Pagina 1 van 2

Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 06.09.2017 - 14:08
door Bart79
Hej Volvo-drivers....

Een nieuw forumlid en Volvo-rijder, dus even voorstellen!

Bart, 38 uit de omgeving van 's-Hertogenbosch. Getrouwd, 1 dochtertje van 16 maanden, werkzaam als ingenieur in de procesindustrie. Gisteren mijn eerste Volvo gekocht. Een V60 D3 Geartronic MY2014 met 79k op de teller in de kleur Black Sapphire metallic, Kinetic trim.

Beetje achtergrond over de keuze:

Rijd momenteel een Skoda Fabia combi Greenline uit 2011, gekocht in 2013 met 13k op de klok (er kwamen toen veel van die dingen terug bij dealers door gewijzigde belastingwetgeving). Inmiddels staat de teller op 224k, dus stevig mee gereden (zo'n 50k per jaar, mainly woon/werk en zakelijk). We waren langzaam op zoek naar iets nieuws, je weet wel hoe dat gaat ^_^ . Station of MPV, diesel, en een automaat was een pre. Vanalles bekeken op internet, van jong gebruikt tot nieuw. Begon klein met een Clio estate, evt een Focus wagon, etc.

Uiteindelijk gereden in een C4 Cactus (!), en dat beviel an sich wel... offerte was binnen voor een nieuwe. Toch voelde het niet helemaal lekker. Aan de krappe kant, zeker met een mogelijk tweede kleintje en dagelijks comfort. Verder gekeken op autotrack, en zo kwamen er ook wat Volvo's langs. Opgegroeid met onder meer een 940 (nog steeds in de familie) heb ik een goed gevoel bij Volvo. Een zeer mooie blauwe V60 D2 bij de dealer gezien, dus even gaan kijken. Bad idea, want ik was direct verkocht. Dat moest het worden! Twee dagen later proefrijden, en gevoel bevestigd: fits like a glove. Ook mijn wederhelft was om, en dat is altijd goed nieuws! Veel gelezen ook hier op het forum, en hoewel ik wist dat een D2 'minimaal' zou zijn, komende uit een 1.2 TDI voelde het zelfs snel :lol: . Offerte laten maken, goede inruil, dus kat in het bakkie. Dacht ik, want ik had inmiddels uitgevonden dat de D2 een powershift was...en dat dat nu niet bepaald een bak is met een grote bewezen betrouwbaarheid. Ook gezien de problemen met de vergelijkbare DSG begon er toch iets te knagen... Is dit de juiste keuze voor een duurzame auto die ik 5 jaar kan rijden? Misschien toch eens verder kijken?

Verder gezocht en de dag erna bij van Aarle in Nuland naar een zwarte D3 gaan kijken met Geartronic. Mocht direct proefrijden, en ja...dat is wel andere koek. Soepel, vlot, en een lekker geluid. Verder een smetteloze auto met een lichte lakschade hier en daar (invoer uit Italië).

Bij terugkomst een offerte laten maken met het oplossen van alle kosmetische punten (overspuiten bumpers, nieuw stuur) en een winterset, groot onderhoud, flushen geartronic bak, garantie, etc. Inmiddels de knoop doorgehakt en de auto gekocht 8-) .

Tegen einde volgende week dus in het bezit van mijn eerste (en denk ik niet de laatste) Volvo! Nu kan het wachten beginnen, gelukkig niet te lang ;-). Zodra de auto er is volgen er uiteraard foto's! Ik kijk er naar uit regelmatig wat te posten hier en veel te lezen en bij te leren!

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 06.09.2017 - 18:01
door lint
Welkom, de aanschaf van de V60 is een weloverwogen keus geweest zo te lezen. Ook goede keus om voor een D3 motor te kiezen.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 06.09.2017 - 18:46
door Marcnij
Welkom en gefeliciteerd met je aankoop.
D3 & Geartronic is een fijne combinatie.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 06.09.2017 - 20:19
door Rha007
Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe auto, een weloverwogen goede keuze. Knap dat de emoties bij de eerste V60 in bedwang hebt weten te houden en goed dat je een beter alternatief hebt gevonden.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 06.09.2017 - 21:38
door Bart79
Het viel niet mee om de D2 in lichtblauw voorbij te laten gaaan inderdaad... Geen idee hoe de kleur heet maar man wat gaaf. Maar goed, de D3 reed nog beter (referentiekader VAG slowmotion diesel...). De duurzaamheid en eerlijk advies bij van Aarle gaven de doorslag. Ik kijk uit naar vele kilometers 5-cilinder genot :love:

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 06.09.2017 - 22:12
door jalex_h
Welkom hier! Gefeliciteerd met de V60, daar gaan jullie ongetwijfeld heel veel plezier mee & van hebben.
Succes met het wachten.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 10.09.2017 - 13:33
door Fredraket
Veel plezier van je uitstekend keuze. Wel een verschil met een Skoda Fabia............

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 11.09.2017 - 17:46
door Bart79
Thanks! Tja het is zeker een stap vanuit een Fabia met slowmotion motor... al heb ik het nooit als storend ervaren in normaal verkeer in Nederland. Kom regelmatig in de Ardennen en dan merk je wel dat er niets over is. Zo ook op vakantie met bepakking en 2 personen + kind aan boord. Het schakelen (of beter gezegd ontkoppelen) is storender in het drukke verkeer. Ik rijd vaak vanuit 's-Hertogenbosch naar Rotterdam of Amsterdam, dus files genoeg elke week. Ik snakte op den duur naar een automaat.

Maar goed, daar hebben we straks geen last meer van met de D3 met Geartronic ,dan wordt het een stuk meer ontspannen rijden met heerlijke stoelen... hard voor gewerkt, dus dan mag je jezelf af en toe verwennen toch ;-). Levering is gepland op vrijdag dus dan volgen er foto's uiteraard.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 26.09.2017 - 20:49
door Bart79
Zo, inmiddels een dikke week in het bezit van de zwarte Zweedse schone... Op 15 september mocht ik haar ophalen.
De aflevering liep iets vertraging op wegens wat issues met het nieuwe stuur dat uit Zweden moest komen, maar uiteindelijk kon ik om 17u alsnog richting Van Aarle om de auto op te halen. Als compensatie voor de vertraging een set 17" Sadia velgen voor de zomer geplaatst ipv de 16" die er op zaten zonder meerprijs. Voor mij een prima oplossing 8-) .

Alle punten zoals afgesproken waren netjes afgehandeld: spuiten voor- en achterbumpers ivm lakschade; polijsten van de auto; nieuw stuur en pookknop; originele beschermstrip achterbumper geinstalleerd. Verder heeft de auto een grote beurt gehad met multiriem, nieuwe remblokken voor en achter en een geartronic flush.
De gehele historie uit de lease erbij ontvangen, de auto heeft haar eerste jaren doorgebracht in de buurt van Valence in Frankrijk. Geen verkeerde locatie ;-).Netjes stipt onderhouden.

De paperassen in orde gemaakt en het plezier kon beginnen!
Meteen naar huis, kinderstoel en de nieuwe V60 kofferbakmat installeren die ik via Vstore had gekocht (om modderschoenen, kinderwagens, etc van de bekleding te houden) en wat foto's gemaakt, zie beneden.

Omdat ik van een schone auto houd en de lak redelijk netjes wil houden meteen de volgende dag de auto met de hand gewassen en voorzien van een laagje Poorboy's Black Hole glaze en daarna Dodo Juice Supernatural wax. De auto was al mooi, maar daarna was het schitterend. De velgen (wat zijn die Sadia's toch verdorie mooi jongens...) in de Poorboy's wheel sealant gezet om ze goed schoon te kunnen houden. De auto wordt bij mij normaliter eens per 2 a 3 weken goed onder handen genomen met een wasbeurt. Eens per 4 maanden een waxbeurt en eens per jaar indien nodig een lichte polijstbeurt waar dat nodig is. Zo'n sloep is toch pas van mij als ik haar zelf gepoetst heb, althans zo voelt het toch...


Na een week kan ik de volgende punten wel opsommen:

- Heerlijke stoelen!!
- Power genoeg. (ik kom uit een slowmotion diesel, dit trekt dan waarlijk als een beer).
- 5 cilinder geluid: ook al is de auto goed geisoleerd, die roffel kan ik wel waarderen en werkt verslavend...
- Afwerking is goed voor elkaar, kwalitatief goede materialen gebruikt die een lang leven beschoren lijken
- Comfort is prima, niet te week en niet te stoterig. Just right.
- Automaat: nooit meer een handbak voor Bart. Manman wat een luxe. Je weet pas wat je miste als je het rijdt. Zijdezacht. Snel. :love:
- Navigatie: werkt prima, geen iphone meer nodig nu.
- Koppeling iphone werkt goed en snel
- Bluetooth carkit: veel beter dan de parrot die ik had in de Fabia. Beter verstaanbaar voor beller; goed geluid in de auto.

Minpunten? Nog niet echt. Het is een zwarte auto en daarop zie je alles, en er zitten best wel wat 'imperfecties' in de lak zoals lichte swirls, wat krasjes her en der, minimale steenslag op de motorkap. Dat wijt ik aan het gebruik als leasebak in Frankrijk, daar gaat men iets minder met auto's om meestal. Kan ik de auto niet aanrekenen, dan had ik maar een andere kleur moeten zoeken.

Verbruik was 6.7 l bij het ophalen over de 79.000 die de auto had afgelegd tot dan toe. Nu na een goede 1000km op Nederlandse wegen is het al gezakt naar 6 liter, ik vermoed dat ik de 5.8 ook nog wel ga redden. Voorwaar niet slecht voor een dergelijke sloep. Daar ik van mijn broodheer geen leasewagen krijg, moet ik het doen op kilometervergoeding. Die is bij ons niet slecht geregeld, en ook al drinkt ze meer dan haar Tjechische voorgangster, dat maakt ze meer dan goed met verwennerij.

Inmiddels zitten er ook al 'prancing moose' embleempjes op de voorschermen, gewoon omdat het kan :lol: 8-)

Kortom ik hoop op vele veilige kilometers in comfort met deze mooie kar!

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 26.09.2017 - 21:16
door Blue-Eyes
Veel plezier!

Btw, die 6,7 is natuurlijk nooit over de volledige 79000 km geweest, ik weet niet wat de berekening van de wagen is, maar niet de volledige afstand. Rekentechnsch kan dat ook niet, met 79000 - 6,7 en na 80000 6,0..... Ik denk dat je tank overliep van de diesel dat er bij is gekomen :P

En idd, lekkere motor is het! Voldoende vermogen, soepele motor en nog zuinig ook, zeker voor een 5 cilinder!

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 26.09.2017 - 21:21
door Bart79
Je hebt gelijk mbt het verbruik. Geen idee hoe eea berekend wordt, net na het tanken zowel T1 als T2 gereset.

Verder vraag ik me nog af waarom ik na 15k terug moet naar de garage? Dat staat op de sticker, maar de interval is toch echt 30k volgens mij (en volgens de BC ook...)?

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 26.09.2017 - 21:26
door Arix
Hej Volvo-driver..... , welkom op het forum. Ik wens je véél plezier en véél veilige kilometers, maar dat gaat wel lukken met zo'n prachtige Volvo. Mijn "kleine" Volvo, de Zwarte Saffier ( C30 2.4i) heeft ook 5 cylinders, Geartronic en Black Sapphire metallic zwart. Goeie keus! Met zo'n beauty kan je fluitend door het leven :whistle:

terug naar garage

Geplaatst: 27.09.2017 - 06:33
door brutetyphoon
Als je nieuwe velgen hebt willen ze de wiel moeren nog even na trekken vermoed ik :P

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 27.09.2017 - 06:57
door Blue-Eyes
brutetyphoon schreef: Als je nieuwe velgen hebt willen ze de wiel moeren nog even na trekken vermoed ik :P

Dat is na een paar honderd km, meer zeker fors eerder dan 15k! En gewoon zelf een moment sleutel aanschaffen :)

chinees grapje

Geplaatst: 27.09.2017 - 17:40
door brutetyphoon
Hahahahahaha :D

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 28.09.2017 - 14:12
door Bart79
Inmiddels antwoord van van Aarle over de onderhoudsinterval: 30k vinden ze veel te lang, dus ze noteren 15k omdat de meeste mensen toch al te lang doorrijden. Hun advies is 20k. Nou ja anyway, dat is weer gebaseerd op de discussie over de onderhoudsintervallen die tegenwoordig zo lang zijn. Bij mijn Fabia ook een discussie over gehad destijds (15k vs 30k). Sommige garages adviseren kortere intervallen om zo slijtage en vervuiling te voorkomen, ook al zou de olie inmiddels zulke intervallen aan moeten kunnen.
Ik heb bij mijn Fabia om de 15k ververst, en geen enkel probleem gehad met vervuiling, egr (notoir probleem bij de TDI's) of wat dan ook.

Met de V60 verwacht ik inderdaad om de 20-22k bij de garage te staan. Mysterie opgelost dus.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 20.06.2018 - 09:54
door Bart79
Een tijdje geleden, en er is (helaas) best veel gebeurd sinds mijn laatste bijdrage...

In december nog lekker op vakantie geweest met de V60, heerlijk! Na de feestdagen weer aan het werk, en op vrijdag 19 januari moest ik bij onze locatie in Amsterdam zijn. Daar stak ik een 4-baans weg over en helaas heb ik een auto van rechts gemist, en werd ik met ca. 90km/h door een VW Transporter van rechts geraakt toen ik net optrok om de weg over te steken. In 20 jaar rijden nog nooit een krasje op de auto gehad, en dan dit... Een enorme klap waarbij het heel lang duurde voor ik stilstond voor mijn gevoel. Na de klap zat alles vol glas van de zijruit, en alle airbags waren afgegaan. Ik kon gelukkig uitstappen, maar ik wist al dat het niet goed zat aangezien ik geen zicht had met mijn linkeroog. De auto was zo'n 30m opzij gebeukt en na een vluchtheuvel over te zijn gevlogen in de berm beland, vlak voor een sloot. Ambulance, politie, de hele rambam en uiteraard naar het ziekenhuis.

Lang verhaal kort: ik heb dankzij mijn Volvo een crash overleefd die in mijn vorige auto (Skoda Fabia) er heel anders zou hebben uitgezien. Helaas is er glas van de zijruit via de stuur airbag mijn oog in 'geramd' waardoor ik, na diverse operaties, geen zicht meer heb met mijn linkeroog. Dit is helaas blijvend. Gelukkig kan ik door goed ingrijpen van artsen mijn oog wel behouden, en dat is dan weer positief. Een heftige gebeurtenis, die in een fractie van een seconde het hele leven verandert.
Begriipen doe ik het steeds niet. Hoe kan ik die auto over het hoofd zien? Afgeleid? Ik heb mijn smartphone nooit bij de hand in de auto. Slecht zicht? Volgens de agent stond de zon laag en was het zicht niet best. De A-stijl die de auto verborgen hield? Ik weet het niet, en ook de tegenpartij heeft mij niet gezien dus niet gestuurd, geremd of wat dan ook. Blijft het feit dat het mijn schuld is, en dat is erg zuur. Gelukkig heeft de tegenpartij er niets aan overgehouden.

Gelukkig kan ik na revalidatie weer autorijden, werken en alles doen dat ik voor het ongeval ook deed. Mede dankzij mijn Volvo denk ik dan maar, al vraag ik me nu wel af waarom zijruiten ook niet van gelaagd glas zijn. Zal vast te maken hebben met de ontsnappings mogelijkheid bij een auto te water of iets dergelijks. Anyway, er is niets meer aan te veranderen, en we gaan gewoon door, het leven is te kort om hierdoor bij de pakken neer te zitten.

De V60 was uiteraard total loss. De verzekering heeft het netjes en snel opgelost, en kreeg het gehele aankoopbedrag retour. Daarna tijdens mijn revalidatie veel opties overwogen. Gereden met twee V70's omdat de ruimte in de V60 toch niet echt overhield op vakantie, laat staan als er nog een tweede kiddo zou bij komen... Ik was om met een V70 D4 uit 2013 met 60k op de klok (import Duitsland)...maar toch knaagde er nog iets...is Diesel nog wel een goede keuze nu, er is plots veel meer aandacht voor dan een half jaar geleden (thanks VAG...). Focus de komende jaren op NOx en fijnstof, Euro5 is nu in Duitsland al gehalveerd in waarde vaak. Ik moet vaak in de randstad zijn, hoe zal dat er over een jaar of twee uit zien? Een investering van zo'n 20-25k met eigen geld wil ik toch wel overwogen maken.

Inmiddels heb ik een andere auto gekocht. Nu de keuze gemaakt voor een Toyota Auris Touring hybride van 1,5 jaar oud, en ook al is het niet vergelijkbaar, het bevalt me eveneens erg goed. De rust met rijden aan boord is weldadig, volle uitrusting, glazen panodak (vindt de kleine geweldig) en ook het verbruik is zeer netjes (1 op 20 gemiddeld tot nu toe over 2 maanden met veel snelweg). En geloof het of niet, er past meer bagage in dan in de V60...

Ik vind het jammer dat ik niet langer Volvo rijd, wie weet als er in de toekomst wat betere alternatieven zijn, of ik dichter bij huis werk of een leasebak mag rijden, dat er weer een Volvo komt. De nieuwe V60 is ruimer, en erggg mooi.

Drive safe!

Groeten,
Bart

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 20.06.2018 - 14:54
door Summum
Jesses, wat een heftig verhaal Bart! Een ongeluk zit in een klein (dood?) hoekje, zo blijkt maar weer.

Wat ontzettend spijtig dat je er blijvend letsel aan overhoud, nog meer omdat je voor de schade niemand kunt aanspreken. Wat ik mij wel afvraag, mocht je van het cbr zonder meer je rijbewijs houden, of ben je opnieuw gekeurd? Het missen van het zicht in één oog, en daarmee het vermogen om diepte (en snelheid?) in te schatten, lijkt mij toch wel een dingetje in het verkeer.

Wel bijzonder dat je een Toyota Auris als vervanger hebt aangeschaft. De meeste mensen die een crash meemaken waarbij een Volvo hun leven heeft gered willen nooit meer iets anders. Qua ruimte zal een Auris misschien niet onder doen voor een V60, maar qua passieve veiligheid vrees ik dat dat anders zal zijn. Maar uiteraard wens ik je veel veilige kilometers!

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 20.06.2018 - 17:16
door teebee
Tja... geluk dat je het hebt overleefd. Zal zeker ook te danken zijn aan de Volvo constructie.
Triest dat je er weliswaar blijvend letsel aan je linkeroog aan hebt overgehouden.
Mooi te lezen dat je de zaken weet te relativeren en het leven met 4 handen weer op hebt gepakt. Lijkt me niet eenvoudig.
Wat ik me wel nog afvroeg: met slechts zicht met 1 oog kan je geen diepte (afstanden) juist inschatten, levert dat met het autorijden nu dan geen problemen op? (en hoe zit dat verzekering-technisch?)
Ik wens je veel veilige kms met je nieuwe auto.

Re: Even voorstellen - nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 20.06.2018 - 20:45
door Bart79
Dank voor de reacties... Inderdaad besef ik dat het qua veiligheid misschien niet geheel te vergelijken is. Een benzine v70 was gewoon geen optie financieel met mijn huidige kilometers, en met lpg heb ik slechte ervaringen helaas. De afweging bewust gemaakt, zodra een baan dichter bij huis komt, komt er denk ik wel een v70.

Voor wat betreft rijden: er staat wettelijk een periode van 3 maanden voor gewenning voor met een keuring door de oogarts.
Ik behaal ruim 120% van het normale zicht met een oog dus ruim voldoende. Qua diepte bijna geen last van en merk ik weinig verschil. Het is verbazend hoe je brein zich aanpast aan de nieuwe situatie. Snelheid inschatten is ongewijzigd, rijden gaat eigenlijk prima, alleen nu een nog meer defensieve rijstijl en een extra dode hoek spiegel links, das ook wel handig.

Groeten
Bart