Waar zit (voor de Belgen dan toch - in NL niet verplicht?) de brandblusser in een XC90 het best gemonteerd?
Heb een buitenlandse xc90 en dus moet ik er zelf zo'n ding insteken voor de keuring.
brandblusapparaat xc90
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
Niemand ? Iemand?
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Als het maar voor de keuring is, dan ligt hij in de koffer goed.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
In de koffer,zo doe ik het ook...er niks zo vervelend en lelijk als een brandblusser aan je voeten vind ik!Ik heb ooit eens zo een ding nodig gehad en toen ik wilde blussen kwam er niks uit,blusser 2jaar oud!!!Nee bedankt,ver weg die rommel...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
Idd - beter is allicht een schuimblusser ipv een poederblusser, en nog meer om bijstand te bieden dan het zelf nodig te hebben.
Moet voor keuring deugdelijk vasthaakt zijn (en nog meer voor mezelf : een echte obus wordt zo'n ding, zelfs bij kleine aanrijding)
Moet voor keuring deugdelijk vasthaakt zijn (en nog meer voor mezelf : een echte obus wordt zo'n ding, zelfs bij kleine aanrijding)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Een brand kan op een aantal verschillende manier geblust worden: koelen, zuurstof wegnemen, brandstof wegnemen.
Met een schuimblusser kan je een brand verstikken. Het is niet zo eenvoudig, moet je kunnen gebruiken.
Je maakt met het schuim een deken om zo de brand te verstikken bij gebrek aan zuurstof.
Eén gaatje in de deken en de brand laait terug op. Het vraag kunde en koelbloedigheid op een kritisch moment.
Het zou ook kunnen dat de kleine hoeveelheid die een schuimblusser in de auto kan bevatten niet genoeg oppervlak
kan bedekken om nuttig te zijn in de speciefieke toepassing van een autobrand.
Er is bij de keuring bij mij nog nooit naar de bevestiging van de blusser gekeken, meestal ook niet naar de vervaldatum.
Ik leg hem gewoon in de koffer in't zicht en da's altijd al voldoende geweest.
Met een schuimblusser kan je een brand verstikken. Het is niet zo eenvoudig, moet je kunnen gebruiken.
Je maakt met het schuim een deken om zo de brand te verstikken bij gebrek aan zuurstof.
Eén gaatje in de deken en de brand laait terug op. Het vraag kunde en koelbloedigheid op een kritisch moment.
Het zou ook kunnen dat de kleine hoeveelheid die een schuimblusser in de auto kan bevatten niet genoeg oppervlak
kan bedekken om nuttig te zijn in de speciefieke toepassing van een autobrand.
Er is bij de keuring bij mij nog nooit naar de bevestiging van de blusser gekeken, meestal ook niet naar de vervaldatum.
Ik leg hem gewoon in de koffer in't zicht en da's altijd al voldoende geweest.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Een poederblusser geeft schade na het blussen, das een nadeel van poeder.
Let wel op als je schuimblusser aanschaft dat het een vorstbestendige is. Een standaard schuimblusser is dat niet namelijk.
Let wel op als je schuimblusser aanschaft dat het een vorstbestendige is. Een standaard schuimblusser is dat niet namelijk.
Laatst gewijzigd door Almerev70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mijn ervaring als ex-vrachtwagenchauffeur is dat het allemaal schijnveiligheid is.
Wellicht een klein beginnend brandje kan geblust worden maar een vast zittende rem die heet is met allerlei brandbaar spul zoals gebruikt word in de automotive heb je geen schijn van kans met 3 of 5kg poederblussers.
Overigens wat zijn we goed bezig in de EU, België verplicht een brandblusser en overige landen denk het zal wel..
Wellicht een klein beginnend brandje kan geblust worden maar een vast zittende rem die heet is met allerlei brandbaar spul zoals gebruikt word in de automotive heb je geen schijn van kans met 3 of 5kg poederblussers.
Overigens wat zijn we goed bezig in de EU, België verplicht een brandblusser en overige landen denk het zal wel..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Op de jaarlijkse keuring is er zelfs nog nooit naar mn brandblusser gekeken, toen ik zelf wou controleren moest ik al eens goed zoeken naar dat ding.
Dacht dat hij in mn koffer lag, bleek dat ik hem al eens onder mijn voorstoel opgehangen heb.
Voor de importkeuring van mijn 164 hebben ze wel naar de blusser gekeken.
Dacht dat hij in mn koffer lag, bleek dat ik hem al eens onder mijn voorstoel opgehangen heb.
Voor de importkeuring van mijn 164 hebben ze wel naar de blusser gekeken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 4th Gear member
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ik vind het geen schijnveiligheid om een brandblusser in de auto te hebben.
Het is weliswaar best mogelijk dat een brand met één blusser niet zal kunnen geblust kunnen worden,
maar ik heb zelf al voorgehad dat het wel lukte en bovendien waren er toen al snel andere mensen
die kwamen helpen met meer blussers. Dat zal wellicht niet altijd het geval zijn, maar het kan dus wel.
Ik meen ook dat het beter zou zijn indien chauffeurs een aantal basisregels zouden kennen en mogelijk
ook enige oefening zouden kunnen opdoen in het blussen van een brand(je).
Het is weliswaar best mogelijk dat een brand met één blusser niet zal kunnen geblust kunnen worden,
maar ik heb zelf al voorgehad dat het wel lukte en bovendien waren er toen al snel andere mensen
die kwamen helpen met meer blussers. Dat zal wellicht niet altijd het geval zijn, maar het kan dus wel.
Ik meen ook dat het beter zou zijn indien chauffeurs een aantal basisregels zouden kennen en mogelijk
ook enige oefening zouden kunnen opdoen in het blussen van een brand(je).
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05.09.2017 - 09:40
Je kan de brandblusser best onder de stoel van de bestuurder laten monteren. Zo zit deze nooit in de weg wat aan de kant van de passagier wel het geval is wanneer de passagier de benen te dicht bij de zetel plaatst.
Heb deze zo laten monteren nadat ik de nadelen van de montage onder de passagierszetel had ondervonden.
Heb deze zo laten monteren nadat ik de nadelen van de montage onder de passagierszetel had ondervonden.