Pagina 1 van 1

vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 09:16
door martijn onnink
Ik ben in het bezit van een XC90 T8 zonder luchtvering op 20"velgen.
Bouwjaar okt. 2015, nu 47000 km gereden. Vanaf het begin heb ik mij gestoord aan de hardheid van het onderstel.
Niet op glad asfalt, daar is het prima.
Maar verder voel je elke oneffenheid in het interieur. Alsof de transportbeveiliging er nog op zit....
De auto bevalt prima, ik ben er blij mee, maar ga me hier steeds meer aan storen.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkend.

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 09:25
door Willy.VdW
De bandenspanning?

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 09:31
door Jeroen
Heb je dit bij alle 3 de instellingen van de luchtvering?

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 09:57
door BendW
Hij schrijft toch een t8 zonder luchtvering...

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 10:32
door edraket
Wat voor banden zitten eronder? Dat kan een heel groot verschil maken.

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 13:40
door BlackcurrantV70
Ik had dat gevoel al met een XC60 op 18", kan je redenering dus zeker volgen.

Bandenspanning kan een groot verschil maken, bij mijn dealer zetten ze de XC70 steeds op 2,6 bar (eco), maar ik hou het bij de aangeraden 2.3 bar, echt een stuk comfortabeler.

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 28.08.2017 - 15:50
door Willy.VdW
Blijkbaar doet een dealer dat wel meer, ook aan ons werd de auto ook afgeleverd met de banden op eco-druk.
Ik heb ze zo gelaten omdat we op reis gingen, maar nadien heb ik 300g afgedaan zoals de handleiding aangeeft.
Wellicht wordt de ivnloed van de bandenspanning ook groter naarmate de band lager is.
Of het ook veel te maken heeft met het merk en type band (zoals mbt rolgeluiden) weet ik echter niet.

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 29.08.2017 - 11:13
door Swisskid
De ervaren "hardheid van het onderstel" wordt m.i. toch vooral veroorzaakt door de grootte van de velgen en het gemis aan luchtvering. Veel metaal en weinig rubber hebben, uiteraard, een flinke invloed op het vermogen om oneffenheden te absorberen.
Je kunt proberen de zaak een beetje te "verzachten" d.m.v. een lagere bandenspanning, maar daarmee gaat het voordeel van een lage profielband (betere wegligging) grotendeels verloren.
Wat wel blijft is het "optische effect" natuurlijk.
Succes... 8-)

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 29.08.2017 - 13:41
door Willy.VdW
Swisskid schreef: De ervaren "hardheid van het onderstel" wordt m.i. toch vooral veroorzaakt door de grootte van de velgen en het gemis aan luchtvering. Veel metaal en weinig rubber hebben, uiteraard, een flinke invloed op het vermogen om oneffenheden te absorberen.
Dat is ongetwijfeld het geval, de banden zijn de eerste (weliswaar ongedempte) verende elementen.
De diameter van de verschillende wielcombinaties zijn bij de XC90 min of meer gelijk, bij grotere
wielen horen maw lagere banden en die hebben (ondermeer) minder verende werking.
De luchtvering heeft wellicht ook invloed, maar welke is niet zo gemakkelijk in te schatten.
Blijkbaar is niet enkel de vering anders maar zijn ook de dempers verschillend.

Re: vering op korte oneffenheden

Geplaatst: 29.08.2017 - 21:03
door Msuidgeest
Er schiet mij iets te binnen: zakelijk heb ik een bus van de zaak en als die leeg is rijdt dat alleen maar stuiterend. Maar zodra er spullen inliggen (zomaar een paar 100 kilo) dan rijdt dat lekkerder. De vering werkt vloeiender en gaten en drempels kun je nemen met een hogere snelheid.

Is dat misschien aan de hand met deze T8?