Een V70 met wat problemen, wat nu?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Bazz0847
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.09.2006 - 22:52

Hallo!

Dit is mijn eerste post hier, maar ik lees al enige tijd mee. Leuk forum met veel informatie. Nu heb ikzelf ook een aantal vragen, namelijk:

Wij hebben sinds een jaar een V70 2.4T handgeschakeld uit 2000 met 116.000 km op de teller. Moet gezegd, fijne reisauto, op veel punten beter dan de 850, maar na 20.000 km valt hij toch een tikkeltje tegen:

- Bij ongeveer 1200 RPM hoor je een heel vervelend geluid uit de motor komen, bij nadere inspectie leek het de multiriem die resoneerde. Riem vervangen, geen verschil. Iemand ideëen?
Het geluid klinkt van buitenaf alsof je wegrijdt met een diesel... Onder en boven dat toerental loopt de motor werkelijk als nieuw. Geen bijgeluiden, niets.

- Die ETM-module, wat moet ik daar nu mee? Hij was vervangen bij 92.000 km door de vorige eigenaar. Laatst reed ik op cruise control 100, toen er ineens een motorstoring kwam, met de melding "Beperkt Vermogen". Betekend dit het begin van het einde van de ETM - die er feitelijk pas 24.000 km in ligt!?!?

- Als je in een willekeurige versnelling vol gas geeft, trekt hij als een beer, om vervolgens vanaf 2500 tot zo'n 3200 toeren minder te accelereren, en daarboven weer sneller, om vervolgens weer bij 3900 tot 4200 toeren even in te houden, daarna trekt hij weer harder. Hoe kan dit?

- Net nadat ik de auto gekocht had heb ik 'm naar een kennis van me gebracht die al jaren bij de Beemd werkt. Toen ik vroeg wat hij van de motor vond zei hij:
"Is het een 140 pk?"
"Nee, het is een 2.4T".... Hij vond 'm verschrikkelijk lui. Volgens hem kreeg je normaal gesproken in zijn '2' nog spinnende wielen met deze motor! Dat lukt met mijn V70 dus nooit van z'n leven, of de weg moet nat zijn...

Is het mogelijk dat de gerepareerde ETM (die is zoals ik al zei een keer vervangen) bij alle bovenstaande dingen een rol speelt (inhouden, minder vermogen, etc)? Hij rijdt vanaf dat ik hem heb zoals ik hierboven omschrijf.

Mijn rij-ervaring is: behoorlijk snel, als je het gaspedaal indrukt duurt het even voordat hij wakker wordt (vloeiende krachtopbouw), geen turbofluit te horen. Klopt dit met wat jullie ervaren of is er iets mis met mijn motor? Volgens de monteur was het een kwestie van de motor losrijden, maar na 20.000 km gassen is het niet veranderd in mijn ogen...

Ondanks alles ben ik toch nog tevreden over mijn Volvo, maar ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven twijfel of mijn volgende nog wel een Volvo zal zijn....

Mijn vraag is of jullie kunnen bedenken wat de problemen en eventueel oplossingen van bovenstaande gevallen zijn?

Overigens, ik ben géén scheurneus, zoals jullie misschien zouden denken uit bovenstaande stukje. Ik wil gewoon dat de motor goed reageert op het gaspedaal en functioneert zoals het hoort!

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Beste Bazz0847,
Ik zou willen adviseren om eens te zoeken op ETM hier op het forum, omdat er al erg veel over geschreven is en een aantal van de zaken die je noemt al in andere posts besproken zijn.
Veel succes!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gast

Met de vorig spreker eens, er is al veel over geschreven.
Zie o.a. hier;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495

Tip: laat de computer even uitlezen, wan het kan net zo goed de luchtmassameter zijn.

Succes.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40987
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bazz0847 schreef: Ondanks alles ben ik toch nog tevreden over mijn Volvo, maar ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven twijfel of mijn volgende nog wel een Volvo zal zijn....
Om nou op basis van de ervaring van 1 auto een heel merk in twijfel te trekken?

Heeft de dealer 'm al eens aan de computer gehad?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Bazz0847
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.09.2006 - 22:52

Dat ik het merk in twijfel trek komt o.a. doordat ze toch een aantal fouten hebben gemaakt bij het ontwerp van mijn V70, zoals de fragiele ETM, maar ook heeft mijn V70 best wel last van rammels hier en daar, de accu die achterin ligt zorgt ervoor dat de laadvloer na lange ritten behóórlijk heet kan worden, dat soort dingen.
Al met al een aantal missers die voorkomen hadden kunnen worden, en niet direct aan mijn auto specifiek liggen.

Wat ik hier op het forum nergens terug kan vinden is of de melding 'Beperkt vermogen' direct wijst op een versleten ETM, of kan het per toeval toch wel eens voorkomen? Ook kan ik nergens vinden of de ETM een rol kan spelen in het inhouden van de motor, zoals omschreven.

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bazz0847 schreef:Dat ik het merk in twijfel trek komt o.a. doordat ze toch een aantal fouten hebben gemaakt bij het ontwerp van mijn V70,
Je bent zelf ontwerper van "iets"
Bazz0847 schreef:zoals de fragiele ETM

Nogal wat auto's (dus ook ander merken) met een dergelijk electronisch gaspedaal hebben dit soort problemen.
Bazz0847 schreef:maar ook heeft mijn V70 best wel last van rammels hier en daar.
Veelal gewoon op te lossen (en dan zijn ze weg)
Bazz0847 schreef:de accu die achterin ligt zorgt ervoor dat de laadvloer na lange ritten behóórlijk heet kan worden, dat soort dingen.
Iedere accu wordt warm, bij een BMW 5 en 7 serie hadden ze hem onder de achterbank, die werden vast ook warm en daar nooit iets over gelezen, men ziet het klaarblijkelijk niet als een "misser", statistisch is achterin wel een heel safe plek.
Bazz0847 schreef:Al met al een aantal missers die voorkomen hadden kunnen worden, en niet direct aan mijn auto specifiek liggen.
Waar baseer je missers op? wat reed je hiervoor?
Bazz0847
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.09.2006 - 22:52

Oeioei :P Ik raak een gevoelige snaar hier, of niet :D

Hiervoor had ik een 850 Estate, rammelde ook hier en daar, had ook wat technische missers, maar al met al toch een geweldige auto.
Als je in een 850 rijd krijg je het gevoel dat alles klopt aan die auto, dat gevoel krijg ik bij mijn V70 niet...

De V70 rijd zonder meer heerlijk, maar ik heb niet hetzelfde 'oerdegelijke' gevoel als bij de 850.

Ik wist niet dat ook andere merken problemen hebben met hun ETM's. Het is, zeg nu zelf, gewoon slecht dat men met de huidige staat van techniek geen gasklep kan/wil ontwikkelen die een autoleven lang meegaat!

Maar om weer een beetje richting aan dit topic te geven:
Waar kan het inhouden aan liggen? Iets i.c.m. de ETM?
En dat rare geluid bij 1200 RPM?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een conventionele gaskabel ging ook niet een leven lang mee...
Ik denk wel dat er iets te maken moet zijn wat langer meegaat maar dat is feitelijk met alles aan een auto zo.
Zit er geen spanner bij die multiriem die het geluid veroorzaakt?
Volvo for life
Bazz0847
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.09.2006 - 22:52

De spanner is al vervangen, geen verschil.
Je ziet de multiriem trillen wel trillen, maar ik vraag me af of dat het geluid veroorzaakt. Als je voor de motor luistert lijkt het uit de buurt van de multiriem/distributieriem te komen, maar het is lastig te lokaliseren.

Als de motor warm is lijkt het minder te zijn, dan doet hij het alleen als je de motor flink belast (dus bij wegrijden).
Wanneer hij koud is doet 'ie het ook als je simpelweg het toerental naar 1200 brengt.
Gebruikersavatar
s80t6
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 04.04.2006 - 21:31

bart simpson schreef:Een conventionele gaskabel ging ook niet een leven lang mee...
maar die kost geen 450,00 excl. en ging langer mee dan een gemiddelde ETM unit.

Mocht topic-starter hierna toch nog beslissen voor een Volvo te gaan, koop dan a.u.b. geen vroege V50 op benzine want dat schijnen ook nog wel eens maandagochtend auto's te zijn. en dan ben je meteen genezen van Volvo.
en dat moeten we niet hebben, want; Volvo For life.


Afbeelding

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij

> > > better safe then sorry < < <
Firefox
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 19.06.2006 - 14:59
Locatie: Almelo

Is de poulie van de dynamo gecontroleerd?
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Bazz0847
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.09.2006 - 22:52

Poulie van dynamo? Geloof het niet... Waar zit die ergens op de dynamo en wat kan eraan mankeren?
Firefox
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 19.06.2006 - 14:59
Locatie: Almelo

De poulie waar de riem overheen loopt. Als ik met niet vergis moet daar een soort mechanisme inzitten welke schokken opvangt zoals bij het in en uitschakelen van de aircopomp.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Robbb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.09.2006 - 20:00

Hoi,

Heb ook een V70 2000 met 165000 km op de teller 2.4 V20 140 pk.
Ik herken de problemen :
1) ETM : lampje ETS gaat af en toe branden , motor gaat inhouden, als lampje eenmaal brand wisselend stationair toerental , reset door kontakt af. Heb gasklephuis schoon laten maken, hielp niets -> totaal laten vervangen.
2) Resonantie bij 1200 toeren : exact bij dit toerental een jankend geluid .
Bij dealer hebben ze multisnaar verwijdert -> geluid bleef : conclusie :ergens in distributie, riem was pas vervangen echter voor zekerheid nogmaals laten vervangen ditmaal compleet met spanrollen,
spanners en waterpomp daarbij ook nog nieuwe multisnaar en spanner en het geluid is weg ( ook wat geld ...)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wij hebben een V70 T5 uit 2003 en 135.000km gereden, nog nooit een ETM lampje gezien. Rammels ook nooit gehoord ook niet in de vorige 2.4T

Maar misschien komt dat nog...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gast

Bazz0847 schreef:Oeioei :P Ik raak een gevoelige snaar hier, of niet :D
Kom bij @Bart niet aan Volvo! Hij moet wel aandelen hebben. :lol:
Gast

Paul schreef:Wij hebben een V70 T5 uit 2003 en 135.000km gereden, nog nooit een ETM lampje gezien.

Maar misschien komt dat nog...
Ga maar vast sparen, komen doet ie!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

maakt de waterpomp geen geluid?
wat betreft het slechte lopen,zijn de kleppen al eens gesteld of gecontroleerd?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is hoogstwaarschijnlijk een looprol van de multi-of distributieriem. Even de multieriem eraf, en kijken of het geluid blijft. Zo ja, dan alle rollen van de distributie nalopen incl waterpomp. Is het geluid er niet meer, da is waarschijnlijk een rol van de multiriem stuk. Je moet ze echt demonteren om te zien of een rol aan zijn eind is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bazz0847
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.09.2006 - 22:52

Kleppen zijn bij mijn weten nooit gesteld, moet dit dan bij een 2.4T?
Mijn 850 hoefde nooit gesteld te worden, geloof ik!

Wat kost kleppen controleren/stellen ongeveer?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”