Ik ben een volledige leek op het gebied van banden en velgen!
Heb een nieuwe XC60 besteld met 20" velgen met 255/45 banden voor de zomer.
Nu vind ik die grote velgen wel mooi en heb de volgende vraag:
Wat is beter voor de winter, grote velgen (met groter loopvlak, toch?) of kleinere velgen met dikkere banden (comfort, toch?)?
20" velgen zijn 8" breed, dus groter loopvlak=grip dan 7,5" bij kleinere.
Sneeuwkettingen zijn zowat in iedere maat te krijgen (prijs is wat hoger bij grotere velgen, maar niet dramatisch).
Maat winterbanden/velgen
- Hansvg
- 3rd Gear member
Hans
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
- mga1600
- 6th Gear member
Mijn XC60 rijdt ook met 20" zomer wielen. Eerder had ik 18" winterwielen maar later heb k een vrijwel nieuwe set 20"" winterwielen/winterbanden kunnen kopen. Daarmee komt het rijgedrag dicht bij de 20" zomerwielen en persoonlijk ervaar ik dat als veel pretttiger dan met de 18" wielen die aanmerkelijk minder koersvast warren. Hoe de twee maten zich verhouden qua tractie in extreem winterse omstandigheden kan ik niet 'wetenschappelijk' vergelijken, maar ik denk dat ze vergrlijkbaar presteren
PS. Ik zie nu dat je een nieuwe XC60 hebt besteld (prachtige auto, ik heb er mee proefgereden, gefeliciteerd!) , mijn ervaringen zijn natuurlijk met het oude model.