Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Hej Volvo-drivers....

Een nieuw forumlid en Volvo-rijder, dus even voorstellen!

Bart, 38 uit de omgeving van 's-Hertogenbosch. Getrouwd, 1 dochtertje van 16 maanden, werkzaam als ingenieur in de procesindustrie. Gisteren mijn eerste Volvo gekocht. Een V60 D3 Geartronic MY2014 met 79k op de teller in de kleur Black Sapphire metallic, Kinetic trim.

Beetje achtergrond over de keuze:

Rijd momenteel een Skoda Fabia combi Greenline uit 2011, gekocht in 2013 met 13k op de klok (er kwamen toen veel van die dingen terug bij dealers door gewijzigde belastingwetgeving). Inmiddels staat de teller op 224k, dus stevig mee gereden (zo'n 50k per jaar, mainly woon/werk en zakelijk). We waren langzaam op zoek naar iets nieuws, je weet wel hoe dat gaat ^_^ . Station of MPV, diesel, en een automaat was een pre. Vanalles bekeken op internet, van jong gebruikt tot nieuw. Begon klein met een Clio estate, evt een Focus wagon, etc.

Uiteindelijk gereden in een C4 Cactus (!), en dat beviel an sich wel... offerte was binnen voor een nieuwe. Toch voelde het niet helemaal lekker. Aan de krappe kant, zeker met een mogelijk tweede kleintje en dagelijks comfort. Verder gekeken op autotrack, en zo kwamen er ook wat Volvo's langs. Opgegroeid met onder meer een 940 (nog steeds in de familie) heb ik een goed gevoel bij Volvo. Een zeer mooie blauwe V60 D2 bij de dealer gezien, dus even gaan kijken. Bad idea, want ik was direct verkocht. Dat moest het worden! Twee dagen later proefrijden, en gevoel bevestigd: fits like a glove. Ook mijn wederhelft was om, en dat is altijd goed nieuws! Veel gelezen ook hier op het forum, en hoewel ik wist dat een D2 'minimaal' zou zijn, komende uit een 1.2 TDI voelde het zelfs snel :lol: . Offerte laten maken, goede inruil, dus kat in het bakkie. Dacht ik, want ik had inmiddels uitgevonden dat de D2 een powershift was...en dat dat nu niet bepaald een bak is met een grote bewezen betrouwbaarheid. Ook gezien de problemen met de vergelijkbare DSG begon er toch iets te knagen... Is dit de juiste keuze voor een duurzame auto die ik 5 jaar kan rijden? Misschien toch eens verder kijken?

Verder gezocht en de dag erna bij van Aarle in Nuland naar een zwarte D3 gaan kijken met Geartronic. Mocht direct proefrijden, en ja...dat is wel andere koek. Soepel, vlot, en een lekker geluid. Verder een smetteloze auto met een lichte lakschade hier en daar (invoer uit Italië).

Bij terugkomst een offerte laten maken met het oplossen van alle kosmetische punten (overspuiten bumpers, nieuw stuur) en een winterset, groot onderhoud, flushen geartronic bak, garantie, etc. Inmiddels de knoop doorgehakt en de auto gekocht 8-) .

Tegen einde volgende week dus in het bezit van mijn eerste (en denk ik niet de laatste) Volvo! Nu kan het wachten beginnen, gelukkig niet te lang ;-). Zodra de auto er is volgen er uiteraard foto's! Ik kijk er naar uit regelmatig wat te posten hier en veel te lezen en bij te leren!
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom, de aanschaf van de V60 is een weloverwogen keus geweest zo te lezen. Ook goede keus om voor een D3 motor te kiezen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Welkom en gefeliciteerd met je aankoop.
D3 & Geartronic is een fijne combinatie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe auto, een weloverwogen goede keuze. Knap dat de emoties bij de eerste V60 in bedwang hebt weten te houden en goed dat je een beter alternatief hebt gevonden.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Het viel niet mee om de D2 in lichtblauw voorbij te laten gaaan inderdaad... Geen idee hoe de kleur heet maar man wat gaaf. Maar goed, de D3 reed nog beter (referentiekader VAG slowmotion diesel...). De duurzaamheid en eerlijk advies bij van Aarle gaven de doorslag. Ik kijk uit naar vele kilometers 5-cilinder genot :love:
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2748
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Welkom hier! Gefeliciteerd met de V60, daar gaan jullie ongetwijfeld heel veel plezier mee & van hebben.
Succes met het wachten.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Veel plezier van je uitstekend keuze. Wel een verschil met een Skoda Fabia............
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Thanks! Tja het is zeker een stap vanuit een Fabia met slowmotion motor... al heb ik het nooit als storend ervaren in normaal verkeer in Nederland. Kom regelmatig in de Ardennen en dan merk je wel dat er niets over is. Zo ook op vakantie met bepakking en 2 personen + kind aan boord. Het schakelen (of beter gezegd ontkoppelen) is storender in het drukke verkeer. Ik rijd vaak vanuit 's-Hertogenbosch naar Rotterdam of Amsterdam, dus files genoeg elke week. Ik snakte op den duur naar een automaat.

Maar goed, daar hebben we straks geen last meer van met de D3 met Geartronic ,dan wordt het een stuk meer ontspannen rijden met heerlijke stoelen... hard voor gewerkt, dus dan mag je jezelf af en toe verwennen toch ;-). Levering is gepland op vrijdag dus dan volgen er foto's uiteraard.
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Zo, inmiddels een dikke week in het bezit van de zwarte Zweedse schone... Op 15 september mocht ik haar ophalen.
De aflevering liep iets vertraging op wegens wat issues met het nieuwe stuur dat uit Zweden moest komen, maar uiteindelijk kon ik om 17u alsnog richting Van Aarle om de auto op te halen. Als compensatie voor de vertraging een set 17" Sadia velgen voor de zomer geplaatst ipv de 16" die er op zaten zonder meerprijs. Voor mij een prima oplossing 8-) .

Alle punten zoals afgesproken waren netjes afgehandeld: spuiten voor- en achterbumpers ivm lakschade; polijsten van de auto; nieuw stuur en pookknop; originele beschermstrip achterbumper geinstalleerd. Verder heeft de auto een grote beurt gehad met multiriem, nieuwe remblokken voor en achter en een geartronic flush.
De gehele historie uit de lease erbij ontvangen, de auto heeft haar eerste jaren doorgebracht in de buurt van Valence in Frankrijk. Geen verkeerde locatie ;-).Netjes stipt onderhouden.

De paperassen in orde gemaakt en het plezier kon beginnen!
Meteen naar huis, kinderstoel en de nieuwe V60 kofferbakmat installeren die ik via Vstore had gekocht (om modderschoenen, kinderwagens, etc van de bekleding te houden) en wat foto's gemaakt, zie beneden.

Omdat ik van een schone auto houd en de lak redelijk netjes wil houden meteen de volgende dag de auto met de hand gewassen en voorzien van een laagje Poorboy's Black Hole glaze en daarna Dodo Juice Supernatural wax. De auto was al mooi, maar daarna was het schitterend. De velgen (wat zijn die Sadia's toch verdorie mooi jongens...) in de Poorboy's wheel sealant gezet om ze goed schoon te kunnen houden. De auto wordt bij mij normaliter eens per 2 a 3 weken goed onder handen genomen met een wasbeurt. Eens per 4 maanden een waxbeurt en eens per jaar indien nodig een lichte polijstbeurt waar dat nodig is. Zo'n sloep is toch pas van mij als ik haar zelf gepoetst heb, althans zo voelt het toch...


Na een week kan ik de volgende punten wel opsommen:

- Heerlijke stoelen!!
- Power genoeg. (ik kom uit een slowmotion diesel, dit trekt dan waarlijk als een beer).
- 5 cilinder geluid: ook al is de auto goed geisoleerd, die roffel kan ik wel waarderen en werkt verslavend...
- Afwerking is goed voor elkaar, kwalitatief goede materialen gebruikt die een lang leven beschoren lijken
- Comfort is prima, niet te week en niet te stoterig. Just right.
- Automaat: nooit meer een handbak voor Bart. Manman wat een luxe. Je weet pas wat je miste als je het rijdt. Zijdezacht. Snel. :love:
- Navigatie: werkt prima, geen iphone meer nodig nu.
- Koppeling iphone werkt goed en snel
- Bluetooth carkit: veel beter dan de parrot die ik had in de Fabia. Beter verstaanbaar voor beller; goed geluid in de auto.

Minpunten? Nog niet echt. Het is een zwarte auto en daarop zie je alles, en er zitten best wel wat 'imperfecties' in de lak zoals lichte swirls, wat krasjes her en der, minimale steenslag op de motorkap. Dat wijt ik aan het gebruik als leasebak in Frankrijk, daar gaat men iets minder met auto's om meestal. Kan ik de auto niet aanrekenen, dan had ik maar een andere kleur moeten zoeken.

Verbruik was 6.7 l bij het ophalen over de 79.000 die de auto had afgelegd tot dan toe. Nu na een goede 1000km op Nederlandse wegen is het al gezakt naar 6 liter, ik vermoed dat ik de 5.8 ook nog wel ga redden. Voorwaar niet slecht voor een dergelijke sloep. Daar ik van mijn broodheer geen leasewagen krijg, moet ik het doen op kilometervergoeding. Die is bij ons niet slecht geregeld, en ook al drinkt ze meer dan haar Tjechische voorgangster, dat maakt ze meer dan goed met verwennerij.

Inmiddels zitten er ook al 'prancing moose' embleempjes op de voorschermen, gewoon omdat het kan :lol: 8-)

Kortom ik hoop op vele veilige kilometers in comfort met deze mooie kar!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bart79 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Veel plezier!

Btw, die 6,7 is natuurlijk nooit over de volledige 79000 km geweest, ik weet niet wat de berekening van de wagen is, maar niet de volledige afstand. Rekentechnsch kan dat ook niet, met 79000 - 6,7 en na 80000 6,0..... Ik denk dat je tank overliep van de diesel dat er bij is gekomen :P

En idd, lekkere motor is het! Voldoende vermogen, soepele motor en nog zuinig ook, zeker voor een 5 cilinder!
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Je hebt gelijk mbt het verbruik. Geen idee hoe eea berekend wordt, net na het tanken zowel T1 als T2 gereset.

Verder vraag ik me nog af waarom ik na 15k terug moet naar de garage? Dat staat op de sticker, maar de interval is toch echt 30k volgens mij (en volgens de BC ook...)?
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Gebruikersavatar
Arix
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 29.09.2015 - 22:27
Locatie: Leiden

Hej Volvo-driver..... , welkom op het forum. Ik wens je véél plezier en véél veilige kilometers, maar dat gaat wel lukken met zo'n prachtige Volvo. Mijn "kleine" Volvo, de Zwarte Saffier ( C30 2.4i) heeft ook 5 cylinders, Geartronic en Black Sapphire metallic zwart. Goeie keus! Met zo'n beauty kan je fluitend door het leven :whistle:
Blij dat ik Volvo rij :) Blog "Zwarte Saffier"
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Als je nieuwe velgen hebt willen ze de wiel moeren nog even na trekken vermoed ik :P
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

brutetyphoon schreef: Als je nieuwe velgen hebt willen ze de wiel moeren nog even na trekken vermoed ik :P

Dat is na een paar honderd km, meer zeker fors eerder dan 15k! En gewoon zelf een moment sleutel aanschaffen :)
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Hahahahahaha :D
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Inmiddels antwoord van van Aarle over de onderhoudsinterval: 30k vinden ze veel te lang, dus ze noteren 15k omdat de meeste mensen toch al te lang doorrijden. Hun advies is 20k. Nou ja anyway, dat is weer gebaseerd op de discussie over de onderhoudsintervallen die tegenwoordig zo lang zijn. Bij mijn Fabia ook een discussie over gehad destijds (15k vs 30k). Sommige garages adviseren kortere intervallen om zo slijtage en vervuiling te voorkomen, ook al zou de olie inmiddels zulke intervallen aan moeten kunnen.
Ik heb bij mijn Fabia om de 15k ververst, en geen enkel probleem gehad met vervuiling, egr (notoir probleem bij de TDI's) of wat dan ook.

Met de V60 verwacht ik inderdaad om de 20-22k bij de garage te staan. Mysterie opgelost dus.
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Een tijdje geleden, en er is (helaas) best veel gebeurd sinds mijn laatste bijdrage...

In december nog lekker op vakantie geweest met de V60, heerlijk! Na de feestdagen weer aan het werk, en op vrijdag 19 januari moest ik bij onze locatie in Amsterdam zijn. Daar stak ik een 4-baans weg over en helaas heb ik een auto van rechts gemist, en werd ik met ca. 90km/h door een VW Transporter van rechts geraakt toen ik net optrok om de weg over te steken. In 20 jaar rijden nog nooit een krasje op de auto gehad, en dan dit... Een enorme klap waarbij het heel lang duurde voor ik stilstond voor mijn gevoel. Na de klap zat alles vol glas van de zijruit, en alle airbags waren afgegaan. Ik kon gelukkig uitstappen, maar ik wist al dat het niet goed zat aangezien ik geen zicht had met mijn linkeroog. De auto was zo'n 30m opzij gebeukt en na een vluchtheuvel over te zijn gevlogen in de berm beland, vlak voor een sloot. Ambulance, politie, de hele rambam en uiteraard naar het ziekenhuis.

Lang verhaal kort: ik heb dankzij mijn Volvo een crash overleefd die in mijn vorige auto (Skoda Fabia) er heel anders zou hebben uitgezien. Helaas is er glas van de zijruit via de stuur airbag mijn oog in 'geramd' waardoor ik, na diverse operaties, geen zicht meer heb met mijn linkeroog. Dit is helaas blijvend. Gelukkig kan ik door goed ingrijpen van artsen mijn oog wel behouden, en dat is dan weer positief. Een heftige gebeurtenis, die in een fractie van een seconde het hele leven verandert.
Begriipen doe ik het steeds niet. Hoe kan ik die auto over het hoofd zien? Afgeleid? Ik heb mijn smartphone nooit bij de hand in de auto. Slecht zicht? Volgens de agent stond de zon laag en was het zicht niet best. De A-stijl die de auto verborgen hield? Ik weet het niet, en ook de tegenpartij heeft mij niet gezien dus niet gestuurd, geremd of wat dan ook. Blijft het feit dat het mijn schuld is, en dat is erg zuur. Gelukkig heeft de tegenpartij er niets aan overgehouden.

Gelukkig kan ik na revalidatie weer autorijden, werken en alles doen dat ik voor het ongeval ook deed. Mede dankzij mijn Volvo denk ik dan maar, al vraag ik me nu wel af waarom zijruiten ook niet van gelaagd glas zijn. Zal vast te maken hebben met de ontsnappings mogelijkheid bij een auto te water of iets dergelijks. Anyway, er is niets meer aan te veranderen, en we gaan gewoon door, het leven is te kort om hierdoor bij de pakken neer te zitten.

De V60 was uiteraard total loss. De verzekering heeft het netjes en snel opgelost, en kreeg het gehele aankoopbedrag retour. Daarna tijdens mijn revalidatie veel opties overwogen. Gereden met twee V70's omdat de ruimte in de V60 toch niet echt overhield op vakantie, laat staan als er nog een tweede kiddo zou bij komen... Ik was om met een V70 D4 uit 2013 met 60k op de klok (import Duitsland)...maar toch knaagde er nog iets...is Diesel nog wel een goede keuze nu, er is plots veel meer aandacht voor dan een half jaar geleden (thanks VAG...). Focus de komende jaren op NOx en fijnstof, Euro5 is nu in Duitsland al gehalveerd in waarde vaak. Ik moet vaak in de randstad zijn, hoe zal dat er over een jaar of twee uit zien? Een investering van zo'n 20-25k met eigen geld wil ik toch wel overwogen maken.

Inmiddels heb ik een andere auto gekocht. Nu de keuze gemaakt voor een Toyota Auris Touring hybride van 1,5 jaar oud, en ook al is het niet vergelijkbaar, het bevalt me eveneens erg goed. De rust met rijden aan boord is weldadig, volle uitrusting, glazen panodak (vindt de kleine geweldig) en ook het verbruik is zeer netjes (1 op 20 gemiddeld tot nu toe over 2 maanden met veel snelweg). En geloof het of niet, er past meer bagage in dan in de V60...

Ik vind het jammer dat ik niet langer Volvo rijd, wie weet als er in de toekomst wat betere alternatieven zijn, of ik dichter bij huis werk of een leasebak mag rijden, dat er weer een Volvo komt. De nieuwe V60 is ruimer, en erggg mooi.

Drive safe!

Groeten,
Bart
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Jesses, wat een heftig verhaal Bart! Een ongeluk zit in een klein (dood?) hoekje, zo blijkt maar weer.

Wat ontzettend spijtig dat je er blijvend letsel aan overhoud, nog meer omdat je voor de schade niemand kunt aanspreken. Wat ik mij wel afvraag, mocht je van het cbr zonder meer je rijbewijs houden, of ben je opnieuw gekeurd? Het missen van het zicht in één oog, en daarmee het vermogen om diepte (en snelheid?) in te schatten, lijkt mij toch wel een dingetje in het verkeer.

Wel bijzonder dat je een Toyota Auris als vervanger hebt aangeschaft. De meeste mensen die een crash meemaken waarbij een Volvo hun leven heeft gered willen nooit meer iets anders. Qua ruimte zal een Auris misschien niet onder doen voor een V60, maar qua passieve veiligheid vrees ik dat dat anders zal zijn. Maar uiteraard wens ik je veel veilige kilometers!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tja... geluk dat je het hebt overleefd. Zal zeker ook te danken zijn aan de Volvo constructie.
Triest dat je er weliswaar blijvend letsel aan je linkeroog aan hebt overgehouden.
Mooi te lezen dat je de zaken weet te relativeren en het leven met 4 handen weer op hebt gepakt. Lijkt me niet eenvoudig.
Wat ik me wel nog afvroeg: met slechts zicht met 1 oog kan je geen diepte (afstanden) juist inschatten, levert dat met het autorijden nu dan geen problemen op? (en hoe zit dat verzekering-technisch?)
Ik wens je veel veilige kms met je nieuwe auto.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Bart79
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.09.2017 - 17:45
Locatie: Limburg / Brabant

Dank voor de reacties... Inderdaad besef ik dat het qua veiligheid misschien niet geheel te vergelijken is. Een benzine v70 was gewoon geen optie financieel met mijn huidige kilometers, en met lpg heb ik slechte ervaringen helaas. De afweging bewust gemaakt, zodra een baan dichter bij huis komt, komt er denk ik wel een v70.

Voor wat betreft rijden: er staat wettelijk een periode van 3 maanden voor gewenning voor met een keuring door de oogarts.
Ik behaal ruim 120% van het normale zicht met een oog dus ruim voldoende. Qua diepte bijna geen last van en merk ik weinig verschil. Het is verbazend hoe je brein zich aanpast aan de nieuwe situatie. Snelheid inschatten is ongewijzigd, rijden gaat eigenlijk prima, alleen nu een nog meer defensieve rijstijl en een extra dode hoek spiegel links, das ook wel handig.

Groeten
Bart
Laatst gewijzigd door Bart79 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo: V60 D3 GT Kinetic Business - Black Sapphire - MY2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid MY2016
Boodschappenauto: Fiat Panda Twinair - Edizione Cool - Blu Mediterraneo - 2015
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”