Mijn v70 bj 2000 - Opknap beurt

Voor kenners: de "Roffel"
hjfkuiper
1st Gear member

Hey allemaal,

Stiekem had ik al 2 jaar geleden lid moeten worden toen ik voor het eerst een volvo v40 kocht. Helaas/Gelukkig is die doodskist verkocht en heb ik recent een volvo v70 gekocht. Wat een BEEST. De ruimte is waanzinnig en ben er helemaal gelukkig mee. Wat info over de auto:
  • Type V70; 2.4 140 PK
  • Kleur ZWART
  • Bouwjaar 11-02-2000
  • Km. stand 275.000+
  • Extra 7 Zitter versie, pioneer radiotje, nokia telefoon houder (!)
  • Bonus Airco doet het redelijk, stoel verwarming, en cruise control. lekker luxe ;)
Ik heb een aankoop keuring laten doen voor aanschaf. De auto is niet in perfecte staat maar heb hem aangeschaft voor 1250 euro en direct een APK beurt gegeven bij De Looze in Heemstede voor 750 euro. Kosten zaten vooral in de gaskamer behuizing vervangen, wat al naarboven kwam bij de aankoop keuring. Al in al, voor 2000 piek zit in nu 'veilig'. Nou zou ik graag wat handiger worden met autos en is dit een mooie kans om wat te klussen aan de auto, leuk en leerzaam! Los van stofzuigen en de wasstraat, voorlampen vervangen, en olie checken ben ik niet zo een held. Het coolste wat ik heb gedaan is in de v40 een radio vervangen terwijl het koppel stuk er al op zat. Zelf een auto waxen was niet zo goed gegaan (vieze strepen).

Ik vraag me af of het nu de moeite is om iemand de auto professioneel te laten reinigen. Hiervoor heb ik een offerte gevraagd en kom ik uit op 150 euro voor polijsten en interneur reinigen. Wel ben ik bang dat een aantal van de wat doffere plekken er op achteruit zullen gaan. Ik hoop met nog eens 500 euro de auto helemaal mooi te maken zodat ik er minimaal 2 jaar nog echt plezier uit haal

Todo lijst:
  • Melding 250A - Rooktest doen DONE Magisch opgelost na wat slangen knijpen
  • Midden console - Nieuwe leren armsteun en kapjes correct monteren. Video instructies, handleiding instructies? DONE
  • Reiniging intereur - Laten doen? DONE 24 Juli
  • Uitzoeken wat Dashboard spray en sponsjes doen DONE 24 Juli, moet Polytrol hebben
  • Vieze knopjes bij bestuurder deur
  • Reiniging Exterieur - Laten doen? DONE 24 Juli
  • WD40 proberen voor de krassen Slecht idee
  • WonderSpons action voor de velgen en rubbers Werkt super
  • Koplampen schoonmaken, zit wat mos verstopt DONE 24 Juli
  • Dak en raam rubbers lijmen waar ze los zitten - kijken of ik ze toch niet beter kan vervangen, youtube instructies
  • Dak en raam rubbers op poetsen met WonderSpons?polytrol
  • 1 roest plekje, met dremel schoonmaken en dan gewoon spuiten?
  • Rechter achteruit gaat niet open
  • Soms schakelt hij niet super soepel. Naar ze 1 voelt als een klik
  • Hondenrek Volvo hondenrek is gewoon geniaal. Incl veren +- 90 euro WIP: Zwart rek geregeld
  • Antenne ontbreekt Maar nog wel goed geluid.. Bedankt, Walter!
  • Bumper-beschermer Er zitten veel krassen op de bumper (van een hond). Beschermer kopen.
  • Stuur kap lijmen?Done
  • Stuur onderkap lijmen?
  • Intereur filter vervangen DONE schoongespoten met lucht
FOTOS
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door hjfkuiper op 01.01.1970 - 01:00, 19 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Welkom, dat klinkt als een hele leuke V70, succes met de Todo lijst. Interieur en exterieur van de auto professioneel laten reinigen is wel makkelijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
hjfkuiper
1st Gear member

lint schreef: Welkom, dat klinkt als een hele leuke V70, succes met de Todo lijst. Interieur en exterieur van de auto professioneel laten reinigen is wel makkelijk.
Thanks, ik heb direct een mail verzonden om een afspraak in te plannen. Ik ga zo wat fotos maken van de auto.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Er hoort geen antenne op, die zit in de achterste zijruit links en in de achterbumper.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
JosW
5th Gear member

"Rechter achteruit gaat niet open".

Vaak voorkomend euvel. Is een elektrisch probleem. De dealer stopt er gelijk een nieuwe unit in maar in 9 van de 10 gevallen wat contactspray in de stekker van de unit is helend. Hoe het deurpaneel te verwijderen staat uitgebreid beschreven op dit forum.
Wat betreft die versleten knoppen van het raam links-voor, zo'n unit is op de sloop ruim voorradig. (Rima, Elferink Enter, etc.)

Voor de rest zijn jouw to do dingen denk ik wel de moeite waard bij een auto met deze kilometerstand. Mits hij motorisch verder in orde is natuurlijk. Dan kan er nog zeker 150.000 kilometer bij. Om de 15.000 km nieuwe olie en tegelijk een motorreiniging. Voor de rest vooral niet bezuinigen op onderhoud.

"Soms schakelt hij niet super soepel. Naar ze 1 voelt als een klik"

Nieuwe versnellingsbakolie doet vaak wonderen.

Succes met je project.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
hjfkuiper
1st Gear member

Walter schreef: Er hoort geen antenne op, die zit in de achterste zijruit links en in de achterbumper.
Bedankt, van me lijst gehaald!
JosW schreef: "Rechter achteruit gaat niet open".

Vaak voorkomend euvel. Is een elektrisch probleem. De dealer stopt er gelijk een nieuwe unit in maar in 9 van de 10 gevallen wat contactspray in de stekker van de unit is helend. Hoe het deurpaneel te verwijderen staat uitgebreid beschreven op dit forum.
Wat betreft die versleten knoppen van het raam links-voor, zo'n unit is op de sloop ruim voorradig. (Rima, Elferink Enter, etc.)

Voor de rest zijn jouw to do dingen denk ik wel de moeite waard bij een auto met deze kilometerstand. Mits hij motorisch verder in orde is natuurlijk. Dan kan er nog zeker 150.000 kilometer bij. Om de 15.000 km nieuwe olie en tegelijk een motorreiniging. Voor de rest vooral niet bezuinigen op onderhoud.

"Soms schakelt hij niet super soepel. Naar ze 1 voelt als een klik"

Nieuwe versnellingsbakolie doet vaak wonderen.

Succes met je project.
Bedankt! Klinkt als een leuk dagje klussen bij me schoon pa, die heeft een brug en kan me hier zeker mee helpen!
Nog advies over een motor olie? Bij de APK is er BP Visco 5000 C 5W-40 ingedaan, maar geen motor reiniging

Weet iemand of deze armleuning vervanging zal werken? 50 Euro inclusief verzend kosten lijkt me een mooie prijs.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door hjfkuiper op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
JosW
5th Gear member

Die motorreiniging kan niet/doet niet elke garage. Waar woon je?
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
hjfkuiper
1st Gear member

JosW schreef: Die motorreiniging kan niet/doet niet elke garage. Waar woon je?
Ik woon in Heemstede, een echt volvo bolwerk. Ik had even snel online gekeken en begreep dat je een motor reiniger in de olie doet en daarna de olie vervangt?

Net heel veel youtube videos gekeken en zit toch een beetje in me maag met de interne kapjes die overal los zitten. Hopelijk zijn alle clips nog in een redelijke staat en kan ik het zelf her-monteren.
Fredhead
Geartronic member

WD40 voor de krassen kan je vergeten. Het is een smeermiddel, niets meer, niets minder.
Professioneel de auto laten doen zal ie flink van opknappen en de doffe plekken kunnen zomaar minder dof worden of verdwijnen.
Zou het hele idee van de wonderspons ook laten varen, doet meer kwaad dan goed. Neem anders ook eens contact op met Steve van Driven2shine of millimetervreter hier op het forum voor wat serieus goede tips.

Voor je interieurfilter heb je een torx 25 schroevendraaier nodig. Weet niet of je al iets van torx hebt liggen, maar een setje aanschaffen is altijd handig als je meer aan de auto wil doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fredhead
Geartronic member

Oh ja en in plaats van dashboard spray, bestel een fles natural look van poorboys.

Reinigt en zorgt dat alles z'n originele kleur weer krijgt van je dashboard en deurpanelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
JosW
5th Gear member

Al jaren gebruiker van dit spul. Is echt top. Wordt ook vooral in de classic-car handel gebruikt. Ik wil niets anders meer.
http://owatrol.com/nl/al-onze-producten ... ytrol.html
hjfkuiper
1st Gear member

fredhead schreef: Professioneel de auto laten doen zal ie flink van opknappen en de doffe plekken kunnen zomaar minder dof worden of verdwijnen.
Zou het hele idee van de wonderspons ook laten varen, doet meer kwaad dan goed. Neem anders ook eens contact op met Steve van Driven2shine of millimetervreter hier op het forum voor wat serieus goede tips.
Auto is vandaag door de poetser opgehaald en binnen en buiten gereinigd, hieronder het resultaat:
Afbeelding

Ik ben matig tevreden en had meer verwacht. Ik heb 150 euro betaald (schappelijk) en had wellicht teveel youtube videos gezien waardoor een hoge verwachting. Er zitten nog wat roest achtige vlekken op de velgen (zie voorste velg) en wat verf achtige schade/resten in het interieur. Ik ga die verf resten toch proberen te verwijderen met magic spons en Dasty voor de velgen + hogedruk reiniger. Midden console is echt een doorn in mijn oog want die kapjes klikken niet lekker in elkaar. Als iemand tips heeft hoor ik het graag. Als volgende stap droom ik:
Midden console houten + ander "hout" met Plastidip spuitbuis zwart spuiten
Midden console op elkaar laten aansluiten
Wellicht eerst de leren vervang onderdelen regelen voor de pook, handrem, en armsteun. Tips zijn meer dan welkom!
Laatst gewijzigd door hjfkuiper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Carfreak
7th Gear member

Gewoon de beschadigde onderdelen bestellen bij autorima of Elferink. Kost geen drol en bespaart een hoop gedoe met allerlei lapmiddelen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Sommige dingen kan een poetser wel, sommige ook niet.
Velgen netjes is geen probleem, gewoon laten stralen en spuiten of, zo je wil, poedercoaten.
En voor de rest, er zijn een paar goede sloopbedrijven. Mijn advies is in dat geval wel: ga er heen en bekijk wat je denkt te moeten kopen. Dat bespaart achteraf een hoop teleurstelling
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Sander02
4th Gear member

JosW schreef: Al jaren gebruiker van dit spul. Is echt top. Wordt ook vooral in de classic-car handel gebruikt. Ik wil niets anders meer.
http://owatrol.com/nl/al-onze-producten ... ytrol.html
Interessant. Ik heb blauwe bumpers die wel opgefrist mogen worden. Gebruk je van te voren nog de op die site genoemde cleaner? Is het spul heel zuinig in gebruik of voldoet de halve liter verpakking? Hoe lang blijft het mooi?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Rippie V70
5th Gear member

Voor auto specifieke vragen kan je misschien beter in een ander subforum terecht. viewforum.php?f=16
Jouw V70 is een classic welke afstamt van de 850 en dit subforum betreft de V70NN, zeg maar met de schoudertjes. In 2000 is er een model wissel geweest. MY2000 is dus een NN, met de schoudertjes.
Wellicht krijg je hier op je vragen dan verkeerde antwoorden omdat het een ander model betreft.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Rippie V70 schreef: Voor auto specifieke vragen kan je misschien beter in een ander subforum terecht. viewforum.php?f=16
Topic verplaatst, goed punt.
Rippie V70 schreef: Jouw V70 is een classic welke afstamt van de 850 en dit subforum betreft de V70NN, zeg maar met de schoudertjes. In 2000 is er een model wissel geweest. MY2000 is dus een NN, met de schoudertjes.
TS heeft een V70 van het eerste type, gebaseerd op de 850, interne code 875. Tweede type V70, met de schouders, ook bekend als V70N, interne code 285 was er van 2000-2007. Derde type V70 wordt daardoor ook wel V70NN genoemd, interne code 135, 2008 en verder. [*mierennökmodus uit :D ]
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
hjfkuiper
1st Gear member

Nieuwe dag nieuwe kansen! bedankt voor het verplaatsen

Vandaag langs de winkel geweest om nog wat schoonmaak spullen op te halen. Professioneel is voor mij schijnbaar niet goed genoeg. Volgende gekocht:
  • HG Bekleding reiniger om de stoelen verder schoon te maken
  • Griffon Contactspray om Zaterdag het raam motortje mee te repareren 8-)
  • Degreaser van de Action om de velgen verder te reinigen (Budget Datsy)
  • Borstel van de Action
  • Spargo Powersponge om de velgen verder te reinigen EN allemaal verf plekjes en dingetjes mee weg te poetsen
  • Large microfibre cloth, want ik was toch bij de Action
HG doet wat het beloofd en even snel een testje gedaan en direct het nodige viezigheid uit de stoelen gehaald.. Nice :love:
PowerSponge haalt met wat boenen de verf plekken weg, Zaterdag ga ik er rustig mee aan de slag. Ik denk dat het zeer goed gaat werken. Vooral als ik daarna een laag Polytrol zooi aanbreng.
Met de degreaser en powerspons in 1 MINUUT de roest plekjes weg gehaald. Professioneel werk.. :-|

En langs de volvo dealer gegaan en bijzonder goed geholpen bij Svala Haarlem
  • Brandstof filter
  • Olie filter
  • Bogies set
  • Gasket ring
Afbeelding

Ik kan wel via winparts bestellen en 2 tientjes besparen, maar dan zit ik met levertijd en onderdelen die misschien niet lekker passen. Het is al allemaal nieuw voor mij dus om nou te gaan 'besparen' op onderdelen lijkt me een slecht plan.
lint
Geartronic member

De Volvodealer heeft kan vaak nog originele onderdelen leveren of bestellen en dan heb je de onderdelen ook snel in huis voor redelijke prijzen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
hjfkuiper
1st Gear member

Inmiddels een paar maanden verder. De auto doet het superb. Ik ben bij mijn schoonvader geweest en de auto op de brug gezet.
Interieur filter schoon gespoten
Benzine filter vervangen
Dakrubber aangevuld met een soort zwarte lijm kit

Ik ben bij de dealer langs geweest en nieuwe afstands bieding + sleutel laten bijmaken. Dure grap maar wel zo fijn!

Ook het leder besteld uit Engeland en gemonteerd. Protip: Je hebt dus een engels waterpomp tang nodig om de pook los te krijgen, je moet het ringetje naar onder trekken. Ik heb lijm spray gebruikt voor de middel consolo maar voor de versnelling pook leder zal ik toch wat sterkers moeten proberen want dat heeft los gelaten.

Huidige uitdaging: Achter ruiter wisser doet het niet. Iemand ideeen? Nu het winter wordt nog andere onderhoud tips?
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”