Powershift werking?
-
- 2nd Gear member
Het laatste.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
-
- 2nd Gear member
Als ik ergens lange stilsta, zet ik hem in neutraal. Maar dat slippen moet hij tegenkunnen. Hij is er voor gemaakt.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
-
- 3rd Gear member
Weet je dat zeker, of denk je dat ?bemmelenan schreef: Het laatste.
Bij een gewone geartronic is dat wel het geval. Die heeft een vloeistofkoppeling.
Voor een plaatkoppeling zoals bij de powershift is dat niet goed. Die slijt als een gek.
Normaal gesprolen grijpt de koppeling bij zulke bakken pas aan bij het loslaten van de rem.
Dat doen ze puur om het kruipgedrag van een vloeistofkoppeling na te doen. Dat is iedereen gewend. Dan lijkt het net een gewone automaat.
Maar ik ken de details van de poweshift bak niet, dus het kan zijn dat dit een uitzondering is. Maar ik denk toch echt dat die gewoon ontkoppelt is al je stil staat.
-
- 4th Gear member
Ik heb een S60 T4 Powershift gehad en die kroop net zoals een GT dat doet, dus hij ontkoppelt niet als ie in z'n D staat.Volvolof schreef:Weet je dat zeker, of denk je dat ?bemmelenan schreef: Het laatste.
Bij een gewone geartronic is dat wel het geval. Die heeft een vloeistofkoppeling.
Voor een plaatkoppeling zoals bij de powershift is dat niet goed. Die slijt als een gek.
Normaal gesprolen grijpt de koppeling bij zulke bakken pas aan bij het loslaten van de rem.
Dat doen ze puur om het kruipgedrag van een vloeistofkoppeling na te doen. Dat is iedereen gewend. Dan lijkt het net een gewone automaat.
Maar ik ken de details van de poweshift bak niet, dus het kan zijn dat dit een uitzondering is. Maar ik denk toch echt dat die gewoon ontkoppelt is al je stil staat.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Allt kommer att bli bra
-
- 4th Gear member
En toch is het zo.Franswa schreef: Het lijkt mij persoonlijk stug dat hij niet ontkoppelt maar ik zou het welgraag willen weten.
Dan ga je er toch een proefrit mee maken!
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Allt kommer att bli bra
-
- 6th Gear member
De powershift ontkoppelt de aandrijflijn in stilstand, anders zou de motor af slaan of koppelingsplaten oproken. Het lichtjes los laten van de rem heeft dezelfde uitwerking als een koppelingspedaal in bij een handbak. De mate van ontkoppeling ten opzichte van de stand van het rempedaal was in het begin niet helemaal optimaal waardoor wat koppelingsplaten hier slachtoffer van werden maar dat is volgens Ford opgelost door dit beter op elkaar af te stellen.
-
- 4th Gear member
Hoe verklaar jij dan dat de auto kruipt op het moment dat de rem niet wordt ingetrapt?Jelmer de Jong schreef: De powershift ontkoppelt de aandrijflijn in stilstand, anders zou de motor af slaan of koppelingsplaten oproken. Het lichtjes los laten van de rem heeft dezelfde uitwerking als een koppelingspedaal in bij een handbak. De mate van ontkoppeling ten opzichte van de stand van het rempedaal was in het begin niet helemaal optimaal waardoor wat koppelingsplaten hier slachtoffer van werden maar dat is volgens Ford opgelost door dit beter op elkaar af te stellen.
Dan is er toch aandrijving?
Dan werkt het toch hetzelfde als bij een GT?
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Allt kommer att bli bra
-
- 6th Gear member
Wanneer jij de rem los laat komen de koppelingsplaten van de eerste versnelling tegen elkaar en gaat de auto vooruit. Trap de rem in en de platen gaan weer van elkaar af. Bij een traditionele automaat zit er een vloeistofkoppeling tussen. Dat zijn twee schoepen die elkaar aandrijven door olie rond te pompen en daardopr is er geen fysiek contact tussen inkomende aandrijving vanuit de motor en uitgaande aandrijving naar de assen. Als je gas en rem bedient heb je geen schurende koppelingsplaten, enkel iets warmere olie.
Dus half intrappen van de rem bij powershift is slippende koppeling, volledig intrappen is ontkoppeling.
Dus half intrappen van de rem bij powershift is slippende koppeling, volledig intrappen is ontkoppeling.
-
- 4th Gear member
Nou, duidelijk, dank voor de uitleg.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Allt kommer att bli bra
-
- 6th Gear member
Mocht iemand willen weten hoe het ding echt werkt en een uurtje over hebben....