Koppelingspedaal S80 MY07 blijft op de vloer liggen.

Plaats reactie
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Mijn vader heeft heeft een probleem met het koppelingspedaal van zijn S80.

Die blijft namelijk op de grond liggen. Soms lukt het na een tijdje pompen dat de pedaal omhoog blijft.

Als men er dan met rijdt in Vitesse achteruit, 1e... lukt dat allemaal. De koppeling zelf zal dus normaal niet kapot zijn.

De rem/koelvloeistof staat nog boven minimum en beetje onder maximum.

Mijn vermoeden gaat naar de pedaal zelf of iets wat de pedaal omhoog moet houden.

Heeft iemand dit nogal voor gehad of gezien a.u.b.?
lint
Geartronic member

Klinkt toch als en defecte koppelingscilinder omdat na een tijdje pompen het pedaal wel omhoog komt. Als het een defecte terugkeerveer is dan blijft het pedaal altijd onderin hangen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Het ding is wel, als ik met mijn hand die pedaal omhoog trek, dat die ook boven blijft staan. Ook als de motor niet draait.

Kan je dat ergens zien/waarnemen als het die koppelingscylinder is? of moet je daar echt voor onder de wagen kunnen werken?
lint
Geartronic member

Het is handig om onder de auto te kunnen werken om de koppelingscilinder te zien.
MGB GT 1976
Johan s60
6th Gear member

Als het pedaal niet vanzelf omhoog komt zal er ergens lekkage zijn, vaak is dat de cilinder/druklager in het koppeling huis.
Onder de wagen kan je thv de koppeling remvloeistof waarnemen als de cilinder lek is.

Om dit te repareren moet de versnellingsbak gedemonteerd worden.

Maar is er nog wel mee te rijden dan?, want als er lekkage is, dan zal de koppeling niet (goed) meer vrij komen en zal het schakelen moeilijk, of niet meer mogelijk zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hij klaagt al effe van een krakend pedaal, aan de pedaal zelf hangt ook een soort trekveer. kan het daar niet aan liggen ook?

Want die wagen die staat in de garage altijd, en er is niks onder wagen van vloeistoffen te vinden.

Mijn pa wil er niet meer met op de baan rijden nu, enkel garage in en uit doet die voor de moment.

Met een S70 had ik ooit een gebarsten koppelingsplaat, en dan kon je niet meer in alle vitessen leggen (koppeling defect) de pedaal zelf bleef bij deze wel omhoog, ik ga dit vanavond ter plaatse met

draaiende motor nog eens goed uittesten.

Tot nu toe deed deze wagen, het nog vrij correct. Uiteraard zit er tussen S70 (97) en S80 (07) 10jaar techniek. Of dat dus te vergelijken is, is ander verhaal.
Johan s60
6th Gear member

De veer in het pedaal is een zgn. "overkick" veer die zit erin om het pedaal of op de bodem of omhoog te houden, deze zit erin voor comfort, en is niet de hoofoorzaakdat het pedaal terug komt dat doet nl de drukgroep veer, maar als er geen vloeistof meer in het systeem zit blijf het pedaal beneden staan tenzij je het met de hand omhoog trekt.

Kan zijn dat je geen vloeistof meer ziet omdat het weg is, ff bijvullen paar keer koppeling bedienen en kijken of je het ergens ziet lekken, controleer tevens of de koppeling goed vrij komt, en controleer op eventuele vreemde geluiden.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Die remvloeistof die zit toch te samen met koelvloeistof (groen) of vergis ik me?
lint
Geartronic member

Ik denk dat je een vergissing maakt , koelvloeistof zit in een apart systeem. Remvloeistof heeft een eigen reservoir en systeem.
MGB GT 1976
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Inderdaad, vond het al beetje raar, zie net dat dat reservoir onder het schutbord zit, en moet je zo een deksel met bolletjes voor verwijderen eerst.

Accu van dat type S80 die ook in de buurt zit ook stuk onder het schutbord verstopt. :-)

Ik zie het ASAP na ;-)
Johan s60
6th Gear member

lees anders eerst het instructieboekje eens goed door
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Of proberen om Vida terug werkende te krijgen, want heb een versie die enkel op Windows XP werkt dus moet ik dat via een virtueel systeem gaan doen.

Als alle verkliksystemen goed werken zou jij bij een te laag peil ook een lampje "fout in remcrcuit" moeten krijgen op dashboard (in theorie).

Maar wat ik gisteren constateerde (auto was smiddags buitengezet, bij mijn pa lukte niks, bij mij toen wel = 2keer herstart geweest )

• Remvloeistof zit nog op het juiste peil (reservoir onder schutboard)
  • Koppelingspedaal dat ik smiddag omhoog had gezet, stond avonds nog altijd omhoog.
  • Bij het 1e keer starten en koppelingspedaal ingedrukt uiteraard, lukte mij ook niks, ik kreeg de versnellingsbak zelf niet in eender welke vitesse.
  • Bij het 2e keer starten + koppelingspedaal ingedrukt lukte het wel op eender welke versnelling te kiezen, en kon de wagen dus rijden bij het lossen van koppelingspedaal.
Mijn 1e indruk is dat als je opstart en het lukt niet, het bij uitzetten van de motor, even wachten en opnieuw proberen wel lukt. Al kan dit toeval zijn.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Kleine update, daarnet wou het na 3 pogingen niet meer lukken. Nu geraakt hij niet weg.

Ik blijf toch af en toe eens proberen, en als het terug lukt ineens de wagen parkeren waar het makkelijk is om te takelen.
Johan s60
6th Gear member

Waarschijnlijk bovenste koppeling cilinder (bij pedaal) die af en toe blijft hangen, laat er een garage naar kijken.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Wagen is ondertussen afgesleept naar de garage via Volvo Assistance
Plaats reactie

Terug naar “S80”