Volvo V50 op LPG

Geleverd vanaf 2003
NickE
Starter

Goedenavond,

Na lang zoeken naar een geschikte auto ben ik terecht gekomen bij een Volvo V50.
Nu vroeg ik mij af als de Volvo V50 goed op LPG kan rijden.

Mijn oog is gevallen op twee varianten, namelijk;
Volvo V50 2.4 170 PK
Volvo V50 2.5 T5 220PK

Van de laatste variant heb ik een leuke gezien:
http://www.autowereld.nl/volvo/v50/2-5- ... tails.html

Wat ik me wel afvraag is de aantal KM, aangezien ik op LPG wil rijden wil ik er op zijn minst tot 3 ton mee rijden.
Heeft dit nog nut?

Wat zijn jullie ervaringen en moet ik een variant zoeken met wel of geen Turbo.

Alvast bedankt!

Mvg, Nick
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

LPG, daar kan ik niets over zeggen.

Over wel of geen turbo, als 170 pk je voldoende is zou ik zeker voor de n/a 2.4i gaan. Moet wel eerlijk zeggen dat die 170 pk niet zo spectaculair zijn als dat het klinkt, de V50 is een redelijk gewichtige kar zegmaar.

Wat ik wel zie bij de gedeelde V50 T5 Kinetic, een base audio systeem. Mijn tip, luister eens naar een base en een high performance installatie en bepaal dan voor jezelf of een base audio systeem voor jou prima is of niet.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
NickE
Starter

Wat je dus aangeeft is dat de extra PK's wel handig Zijn?
Kun je aangeven als er nog bijzonderheden zijn met Turbo? Of zijn deze over het algemeen probleemloos (uiteraard moet je geluk hebben).

Wat is het verschil? Kun je dit later er ook inbouwen? En wat zijn daar evt de kosten van?
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

De T5 is een ander motorblok als een 2.4(i), het is geen kwestie van ik koop een turbo en bouw die er op, zeker niet bij modernere motoren als deze. ;-)

Ik heb geen ervaring met de T5 of de andere turbo motoren van Volvo. Wat mijn verstand zegt is dat een n/a motor minder kritische onderdelen heeft en je dus minder kans op dure reparaties aan motor hebt.

Verder zeg ik niet dat meer vermogen beter is, ik geef wel aan dat 170 pk wel leuk klinkt maar dat je geen racemonster verwachten moet, immers het is best wel een zware auto.

Mijn 2.4i met GT staat inmiddels op 301.xxx km en rijd op euro95, een collega heeft een V70 Classic uit 1998 met een 2.5 van ik meen 140 pk op LPG, die staat bijna op 450.000 km.

Past:
OGA244
8th Gear member

vergeet de versnellingsbak en de koppeling dan ook niet, een T5 heeft std een 6 bak en grotere remmen.
NickE
Starter

Dat begrijp, met een turbo variant is er ook meer kans op onderhoud.

Dat verwacht ik ook niet, maar gezien de prestaties is het ook geen slome auto.

Maar wat is het verschil met de base audio en de high audio? Meer speakers en bass?
En is dit evt nog in te bouwen?
NickE
Starter

OGA244 schreef: vergeet de versnellingsbak en de koppeling dan ook niet, een T5 heeft std een 6 bak en grotere remmen.
De versnellingsbak is ook beter in deze variant?
Dat heb ik gelezen, kwa performance is dit natuurlijk beter.
Maar zijn dit motoren waar evt veel onderhoud uit komen.
HJR
2nd Gear member

Versnellingsbak van de T5 is prima. Zou willen dat die ook in mijn huidige S40 lag. Op het gebied van (motorisch) onderhoud was de T5 niet heel veel eisend. Er is in 5 jaar tijd een nieuwe krukassensor en oliepomp ingegaan. Die zoog vacuüm, bekend probleem. Verder verbruikt de T5 aardig wat motorolie. Om deze reden hebben ze het blok een keer uit elkaar geschroefd maar konden niets bijzonders vinden. Als ik de keus had, T5.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Bella
2nd Gear member

Ik rij nu al weer bijna een jaar met een V50 T5 Summum(titanium edition) automaat op lpg (Vialle Lpi) met inmiddels 242.000 km achter de kiezen. Ik heb bewust voor een automaat gekozen i.p.v. de zesbak in verband met het hoge koppel en het dure dual massa vliegwiel. Automaat wel laten flushen (is belangrijk voor de levensduur) Vialle pomp (preventief) vervangen in verband met lawaai. De summum uitvoering is natuurlijk wel zeer rijk uitgerust (leer, premium audio (4x80 watt uit 11 speakers super geluid) RTI navigatie, schuif/kanteldak, 17 inch etc.) Auto rijdt werkelijk geweldig (rustig als het kan en snoeihard als het moet (0-100 in ca.7 sec) Persoonlijk denk ik sneller als de handbak omdat je niet hoeft te schakelen. Vooral het inhalen is een genot!!! Van 80 naar 120 km in een tel en hij blijft maar doorsleuren met die prachtige vijfcilinder roffel! Voor mij dus de T5 !!! :love: Ik doe al het onderhoud zelf met onderdelen uit Duitsland via Ebay.Heb zelf een stevige rechtervoet en het verbruik ligt dan ook op 1 op 7 bij Lpg. Maar ja: Wel de lusten, dan ook de lasten :D
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
NickE
Starter

Bella schreef: Ik rij nu al weer bijna een jaar met een V50 T5 Summum(titanium edition) automaat op lpg (Vialle Lpi) met inmiddels 242.000 km achter de kiezen. Ik heb bewust voor een automaat gekozen i.p.v. de zesbak in verband met het hoge koppel en het dure dual massa vliegwiel. Automaat wel laten flushen (is belangrijk voor de levensduur) Vialle pomp (preventief) vervangen in verband met lawaai. De summum uitvoering is natuurlijk wel zeer rijk uitgerust (leer, premium audio (4x80 watt uit 11 speakers super geluid) RTI navigatie, schuif/kanteldak, 17 inch etc.) Auto rijdt werkelijk geweldig (rustig als het kan en snoeihard als het moet (0-100 in ca.7 sec) Persoonlijk denk ik sneller als de handbak omdat je niet hoeft te schakelen. Vooral het inhalen is een genot!!! Van 80 naar 120 km in een tel en hij blijft maar doorsleuren met die prachtige vijfcilinder roffel! Voor mij dus de T5 !!! :love: Ik doe al het onderhoud zelf met onderdelen uit Duitsland via Ebay.Heb zelf een stevige rechtervoet en het verbruik ligt dan ook op 1 op 7 bij Lpg. Maar ja: Wel de lusten, dan ook de lasten :D
Kijk goede berichten! Maar een zes bak is ook geen probleem, voordeel 1 versnelling meer haha.
Dat is eigenlijk ook een must als ik langer met de auto wil doen.
Helaas heb ik niet zulke goede handen, dus die grapjes zal ik zelf moeten betalen haha.
Wat ik mij nog wel af vraag is het verstandig om nog een V50 met 155dkm op de teller te kopen.
Het idee is ook om hem langer door te rijden dan 300dkm?

Alvast bedankt!
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Alles valt of staat met je budget. Een T5 met een km stand rondom de 150.000 en in een beetje leuke trim kost waarschijnlijk meer als de instapper die je in je eerste post deelde. Die is tevens toe aan een beurt te zien aan het onderhoudsboekje.

Houd ook in je achterhoofd dat 1000 euro reserveren voor onderhoud geen slecht idee is, ongeacht de auto die je koopt.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Past:
YannickC
2nd Gear member

Ik had mij ook laten vangen door de base audio.
Dat is iets wat ik op voorhand verkeerd ingeschat had.
Ik had gelukkig wel een aux input.

Nu 8 nieuwe luidspreks verder incl extra versterker met aparte dsp + subwoofer (kleintje , onzichtbaar) en hele vele uren verder is het geluid sterk verbeterd ;-)
NickE
Starter

sebastiaan84 schreef: Alles valt of staat met je budget. Een T5 met een km stand rondom de 150.000 en in een beetje leuke trim kost waarschijnlijk meer als de instapper die je in je eerste post deelde. Die is tevens toe aan een beurt te zien aan het onderhoudsboekje.

Houd ook in je achterhoofd dat 1000 euro reserveren voor onderhoud geen slecht idee is, ongeacht de auto die je koopt.
Dat begrijp ik, de vraag is dan ook is het dan ook haalbaar om er min. 300dkm mee te rijden. Mits het onderhoud gepleegd wordt, wat bij elke auto belangrijk is. Zijn deze blokken hier goed genoeg voor?
Uiteraard, als ik zo auto zal halen, ga ik eerst een goede onderhoudsbeurt doen.
NickE
Starter

YannickC schreef: Ik had mij ook laten vangen door de base audio.

Nu 8 nieuwe luidspreks verder incl extra versterker met aparte dsp + subwoofer (kleintje , onzichtbaar) en hele vele uren verder is het geluid sterk verbeterd ;-)
Wat was je hier uiteindelijk aan kwijt? En heb je dit op de sloop gehaald of?
Moet hiervoor nieuwe kabels worden getrokken.
Heb ik tenminste een idee wat mij dit zal kosten.
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

mijn 2.4i met 170 pk staat op 301.xxx km en loopt als een zonnetje. ik heb een groot deel van de historie van onderhoud kunnen herleiden via de dealer die hem nieuw geleverd heeft elders in het land. Verder heb ik sinds aankoop 2 jaar terug een Volvo Jaarbeurt en een 300.000 km beurt laten uitvoeren door Volvo Broekhuis, totale kosten incl. een nieuwe 70 Ah accu en het vervangen van een stofhoes aan de aandrijving ongeveer 1000 euro geweest. Hetgeen mij meevalt.
300.000 km moet geen enkel probleem zijn, mits, uiteraard, goed onderhoud genoten is.

Bedenk wel dat bij 180.000 km of 10 (?) jaar de distributieriem etc vervangen dient te worden, dat zijn vaak behoorlijke kosten. Het is dus raadzaam te zoeken naar een auto die deze kosten al gehad heeft.

Ik denk dat de meerkosten van het upgraden van een Base radio geenszins opwegen tegen de eventuele meerkosten van het zoeken van een occasion met een high performance of een premium audio set.

Past:
YannickC
2nd Gear member

NickE schreef:

Dat is moeilijk exact te zeggen. Maar ik kan wel opsommen wat ik al weet.

Luidsprekers voor +- 300 euro (iets in de aard van composet)
Versterker ook vanaf 100 euro.
Luidsprekers achter +- 150 euro (met tweeters) maar deze kan je eventueel negeren.
Vooraan is belangrijkste, maar die set heb ik nog kunnen recupureren van een andere wagen.

Dan heb ik er ook nog een subje insteken van pioneer.
Zo iets https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... /TS-WX120A
Ik heb nog de vorige generatie en werkt wel aardig. Maar met goede front speakers ook niet echt nodig, maar alsook recup van vorige wagen.

En dan de dsp, die is eigenlijk wel nodig omdat ik vond dat het geluid algemeen te "hard" klonk.
Vooral de midrange was hier een probleem. Maar dit zal ook afhangen van de speakers die je koopt, al heb ik toch de indruk dat de interne dsp (ja er zit een dsp in die base audio) nogal triestig afgeregeld is. Maar daar geraak je natuurlijk onmogelijk in.

Een dsp zelf is vrij prijzig. Al snel 100den euro's.
Ik heb het geluk dat ik in de AV wereld werk en ik heb een crestron dsp gestoken.
Maar daar ben je als niet crestron programeur niets mee...
Maar op die manier heeft mijn dsp bijna niets gekost.

En dan het kabel gedeelte. Tja dat inderdaad wel wat werk.
Kunnen solderen is een vereiste. Je moet namelijk achter de radio de luidsprekerkabels onderbreken om dan signaal van af te tappen. En het andere einde naar de nieuwe versterker.

En dan de luidsprekers zelf steken is ook een leuk werkje.

Het kan wel zijn dat bij de base audio van de eerste gen de versterker in de koffer steekt.
Dat kan de plaatsing van een betere versterker wel vereenvoudigen
Bella
2nd Gear member

NickE schreef:
Bella schreef: Ik rij nu al weer bijna een jaar met een V50 T5 Summum(titanium edition) automaat op lpg (Vialle Lpi) met inmiddels 242.000 km achter de kiezen. Ik heb bewust voor een automaat gekozen i.p.v. de zesbak in verband met het hoge koppel en het dure dual massa vliegwiel. Automaat wel laten flushen (is belangrijk voor de levensduur) Vialle pomp (preventief) vervangen in verband met lawaai. De summum uitvoering is natuurlijk wel zeer rijk uitgerust (leer, premium audio (4x80 watt uit 11 speakers super geluid) RTI navigatie, schuif/kanteldak, 17 inch etc.) Auto rijdt werkelijk geweldig (rustig als het kan en snoeihard als het moet (0-100 in ca.7 sec) Persoonlijk denk ik sneller als de handbak omdat je niet hoeft te schakelen. Vooral het inhalen is een genot!!! Van 80 naar 120 km in een tel en hij blijft maar doorsleuren met die prachtige vijfcilinder roffel! Voor mij dus de T5 !!! :love: Ik doe al het onderhoud zelf met onderdelen uit Duitsland via Ebay.Heb zelf een stevige rechtervoet en het verbruik ligt dan ook op 1 op 7 bij Lpg. Maar ja: Wel de lusten, dan ook de lasten :D
Kijk goede berichten! Maar een zes bak is ook geen probleem, voordeel 1 versnelling meer haha.
Dat is eigenlijk ook een must als ik langer met de auto wil doen.
Helaas heb ik niet zulke goede handen, dus die grapjes zal ik zelf moeten betalen haha.
Wat ik mij nog wel af vraag is het verstandig om nog een V50 met 155dkm op de teller te kopen.
Het idee is ook om hem langer door te rijden dan 300dkm?

Alvast bedankt!
Ik vind persoonlijk de door jou gevonden T5 erg duur (Ik heb voor de mijne van 2004 (belgische import) 6500 euro betaald bij een particulier) waar alles al op en aan zit, Kijk eens over de grens (belgie/duitsland) waar vaak goed onderhouden en meestal duurdere/luxere types rondrijden. Lpg inbouw zal voor een turbomotor ca.2000 euro zijn. BPM is voor de oudere bouwjaren goed te overzien. Volvo vijfcilinders lopen over het algemeen goed en lang op lpg (had hiervoor een V70N Bifuel met meer dan 425.000 km) Volgens mij houden de turbo motoren zich ook goed op lpg. Ik zou bij eventuele lpg inbouw wel gelijk een klepsmeersysteem meenemen (flashlube o.i.d.) Wat betreft de audio: probeer voor een premium of minimaal high performance te gaan! Hier kan geen aftermarketsysteem tegen op omdat het volledig is afgestemd op de auto. Een T5 heeft meestal al een iets verlaagd sportonderstel en een dakspoilertje (must!!!) en de twee uitlaatjes geven hem net dat beetje meer smoel. Dus just for the fun: Zoek een T5!!!! 8-)
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Kogelman
2nd Gear member

Hier ook een vroege T5 met momenteel dik 350.000 km op benzine, gekocht bij een Volvo handelaar. Vooraf een aankoopkeuring laten doen bij de Volvo dealer. Voor 95,- euro weet je dan de huidige staat van de auto. De 5 cilinder roffelt er nog prima op los, de 220 pk werkt verslavend. Gemiddeld verbruik bij ons van 1 op 10 ( mijn vrouw rijdt er in, ik rijd 940), geen olieverbruik oid.
Ik heb wel goed gekeken naareen sluitende (dealer) onderhoudshistorie en heb de 2 voorgaande eigenaren achterhaald om naar hun ervaringen te vragen.
Wel normaal onderhoud aan gehad: remmen achter, gebroken achterveer, wiellagers. Maar motorisch is deze km stand geen probleem, ook de eerste ( dubbele) uitlaat
zit er nog onder. Succes!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
YourivdAar
2nd Gear member

Base audio hoeft geen probleem te zijn. Ik heb een Parrot mki9200 met 2 composets van rockford fosgate in de auto gemonteerd en ik ben van alle gemakken inclusief fatsoenlijk geluid voorzien.

Dit betekend een Parrot plaatsen, geen vereiste. En de twee composets. Al met al een dag werk en voor €300,- ben je klaar. Geen externe versterkers of extra voedingen nodig. Alles gewoon via de standaard installatie. En het klinkt, vergeleken met de base speakers, geweldig.

Daarbij heb ik nog wel even de deuren voorzien van wat isolatie en demping a €70,-. Dit levert wel wat meer rendement, maar is ook geen vereiste.

Laat je keuze dus niet afhangen van de audio intallatie maar vooral van alle andere belangrijke zalen zoals onderhoud etc.
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
NickE
Starter

YannickC schreef:
NickE schreef:

Dat is moeilijk exact te zeggen. Maar ik kan wel opsommen wat ik al weet.

Luidsprekers voor +- 300 euro (iets in de aard van composet)
Versterker ook vanaf 100 euro.
Luidsprekers achter +- 150 euro (met tweeters) maar deze kan je eventueel negeren.
Vooraan is belangrijkste, maar die set heb ik nog kunnen recupureren van een andere wagen.

Dan heb ik er ook nog een subje insteken van pioneer.
Zo iets https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... /TS-WX120A
Ik heb nog de vorige generatie en werkt wel aardig. Maar met goede front speakers ook niet echt nodig, maar alsook recup van vorige wagen.

En dan de dsp, die is eigenlijk wel nodig omdat ik vond dat het geluid algemeen te "hard" klonk.
Vooral de midrange was hier een probleem. Maar dit zal ook afhangen van de speakers die je koopt, al heb ik toch de indruk dat de interne dsp (ja er zit een dsp in die base audio) nogal triestig afgeregeld is. Maar daar geraak je natuurlijk onmogelijk in.

Een dsp zelf is vrij prijzig. Al snel 100den euro's.
Ik heb het geluk dat ik in de AV wereld werk en ik heb een crestron dsp gestoken.
Maar daar ben je als niet crestron programeur niets mee...
Maar op die manier heeft mijn dsp bijna niets gekost.

En dan het kabel gedeelte. Tja dat inderdaad wel wat werk.
Kunnen solderen is een vereiste. Je moet namelijk achter de radio de luidsprekerkabels onderbreken om dan signaal van af te tappen. En het andere einde naar de nieuwe versterker.

En dan de luidsprekers zelf steken is ook een leuk werkje.

Het kan wel zijn dat bij de base audio van de eerste gen de versterker in de koffer steekt.
Dat kan de plaatsing van een betere versterker wel vereenvoudigen
Top dankjewel voor info. Dat stel ik zeer op prijs!
Ik lees dat het je nogal wat energie heeft gekost, maar het resultaat telt.

Gelukkig heeft de auto een high performance audio, waardoor me dit weer wat werk kost.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”