Hallo!
Dit is mijn eerste post hier, maar ik lees al enige tijd mee. Leuk forum met veel informatie. Nu heb ikzelf ook een aantal vragen, namelijk:
Wij hebben sinds een jaar een V70 2.4T handgeschakeld uit 2000 met 116.000 km op de teller. Moet gezegd, fijne reisauto, op veel punten beter dan de 850, maar na 20.000 km valt hij toch een tikkeltje tegen:
- Bij ongeveer 1200 RPM hoor je een heel vervelend geluid uit de motor komen, bij nadere inspectie leek het de multiriem die resoneerde. Riem vervangen, geen verschil. Iemand ideëen?
Het geluid klinkt van buitenaf alsof je wegrijdt met een diesel... Onder en boven dat toerental loopt de motor werkelijk als nieuw. Geen bijgeluiden, niets.
- Die ETM-module, wat moet ik daar nu mee? Hij was vervangen bij 92.000 km door de vorige eigenaar. Laatst reed ik op cruise control 100, toen er ineens een motorstoring kwam, met de melding "Beperkt Vermogen". Betekend dit het begin van het einde van de ETM - die er feitelijk pas 24.000 km in ligt!?!?
- Als je in een willekeurige versnelling vol gas geeft, trekt hij als een beer, om vervolgens vanaf 2500 tot zo'n 3200 toeren minder te accelereren, en daarboven weer sneller, om vervolgens weer bij 3900 tot 4200 toeren even in te houden, daarna trekt hij weer harder. Hoe kan dit?
- Net nadat ik de auto gekocht had heb ik 'm naar een kennis van me gebracht die al jaren bij de Beemd werkt. Toen ik vroeg wat hij van de motor vond zei hij:
"Is het een 140 pk?"
"Nee, het is een 2.4T".... Hij vond 'm verschrikkelijk lui. Volgens hem kreeg je normaal gesproken in zijn '2' nog spinnende wielen met deze motor! Dat lukt met mijn V70 dus nooit van z'n leven, of de weg moet nat zijn...
Is het mogelijk dat de gerepareerde ETM (die is zoals ik al zei een keer vervangen) bij alle bovenstaande dingen een rol speelt (inhouden, minder vermogen, etc)? Hij rijdt vanaf dat ik hem heb zoals ik hierboven omschrijf.
Mijn rij-ervaring is: behoorlijk snel, als je het gaspedaal indrukt duurt het even voordat hij wakker wordt (vloeiende krachtopbouw), geen turbofluit te horen. Klopt dit met wat jullie ervaren of is er iets mis met mijn motor? Volgens de monteur was het een kwestie van de motor losrijden, maar na 20.000 km gassen is het niet veranderd in mijn ogen...
Ondanks alles ben ik toch nog tevreden over mijn Volvo, maar ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven twijfel of mijn volgende nog wel een Volvo zal zijn....
Mijn vraag is of jullie kunnen bedenken wat de problemen en eventueel oplossingen van bovenstaande gevallen zijn?
Overigens, ik ben géén scheurneus, zoals jullie misschien zouden denken uit bovenstaande stukje. Ik wil gewoon dat de motor goed reageert op het gaspedaal en functioneert zoals het hoort!
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Een V70 met wat problemen, wat nu?
- VolvoRob
- 5th Gear member
Beste Bazz0847,
Ik zou willen adviseren om eens te zoeken op ETM hier op het forum, omdat er al erg veel over geschreven is en een aantal van de zaken die je noemt al in andere posts besproken zijn.
Veel succes!
Ik zou willen adviseren om eens te zoeken op ETM hier op het forum, omdat er al erg veel over geschreven is en een aantal van de zaken die je noemt al in andere posts besproken zijn.
Veel succes!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Met de vorig spreker eens, er is al veel over geschreven.
Zie o.a. hier;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Tip: laat de computer even uitlezen, wan het kan net zo goed de luchtmassameter zijn.
Succes.
Zie o.a. hier;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Tip: laat de computer even uitlezen, wan het kan net zo goed de luchtmassameter zijn.
Succes.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Om nou op basis van de ervaring van 1 auto een heel merk in twijfel te trekken?Bazz0847 schreef: Ondanks alles ben ik toch nog tevreden over mijn Volvo, maar ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven twijfel of mijn volgende nog wel een Volvo zal zijn....
Heeft de dealer 'm al eens aan de computer gehad?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
Dat ik het merk in twijfel trek komt o.a. doordat ze toch een aantal fouten hebben gemaakt bij het ontwerp van mijn V70, zoals de fragiele ETM, maar ook heeft mijn V70 best wel last van rammels hier en daar, de accu die achterin ligt zorgt ervoor dat de laadvloer na lange ritten behóórlijk heet kan worden, dat soort dingen.
Al met al een aantal missers die voorkomen hadden kunnen worden, en niet direct aan mijn auto specifiek liggen.
Wat ik hier op het forum nergens terug kan vinden is of de melding 'Beperkt vermogen' direct wijst op een versleten ETM, of kan het per toeval toch wel eens voorkomen? Ook kan ik nergens vinden of de ETM een rol kan spelen in het inhouden van de motor, zoals omschreven.
Bedankt voor jullie reacties!
Al met al een aantal missers die voorkomen hadden kunnen worden, en niet direct aan mijn auto specifiek liggen.
Wat ik hier op het forum nergens terug kan vinden is of de melding 'Beperkt vermogen' direct wijst op een versleten ETM, of kan het per toeval toch wel eens voorkomen? Ook kan ik nergens vinden of de ETM een rol kan spelen in het inhouden van de motor, zoals omschreven.
Bedankt voor jullie reacties!
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Je bent zelf ontwerper van "iets"Bazz0847 schreef:Dat ik het merk in twijfel trek komt o.a. doordat ze toch een aantal fouten hebben gemaakt bij het ontwerp van mijn V70,
Bazz0847 schreef:zoals de fragiele ETM
Nogal wat auto's (dus ook ander merken) met een dergelijk electronisch gaspedaal hebben dit soort problemen.
Veelal gewoon op te lossen (en dan zijn ze weg)Bazz0847 schreef:maar ook heeft mijn V70 best wel last van rammels hier en daar.
Iedere accu wordt warm, bij een BMW 5 en 7 serie hadden ze hem onder de achterbank, die werden vast ook warm en daar nooit iets over gelezen, men ziet het klaarblijkelijk niet als een "misser", statistisch is achterin wel een heel safe plek.Bazz0847 schreef:de accu die achterin ligt zorgt ervoor dat de laadvloer na lange ritten behóórlijk heet kan worden, dat soort dingen.
Waar baseer je missers op? wat reed je hiervoor?Bazz0847 schreef:Al met al een aantal missers die voorkomen hadden kunnen worden, en niet direct aan mijn auto specifiek liggen.
-
- 1st Gear member
Oeioei
Ik raak een gevoelige snaar hier, of niet 
Hiervoor had ik een 850 Estate, rammelde ook hier en daar, had ook wat technische missers, maar al met al toch een geweldige auto.
Als je in een 850 rijd krijg je het gevoel dat alles klopt aan die auto, dat gevoel krijg ik bij mijn V70 niet...
De V70 rijd zonder meer heerlijk, maar ik heb niet hetzelfde 'oerdegelijke' gevoel als bij de 850.
Ik wist niet dat ook andere merken problemen hebben met hun ETM's. Het is, zeg nu zelf, gewoon slecht dat men met de huidige staat van techniek geen gasklep kan/wil ontwikkelen die een autoleven lang meegaat!
Maar om weer een beetje richting aan dit topic te geven:
Waar kan het inhouden aan liggen? Iets i.c.m. de ETM?
En dat rare geluid bij 1200 RPM?

Hiervoor had ik een 850 Estate, rammelde ook hier en daar, had ook wat technische missers, maar al met al toch een geweldige auto.
Als je in een 850 rijd krijg je het gevoel dat alles klopt aan die auto, dat gevoel krijg ik bij mijn V70 niet...
De V70 rijd zonder meer heerlijk, maar ik heb niet hetzelfde 'oerdegelijke' gevoel als bij de 850.
Ik wist niet dat ook andere merken problemen hebben met hun ETM's. Het is, zeg nu zelf, gewoon slecht dat men met de huidige staat van techniek geen gasklep kan/wil ontwikkelen die een autoleven lang meegaat!
Maar om weer een beetje richting aan dit topic te geven:
Waar kan het inhouden aan liggen? Iets i.c.m. de ETM?
En dat rare geluid bij 1200 RPM?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een conventionele gaskabel ging ook niet een leven lang mee...
Ik denk wel dat er iets te maken moet zijn wat langer meegaat maar dat is feitelijk met alles aan een auto zo.
Zit er geen spanner bij die multiriem die het geluid veroorzaakt?
Ik denk wel dat er iets te maken moet zijn wat langer meegaat maar dat is feitelijk met alles aan een auto zo.
Zit er geen spanner bij die multiriem die het geluid veroorzaakt?
Volvo for life
-
- 1st Gear member
De spanner is al vervangen, geen verschil.
Je ziet de multiriem trillen wel trillen, maar ik vraag me af of dat het geluid veroorzaakt. Als je voor de motor luistert lijkt het uit de buurt van de multiriem/distributieriem te komen, maar het is lastig te lokaliseren.
Als de motor warm is lijkt het minder te zijn, dan doet hij het alleen als je de motor flink belast (dus bij wegrijden).
Wanneer hij koud is doet 'ie het ook als je simpelweg het toerental naar 1200 brengt.
Je ziet de multiriem trillen wel trillen, maar ik vraag me af of dat het geluid veroorzaakt. Als je voor de motor luistert lijkt het uit de buurt van de multiriem/distributieriem te komen, maar het is lastig te lokaliseren.
Als de motor warm is lijkt het minder te zijn, dan doet hij het alleen als je de motor flink belast (dus bij wegrijden).
Wanneer hij koud is doet 'ie het ook als je simpelweg het toerental naar 1200 brengt.
- s80t6
- 3rd Gear member
maar die kost geen 450,00 excl. en ging langer mee dan een gemiddelde ETM unit.bart simpson schreef:Een conventionele gaskabel ging ook niet een leven lang mee...
Mocht topic-starter hierna toch nog beslissen voor een Volvo te gaan, koop dan a.u.b. geen vroege V50 op benzine want dat schijnen ook nog wel eens maandagochtend auto's te zijn. en dan ben je meteen genezen van Volvo.
en dat moeten we niet hebben, want; Volvo For life.

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
-
- 1st Gear member
De poulie waar de riem overheen loopt. Als ik met niet vergis moet daar een soort mechanisme inzitten welke schokken opvangt zoals bij het in en uitschakelen van de aircopomp.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
-
- Starter
Hoi,
Heb ook een V70 2000 met 165000 km op de teller 2.4 V20 140 pk.
Ik herken de problemen :
1) ETM : lampje ETS gaat af en toe branden , motor gaat inhouden, als lampje eenmaal brand wisselend stationair toerental , reset door kontakt af. Heb gasklephuis schoon laten maken, hielp niets -> totaal laten vervangen.
2) Resonantie bij 1200 toeren : exact bij dit toerental een jankend geluid .
Bij dealer hebben ze multisnaar verwijdert -> geluid bleef : conclusie :ergens in distributie, riem was pas vervangen echter voor zekerheid nogmaals laten vervangen ditmaal compleet met spanrollen,
spanners en waterpomp daarbij ook nog nieuwe multisnaar en spanner en het geluid is weg ( ook wat geld ...)
Heb ook een V70 2000 met 165000 km op de teller 2.4 V20 140 pk.
Ik herken de problemen :
1) ETM : lampje ETS gaat af en toe branden , motor gaat inhouden, als lampje eenmaal brand wisselend stationair toerental , reset door kontakt af. Heb gasklephuis schoon laten maken, hielp niets -> totaal laten vervangen.
2) Resonantie bij 1200 toeren : exact bij dit toerental een jankend geluid .
Bij dealer hebben ze multisnaar verwijdert -> geluid bleef : conclusie :ergens in distributie, riem was pas vervangen echter voor zekerheid nogmaals laten vervangen ditmaal compleet met spanrollen,
spanners en waterpomp daarbij ook nog nieuwe multisnaar en spanner en het geluid is weg ( ook wat geld ...)
- Paul
- Geartronic member
Wij hebben een V70 T5 uit 2003 en 135.000km gereden, nog nooit een ETM lampje gezien. Rammels ook nooit gehoord ook niet in de vorige 2.4T
Maar misschien komt dat nog...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Kom bij @Bart niet aan Volvo! Hij moet wel aandelen hebben.Bazz0847 schreef:OeioeiIk raak een gevoelige snaar hier, of niet
![]()

Ga maar vast sparen, komen doet ie!Paul schreef:Wij hebben een V70 T5 uit 2003 en 135.000km gereden, nog nooit een ETM lampje gezien.
-
- 7th Gear member
maakt de waterpomp geen geluid?
wat betreft het slechte lopen,zijn de kleppen al eens gesteld of gecontroleerd?
wat betreft het slechte lopen,zijn de kleppen al eens gesteld of gecontroleerd?
- edraket
- 7th Gear member
Is hoogstwaarschijnlijk een looprol van de multi-of distributieriem. Even de multieriem eraf, en kijken of het geluid blijft. Zo ja, dan alle rollen van de distributie nalopen incl waterpomp. Is het geluid er niet meer, da is waarschijnlijk een rol van de multiriem stuk. Je moet ze echt demonteren om te zien of een rol aan zijn eind is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15