Mijn Volvo S40 1.8 uit 10-1999 sloeg regelmatig (meer wel dan niet) af op het moment dat ik de koppeling intrapte en de motor dus "vrij" draaide. En dat ondanks een recente grote beurt en het vervangen van distributie- en multiriem.
De toerenteller "dook" helemaal onderin en de weinige keren dat 'ie niet afsloeg krabbelde hij net weer op het randje van ca. 700 rpm. De overige keren gingen olie- en acculampjes en soms ook het gele motortje branden. Na opnieuw starten kwam ik overigens altijd wel weer weg.
Bij het verder testen op de snelweg kon ik het fenomeen reproduceren en de koppeling weer op laten komen zodat de motor weer aansloeg, soms met wat horten en stoten.
Nu heb ik de "stationairschroef" op het gaskleppenhuis wat omhooggeschroefd en nu draait 'ie zo'n 1000 toeren voor het stoplicht en slaat NIET meer af.
Opgelost dus zou je denken, maar het zit me toch niet helemaal lekker.
Zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn? Bijvoorbeeld oxidatie op de connector van de gasklepstandsensor of de gasklepstandsensor helemaal stuk? Ik noem maar wat raars ...
Afslaan voor stoplicht, kruispunt of rotonde
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hoi, als het een 1.8 GDI motorblok is dan moet je eens gaan zoeken op GDI hier op het forum, er staat veel geschreven over stationaire toerentallen etc etc...... 

S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Longone
- 5th Gear member
Bedankt voor je reactie, maar het is de "gewone" 1.8 motor van model 2000 (122pk), dus niet de Mitsubishi GDI.
Overigens, het gevoel dat het de stappenmotor (of zoals Volvo het zelf noemt: Stationairregelklep) is, krijg ik steeds moeilijker van me af. Als je gaat Google'n op "afslaan" en "stappenmotor" zit je maar liefst op 1870 hits.
Hopelijk kan Ramon&Ramon me binnenkort definitief uitsluitsel geven ...
Overigens, het gevoel dat het de stappenmotor (of zoals Volvo het zelf noemt: Stationairregelklep) is, krijg ik steeds moeilijker van me af. Als je gaat Google'n op "afslaan" en "stappenmotor" zit je maar liefst op 1870 hits.
Hopelijk kan Ramon&Ramon me binnenkort definitief uitsluitsel geven ...
- Longone
- 5th Gear member
Update: Ramon&Ramon heeft afgelopen dinsdag bevestigd dat inderdaad de stappenmotor naar zijn grootje is. Stekkertje erop of stekkertje eraf tijdens het stationair lopen maakte geen enkel verschil dus de simpele conclusie is dat ie dus helemaal niks doet/regelt. Verdere analyse/diagnose bracht ook niets aan het licht dus het moet de stappenmotor zijn.
Gisterenavond in het half donker een nieuwe (original Volvo met Ford label! :twisted:) inclusief pakking erin gezet a 148.87 Euro, de ECU gereset door 10 minuten een accuklem los te halen, en het lijkt nu allemaal goed te gaan (met een koude motor en vochtige lucht vanochtend om 7.00 uur direct wegrijden zonder afslaan) maar verder testen moeten definitief uitsluitsel geven.
Alleen weet ik nu niet of de stationairschroef weer iets lager ingesteld moet worden (want dat stond 'ie eerst wel qua imbuspieletje dat uitsteekt zeg maar). Hij draait nu 750 rpm stationair dus op zich heb ik ook zoiets van: blijf maar lekker af.
Gisterenavond in het half donker een nieuwe (original Volvo met Ford label! :twisted:) inclusief pakking erin gezet a 148.87 Euro, de ECU gereset door 10 minuten een accuklem los te halen, en het lijkt nu allemaal goed te gaan (met een koude motor en vochtige lucht vanochtend om 7.00 uur direct wegrijden zonder afslaan) maar verder testen moeten definitief uitsluitsel geven.
Alleen weet ik nu niet of de stationairschroef weer iets lager ingesteld moet worden (want dat stond 'ie eerst wel qua imbuspieletje dat uitsteekt zeg maar). Hij draait nu 750 rpm stationair dus op zich heb ik ook zoiets van: blijf maar lekker af.
- Longone
- 5th Gear member
Thanks! Ergens wil ik dat ook wel, maar ik ben bang dat de ECU dan weer gereset moet worden en ik zit nogal krap in mijn tijd om dan weer uitgebreid te gaan testen voordat mijn vrouw de auto perse nodig heeft.
Weet je toevallig hoe lang de accupool los moet zijn om zeker te zijn dat de ECU gereset wordt?
Weet je toevallig hoe lang de accupool los moet zijn om zeker te zijn dat de ECU gereset wordt?
- Longone
- 5th Gear member
Vandaag na een week goedgaan weer afgeslagen ... Nog niet goed dus ... Getverrrrrr ...
Ik verdenk nu dat de connector de boosdoener is, temeer ook omdat (a) de boel na friemelen weer eventjes lijkt te werken (b) ik de oude stappenmotor eens goed bekeken heb en de twee dunne contactjes van de connector helemaal geoxideerd waren. Ook contacten in de connector van de auto zagen er vreemd uit, alsof ze er een soort Zwitsal in gesmeerd hadden (voor de waterdichtheid?). Wellicht dat daar het euvel zit.
De contactjes van de oude stappenmotor heb ik met een dremel even schoongeslepen, het plastic een stuk afgeslepen en nu twee draadjes aangesoldeerd met kabelschoentjes. Dit aangesloten in de auto met contra-kabelschoentjes (ik heb inmiddels een nieuwe originele stekker besteld bij de dealer, was toch nodig) en het lijkt te werken!
Dus ... Weer verder testen ...
Ik verdenk nu dat de connector de boosdoener is, temeer ook omdat (a) de boel na friemelen weer eventjes lijkt te werken (b) ik de oude stappenmotor eens goed bekeken heb en de twee dunne contactjes van de connector helemaal geoxideerd waren. Ook contacten in de connector van de auto zagen er vreemd uit, alsof ze er een soort Zwitsal in gesmeerd hadden (voor de waterdichtheid?). Wellicht dat daar het euvel zit.
De contactjes van de oude stappenmotor heb ik met een dremel even schoongeslepen, het plastic een stuk afgeslepen en nu twee draadjes aangesoldeerd met kabelschoentjes. Dit aangesloten in de auto met contra-kabelschoentjes (ik heb inmiddels een nieuwe originele stekker besteld bij de dealer, was toch nodig) en het lijkt te werken!
Dus ... Weer verder testen ...
- Longone
- 5th Gear member
Het werkt nog steeds, dus na 4 weken mogen we denk ik concluderen dat het euvel verholpen is.
Moraal van het verhaal is derhalve dat de stekker van de stappenmotor op de tocht staat met natte lucht en dat het blijkbaar dus niet waterdicht genoeg is zodat het op een gegeven moment geen goed contact meer maakt.
Anyway, hulde aan Ramon&Ramon voor de juiste diagnose dat het alleen de stappenmotor is/was!
Moraal van het verhaal is derhalve dat de stekker van de stappenmotor op de tocht staat met natte lucht en dat het blijkbaar dus niet waterdicht genoeg is zodat het op een gegeven moment geen goed contact meer maakt.
Anyway, hulde aan Ramon&Ramon voor de juiste diagnose dat het alleen de stappenmotor is/was!
- Longone
- 5th Gear member
Update: Na een redelijke periode hadden we toch weer soms wat hikverschijnselen en afslaan tijdens in- en uitparkeren. De stappenmotor kon het niet zijn, want zowel de motor zelf als de connector zijn nieuw, en de bedrading had ik netjes aan elkaar gesoldeerd met krimpkous eromheen.
Dus verder testen, denken en zoeken. Kom ik dit tegen:
http://www.fierofocus.com/articles/tt-t ... ensor.html
"A broken or loose TPS can cause intermittent bursts of fuel from the injector and an unstable idle, because the ECM thinks the throttle is moving."
Een nieuwe gasklepstandsensor van 52,48 Euro leek dus een goede investering/gok.
Half uurtje aan het prutsen geweest om hem netjes erin te krijgen.
En wat denk je?
Veel stabieler geluid bij het stationair draaien, geen hikken meer en hij rijdt weer als nieuw! :shock:
Dus verder testen, denken en zoeken. Kom ik dit tegen:
http://www.fierofocus.com/articles/tt-t ... ensor.html
"A broken or loose TPS can cause intermittent bursts of fuel from the injector and an unstable idle, because the ECM thinks the throttle is moving."
Een nieuwe gasklepstandsensor van 52,48 Euro leek dus een goede investering/gok.
Half uurtje aan het prutsen geweest om hem netjes erin te krijgen.
En wat denk je?
Veel stabieler geluid bij het stationair draaien, geen hikken meer en hij rijdt weer als nieuw! :shock: