Nu voor de 2e keer in een maand de foutmelding gehad: "motor management service vereist"
Na de eerste keer is de melding vanzelf verdwenen maar deze week kwam het weer terug en verloor de motor vermogen en kwam niet snel op toeren/snelheid. Het voelt aan alsof er niet voldoende brandstof in de motor komt.
Na een dag gestart en auto loopt prima, en de foutmelding is weer weg.
Ik rij ca 15.000km per jaar en voornamelijk kleine stukken van ca 25km. en een paar keer per jaar ritten van 700km.
Door de vakantietijd heeft de Volvo garage geen tijd en kan ik pas over 4 weken terecht. Ik woon in Frankrijk en de dichtsbijzijnde Volvo garage zit op 1,5 uur rijden.
Is dit een ernstige foutmelding en kan ik de auto nog rijden?
Voor een snellere oplossing zou ik naar een andere garage kunnen hier in de buurt. Welk ander merk garage zou de foutcode kunnen lezen en eventueel repareren??
Hier in de buurt zitten de bekende Franse merken en Volkswagen, Opel en Ford.
Service door ander merk garage
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat je hebt ervaren is de noodloop.
Een modus waarbij de motor zo in gaat houden om zichzelf te beschermen.
Of het bij een andere garage kan hangt af van de uitleesappatuur die de gebruiken. Alleen met Vida kan je echt alle meldingen uitlezen, met universele lang niet alles.
Een modus waarbij de motor zo in gaat houden om zichzelf te beschermen.
Of het bij een andere garage kan hangt af van de uitleesappatuur die de gebruiken. Alleen met Vida kan je echt alle meldingen uitlezen, met universele lang niet alles.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28
Of je door kunt rijden weet je pas als hij uitgelezen is. En in tegenstelling tot wat iedereen beweerd kan dat ook met een (a-merk!) uitleesapparaat wat niet van volvo zelf is. Ik heb thuis bijv zowel vida als een Autel scanner.
De OBD codes (foutcodes) zijn namelijk door de auto industrie onder druk van (o.a.) de amerikaanse wetgeving vastgelegd. Het grote verschil tussen vida en een generiek uitleesapparaat is het detailnivo. Aan vida zit een compleet werkplaatshandboek vast. Vergelijk het maar met Wikipedia....
Je zoekt naar één ding en krijgt gelijk complete uitleg en linkjes naar verwante zaken.
Het univeraele scan apparaat zal alleen een foutcode geven met de vastgestelde omschrijving.. Een goede monteur kan dan vak een heel eind komen op zijn vakmanschap.
Laat de auto uitlezen in het dorp en beoordeel dan samen met de monteur of je kunt wachten.
Voor hetzelfde geld is er alleen een sensor stuk en kan hij deze vetvangen.
Obd code info http://forums.swedespeed.com/showthread ... ics/166473
En wellicht heb je hier ook iets aan....
http://mr-fix.info/volvo-hidden-menu-dtc-check/
De OBD codes (foutcodes) zijn namelijk door de auto industrie onder druk van (o.a.) de amerikaanse wetgeving vastgelegd. Het grote verschil tussen vida en een generiek uitleesapparaat is het detailnivo. Aan vida zit een compleet werkplaatshandboek vast. Vergelijk het maar met Wikipedia....
Je zoekt naar één ding en krijgt gelijk complete uitleg en linkjes naar verwante zaken.
Het univeraele scan apparaat zal alleen een foutcode geven met de vastgestelde omschrijving.. Een goede monteur kan dan vak een heel eind komen op zijn vakmanschap.
Laat de auto uitlezen in het dorp en beoordeel dan samen met de monteur of je kunt wachten.
Voor hetzelfde geld is er alleen een sensor stuk en kan hij deze vetvangen.
Obd code info http://forums.swedespeed.com/showthread ... ics/166473
En wellicht heb je hier ook iets aan....
http://mr-fix.info/volvo-hidden-menu-dtc-check/
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die korte stukjes in Frankrijk en diesel is niet een heel goed huwelijk.
Wanneer de auto niet goed warm word en hij moet wel behoorlijk aan de bak(veel bochten, stijgen/dalen) zou het mij niet verbazen dat het roetfilter vol zit.
Wanneer de auto niet goed warm word en hij moet wel behoorlijk aan de bak(veel bochten, stijgen/dalen) zou het mij niet verbazen dat het roetfilter vol zit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Zo maar, op de gok en omdat het kan: EGR-KLEP werkt niet naar behoren en zal wel vol zitten.
Als de auto een tijdje heeft stilgestaan, draait hij dan zoals het zou moeten? Is het antwoord : oui.....in het vervolg betere kwaliteit diesel tanken en een aditief ter reiniging in de tank. En dan: gas op de lollie, toeren draaien en in de regeneratie dat ding. En als je dat een uurtje of 200 kilometer hebt volgehouden dan is er een goede kans dat het probleem over is.
De huidige diesels vinden het lekker en hebben het nodig dat ze op hun flikker krijgen zo af en toe. Volledig strijdig met het "nieuwe rijden" maar gij zult dus zo af en toe stevig gassen en doortrekken en blijven boven de 3000 rpm.
Als de auto een tijdje heeft stilgestaan, draait hij dan zoals het zou moeten? Is het antwoord : oui.....in het vervolg betere kwaliteit diesel tanken en een aditief ter reiniging in de tank. En dan: gas op de lollie, toeren draaien en in de regeneratie dat ding. En als je dat een uurtje of 200 kilometer hebt volgehouden dan is er een goede kans dat het probleem over is.
De huidige diesels vinden het lekker en hebben het nodig dat ze op hun flikker krijgen zo af en toe. Volledig strijdig met het "nieuwe rijden" maar gij zult dus zo af en toe stevig gassen en doortrekken en blijven boven de 3000 rpm.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Welk motor type is deze XC60 diesel, de single turbo versies hadden wel eens problemen met het hendeltje van de wervelklep dat los schiet.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die van mij gaf dan geen foutmelding, hij kreeg alleen minder lucht met doortrekken waardoor de rek en snelheid er uit was.
Ik merkte het altijd direct maar mijn vrouw wist niet waar ik het over had en kon niets aan de auto merken.
Ik merkte het altijd direct maar mijn vrouw wist niet waar ik het over had en kon niets aan de auto merken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NLCVD
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 25.03.2009 - 08:46
- Locatie: Morvan Frankrijk
Bedankt allemaal,
Ik ga eea zeker uitproberen
Vanmorgen zonder problemen kunnen rijden en geen foutmelding.
Ik zal ook wat meer op de handversnelling rijden voor meer toeren en eens kijken of er betere diesel in de omgeving te koop is.
Hoop dat ik het haal tot de afspraak bij Volvo over 4 weken.
Groet en fijne dag verder
Cor
Ik ga eea zeker uitproberen
Vanmorgen zonder problemen kunnen rijden en geen foutmelding.
Ik zal ook wat meer op de handversnelling rijden voor meer toeren en eens kijken of er betere diesel in de omgeving te koop is.
Hoop dat ik het haal tot de afspraak bij Volvo over 4 weken.
Groet en fijne dag verder
Cor
- NLCVD
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 25.03.2009 - 08:46
- Locatie: Morvan Frankrijk
Inmiddels is de auto bij de Volvo garage (Dijon) geweest voor reparatie van de klacht en onderhoud (120.000km)
De klacht vermogensverlies werd veroorzaakt door een flinke scheur in de slang die op de turbo aansluit.
Totale kosten ca 660Euro.
Samen met de onderhoudsbeurt mocht ik toch weer 1127Euro aftikken.
Alles werkt gelukkig weer prima en we zijn weer klaar voor de winter die hier behoorlijk streng kan zijn.
Allen bedankt voor jullie tips en suggesties
Groeten
Cor
De klacht vermogensverlies werd veroorzaakt door een flinke scheur in de slang die op de turbo aansluit.
Totale kosten ca 660Euro.
Samen met de onderhoudsbeurt mocht ik toch weer 1127Euro aftikken.
Alles werkt gelukkig weer prima en we zijn weer klaar voor de winter die hier behoorlijk streng kan zijn.
Allen bedankt voor jullie tips en suggesties
Groeten
Cor
Zelfde melding: management etc.
Oorzaak: scheur in turboslang.
Opgelost door Volvo dealer in Leeuwarden
Kosten: 145 euro
Met diagnose apparaat stel je niet vast dat er in de slang een scheur zit.Zelf heb ik een eenvoudige scanner [Icarsoft i 60b -special voor Saab en Volvo] en kan ongeveer vaststellen waar het probleem zit
Scheuren in deze slang komen meer voor en dat weet mijn dealer en kan zo snel het probleem oplossen.
Fleur
Oorzaak: scheur in turboslang.
Opgelost door Volvo dealer in Leeuwarden
Kosten: 145 euro
Met diagnose apparaat stel je niet vast dat er in de slang een scheur zit.Zelf heb ik een eenvoudige scanner [Icarsoft i 60b -special voor Saab en Volvo] en kan ongeveer vaststellen waar het probleem zit
Scheuren in deze slang komen meer voor en dat weet mijn dealer en kan zo snel het probleem oplossen.
Fleur
Laatst gewijzigd door fleur op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Ik betaalde begin deze maand 345 euro voor nieuwe turbodruk sensor en het vervangen van lekke turbo slang.
Volvo dealer in BoZ...
Volvo dealer in BoZ...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...