Goedenmiddag,
Op mijn '96 440 is de startmotor an vervanging toe. Ik wil het zelf gaan doen en kan voor 113euro aan een nieuwe startmotor komen, goede prijs?
Ik ben al even onder mijn 440 gekropen en kwam tot de ontdekking dat hij nogal "klem" gemonteerd zit, weinig ruimte en ik weet niet precies hoe ik hem moet los krijgen.
Dus de vraag, leuk klusje voor de handige man, is het te doen? en zoja, hoe het beste te werk gaan. Moet ik andere onderdelen demonteren om de startmotor te kunnen vervangen?
Alvast bedankt!!
Jacco
Startmotor 440
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
het is heel goed zelf te doen,
afhankelijk van het model moet je het hitteschild verwijderen
en dan de 3 bouten los halen en tadaa startmotor.
de startmotor zit op de versnellingsbak zelf vast...
en de bedrading loopt door een gat in de bak.
voor je begint is het wel zo makkelijk om even je luchtbak er af te draaien.
suc6
mvg arjen
afhankelijk van het model moet je het hitteschild verwijderen
en dan de 3 bouten los halen en tadaa startmotor.
de startmotor zit op de versnellingsbak zelf vast...
en de bedrading loopt door een gat in de bak.
voor je begint is het wel zo makkelijk om even je luchtbak er af te draaien.
suc6
mvg arjen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
ja en uiteraard eerst accu los, anders kon het wel een heeeeel hard gaan vonken als je bezig bent
Wim
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
hehe... jah goeie 
dus:
-kap helemaal open (garage stand)
-accu klemmen los
-accu er uit
-luchtbak er uit
-hitteschild (indien aangebracht) verwijderen
-3 bouten startmotor op de bak losdraaien
-bedrading startmotor losnemen.
-startmotor uitnemen.
suc6
dat hitteschild is even pielen... maar het moet lukken.
arjen

dus:
-kap helemaal open (garage stand)
-accu klemmen los
-accu er uit
-luchtbak er uit
-hitteschild (indien aangebracht) verwijderen
-3 bouten startmotor op de bak losdraaien
-bedrading startmotor losnemen.
-startmotor uitnemen.
suc6

dat hitteschild is even pielen... maar het moet lukken.
arjen
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Probeer eens de zoek mode ik heb hier al eens een complete beschrijving voor gegeven als ik me niet vergis.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 02.02.2006 - 20:31
- Locatie: Friesland
Top! Dank voor alle tips! Helpt altijd om zulke opbeurende woorden te lezen. Ik sleutel graag, maar kan bij mn volvo nog niet altijd goed inschatten of het me allemaal gaat lukken! We gaan er aan werken,
Nogmaals bedankt!!
Mvg Jacco.
Nogmaals bedankt!!
Mvg Jacco.
Volvo 440 1.8 Sportline '96
Ford GP Jeep '41
Ford GP Jeep '41
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Is iemand dit van bovenaf gelukt? Aangezien hier gezegd wordt dat het handig is om de luchtbak (luchtfilterhuis) eraf te halen....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
De mijne van onderen uit gedaan, blokken onder de wielen. NIET OP DE KRIK !
Alleen hitteschild verwijderen was voldoende.
Wim
Alleen hitteschild verwijderen was voldoende.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:13
- Locatie: zuid-limburg
Heb laatst de startmotor vervangen van mijn volvo 460 1995. Van bovenaf erbij gekomen.
Accu eruit + luchtbak hoeft niet eruit.
Hitteschild zat er bij mij niet meer op; blijkt wel even moeilijk eruit te halen.
Hierna met goede ringsleutel 2 bouten + 1 moer loshalen + kabels startmotor loshalen; tussen slangen door eruit halen en met beetje geduld moet dit wel lukken!
Succes!!
p.s.: wel eerst de -pool van de accu loshalen
Accu eruit + luchtbak hoeft niet eruit.
Hitteschild zat er bij mij niet meer op; blijkt wel even moeilijk eruit te halen.
Hierna met goede ringsleutel 2 bouten + 1 moer loshalen + kabels startmotor loshalen; tussen slangen door eruit halen en met beetje geduld moet dit wel lukken!
Succes!!
p.s.: wel eerst de -pool van de accu loshalen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Wat moet ik me bij het hitteschild voorstellen, is dat die zwarte plastic kap die onder de motor gemonteerd zit? Of is er nog ene kap die ik van boven niet kan zien?? Ik ben namelijk bang dat ik als ik startmotor los haal hij naar beneden valt, vandaar...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:13
- Locatie: zuid-limburg
Het hitteschild is een aluminiumplaat gebogen over de bovenkant van de startmotor; hoeft niet bij iedere auto erop te zitten; het kan n.l. bij vorige vervanging van de startmotor verwijderd zijn en niet meer zijn terugezet.
Een geruststelling: de startmotor valt niet zo snel naar beneden;gewoon een beetje ondersteunen met een hand; ook de kabels zitten er nog aan!!
Een geruststelling: de startmotor valt niet zo snel naar beneden;gewoon een beetje ondersteunen met een hand; ook de kabels zitten er nog aan!!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Nou, het hittschild zat er niet meer op. Ik heb van de week tijdens werk een tweedehands startmotor bij Elferink in Enter gehaald en ben net twee uurtjes bezig geweest en hij werkt! Eigenlijk is het heel makkelijk, drie bouten los, echter je kan er moeilijk bij. Ik heb de slang van de uitlaat naar het luchtfilter losgemaakt en aan de kant gelegd en toen kon ik de startmotor er met flink wat gewurm uit halen. Enige was dat de startmotor een iets ander typenummer had en hij had daardoor dus een andere aansluiting voor de draad die van het contactslot komt. Een boutje i.p.v. een klemmetje dus ik moest nog even langs de electrozaak.
Bedankt voor alle tips allemaal! Kan ik mooi weer rijden!
Bedankt voor alle tips allemaal! Kan ik mooi weer rijden!