Hallo forumleden,
Ik zou graag willen checken of ik mijn ervaring deel met anderen, en zo ja, of er een echte oplossing is, of dat dit misschien "normaal" is voor een Volvo V40 uit 2015, die ik voor bijna € 25.000 in december 2016 heb gekocht met toen zo'n 27.000 op de teller... (Ik heb hem gekocht na een testrit op winterbanden, die er tijdelijk op waren gezet...dus ik kreeg hem afgeleverd met Pirelli zomerbanden en de velgen waar hij mee op de foto stond)
Al snel na de aanschaf irriteer ik mij aan onrustig gehobbel en getril, met name ongeveer tussen de 80 en 110 km/u. De banden "loeien" ook hard...ik zou het omschrijven als een doordringend zingend hol monotoom geluid. Na een flinke rit is dat heel vermoeiend. Het is het ergst na een tijdje 130 gereden te hebben.
Eerste garagebezoek: Conclusie: banden 'vierkant', want twee weken stilgestaan tijdens vakantie. (slechte timing)
Het werd steeds ietsje erger, totdat ik voor een tweede keer naar de garage ging: Diagnose: Linkerachterband "gecupt" (aan binnenkant scheef versleten) → nieuwe band eronder.
Het getril werd iets minder, maar het geloei was net zo erg, dus ook zonder gecupte banden... (Nu dacht ik: straks sta ik over een half jaar weer met gecupte banden...)
Derde garagebezoek (technicus stukje laten meerijden; hij wilde helaas maar een klein stukje); diagnose: auto rijdt nog een beetje hobbelig: alle twee de Pirelli-achterbanden vervangen voor twee Continentals...
Nu is het eindresultaat: Geen significante verbetering (alleen getril iets minder, maar toch wel duidelijk weer tussen 80 en 110). Het harde geloei is nog net zo erg op de snelweg. (Ik hoor dat geloei ook wel eens bij Amerikaanse pickup-trucks of 4WD's)
De garage zegt dat het niet ligt aan de uitlijning, balancering of ophanging, maar het een kwestie is van 'de juiste banden' vinden voor de V40 om comfortabel te rijden. Daarnaast is het verhaal dat nieuwe auto's steeds stijver worden en de materialen steeds harder, waardoor de wegligging verbetert, maar contactgeluiden van de weg veel meer dan vroeger het interieur binnendringen. Ik denk: Ja, dat kan wel zo zijn, maar ik reed in een leenauto (Volvo V60 T3 Ocean Race), huur vaak auto's: BMW 1-serie, Seat Leon, Peugeot etc. etc. en nooit heb ik zo nerveus/oncomfortablel/lawaaierig gereden.
Herkennen andere V40-rijders dit, of juist helemaal niet? Ik denk niet dat dit normaal is en de garage van de dealer weet blijkbaar geen andere oplossing dan andere merken banden uit te testen.
Ik hoop dat ik voor het verstrijken van de garantie nog een oplossing vind, anders wordt het inruilen voor mij.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reacties.
loeiende wielen, hobbelig en trillerig rijden tussen 80-110
-
- Starter
Laatst gewijzigd door Gast op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
- NicoV40
- 4th Gear member
Zou toch even vragen bij de dealer waar je hem kocht om wielen even van de grond te halen en controleren op speling of geluiden als ze de wielen in vrij gewoon ronddraiien.
Denk toch ook eerder richting lagers.
Denk toch ook eerder richting lagers.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Als dat al een poosje zo gaat en het probleem zou in de lagers te vinden moeten zijn.....dan waren die inmiddels wel vastgeslagen.
Die herrie komt uit de banden en de lezing van de dealer kan best wel eens kloppen. Mijn vorige V70 stond op Vredestein, de huidige op Michelin. Klinkt raar maar qua lawaai en wegligging, doe mij dan maar de Vredestein. Maar alles went, radio wat harder en probleem is over.
Die herrie komt uit de banden en de lezing van de dealer kan best wel eens kloppen. Mijn vorige V70 stond op Vredestein, de huidige op Michelin. Klinkt raar maar qua lawaai en wegligging, doe mij dan maar de Vredestein. Maar alles went, radio wat harder en probleem is over.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- trondheim
- 2nd Gear member
Je kunt bij diverse bedrijven banden selecteren op 'geluid' alvorens ze aan te schaffen. Mijn ervaring is dat het echt veel uitmaakt. Met Pirelli's heb ik altijd meer herrie ondervonden bij 4WD's en Golfjes. Ze lijken wat harder te zijn. Ik ben (ook bij vorige auto's) gegaan voor Michelin's. Op mijn huidige auto liggen nu 4 CrossClimates, prima band, geen overmatige rolgeluiden.
Banden en auto's zijn eigenlijk een combinatie: De ene auto (of zelfs type) loopt lekkerder met merk x dan met merk y.
Banden kunnen héél veel kunnen uitmaken. Voorbeeld: Voordat ik 4 nieuwe banden erom had gelegd, trok de auto bij gasgeven naar links. Uitlijnen hielp niet, niets geks te vinden. Na banden vervangen spoorde hij weer als een trein. Ik bedoel maar...
Een kapot wiellager hoort elke monteur wel, brommend geluid, vaak aan één kant, geluid kan harder/zachter worden afhankelijk van de bocht die je neemt. Ik denk daarom dat de garage wellicht gelijk heeft. Ik zou een deal maken met de garage: Gooi er 4 nieuwe Michelin's (naar keuze) op, is het weg betaal je ze (of evt. garantiewerk?), is het niet weg dan mag hij verder zijn best gaan doen.
Banden en auto's zijn eigenlijk een combinatie: De ene auto (of zelfs type) loopt lekkerder met merk x dan met merk y.
Banden kunnen héél veel kunnen uitmaken. Voorbeeld: Voordat ik 4 nieuwe banden erom had gelegd, trok de auto bij gasgeven naar links. Uitlijnen hielp niet, niets geks te vinden. Na banden vervangen spoorde hij weer als een trein. Ik bedoel maar...
Een kapot wiellager hoort elke monteur wel, brommend geluid, vaak aan één kant, geluid kan harder/zachter worden afhankelijk van de bocht die je neemt. Ik denk daarom dat de garage wellicht gelijk heeft. Ik zou een deal maken met de garage: Gooi er 4 nieuwe Michelin's (naar keuze) op, is het weg betaal je ze (of evt. garantiewerk?), is het niet weg dan mag hij verder zijn best gaan doen.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
-
- 2nd Gear member
Dat bandenmerken veel verschil kunnen maken is bekend.
Ik heb op mijn T3 rondom Pirelli Cinturato P7 in de maat 205/50-17 .
Auto trilt niet, geen bovenmatig geluid en heel stabiel en rustig.
Geen gehobbel oid. Auto is van 2016 en heeft 19000 km gereden.
De Pirelli bevalt me beter dat de Goodyear Performance Grip in dezelfde maten onder mijn Ford Focus.
Ik heb op mijn T3 rondom Pirelli Cinturato P7 in de maat 205/50-17 .
Auto trilt niet, geen bovenmatig geluid en heel stabiel en rustig.
Geen gehobbel oid. Auto is van 2016 en heeft 19000 km gereden.
De Pirelli bevalt me beter dat de Goodyear Performance Grip in dezelfde maten onder mijn Ford Focus.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
- diesel01
- Geartronic member
Voor mijn banden ga ik naar een onafhankelijke bandenboer, bij voorkeur naar een zelfstandig bedrijf dus kwikfit, profile, euromaster rijd ik voorbij.
Vorige jaar heb ik op de toenmalige XC60 van ons 4 nieuwe Z-line Nokian banden laten leggen omdat de Michelins gevaarlijk glad werden.
De auto zou nog een jaar bij ons blijven maar dat werd iets korter.
Na de montage viel mij een loeiend geluid op dat met de Michelins niet hoorbaar was en dus terug naar de bandenboer om verhaal te halen.
De man heeft meerdere keren gereden en ook mee gereden toen ik reed en zei dat het onmogelijk in de banden kon zitten en vertelde dat de Michelins, omdat ze bijna af waren het geluid van het lager overstemde.
Hij verdacht dus de aandrijflijn, hetgeen mij bevreemde omdat ik daar nooit geen last van heb gehad met andere banden.
De proef op de som, mijn winterset gemonteerd en ook daar hoorde ik het geloei van dus toch een lager.
Eerste verdachte was een wiellager links voor die het ik dus laten vervangen voor €426 bij de dealer.
Eerste rondje gereden en het geluid was er nog steeds.....
Daarna heb ik de auto bij de dealer op de brug laten zetten met de wielen vrij en toen kwam naar voren dat het achterdiff van de awd het geluid produceerde.
Niet spannend maar wel hinderlijk en kostbaar om het er uit te halen want de diff moet dan vervangen worden a €3000.
Een lager van jouw jonge auto zou eigenlijk niet moeten kunnen maar heeft hij eens een tik gehad dan kan alles kapot.
Laat de lagers controleren en zoek het anders verder in de banden.
Vorige jaar heb ik op de toenmalige XC60 van ons 4 nieuwe Z-line Nokian banden laten leggen omdat de Michelins gevaarlijk glad werden.
De auto zou nog een jaar bij ons blijven maar dat werd iets korter.
Na de montage viel mij een loeiend geluid op dat met de Michelins niet hoorbaar was en dus terug naar de bandenboer om verhaal te halen.
De man heeft meerdere keren gereden en ook mee gereden toen ik reed en zei dat het onmogelijk in de banden kon zitten en vertelde dat de Michelins, omdat ze bijna af waren het geluid van het lager overstemde.
Hij verdacht dus de aandrijflijn, hetgeen mij bevreemde omdat ik daar nooit geen last van heb gehad met andere banden.
De proef op de som, mijn winterset gemonteerd en ook daar hoorde ik het geloei van dus toch een lager.
Eerste verdachte was een wiellager links voor die het ik dus laten vervangen voor €426 bij de dealer.
Eerste rondje gereden en het geluid was er nog steeds.....
Daarna heb ik de auto bij de dealer op de brug laten zetten met de wielen vrij en toen kwam naar voren dat het achterdiff van de awd het geluid produceerde.
Niet spannend maar wel hinderlijk en kostbaar om het er uit te halen want de diff moet dan vervangen worden a €3000.
Een lager van jouw jonge auto zou eigenlijk niet moeten kunnen maar heeft hij eens een tik gehad dan kan alles kapot.
Laat de lagers controleren en zoek het anders verder in de banden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
Bedankt voor jullie antwoorden. Bij nader inzien is het geloei nu alleen van voren, en dat klopt, want achter zitten nu die Continentals, maar...
k heb vandaag gemerkt dat de vibratie van de auto vanaf ca 80 km/u en hoger weer steeds erger wordt. (ook bij 145 km/u) Eigenlijk eng om mee te rijden op de snelweg. Ik ben bang dat er iets met de auto is gebeurd voordat ik hem kocht, waardoor er iets aan de ophanging is, of de motor, en dat dat gecupte wiel de aandacht afleidt van het werkelijke probleem. Maandag maar weer contact met de gararge...balen.
k heb vandaag gemerkt dat de vibratie van de auto vanaf ca 80 km/u en hoger weer steeds erger wordt. (ook bij 145 km/u) Eigenlijk eng om mee te rijden op de snelweg. Ik ben bang dat er iets met de auto is gebeurd voordat ik hem kocht, waardoor er iets aan de ophanging is, of de motor, en dat dat gecupte wiel de aandacht afleidt van het werkelijke probleem. Maandag maar weer contact met de gararge...balen.
Laatst gewijzigd door Gast op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
Ik zou de auto bij de garage inleveren en zeggen dat ze het probleem moeten oplossen en dat ze je zolang een andere auto moeten geven. Garantie is garantie.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
- Longone
- 5th Gear member
Het punt is dat dit subjectieve problemen zijn.
Wat de berijder als enorm storend ervaart, kan de garage wel mee vinden vallen, want "hij rijdt toch prima" en "er staan geen storingen in de ECU".
De garage gaat ook echt geen kosten maken voor iets dat zij zelf wel goed genoeg vinden.
Je komt dan dus in een vicieuze cirkel met een hoop chagrijn en slapeloze nachten.
Mijn advies blijft dus om voor 6 tientjes naar Ron van Empel in Tiel te gaan om daar die voorbanden perfect rond te laten trimmen.
Wat de berijder als enorm storend ervaart, kan de garage wel mee vinden vallen, want "hij rijdt toch prima" en "er staan geen storingen in de ECU".
De garage gaat ook echt geen kosten maken voor iets dat zij zelf wel goed genoeg vinden.
Je komt dan dus in een vicieuze cirkel met een hoop chagrijn en slapeloze nachten.
Mijn advies blijft dus om voor 6 tientjes naar Ron van Empel in Tiel te gaan om daar die voorbanden perfect rond te laten trimmen.
-
- 5th Gear member
Niks subjectief. Ze hebben het zelf ook gehoord aldus de TS: Citaat: "De garage zegt dat het niet ligt aan de uitlijning, balancering of ophanging, maar het een kwestie is van 'de juiste banden' vinden voor de V40 om comfortabel te rijden. ".
Laat ze dat dan maar mooi doen.
Ik had zelf ook bandproblemen (cuppen), is door mijn dealer zowel technisch als financieel keurig opgelost met 4 nieuwe Michelin Crossclimate.
Laat ze dat dan maar mooi doen.
Ik had zelf ook bandproblemen (cuppen), is door mijn dealer zowel technisch als financieel keurig opgelost met 4 nieuwe Michelin Crossclimate.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
- OGA244
- 8th Gear member
garantie is het gaan oplossen van een probleem, een andere auto mee moeten geven hoort daar iig heel zeker niet bijFrits V70 schreef: Ik zou de auto bij de garage inleveren en zeggen dat ze het probleem moeten oplossen en dat ze je zolang een andere auto moeten geven. Garantie is garantie.
-
- 5th Gear member
Als ze de auto nodig zijn voor het oplossen wel. De TS voelt zich niet veilig meer in zijn auto. "Eigenlijk eng om mee te rijden op de snelweg." Zou voor mij reden genoeg zijn als garage om er erg serieus mee om te gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
- Longone
- 5th Gear member
Ik hoor je principe.Frits V70 schreef: Niks subjectief. Ze hebben het zelf ook gehoord aldus de TS: Citaat: "De garage zegt dat het niet ligt aan de uitlijning, balancering of ophanging, maar het een kwestie is van 'de juiste banden' vinden voor de V40 om comfortabel te rijden. ".
Alleen kan een garage niet "trimmen" en proberen ze zo lang mogelijk onder die relatieve hoge kosten uit te komen.
Dan kun je jezelf nog weken/maanden kwellen en weet je niet wat de uitkomst wordt, of je doet een poging om zo snel mogelijk tegen geringe eigen kosten (60 Euro in dit geval) weer fijn door te kunnen gaan met je toch al veel te korte leven.
- OGA244
- 8th Gear member
jij verward hier 2 dingen, garantie is het oplossen van een probleem, een gratis auto meegeven is iets heel andersFrits V70 schreef: Als ze de auto nodig zijn voor het oplossen wel. De TS voelt zich niet veilig meer in zijn auto. "Eigenlijk eng om mee te rijden op de snelweg." Zou voor mij reden genoeg zijn als garage om er erg serieus mee om te gaan.