Ik heb sinds kort een V40 Powershift wat gebeurt er met die bak (in D) als je stilstaat met de voet op de rem, wordt de bak dan ontkoppeld of staat hij te slippen?
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 12.09.2017 - 18:16
door bemmelenan
Het laatste.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 13.09.2017 - 09:08
door Franswa
Het is dus slimmer om in Neutral te gaan staan.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 13.09.2017 - 09:52
door bemmelenan
Als ik ergens lange stilsta, zet ik hem in neutraal. Maar dat slippen moet hij tegenkunnen. Hij is er voor gemaakt.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 13.09.2017 - 21:49
door Volvolof
bemmelenan schreef:
Het laatste.
Weet je dat zeker, of denk je dat ?
Bij een gewone geartronic is dat wel het geval. Die heeft een vloeistofkoppeling.
Voor een plaatkoppeling zoals bij de powershift is dat niet goed. Die slijt als een gek.
Normaal gesprolen grijpt de koppeling bij zulke bakken pas aan bij het loslaten van de rem.
Dat doen ze puur om het kruipgedrag van een vloeistofkoppeling na te doen. Dat is iedereen gewend. Dan lijkt het net een gewone automaat.
Maar ik ken de details van de poweshift bak niet, dus het kan zijn dat dit een uitzondering is. Maar ik denk toch echt dat die gewoon ontkoppelt is al je stil staat.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 13.09.2017 - 21:57
door Erikho
Volvolof schreef:
bemmelenan schreef:
Het laatste.
Weet je dat zeker, of denk je dat ?
Bij een gewone geartronic is dat wel het geval. Die heeft een vloeistofkoppeling.
Voor een plaatkoppeling zoals bij de powershift is dat niet goed. Die slijt als een gek.
Normaal gesprolen grijpt de koppeling bij zulke bakken pas aan bij het loslaten van de rem.
Dat doen ze puur om het kruipgedrag van een vloeistofkoppeling na te doen. Dat is iedereen gewend. Dan lijkt het net een gewone automaat.
Maar ik ken de details van de poweshift bak niet, dus het kan zijn dat dit een uitzondering is. Maar ik denk toch echt dat die gewoon ontkoppelt is al je stil staat.
Ik heb een S60 T4 Powershift gehad en die kroop net zoals een GT dat doet, dus hij ontkoppelt niet als ie in z'n D staat.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 13:22
door Franswa
Het lijkt mij persoonlijk stug dat hij niet ontkoppelt maar ik zou het welgraag willen weten.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 13:24
door Erikho
Franswa schreef:
Het lijkt mij persoonlijk stug dat hij niet ontkoppelt maar ik zou het welgraag willen weten.
En toch is het zo.
Dan ga je er toch een proefrit mee maken!
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 14:38
door Jelmer de Jong
De powershift ontkoppelt de aandrijflijn in stilstand, anders zou de motor af slaan of koppelingsplaten oproken. Het lichtjes los laten van de rem heeft dezelfde uitwerking als een koppelingspedaal in bij een handbak. De mate van ontkoppeling ten opzichte van de stand van het rempedaal was in het begin niet helemaal optimaal waardoor wat koppelingsplaten hier slachtoffer van werden maar dat is volgens Ford opgelost door dit beter op elkaar af te stellen.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 17:01
door Erikho
Jelmer de Jong schreef:
De powershift ontkoppelt de aandrijflijn in stilstand, anders zou de motor af slaan of koppelingsplaten oproken. Het lichtjes los laten van de rem heeft dezelfde uitwerking als een koppelingspedaal in bij een handbak. De mate van ontkoppeling ten opzichte van de stand van het rempedaal was in het begin niet helemaal optimaal waardoor wat koppelingsplaten hier slachtoffer van werden maar dat is volgens Ford opgelost door dit beter op elkaar af te stellen.
Hoe verklaar jij dan dat de auto kruipt op het moment dat de rem niet wordt ingetrapt?
Dan is er toch aandrijving?
Dan werkt het toch hetzelfde als bij een GT?
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 18:15
door Godtoh
Precies als je de rem niet intrapt koppelt hij. Verder als je start stop gebruikt slaat de motor af. Doet de koppeling ook niets.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 18:21
door Jelmer de Jong
Wanneer jij de rem los laat komen de koppelingsplaten van de eerste versnelling tegen elkaar en gaat de auto vooruit. Trap de rem in en de platen gaan weer van elkaar af. Bij een traditionele automaat zit er een vloeistofkoppeling tussen. Dat zijn twee schoepen die elkaar aandrijven door olie rond te pompen en daardopr is er geen fysiek contact tussen inkomende aandrijving vanuit de motor en uitgaande aandrijving naar de assen. Als je gas en rem bedient heb je geen schurende koppelingsplaten, enkel iets warmere olie.
Dus half intrappen van de rem bij powershift is slippende koppeling, volledig intrappen is ontkoppeling.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 14.09.2017 - 18:51
door Erikho
Nou, duidelijk, dank voor de uitleg.
Re: Powershift werking?
Geplaatst: 15.09.2017 - 19:58
door Jelmer de Jong
Mocht iemand willen weten hoe het ding echt werkt en een uurtje over hebben....