Wat vinden jullie van de navigatie?
Mijn ervaring is (model 2014) dat deze niet up to date is... en het ook nog een jaar gaat duren voordat deze dat is... althans voordat er weer een update komt wat niet wil zeggen dat dan alle wegen er wel goed op staan.
Momenteel gebruik ik Google maps steeds vaker ipv de navigatie...
Navigatie
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik heb de medio 2016 update laten zetten om mijn Sensus bij te werken. Het is zeker een verbetering tov de 2014 update die ik daarvoor had. Maar tijdens vakanties of andere (verre) reizen, hangt de TomTom GO 1005 LIVE toch weer aan de voorruit. Die doet het veel beter.IV39 schreef: Wat vinden jullie van de navigatie?
Mijn ervaring is (model 2014) dat deze niet up to date is... en het ook nog een jaar gaat duren voordat deze dat is... althans voordat er weer een update komt wat niet wil zeggen dat dan alle wegen er wel goed op staan.
Momenteel gebruik ik Google maps steeds vaker ipv de navigatie...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Almerev70
- 4th Gear member
Op zich is nav oke.
Maar wat ik vervelend vind is dat hij steeds zegt "rechts af...over 200 meter".
Waarom niet " over 200m rechtsaf".?
Is namelijk duidelijker. Als je zoals nu in Italië rijd op onbekend terrein is het duidelijker om eerst de afstand te zeggen. Verder ben ik tevreden, ook over de spraak commando's.
Is namelijk duidelijker. Als je zoals nu in Italië rijd op onbekend terrein is het duidelijker om eerst de afstand te zeggen. Verder ben ik tevreden, ook over de spraak commando's.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
-
- 5th Gear member
Ben nu wel tevreden over de werking. Althans in NL. In Italië ging het systeem regelmatig fors in de fout. Zeker bij ingewikkelde klaverbladen. Het was dus weer ouderwets meekijken op de borden. Nu is het daar ook wel erg slecht gesteld met de pijlen op de weg en de weg bewijzering. Hoe zuidelijker hoe slechter..
Oh Ja. Ik heb de Sensus kaart update van dit voorjaar er op.
Oh Ja. Ik heb de Sensus kaart update van dit voorjaar er op.
- RoaldH
- 6th Gear member
@vaudi: heb jij Sensus Connect (met wereldbolletje) of de oude Sensus zoals ik?
- RoaldH
- 6th Gear member
De instructies zijn op zich duidelijk. Alleen is de TomTom beter met verkeersinformatie of herberekeningen indien je (per ongeluk) anders moet rijden.Almerev70 schreef: Op zich is nav oke.
- mga1600
- 6th Gear member
Ieder merk en ieder systeem heeft zo z'n eigenaardigheden waar je aan moet wennen, maar mijn ervaringen met het Sensus systeem is dat het mij altijd en overal gebracht heeft waar ik heen wilde. Dat geldt voor de meest afgelegen plekken in Noorwegen, voor achteraf straatjes in mij onbekende steden in binnen- en buitenland, gewoon heel goed. Bediening met het letterwiel is niet echt handig, adres ingeven d.m.v. spraak gaat vrijwel altijd heel erg goed, en ingave met de VOC-app is gewoonweg briljant. Prima toch?, wat zou je nou nog meer van een navigatiesysteem nodig hebben?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- RichieB
- 6th Gear member
Als je ooit een TomTom hebt gebruikt (al is het 10 jaar geleden) dan kan je Sensus navigatie echt niet meer serieus nemen. Het kiest vreemde routes, heeft belabberde file informatie en een bizar slechte interface. Hopelijk is dit in de huidige generatie Volvo's met touxh scherm flink verbeterd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
- mga1600
- 6th Gear member
Mijn ervaringen met TomTom was heel slecht, ik heb er twee gehad en beide hadden grote problemen met het vinden van satelieten. Als je een parkeergarage uitreed in een onbekende stad had je de eerste minuten geen idee waar je heen moest omdat het systeem nog aan het zoeken was. En dat is toch juist waar je zo'n systeem voor hebt? Later had ik een Garmin systeem en dat beviel me beter wat dat betreft. Maar al die losse systemen stasn me tegen: het is rommelig op het dashboard en bovenal: het is niet geïntegreerd. Als je naar muziek luistert moet je de oren spitsen om te horen of het navigatiegeval soms wat te zeggen heeft. Je krijgt ook niet, zoals bij Sensus een melding dat de brandstof op begint te raken gekoppeld aan een vraag om naar een tankstation te navigeren.
De belangrijkste aanwijzing wordt nog eens tussen de "klokken" op het dashboard getoond.
Huidige Sensus heeft RTTI, dus is qua verkeersinformatie prima. Kortom, ik ben er happy mee! En als ik geen ingebouwde navigatie zou hebben dan zou ik mijn iPhone wel gebruiken met GoogleMap: gratis en actueel.
De belangrijkste aanwijzing wordt nog eens tussen de "klokken" op het dashboard getoond.
Huidige Sensus heeft RTTI, dus is qua verkeersinformatie prima. Kortom, ik ben er happy mee! En als ik geen ingebouwde navigatie zou hebben dan zou ik mijn iPhone wel gebruiken met GoogleMap: gratis en actueel.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- RichieB
- 6th Gear member
Opstartvertraging met een TomTom kastje klinkt inderdaad bekend, maar wat is een paar minuten wachten als dat kastje je gemiddeld 47 (!) minuten sneller naar je bestemming brengt dan de Sensus navigatie? Zie bijvoorbeeld dit onderzoek. En nu de navigatiesoftware op een smartphone draait zijn ook de opstartproblemen niet meer aanwezig. Zo lang Sensus navigatie de basis (snelste route, beste file info) niet op orde heeft ga ik het niet gebruiken..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
-
- 5th Gear member
Sensus op de pih was een drama. ik heb een paar keer geprobeerd en daarna gauw tomtom op sct. Sensus touch werkt redelijk. af en toe vage routes maar traffic omleidingen werken redelijk. ik gebruik het nog steeds, ondanks dat ik gmaps en waze via android auto heb.
- jalex_h
- 6th Gear member
Ik red me prima met Sensus. En die slechte routes? Ik herken het niet. Als ik ergens heen moet waar ik nog niet geweest ben (vakantie's en zo) kijk ik vaak ook even op Google Maps hoe te rijden. En eigenlijk altijd pakt de Sensus dezelfde route. En sinds RTTI erop staat is de file-informatie ook snel en actueel.
Overigens, verkeersinfo via RTI is altijd drama, onafhankelijk van welke fabrikant. Simpelweg omdat dat systeem van een radiozender afhankelijk is.
Overigens, verkeersinfo via RTI is altijd drama, onafhankelijk van welke fabrikant. Simpelweg omdat dat systeem van een radiozender afhankelijk is.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 5th Gear member
Ik heb de nieuwe (connect) (11-2013), daarna heb ik er nog een 2015 update overheen gekregen.RoaldH schreef: @vaudi: heb jij Sensus Connect (met wereldbolletje) of de oude Sensus zoals ik?
Vanaf mijn versie heb je voorlopig de life update service.
-
- 4th Gear member
De lifetime kaarten heb ik ook sinds de update. Wat de dealer er niet bij vermelde was dat de laatste update van de kaarten van 2016 is! En er volgend jaar pas weer een update komt. Dit vind ik veel te lang voor zo'n dure auto / het merk Volvo.
De doorgetrokken A4 bij Delft staat er nog niet eens op....
Aangezien ik een leaseauto heb en deze er volgend jaar weer uit gaat.... heb ik dus eigenlijk niks aan de update.... en dat vind ik niet netjes van de dealer... denk even mee met je klant....
RTI vind ik te langzaam werken, maar dan vergelijk ik het met Google. Conclusie is dat het Sensus systeem wat ik heb eigenlijk al achterhaald was toen de auto gekocht werd (heb ik toen ook aangegeven) een jaar later is het ook aangepast.
De spraakbediening vind ik zeer prettig en goed werken, al is er net 1 bevestiging teveel nodig.
Huisnummers kent het systeem slecht, ik krijg vaak de melding dat het huisnummer niet bekend is...
De doorgetrokken A4 bij Delft staat er nog niet eens op....
Aangezien ik een leaseauto heb en deze er volgend jaar weer uit gaat.... heb ik dus eigenlijk niks aan de update.... en dat vind ik niet netjes van de dealer... denk even mee met je klant....
RTI vind ik te langzaam werken, maar dan vergelijk ik het met Google. Conclusie is dat het Sensus systeem wat ik heb eigenlijk al achterhaald was toen de auto gekocht werd (heb ik toen ook aangegeven) een jaar later is het ook aangepast.
De spraakbediening vind ik zeer prettig en goed werken, al is er net 1 bevestiging teveel nodig.
Huisnummers kent het systeem slecht, ik krijg vaak de melding dat het huisnummer niet bekend is...
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih
- Tsjemp
- 3rd Gear member
De Tomtom app werkt stukken beter dan de navigatie van Volvo ongeacht welke uitvoering. In mijn V40 A-label zuinig etc. Vroeg de navigatie regelmatig of ik een snellere weg wilde nemen ivm vermeende file. 80 km omrijden, niet milieu vriendelijk, op een resterende afstand van 80 km. Nooit gedaan en meestal viel de file ook wel mee. Nooit genoeg om dubbele afstand te gaan rijden.
En dat kost dan 1000 Euro tegen 50 van de Tomtom!!
En dat kost dan 1000 Euro tegen 50 van de Tomtom!!
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 1st Gear member
Heb net de nieuwste kaartupdate via USB erop gezet. Maar, zoals verwacht, zitten de meeste wegaanpassingen er nog steeds niet in.
Neem de nieuwe A1 tussen Hilversum en Amsterdam. Is toch al ruim 1 jaar klaar. Zit er nog niet in.
Je blijft je verbazen. Echt. Daar betaal je toch niet meer dan 1.000 euro voor?
Als het een los kastje was dat mensen bij de MediaMarkt hadden gekocht, was de wereld te klein geweest. Nu het ingebouwd zit in je Volvo, klagen we amper.
Neem de nieuwe A1 tussen Hilversum en Amsterdam. Is toch al ruim 1 jaar klaar. Zit er nog niet in.
Als het een los kastje was dat mensen bij de MediaMarkt hadden gekocht, was de wereld te klein geweest. Nu het ingebouwd zit in je Volvo, klagen we amper.
-
- 4th Gear member
Ik ben het helemaal met je eens... te gek voor woorden.. echt... kijk even van wanneer de update zelf is.. dat kan nog iets verklaren.stoerebink schreef: Heb net de nieuwste kaartupdate via USB erop gezet. Maar, zoals verwacht, zitten de meeste wegaanpassingen er nog steeds niet in.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih
- arnold_w
- 2nd Gear member
TomTom ben ik nooit fan van geweest, op de mobiel jarenlang Navigon gebruikt.
Sensus bevalt me tot nu toe prima voor wat betreft de betrouwbaarheid, m.u.v. de stembegeleiding, want die vind ik ronduit irritant.
"De" spreekt ze uit als dé en bijna na elke instructie hoor je "alstublieft".
Na een half uur rijden over binnenwegen met veel rotondes ben je geneigd het ding uit te zetten.
"Op dé rontonde, dé tweede afrit nemen op dé Stationsweg, .... alstublieft.
Wie dit heeft ontworpen heeft volgens mij zelf nog nooit in een auto gereden met navigatie.
Vind het ook een beperking dat je geen andere stem kunt kiezen.
Ook geen 3D of birds-eye view, alleen platte kaarten, dat is echt heel 2005 (of ouder).
Gaat een update deze irritaties verhelpen?
Ik heb een mj 2014, maar welke navigatie versie moet ik nog naar kijken.
Sensus bevalt me tot nu toe prima voor wat betreft de betrouwbaarheid, m.u.v. de stembegeleiding, want die vind ik ronduit irritant.
"De" spreekt ze uit als dé en bijna na elke instructie hoor je "alstublieft".
Na een half uur rijden over binnenwegen met veel rotondes ben je geneigd het ding uit te zetten.
"Op dé rontonde, dé tweede afrit nemen op dé Stationsweg, .... alstublieft.
Wie dit heeft ontworpen heeft volgens mij zelf nog nooit in een auto gereden met navigatie.
Vind het ook een beperking dat je geen andere stem kunt kiezen.
Ook geen 3D of birds-eye view, alleen platte kaarten, dat is echt heel 2005 (of ouder).
Gaat een update deze irritaties verhelpen?
-
- 2nd Gear member
Op mijn mj2014 (van nov13) zit wel 3D view; ik heb de gewone Sensus (zonder internet).arnold_w schreef: TomTom ben ik nooit fan van geweest, op de mobiel jarenlang Navigon gebruikt.
Sensus bevalt me tot nu toe prima .... geen 3D of birds-eye view, alleen platte kaarten, dat is echt heel 2005 (of ouder).
En wat TomTom betreft: gun jezelf met Kerst een cadeautje en voor 100 euro gaat er een wereld open. Hangt natuurlijk van af wat je doel is, maar als je ergens zo snel mogelijk wil zijn is hier in de Randstad TomTom met HDTraffic 't beste (ik heb 'm in de A-stijl), ook t.o.v. Google Maps en Waze.
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
V70 Cedar Green 2.5 T