Ben sinds kort in het bezit van een V40 D3 uit 2013 ( dealer gekocht). Als ik solo rij is alles in orde maar met de caravan er achter gaat het niet lekker. Bij lange bochten, zoals bij een klaverblad, trilt de hele auto. Ook op rechte stukken bij lage snelheid en een motor toerental van ongeveer tussen de 1500 en 2500 trilt de boel behoorlijk. Bij hogere snelheden gaat het redelijk goed.
De caravan weegt 1200 kg (gewogen) bij een kogel druk van ongeveer 60 kg. Ik heb met deze caravan al 16 jaar rondgetuft zonder problemen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Ik zit nu nog op de camping maar ga volgende week de dealer eens aan zijn jasje trekken.
V40 D3 Trilt en schut met de caravan er achter
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29594
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als de auto zonder caravan goed rijdt zit het probleem in de caravan. Is de belading/kogeldruk goed en is het onderstel van de caravan nog in orde na 16 jaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Banden nog goed van caravan? Druk van alle banden op orde?
Kogeldruk mss iets hoger?
Kijk eens naar je wiellagers en schokbrekers van caravan.
Kogeldruk mss iets hoger?
Kijk eens naar je wiellagers en schokbrekers van caravan.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21449
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Klinkt als een of twee vierkante caravanbanden.
Rij eens heel langzaam met de combinatie en kijk in je binnenspiegel naar de caravan. Als deze een beetje op en neer gaat is er dus sprake van vierkante wielen.
Rij eens heel langzaam met de combinatie en kijk in je binnenspiegel naar de caravan. Als deze een beetje op en neer gaat is er dus sprake van vierkante wielen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik heb het ook eens gehad met een caravan met splinternieuwe banden. Daar bleek een productiekost in te zitten waardoor er een 'blaas' ontstond tussen de lagen. Op hogere snelheid schudde en trilde de hele auto, stapvoets zag je de caravan e jt schommelen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20779
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Naast alle al genoemde zaken.
Kogeldruk naar ten minste 65 kg brengen. Bandenspanning van de auto achter naar ten minste 2.6 maar indien mogelijk naar 2.8 bar brengen. En niet lachen over "vierkante" caravanbanden want dat kan gewoon. Ook al heeft de caravan het al die jaren goed achter een andere auto gedaan.
Overigens welk merk en type caravan heb je?
Kogeldruk naar ten minste 65 kg brengen. Bandenspanning van de auto achter naar ten minste 2.6 maar indien mogelijk naar 2.8 bar brengen. En niet lachen over "vierkante" caravanbanden want dat kan gewoon. Ook al heeft de caravan het al die jaren goed achter een andere auto gedaan.
Overigens welk merk en type caravan heb je?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20.07.2017 - 12:05
Iedereen alvast bedankt voor het reageren.
Ik rij dus al 16 jaar met deze caravan rond met verschillende trekauto's. Heb nog nooit problemen gehad. De banden op de caravan zijn ok. Speciale C-banden met een wat ruime loadindex zijn nu 5 jaar oud. Staan altijd op 4,5 atm. Kogeldruk altijd zo rond 60kg. De achterbanden van de auto zet ik met de caravan erachter altijd 0,2 atm hoger dan de aanbevolen spanning voor max load, nu dus 2,8.
Caravan is een Beyerland vitesse 400 DV. Gewogen dus 1265 kg schoon aan de haak met "volle"bepakking.
Vlak voordat ik de Volvo kocht nog met de vorige auto, Hyundia I30 naar het Italië en Zwitserland geweest zonder enig probleem.
Maar er zit gewoon bij de genoemde omstandigheden een vervelende trilling/schudden in bij de V40. Je voel het ook aan de versnellingspook.
Zelf heb ik het gevoel dat het uit de aandrijflijn komt.
Nog even iets off topic.
Is die functie waarbij de auto zonder dat je zelf gas geeft het toerental van 800 naar 1200 verhoogd, maar wel alvast de koppeling op laat komen uit te zetten?
Ik wordt hier, zeker bij het file rijden, een beetje gek van.
Ik rij dus al 16 jaar met deze caravan rond met verschillende trekauto's. Heb nog nooit problemen gehad. De banden op de caravan zijn ok. Speciale C-banden met een wat ruime loadindex zijn nu 5 jaar oud. Staan altijd op 4,5 atm. Kogeldruk altijd zo rond 60kg. De achterbanden van de auto zet ik met de caravan erachter altijd 0,2 atm hoger dan de aanbevolen spanning voor max load, nu dus 2,8.
Caravan is een Beyerland vitesse 400 DV. Gewogen dus 1265 kg schoon aan de haak met "volle"bepakking.
Vlak voordat ik de Volvo kocht nog met de vorige auto, Hyundia I30 naar het Italië en Zwitserland geweest zonder enig probleem.
Maar er zit gewoon bij de genoemde omstandigheden een vervelende trilling/schudden in bij de V40. Je voel het ook aan de versnellingspook.
Zelf heb ik het gevoel dat het uit de aandrijflijn komt.
Nog even iets off topic.
Is die functie waarbij de auto zonder dat je zelf gas geeft het toerental van 800 naar 1200 verhoogd, maar wel alvast de koppeling op laat komen uit te zetten?
Ik wordt hier, zeker bij het file rijden, een beetje gek van.
Volvo V40 D3 2013
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Ik zou het toch in de banden zoeken en de test, zoals hierboven beschreven, doen. Sluit overigens ook de schokbrekers en wiellagers niet uit.
Dat je kort hiervoor geen problemen had, zegt niets. Problemen merk je pas als je ze hebt. Tenslotte was je band de dag voordat'ie lek was, nog hard
.
Verder zou ik het toerental niet onder de 2000 toeren laten zakken, dat komt de koeling en smering van je motor ten goede en de motor loopt ook makkelijker.
Dat je kort hiervoor geen problemen had, zegt niets. Problemen merk je pas als je ze hebt. Tenslotte was je band de dag voordat'ie lek was, nog hard

Verder zou ik het toerental niet onder de 2000 toeren laten zakken, dat komt de koeling en smering van je motor ten goede en de motor loopt ook makkelijker.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31
Is het niet een aandrijfas die niet helemaal fris is? Probeer het volgende is met de losse auto: bij ca 80 km in 4e versnelling vol accelereren. Als de auto dan begint te dreunen cq trillen is een homokineet niet fris. Wat is de km stand?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27411
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik had het met de Santa Fe ook dat die achter begon te trillen, viel op met een trailer die ik vaker leende en van wist dat die het altijd trillingsvrij deed.
Bleek bij mij de stabilisatorstang achter te zijn waarvan de rubbers compleet gaar van waren. Die vervangen en het probleem met trillen is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Bleek bij mij de stabilisatorstang achter te zijn waarvan de rubbers compleet gaar van waren. Die vervangen en het probleem met trillen is als sneeuw voor de zon verdwenen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20779
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Omdat er geen foto's bij staan. En het een technische vraag betreft. Verplaatst naar V40 board.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20.07.2017 - 12:05
Ok, even een update.
Zoon heeft met zijn Skoda de caravan aangehaakt. Geen problemen. Niets trilt.
Met de V40 een boottrailer (met boot) aangehaakt. Zelfde schudden en trillen als met de caravan.
Na nu een tijdje doortesten heb ik ook wel de indruk dat het "solo" ook niet goed zit. Bij klaverblad bochten naar rechts, in zijn 4 of 5, toch wat trilling merkbaar.
Ook soms gewoon op de rechte stukken. Heb eigenlijk steeds het gevoel dat het een beetje rommelt voorin.
Ga nu zelf toch de aandrijflijn verdenken. (homokineten ?)
Toch maar eens kijken wat de dealer hier van zegt.
Zoon heeft met zijn Skoda de caravan aangehaakt. Geen problemen. Niets trilt.
Met de V40 een boottrailer (met boot) aangehaakt. Zelfde schudden en trillen als met de caravan.
Na nu een tijdje doortesten heb ik ook wel de indruk dat het "solo" ook niet goed zit. Bij klaverblad bochten naar rechts, in zijn 4 of 5, toch wat trilling merkbaar.
Ook soms gewoon op de rechte stukken. Heb eigenlijk steeds het gevoel dat het een beetje rommelt voorin.
Ga nu zelf toch de aandrijflijn verdenken. (homokineten ?)
Toch maar eens kijken wat de dealer hier van zegt.
Volvo V40 D3 2013
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Ik heb net in de handleiding gekeken van mijn V40 (MY 2017), en daarbij is de kogeldruk geadviseerd van 75 kg.
Het kan inderdaad wel zo zijn dat de ophanging niet helemaal meer lekker is.
Geen ongeval gehad in het verleden?
Het kan inderdaad wel zo zijn dat de ophanging niet helemaal meer lekker is.
Geen ongeval gehad in het verleden?
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20.07.2017 - 12:05
Garage heeft er naar gekeken en ook proefrit gemaakt. (zonder caravan).
Als resultaat daarvan zijn in ieder geval de Michelin Crossclimate banden vervangen door Vredestein Quatrac 5. (onder garantie)
Ik moet zeggen het is duidelijk rustiger geworden in het vooronder. Ook lijkt het dat er minder reacties in het stuur zijn.
Eind oktober gaan we weer met de caravan op pad dus dan maar een kijken of dit ook voor het trillen schudden iets heeft opgeleverd.
Als resultaat daarvan zijn in ieder geval de Michelin Crossclimate banden vervangen door Vredestein Quatrac 5. (onder garantie)
Ik moet zeggen het is duidelijk rustiger geworden in het vooronder. Ook lijkt het dat er minder reacties in het stuur zijn.
Eind oktober gaan we weer met de caravan op pad dus dan maar een kijken of dit ook voor het trillen schudden iets heeft opgeleverd.
Volvo V40 D3 2013