mekaar zet dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de volvo gezien ik die als model meer geslaagd vind.
Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
-
- 1st Gear member
Alvast proficiat met de aankoop. Ben benieuwd naar je bevindingen. Goed om weten dat de headup display niet te combineren is met de voorruitverwarming. Maar ik dacht dat je met de volvo on call app de wagen van op afstand kon starten en de verwarming kon aanzetten dus dan zou je in principe de vooruitbetaling niet nodig hebben. Of ben ik verkeerd ?thissen schreef: Hier dezelfde keuze gemaakt...ik heb een XC90 MY18 T8 R-Design besteld met 22" wielen en luchtveringLevering voorzien eind september...
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Bij die kilometers is in mijn ogen het enige echte nadeel van de XC90 de beperkte actieradius als gevolg van de 50 liter tank. Ik rijd 35 kkm's per jaar en nu 1,5 jaar een XC90T8 verbruik is zo'n 8 liter op 100 km. Ik laad trouw thuis en op kantoor. Zonder laden rijd de XC90 9-10 liter/100 km (maar 20 liter op 100 km is in dld ook wel eens gelukt). Ik heb de 21 inch velgen in de zomer, met luchtvering een prima combi en niet voelbaar oncomfortabeler dan de 20" winterset. Het is echt een hele fijne reis auto met veel ruimte. B&W audi is te gek en ook headup display een leuke feature. De etron vind ik lomp maar stiekem vind ik de aandrijflijn wel fraaier, e aandrijving niet alleen op de achterwielen, dikke 6 cil diesel en een lekkere actieradius maarja het is geen Volvo. Pilot assist 2 is erg prettig maakt dat je de auto nog meer ontspannen kunt rijden en de stoelen van de XC90 zijn werkelijk subliem.
- CH Racing M900
- 2nd Gear member
Ik heb mijn T8 inmiddels 1300 km. Uitgerust met luchtvering en 22". Ik was eerst bang dat dit een stugge combo zou zijn, maar de auto blijft zeer comfortabel. Zelfs dusdanig dat als ik mijn dochters achterin heb zitten, de vering op de laagste/stugste stand moet zetten, "want anders deint de auto zo".
Achter het stuur geen last van overigens en achterin zitten doe ik niet
.
Heb ook HUD - ik vind het een prima feature. Voor mij de eerste keer, ik moest er in het begin even aan wennen.
Op dit moment heb ik een verbruik van 2,0 liter/100 km, gebaseerd op de gehele gereden afstand van 1300 km. Geeft al aan dat ik meestal elektrisch rij. Past ook prima in mijn gebruik met een woon/werkverkeer van 8 km. Ik laad alleen op mijn werk.
Ik heb er een aantal optiepakketten opzitten, maar heb geen 360 graden camera en (helaas) ook geen DAB+ . B&W is top of the bill. Pilot assist 2 is in het begin erg wennen. Maar eenmaal gewend een feature waar ik geen afstand van wens te doen.
Achter het stuur geen last van overigens en achterin zitten doe ik niet

Heb ook HUD - ik vind het een prima feature. Voor mij de eerste keer, ik moest er in het begin even aan wennen.
Op dit moment heb ik een verbruik van 2,0 liter/100 km, gebaseerd op de gehele gereden afstand van 1300 km. Geeft al aan dat ik meestal elektrisch rij. Past ook prima in mijn gebruik met een woon/werkverkeer van 8 km. Ik laad alleen op mijn werk.
Ik heb er een aantal optiepakketten opzitten, maar heb geen 360 graden camera en (helaas) ook geen DAB+ . B&W is top of the bill. Pilot assist 2 is in het begin erg wennen. Maar eenmaal gewend een feature waar ik geen afstand van wens te doen.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de feedback. De actieradius door de kleine tank is zowat het enige waar ik me wat zorgen over maak. Interieur en exterieur van de xc90 vind ik prachtig. De etron heeft inderdaad als voordeel een echte 4x4 te zijn maar ik heb mijn huidige a6 toch ook al de nodige miserie en kosten gehad dus ik heb zeker geen schrik om over te stappen naar Volvo. En uiteindelijk is geen enkel merk perfect en scheelt er overal weel eens iets. Als het maar opgevolgd en opgelost wordt.NielsPHEV schreef: Bij die kilometers is in mijn ogen het enige echte nadeel van de XC90 de beperkte actieradius als gevolg van de 50 liter tank. Ik rijd 35 kkm's per jaar en nu 1,5 jaar een XC90T8 verbruik is zo'n 8 liter op 100 km. Ik laad trouw thuis en op kantoor. Zonder laden rijd de XC90 9-10 liter/100 km (maar 20 liter op 100 km is in dld ook wel eens gelukt). Ik heb de 21 inch velgen in de zomer, met luchtvering een prima combi en niet voelbaar oncomfortabeler dan de 20" winterset. Het is echt een hele fijne reis auto met veel ruimte. B&W audi is te gek en ook headup display een leuke feature. De etron vind ik lomp maar stiekem vind ik de aandrijflijn wel fraaier, e aandrijving niet alleen op de achterwielen, dikke 6 cil diesel en een lekkere actieradius maarja het is geen Volvo. Pilot assist 2 is erg prettig maakt dat je de auto nog meer ontspannen kunt rijden en de stoelen van de XC90 zijn werkelijk subliem.
-
- 1st Gear member
Top. Vind persoonlijk ook dat de wielkasten nog iets mooier gevuld zijn met de 22" en als het comfort ok is dan zou ik hier dan ook voor gaan. Is inderdaad een ideale auto als je woon-werk verkeer binnen het electrische bereik valt. Dan verbruik je inderdaad heel weinig maar jammergenoeg is dat voor mij nu net iets anders. HUD heb ik tot nu nog nooit gehad maar is dus het overwegen waard.CH Racing M900 schreef: Ik heb mijn T8 inmiddels 1300 km. Uitgerust met luchtvering en 22". Ik was eerst bang dat dit een stugge combo zou zijn, maar de auto blijft zeer comfortabel. Zelfs dusdanig dat als ik mijn dochters achterin heb zitten, de vering op de laagste/stugste stand moet zetten, "want anders deint de auto zo".
Achter het stuur geen last van overigens en achterin zitten doe ik niet.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Ik heb een van de eerste XC90T8 en los van de reguliere recalls op de luchtvering en de ISG alleen maar software updates en verder geen enkel probleem. Ik blijf alleen de range anxiety vervelend vinden na 350-400 km gaat de brandstofwaarschuwing weer aan op de trip naar Zuid Frankrijk maar goed ook daar valt mee te leven en de rest van de auto is echt perfect. Zonder de tax incentive was het echter absoluut een D5
-
- 1st Gear member
Da's inderdaad een feit. Zonder tax incentive zou ik zelfs eerder voor V90 gegaan gezien de lagere co2 uitstoot maar het feit dat deze fiscaal zo voordelig is maakt voor mij dat ik nu eindelijk eens de kans heb om een mooie suv te rijden. Een grotere brandstoftank zal wellicht voor een volgende facelift / model zijn en bij mij betekent dat dus dubbel zoveel tanken dus ja. Beetje gemengde gevoelens daarover maar echt onoverkomelijk is het nu ook weer niet.NielsPHEV schreef: Ik heb een van de eerste XC90T8 en los van de reguliere recalls op de luchtvering en de ISG alleen maar software updates en verder geen enkel probleem. Ik blijf alleen de range anxiety vervelend vinden na 350-400 km gaat de brandstofwaarschuwing weer aan op de trip naar Zuid Frankrijk maar goed ook daar valt mee te leven en de rest van de auto is echt perfect. Zonder de tax incentive was het echter absoluut een D5
- NielsPHEV
- 7th Gear member
De XC heeft wel een 3e zitrij vgls mij heet de etron die niet, die zitrij kost ruimte waar benzine opgeborgen had kunnen worden. Mij normaal gebruik is het geen probleem alleen op de lange stukken moet je soms iets meer plannen
- Summum
- 6th Gear member
Waarom kies je dan niet voor een V90 T8 of de nieuwe XC60 T8? Zitten ook onder de 50g CO2 en als je de zeven zitplaatsen niet nodig hebt...mac500 schreef:Da's inderdaad een feit. Zonder tax incentive zou ik zelfs eerder voor V90 gegaan gezien de lagere co2 uitstoot maar het feit dat deze fiscaal zo voordelig is maakt voor mij dat ik nu eindelijk eens de kans heb om een mooie suv te rijden. Een grotere brandstoftank zal wellicht voor een volgende facelift / model zijn en bij mij betekent dat dus dubbel zoveel tanken dus ja. Beetje gemengde gevoelens daarover maar echt onoverkomelijk is het nu ook weer niet.NielsPHEV schreef: Ik heb een van de eerste XC90T8 en los van de reguliere recalls op de luchtvering en de ISG alleen maar software updates en verder geen enkel probleem. Ik blijf alleen de range anxiety vervelend vinden na 350-400 km gaat de brandstofwaarschuwing weer aan op de trip naar Zuid Frankrijk maar goed ook daar valt mee te leven en de rest van de auto is echt perfect. Zonder de tax incentive was het echter absoluut een D5
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Paul
- Geartronic member
Is die tank in beide net zo klein?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
-
- 1st Gear member
Zoals ik al vermelde heb ik altijd al eens een mooie suv willen rijden. Dus daarom geen V90. En de XC60 is een volledig nieuw model en ik ben het afgeleerd om een nieuw model te kopen. Heb aan mijn huidige wagen toch ook een aantal problemen gehad die allemaal te wijten zijn omdat het op dat moment ook een nieuw model was en eerlijk gezegd vind ik de prijs voor een XC60 T8 ook wel vrij hoog en is het verschil naar een XC90 dan ook niet zo groot meer.Summum schreef:Waarom kies je dan niet voor een V90 T8 of de nieuwe XC60 T8? Zitten ook onder de 50g CO2 en als je de zeven zitplaatsen niet nodig hebt...mac500 schreef:Da's inderdaad een feit. Zonder tax incentive zou ik zelfs eerder voor V90 gegaan gezien de lagere co2 uitstoot maar het feit dat deze fiscaal zo voordelig is maakt voor mij dat ik nu eindelijk eens de kans heb om een mooie suv te rijden. Een grotere brandstoftank zal wellicht voor een volgende facelift / model zijn en bij mij betekent dat dus dubbel zoveel tanken dus ja. Beetje gemengde gevoelens daarover maar echt onoverkomelijk is het nu ook weer niet.NielsPHEV schreef: Ik heb een van de eerste XC90T8 en los van de reguliere recalls op de luchtvering en de ISG alleen maar software updates en verder geen enkel probleem. Ik blijf alleen de range anxiety vervelend vinden na 350-400 km gaat de brandstofwaarschuwing weer aan op de trip naar Zuid Frankrijk maar goed ook daar valt mee te leven en de rest van de auto is echt perfect. Zonder de tax incentive was het echter absoluut een D5