Verwijderen originele diffusor

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Duckmole
2nd Gear member

Ik rij een V40 Nordic+.
Daar zit de standaard grijze diffusor onder.
Die wil ik graag zelf vervangen door de diffusor van de R-design.
Is dat makkelijk zelf te doen?

Ik heb niet de beschikking over een hefbrug, maar de auto op een bok of balk moet kunnen.
De originele diffusor zit met 2 schroeven geschroefd en verder waarschijnlijk geklikt.
Kan je dat gewoon voorzichtig lostrkken of is daar meer voor nodig, speciaal gereedschap bijvoorbeeld?

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Mickos
1st Gear member

De originele diffusor zit met 2 schroeven geschroefd en verder waarschijnlijk geklikt.
Kan je dat gewoon voorzichtig lostrekken of is daar meer voor nodig, speciaal gereedschap bijvoorbeeld?
Is heel makkelijk zelf te doen, zelfs de Volvo handleiding is erg makkelijk te snappen. Misschien even de auto wat opkrikken en op assteunen zetten voor extra ruimte. Hij zit inderdaad met 2 schroeven vast en de bovenkant zit in de bumper geklikt. De vier buitenste punten kun je vanaf de binnenkant met een platte schroevendraaier of een plastic heveltje loswippen, de rest met wat kracht lostrekken. Als je PDC's hebt kun je de kabelboom zo losmaken en de sensoren er zo uitwippen. De clipjes van de kabelboom zitten met ijzeren pinnetjes gelockt, dus oppassen met eraf trekken, als je dat voorzichtig doet, kun je de clipjes zo weer gebruiken en blijft de kabelboom op z'n plek.

Heb het zelf ook gedaan en inclusief eindpijpen vervangen kostte het allemaal nog geen half uurtje werk.
Laatst gewijzigd door Mickos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
walterV40
2nd Gear member

Mickos schreef:
Kan je dat gewoon voorzichtig lostrekken of is daar meer voor nodig, speciaal gereedschap bijvoorbeeld?
Is heel makkelijk zelf te doen, zelfs de Volvo handleiding is erg makkelijk te snappen. Misschien even de auto wat opkrikken en op assteunen zetten voor extra ruimte. Hij zit inderdaad met 2 schroeven vast en de bovenkant zit in de bumper geklikt. De vier buitenste punten kun je vanaf de binnenkant met een platte schroevendraaier of een plastic heveltje loswippen, de rest met wat kracht lostrekken. Als je PDC's hebt kun je de kabelboom zo losmaken en de sensoren er zo uitwippen. De clipjes van de kabelboom zitten met ijzeren pinnetjes gelockt, dus oppassen met eraf trekken, als je dat voorzichtig doet, kun je de clipjes zo weer gebruiken en blijft de kabelboom op z'n plek.

Heb het zelf ook gedaan en inclusief eindpijpen vervangen kostte het allemaal nog geen half uurtje werk.
Toevallig geen foto's genomen van je klus? Zou dit ook willen doen op mijn T3. De vorig eigenaar had namelijk een trekhaak, ik heb die laten verwijderen en nu zit daar een gat in de diffusor. Dus zou die ineens willen vervangen door een R-design.
Wat kost zo'n diffusor trouwens?
Mickos
1st Gear member

Als je het kan lezen als gast, dan even naar beneden scrollen in dit topic:
https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... 8&start=40

En anders aanmelden als mede V40 rijder. :D

De kosten voor zo'n Difussor, hier hebben ze hem los te koop met of zonder PDC voorbereiding: http://www.involve.nl/webshop/catalog/d ... model=3451
Laatst gewijzigd door Mickos op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

ik weet nog een normale diffuser zonder gat voor weinig :o))
Mickos
1st Gear member

Ik ook wel, aangezien de mijne in de schuur ligt. :D
Duckmole
2nd Gear member

Mickos,

Dankjewel voor je snelle en heldere uitleg.
Gaat vast lukken.
Nog even kijken waar ik de diffusor bestel.
AC-tuning lijkt de goedkoopste.
Moet nog even uitzoeken of de dikke eindpojpjes er standaard bij horen of dat je die apart moet bestellen
Mickos
1st Gear member

Bij Vstore kun je ze samen bestellen. Los kosten de pijpjes rond de 150 euro bij de dealer.
walterV40
2nd Gear member

Mickos schreef: Als je het kan lezen als gast, dan even naar beneden scrollen in dit topic:
https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... 8&start=40

En anders aanmelden als mede V40 rijder. :D

De kosten voor zo'n Difussor, hier hebben ze hem los te koop met of zonder PDC voorbereiding: http://www.involve.nl/webshop/catalog/d ... model=3451
Heb me moeten aanmelden. Maar gevonden wat ik nodig heb, enkele foto's. Dat geeft altijd wat meer vertrouwen om zelf aan een klus te beginnen.
Dikke T3 heb je trouwens!

Zal alvast eens een prijs vragen in de garage voor zo'n R-design diffusor. Vaak zijn hun prijzen nauwelijks duurder dan online.
Had er nog niet op gelet dat er ook dikkere eindstukken bij horen. Zal eerst een bekijken wat het geeft met de originele eindstukken.
Laatst gewijzigd door walterV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickos
1st Gear member

Dank je, ben zelf ook zeer tevreden hoe hij er uit ziet, ben er alleen nog lang niet met aanpassingen.

De ruimte tussen de rondingen en difussor zal groter zijn. Als je wilt kan ik wel even een foto maken van hoe dat kan staan?
walterV40
2nd Gear member

Mickos schreef: Dank je, ben zelf ook zeer tevreden hoe hij er uit ziet, ben er alleen nog lang niet met aanpassingen.

De ruimte tussen de rondingen en difussor zal groter zijn. Als je wilt kan ik wel even een foto maken van hoe dat kan staan?
Als dat geen te grote moeite is, laat u gaan!
Mickos
1st Gear member

Heb het even geprobeerd maar een goeie foto hoe het eruit ziet is niet te doen zonder een R-Design eindstuk eraf te halen, en dat wil ik juist voorkomen. :D
walterV40
2nd Gear member

Mickos schreef: Heb het even geprobeerd maar een goeie foto hoe het eruit ziet is niet te doen zonder een R-Design eindstuk eraf te halen, en dat wil ik juist voorkomen. :D
Toch bedankt voor de moeite.
Duckmole
2nd Gear member

Zo, diffusor incl dikke eindpijpen gekocht voor een aantrekkelijke prijs.
Nieuw en origineel Volvo.
Eindpijpjes worden nageleverd.
Binnenkort maar eens kijken of de montage gaat lukken.
Duckmole
2nd Gear member

Zo, hij zit er onder. Was een klusje van niks.
Inclusief het uitzagen van de trekhaakruimte amper een uurtje werk.
Ziet er behoorlijk beter uit.
Even kijken hoe ik hier foto's kan plaatsen nu Photobucket roet in het eten gooit.
Duckmole
2nd Gear member

De foto´s spreken voor zich

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Duckmole op 01.01.1970 - 01:00, 7 keer totaal gewijzigd.
edv
1st Gear member

Ziet er netjes uit zeg! Kan ik dat ook niet bij je laten doen :-) sta je daarvoor open?
Duckmole
2nd Gear member

Wil je best een keer helpen hoor.
Stelt allemaal niet zo heel veel voor.
Het moeilijkste is om een diffusor te bemachtigen voor een nette prijs.
Stuur maar even een keer een PB.
Laatst gewijzigd door Duckmole op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickos
1st Gear member

Het moeilijkste is om een diffusor te bemachtigen voor een nette prijs.
Staat er nu eentje op marktplaats voor een hele nette prijs, wel met wat lichte beschadigingen:
V40 R-design Diffusor
Duckmole
2nd Gear member

Mmmm, komen nog 2 eindpijpen bij voor € 190,- geloof ik.
Zou dan liever een compleet nieuw exemplaar kopen voor € 330,-
Plaats reactie

Terug naar “V40”