Ik ben een volledige leek op het gebied van banden en velgen!
Heb een nieuwe XC60 besteld met 20" velgen met 255/45 banden voor de zomer.
Nu vind ik die grote velgen wel mooi en heb de volgende vraag:
Wat is beter voor de winter, grote velgen (met groter loopvlak, toch?) of kleinere velgen met dikkere banden (comfort, toch?)?
20" velgen zijn 8" breed, dus groter loopvlak=grip dan 7,5" bij kleinere.
Sneeuwkettingen zijn zowat in iedere maat te krijgen (prijs is wat hoger bij grotere velgen, maar niet dramatisch).
Maat winterbanden/velgen
- Hansvg
- 3rd Gear member
Hans
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
- mga1600
- 6th Gear member
Mijn XC60 rijdt ook met 20" zomer wielen. Eerder had ik 18" winterwielen maar later heb k een vrijwel nieuwe set 20"" winterwielen/winterbanden kunnen kopen. Daarmee komt het rijgedrag dicht bij de 20" zomerwielen en persoonlijk ervaar ik dat als veel pretttiger dan met de 18" wielen die aanmerkelijk minder koersvast warren. Hoe de twee maten zich verhouden qua tractie in extreem winterse omstandigheden kan ik niet 'wetenschappelijk' vergelijken, maar ik denk dat ze vergrlijkbaar presteren
PS. Ik zie nu dat je een nieuwe XC60 hebt besteld (prachtige auto, ik heb er mee proefgereden, gefeliciteerd!) , mijn ervaringen zijn natuurlijk met het oude model.
PS. Ik zie nu dat je een nieuwe XC60 hebt besteld (prachtige auto, ik heb er mee proefgereden, gefeliciteerd!) , mijn ervaringen zijn natuurlijk met het oude model.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- diesel01
- Geartronic member
Beter schijnt te zijn meer druk op de vierkante centimeter.
Maar met awd hoef jij je geen zorgen te maken over grip.
Ik had op de XC 19" voor de zomer en 17" voor de winter, die 17" had door de omtrek geen last van sneeuwophoping in het profiel.
Maar met awd hoef jij je geen zorgen te maken over grip.
Ik had op de XC 19" voor de zomer en 17" voor de winter, die 17" had door de omtrek geen last van sneeuwophoping in het profiel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Druk per vierkante centimeter, dus smaller is in de winter beter. Daarbij zitten er grenzen aan de kettingen, informeer eens goed bij je dealer wat Volvo adviseert cq voorschrijft. Daarbij komt Volvo zeker met een aanbieding van complete wielen, staat waarschijnlijk ook al in de prijslijsten.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Hansvg
- 3rd Gear member
Dank jullie. Nog geen duidelijk voor of tegen de 20" 
Vwb sneeuwkettingen, even opgezocht. Volvo adviseert bij alle wielen in de configurator geen kettingen te gebruiken
Ik zou sowieso loopvlak-kettingen kiezen, die dus niet achter het wiel hoeven.

Vwb sneeuwkettingen, even opgezocht. Volvo adviseert bij alle wielen in de configurator geen kettingen te gebruiken

Ik zou sowieso loopvlak-kettingen kiezen, die dus niet achter het wiel hoeven.
Hans
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Alle niet technische voor en tegens zijn gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en dus voor jou niet relevant Hahaha. Even kijken hoever Centrax komt, dat weet ik even niet. Maar zoals ik al zei, smaller is qua winterbandeigenschappen beter. Of dat 14", 18" of 20" is, maakt niet uit
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
- Hansvg
- 3rd Gear member

RUD Centrax N894 Loopvlakkettingen en RUDcomfort Centrax V S898 Loopvlakkettingen zijn compatibel met 255/45R20
Hans
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
maar is die combi ook compatibel met de XC60?
Mijn blog
- Hansvg
- 3rd Gear member
Waar wordt die compatibiliteit door bepaald?
Bij alle velgen is de totale omtrek toch hezelfde?
Bij alle velgen is de totale omtrek toch hezelfde?
Hans
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
alles in de buurt van je wiel. Je wil toch niet dat de boel na montage van de ketting aanloopt? Breedte kan daar wel degelijk invloed op hebben
Mijn blog
- Hansvg
- 3rd Gear member
@badjakker, waar zie jij dat staan in de prijslijst?
Ik zie "Centrax sneeuwkettingen (alleen i.c.m. 17" tot 19" wielen)"
Ik zie "Centrax sneeuwkettingen (alleen i.c.m. 17" tot 19" wielen)"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans
-
- 2nd Gear member
In de Nederlandse gebruikershandleiding staat dat Volvo adviseert om alleen sneeuwkettingen te gebruiken op 17 en 18 inch velgen. In de Duitse gebruikershandleiding staat dat explicieter. Met name de vetgedrukte waarschuwing dat alleen éénzijdige sneeuwkettingen gebruikt mogen worden. Volgens berichten op een Duits forum (weet helaas niet meer welk) komt dit door de beperkte ruimte achter het wiel. Daar kan geen ketting tussen bij grotere velgen.
Schneeketten
Bei Raddimensionen von mehr als 18 Zoll empfiehlt Volvo, Schneeketten nicht zu verwenden.
Die Montageanleitung ist den Volvo-Original-Schneeketten beigepackt.
Schneeketten dürfen ausschließlich an den Vorderrädern montiert werden (gilt auch für Fahrzeuge mit Allradantrieb). Fahren Sie mit Schneeketten nie schneller als 50 km/h(30 mph). Nicht unnötigerweise auf noch nicht ausgebauten Straßen fahren, da dies sowohl die Schneeketten als auch die Reifen stark abnutzt.
WARNUNG
Verwenden Sie nur Volvo-Original-Schneeketten oder ähnliche Schneeketten, die an die korrekten Dimensionen für Modell, Reifen und Felge angepasst sind. Es dürfen nur einseitige Schneeketten verwendet werden.
Bei Fragen zu Schneeketten empfiehlt Volvo die Rücksprache mit einer Volvo-Vertragswerkstatt. Falsche Schneeketten können erhebliche Schäden am Fahrzeug verursachen und zu einem Unfall führen.
In die Duitse forumdiscussie was overigens iemand van mening dat 19 inch met Centrax (=eenzijdige ketting) wel zou gaan als je stuuruitslag begrenzers zou plaatsen. De draaicirkel van de auto wordt dan wel groter!
Schneeketten
Bei Raddimensionen von mehr als 18 Zoll empfiehlt Volvo, Schneeketten nicht zu verwenden.
Die Montageanleitung ist den Volvo-Original-Schneeketten beigepackt.
Schneeketten dürfen ausschließlich an den Vorderrädern montiert werden (gilt auch für Fahrzeuge mit Allradantrieb). Fahren Sie mit Schneeketten nie schneller als 50 km/h(30 mph). Nicht unnötigerweise auf noch nicht ausgebauten Straßen fahren, da dies sowohl die Schneeketten als auch die Reifen stark abnutzt.
WARNUNG
Verwenden Sie nur Volvo-Original-Schneeketten oder ähnliche Schneeketten, die an die korrekten Dimensionen für Modell, Reifen und Felge angepasst sind. Es dürfen nur einseitige Schneeketten verwendet werden.
Bei Fragen zu Schneeketten empfiehlt Volvo die Rücksprache mit einer Volvo-Vertragswerkstatt. Falsche Schneeketten können erhebliche Schäden am Fahrzeug verursachen und zu einem Unfall führen.
In die Duitse forumdiscussie was overigens iemand van mening dat 19 inch met Centrax (=eenzijdige ketting) wel zou gaan als je stuuruitslag begrenzers zou plaatsen. De draaicirkel van de auto wordt dan wel groter!
Volvo XC60 PHEV 2024/07
- Hansvg
- 3rd Gear member
Dank je!
Ik refereerde naar prijslijst, waar jij naar verwees. De info in de handleiding had ik niet gezien.
Duidelijk geen 20" dus. 19" ook niet aan te raden.
Zal dus 18" moeten gaan worden helaas.
Volgende week overleg met dealer.
Ik refereerde naar prijslijst, waar jij naar verwees. De info in de handleiding had ik niet gezien.
Duidelijk geen 20" dus. 19" ook niet aan te raden.
Zal dus 18" moeten gaan worden helaas.
Volgende week overleg met dealer.
Hans
- Hansvg
- 3rd Gear member
Nog eea even opgezocht.
Idd, in de gebruikershandleiding staat "Volvo adviseert om geen sneeuwkettingen te gebruiken bij bandenmaten van meer dan 18 inch."
Nou begrijp ik iets niet: De totale omloop van de band is altijd gelijk, correct? Dus is de afstand tussen band en wielbak gelijk. De breedte van de velgen/banden is bij 18" en 19" gelijk, nml 7.5" voor de velg en 235mm voor de band. Waar zit dan het verschil in?
20" no-go, dat begrijp ik. Maar snap het verschil tussen 18" en 19" niet.
Enkelzijdige kettingen, snap ik. Wilde sowieso loopvlak-ketting bv Centrax gebruiken.
Er bestaan helaas geen 18" velgen voor de XC60 op basis van (gedeeltelijk) zwart, vandaar mijn vraag. En dank jullie voor je geduld
Idd, in de gebruikershandleiding staat "Volvo adviseert om geen sneeuwkettingen te gebruiken bij bandenmaten van meer dan 18 inch."
Nou begrijp ik iets niet: De totale omloop van de band is altijd gelijk, correct? Dus is de afstand tussen band en wielbak gelijk. De breedte van de velgen/banden is bij 18" en 19" gelijk, nml 7.5" voor de velg en 235mm voor de band. Waar zit dan het verschil in?
20" no-go, dat begrijp ik. Maar snap het verschil tussen 18" en 19" niet.

Enkelzijdige kettingen, snap ik. Wilde sowieso loopvlak-ketting bv Centrax gebruiken.
Er bestaan helaas geen 18" velgen voor de XC60 op basis van (gedeeltelijk) zwart, vandaar mijn vraag. En dank jullie voor je geduld

Laatst gewijzigd door Hansvg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
-
- 2nd Gear member
Op het Duitse Motor-Talk forum gelezen dat de Volvo 19,20 en 21 inch velgen een iets grotere afrolomtrek hebben. Daarom ook bij sommige modellen dan stuuruitslagbegrenzers en ook soms aanpassing van de software voor de snelheidsmeter. Overigens gaan die posts allemaal over de xc90 en de "oude" xc60. Voor de nieuwe xc60 denkt men dat het ook zo is, maar duidelijk is dat niemand nog alle exacte specificaties heeft. In Duitsland is dit belangrijk omdat je als Duitser alleen mag rijden met velg- en bandcombinaties die op de autopapieren staan aangegeven. De officiële gegevens van Volvo wat is toegestaan op welke auto hebben ze op het forum nog niet. Wil je toch een andere maat dan moet je daarvoor een verklaring (gutachten) hebben van een keuringingsbedrijf, Tüv of Dekra.
Volvo XC60 PHEV 2024/07