Ik ben in het bezit van een XC90 T8 zonder luchtvering op 20"velgen.
Bouwjaar okt. 2015, nu 47000 km gereden. Vanaf het begin heb ik mij gestoord aan de hardheid van het onderstel.
Niet op glad asfalt, daar is het prima.
Maar verder voel je elke oneffenheid in het interieur. Alsof de transportbeveiliging er nog op zit....
De auto bevalt prima, ik ben er blij mee, maar ga me hier steeds meer aan storen.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkend.
vering op korte oneffenheden
- Jeroen
- 5th Gear member
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
- Contacteer:
Heb je dit bij alle 3 de instellingen van de luchtvering?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
Fototopic - Website fotografie - Facebook
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat voor banden zitten eronder? Dat kan een heel groot verschil maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik had dat gevoel al met een XC60 op 18", kan je redenering dus zeker volgen.
Bandenspanning kan een groot verschil maken, bij mijn dealer zetten ze de XC70 steeds op 2,6 bar (eco), maar ik hou het bij de aangeraden 2.3 bar, echt een stuk comfortabeler.
Bandenspanning kan een groot verschil maken, bij mijn dealer zetten ze de XC70 steeds op 2,6 bar (eco), maar ik hou het bij de aangeraden 2.3 bar, echt een stuk comfortabeler.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Blijkbaar doet een dealer dat wel meer, ook aan ons werd de auto ook afgeleverd met de banden op eco-druk.
Ik heb ze zo gelaten omdat we op reis gingen, maar nadien heb ik 300g afgedaan zoals de handleiding aangeeft.
Wellicht wordt de ivnloed van de bandenspanning ook groter naarmate de band lager is.
Of het ook veel te maken heeft met het merk en type band (zoals mbt rolgeluiden) weet ik echter niet.
Ik heb ze zo gelaten omdat we op reis gingen, maar nadien heb ik 300g afgedaan zoals de handleiding aangeeft.
Wellicht wordt de ivnloed van de bandenspanning ook groter naarmate de band lager is.
Of het ook veel te maken heeft met het merk en type band (zoals mbt rolgeluiden) weet ik echter niet.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
De ervaren "hardheid van het onderstel" wordt m.i. toch vooral veroorzaakt door de grootte van de velgen en het gemis aan luchtvering. Veel metaal en weinig rubber hebben, uiteraard, een flinke invloed op het vermogen om oneffenheden te absorberen.
Je kunt proberen de zaak een beetje te "verzachten" d.m.v. een lagere bandenspanning, maar daarmee gaat het voordeel van een lage profielband (betere wegligging) grotendeels verloren.
Wat wel blijft is het "optische effect" natuurlijk.
Succes...
Je kunt proberen de zaak een beetje te "verzachten" d.m.v. een lagere bandenspanning, maar daarmee gaat het voordeel van een lage profielband (betere wegligging) grotendeels verloren.
Wat wel blijft is het "optische effect" natuurlijk.
Succes...

Laatst gewijzigd door Swisskid op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Dat is ongetwijfeld het geval, de banden zijn de eerste (weliswaar ongedempte) verende elementen.Swisskid schreef: De ervaren "hardheid van het onderstel" wordt m.i. toch vooral veroorzaakt door de grootte van de velgen en het gemis aan luchtvering. Veel metaal en weinig rubber hebben, uiteraard, een flinke invloed op het vermogen om oneffenheden te absorberen.
De diameter van de verschillende wielcombinaties zijn bij de XC90 min of meer gelijk, bij grotere
wielen horen maw lagere banden en die hebben (ondermeer) minder verende werking.
De luchtvering heeft wellicht ook invloed, maar welke is niet zo gemakkelijk in te schatten.
Blijkbaar is niet enkel de vering anders maar zijn ook de dempers verschillend.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21379
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Er schiet mij iets te binnen: zakelijk heb ik een bus van de zaak en als die leeg is rijdt dat alleen maar stuiterend. Maar zodra er spullen inliggen (zomaar een paar 100 kilo) dan rijdt dat lekkerder. De vering werkt vloeiender en gaten en drempels kun je nemen met een hogere snelheid.
Is dat misschien aan de hand met deze T8?
Is dat misschien aan de hand met deze T8?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]