Diverse waarschuwingslampjes beginnen te branden

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
styndef
Starter

Beste forumleden,

Ik heb onlangs een volvo V40 1.8 automaat bj 2002 aangeschaft en nu valt mij op dat er sinds kort een aantal dashboard lampjes beginnen te branden waarbij ik niet goed weet wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ze gaan namelijk zo nu en dan aan en dan ook weer uit. Los daarvan gaat het olielampje niet branden als ik het contact aanzet en weet ik dus niet of het oliesysteem wel in orde is.

De volgende lampjes gaan telkens branden:

SRS (iets met de airbags)
Check engine (deze gaat zo nu en dan aan en dan weer uit)
ABS (idem dito)

Ik merk verder niets aan de auto en hij rijdt prima, omdat de lampjes steeds aan en uit gaan weet ik daarom niet zo goed wat ik het beste ermee kan doen. Punt waar ik mij wel zorgen om maak is het olielampje wat niet aan gaat bij het starten en ik dus niet weet of dit lampje correct functioneert.

Hopelijk hebben jullie wat advies voor mij! :D (bijgevoegd de lampjes in het dashboard)

Afbeelding

Update 17-7: Bij starten brandt nu weer geen 1 lampje.
Laatst gewijzigd door styndef op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanegem
3rd Gear member

Ik heb hier met een Volvo geen enkele ervaring mee. Ik heb wel iets vergelijkbaars met mijn Mercedes meegemaakt en dat bleek de spannningsregelaar te zijn. Wanneer die niet goed meer is ging daar als eerste het ABSlampje branden. Dus wellicht ligt daar de oorzaak.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Ik zou eerst maar 's zoeken naar losse of gecorrodeerde contacten. Vooral de ABS unit is relatief berucht. Ff op 't forum zoeken, er zijn meerdere meldingen geweest waar de abs-unit doorgesoldeerd moest worden, wat veel oploste.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
styndef
Starter

Thanks voor de adviezen, daar ga ik mee aan de gang :)

Met betrekking tot het niet werkende lampje van het oliesysteem, is er een manier waarop ik zou kunnen checken of dit lampje stuk is en/of het systeem wel op druk is?
styndef
Starter

Ondertussen de volvo laten uitlezen, hier kwam uit dat de LMM niet goed functioneert en dat de ABS sensor in mijn linkervoorwiel defect is. Dat zou dus een verklaring kunnen zijn voor het motormanagement lampje en het abs lampje.

Waar ik nog geen antwoord op heb is het niet werkende olielampje in mijn dashboard bij het aanzetten van het contact. Is er een manier om te checken of dit lampje wellicht defect is? Ik heb nu namelijk geen indicatie mocht er iets zijn met het oliesysteem en vind het wat riskant om daar mee te rijden. Enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
M&M
2nd Gear member

Welkom op het forum
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
loely
2nd Gear member

Hallo,
Als je het oliedrukcontact op de motor vindt, de draad even aan massa leggen,dan zou het lampje moeten branden.Anders de grote middelen inzetten en het dashboard (klokken) er uithalen en twee lampjes wisselen.Ik denk wel dat moest er geen oliedruk zijn er een foutmeling bij het uitlezen zou opduiken.
:devil:
Laatst gewijzigd door loely op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
styndef
Starter

Zojuist de LMM vervangen (voor 3 tientjes op de sloop gescoord :D) en het check engine lampje is voor alsnog toe uit. Nu het olielampje nog die weer aan gaat! Wordt vervolgd..
M&M
2nd Gear member

Mogelijk dat je met Volvo Vida ook even het olielampje kan testen. Is dan een stuk makkelijker.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”