Beste mensen,
Ik zal me even voorstellen, ik ben Joost en dit is mijn S40. Ik heb em net een week.
Pluspunten:
-Een 1.8 benzine uit 2000-04
-60,000 op de teller
-Rijdt geweldig goed
-Al het gemak dat van Volvo wordt verwacht, cruise control, uitstekende speakers, toffe cd speler, stoelverwarming, toch veel opbergruimte.
Minpuntjes:
- Achteruitverwarming werkt niet zo snel (als de auto nog koud is in de morgen), is dit normaal?
- Rammelend geluid onder de motorkap, naar ik heb gelezen hier op het forum schijnt het de nokkenas te zijn. Maar ik denk zelf de radiator, aangezien de achteruitverwarming niet zo goed werkt en de airco ook niet zo koude lucht meer blaast.
Verder is het een auto om verliefd op te worden (zal me meissie niet zo leuk vinden haha)
even voorstellen Volvo S40
-
- 2nd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Richard
- 7th Gear member
- Contacteer:
Leuk hoor. Welkom hier. Erg weinig kilometers voor een auto van 6 jaar. Heel netjes. Veel plezier ermee.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- koppen104
- 1st Gear member
hoi,
leuke auto!!!!
waar komt die rammel precies vandaan? want dat is zo niet te beoordelen. Komt hetrammelen echt uit je blok of is het er ergens naast?
de radiateur zal het waarschijnlijk niet zijn, want daarvan kan weinig rammelen. en als die rammeld zit hij niet goed vast........
De achterruit verwarming is electrisch en heeft niets met jou koelsysteem te maken, dus dat is het zeker niet.
Misschien dat je je vloeistof van de airco eens moeten laten verversen...
succes ermee
leuke auto!!!!
waar komt die rammel precies vandaan? want dat is zo niet te beoordelen. Komt hetrammelen echt uit je blok of is het er ergens naast?
de radiateur zal het waarschijnlijk niet zijn, want daarvan kan weinig rammelen. en als die rammeld zit hij niet goed vast........
De achterruit verwarming is electrisch en heeft niets met jou koelsysteem te maken, dus dat is het zeker niet.
Misschien dat je je vloeistof van de airco eens moeten laten verversen...
succes ermee
-
- 2nd Gear member

Hier komt het gerammel vandaan, precies in het rode cirkeltje
Dit is trouwens niet mijn auto, maar van user Canard
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Welkom hier en veel veilige kilometers toegewenst want 60dkm is nog niets, ziet er netjes uit, als het binnenin netzo is?? een top auto.
En in de rode cirkel zit de afdekkap van de distributieriem, wat zou daar dan kunnen rammelen dan?
En in de rode cirkel zit de afdekkap van de distributieriem, wat zou daar dan kunnen rammelen dan?
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
-
- 2nd Gear member
Interieur is ook mooi verzorgt met leer en airco, stoelverwarming cd speler etc. etc. etc.
Het lijkt net of die distributieriem tegen de afdekkap klappert en daardoor schudt die afdekkap heen en weer dat maakt een ratelend/klapperend geluid.
Het lijkt net of die distributieriem tegen de afdekkap klappert en daardoor schudt die afdekkap heen en weer dat maakt een ratelend/klapperend geluid.
- Remon
- 5th Gear member
Als de distributie riem klappert, is het niet best. Lijkt me ook onmogelijk. Kan het niet de multiriem zijn die tegen de afdek kap van de d-riem klappert. Deze loopt er namelijk dicht aan langs.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 2nd Gear member
Volgens mijn vrouw, broer en vrienden stel ik me maar een beetje aan, omdat het volgens hun gewoon de distributieriem is die draait en dat kan volgens hen niet geluidloos.
-
- 2nd Gear member
Net tijdens het rijden trouwens had ik het gevoel dat de auto eventjes een fractie van een seconde inhield als ik gas gaf, misschien dat het ook met de multiriem te maken heeft?
-
- Starter
Het verhaal van dat klapperen komt me wel wat bekend voor. Ik hoorde ook een klapperend geluid, maar kon zo snel niet vinden waar het vandaan kwam. Toen ik het had gevonden was het al te laat. Door een vastgelopen spanrol was de multiriem gaan scheuren. Die klapperde dus tegen een beschermkap aan
- koppen104
- 1st Gear member
als het de multiriem is die gescheurd is, dan zou hij bijna gelijk afscheuren en doet je airco , stuurbekrachtiging en dynamo het niet meer.... dus dat merk je wel.....
is het echt tikken of is het meer schuren???
is het echt tikken of is het meer schuren???
-
- 2nd Gear member
Volgens mijn broer (die is monteur) zitten er wel scheurtjes in de multiriem, maar is ie niet gescheurd en kan die nog zeker nog tot de 70,000 km mee, dus nog een kleine 10,000. Het geluid is volgens mijn broer normaal, het is het draaien van de distributieriem en dat maakt geluid. Door het draaien van de distributieriem beweegt de kap een beetje en dat maakt een soort van klapperend geluid en als dan ook nog de multiriem meedraait die maakt ook geluid maar is er niks mee aan de hand.
Wat ik wel net opmerkte, dat het serviceboekje is getekend t/m de 30,000 beurt. Dus heeft ie geen 50,000 beurt gehad, of bij een niet-volvo dealer. Mogen ook niet volvo-dealers het onderhoudsboekje tekenen? Zo ja, kan ik er dan uit opmaken dat ie geen 50,000 km beurt heeft gehad?
Ook staat in het onderhoudsboekje dat de distributieriem (en multiriem) om de 5 jaar vervangen moeten worden, volgens mijn broer zitten er kleine scheurtjes is, maar is het (nog) niet gevaarlijk.
Wat adviseren jullie mij? Ik heb nog bovag garantie, dus zou ik er mee naar de niet volvo-dealer kunnen gaan waar ik em gekocht heb om de riem te laten vervangen? Of is het nog niet nodig? Of gewoon doorrijden en als ie breekt binnen de 6 maanden heb ik altijd nog garantie?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Groeten
joost
P.S. hier trouwens een foto van de techniek onder de motorkap.
Wat ik wel net opmerkte, dat het serviceboekje is getekend t/m de 30,000 beurt. Dus heeft ie geen 50,000 beurt gehad, of bij een niet-volvo dealer. Mogen ook niet volvo-dealers het onderhoudsboekje tekenen? Zo ja, kan ik er dan uit opmaken dat ie geen 50,000 km beurt heeft gehad?
Ook staat in het onderhoudsboekje dat de distributieriem (en multiriem) om de 5 jaar vervangen moeten worden, volgens mijn broer zitten er kleine scheurtjes is, maar is het (nog) niet gevaarlijk.
Wat adviseren jullie mij? Ik heb nog bovag garantie, dus zou ik er mee naar de niet volvo-dealer kunnen gaan waar ik em gekocht heb om de riem te laten vervangen? Of is het nog niet nodig? Of gewoon doorrijden en als ie breekt binnen de 6 maanden heb ik altijd nog garantie?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Groeten
joost
P.S. hier trouwens een foto van de techniek onder de motorkap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- koppen104
- 1st Gear member
ik hoop voor jou dat de riem niet breekt!!! en voor je portomonnee...
De riem doe je inderdaad om de vijf jaar of bij de hoeveelheid kilometers aangegeven in je service boekje. (vaak rond de honderduizend).
Als je het echt niet vertrouwd kan je altijd naar de garage gaan en het aankaarten. zeker met bovag garantie.
In de garage buiten de dealer om (afhankelijk van de garage natuurlijk) tekenen ze lang niet altijd het service boekje, maar dat kan je aan de vorige eigenaar altijd navragen natuurlijk.
Het klopt dat die kap ertegenaan kan tikken. dded hij bij mij ook, maar ik heb de schroefjes iets losser gedraaid en bij mij is het weg.(kapje komt dus iets losser.
De riem doe je inderdaad om de vijf jaar of bij de hoeveelheid kilometers aangegeven in je service boekje. (vaak rond de honderduizend).
Als je het echt niet vertrouwd kan je altijd naar de garage gaan en het aankaarten. zeker met bovag garantie.
In de garage buiten de dealer om (afhankelijk van de garage natuurlijk) tekenen ze lang niet altijd het service boekje, maar dat kan je aan de vorige eigenaar altijd navragen natuurlijk.
Het klopt dat die kap ertegenaan kan tikken. dded hij bij mij ook, maar ik heb de schroefjes iets losser gedraaid en bij mij is het weg.(kapje komt dus iets losser.
-
- 2nd Gear member
Ok, bedankt voor de informatie. Ik bel morgen even met de vorige eigenaar en de garage voor een oplossing.