Een V70 met wat problemen, wat nu?
Geplaatst: 09.09.2006 - 23:38
Hallo!
Dit is mijn eerste post hier, maar ik lees al enige tijd mee. Leuk forum met veel informatie. Nu heb ikzelf ook een aantal vragen, namelijk:
Wij hebben sinds een jaar een V70 2.4T handgeschakeld uit 2000 met 116.000 km op de teller. Moet gezegd, fijne reisauto, op veel punten beter dan de 850, maar na 20.000 km valt hij toch een tikkeltje tegen:
- Bij ongeveer 1200 RPM hoor je een heel vervelend geluid uit de motor komen, bij nadere inspectie leek het de multiriem die resoneerde. Riem vervangen, geen verschil. Iemand ideëen?
Het geluid klinkt van buitenaf alsof je wegrijdt met een diesel... Onder en boven dat toerental loopt de motor werkelijk als nieuw. Geen bijgeluiden, niets.
- Die ETM-module, wat moet ik daar nu mee? Hij was vervangen bij 92.000 km door de vorige eigenaar. Laatst reed ik op cruise control 100, toen er ineens een motorstoring kwam, met de melding "Beperkt Vermogen". Betekend dit het begin van het einde van de ETM - die er feitelijk pas 24.000 km in ligt!?!?
- Als je in een willekeurige versnelling vol gas geeft, trekt hij als een beer, om vervolgens vanaf 2500 tot zo'n 3200 toeren minder te accelereren, en daarboven weer sneller, om vervolgens weer bij 3900 tot 4200 toeren even in te houden, daarna trekt hij weer harder. Hoe kan dit?
- Net nadat ik de auto gekocht had heb ik 'm naar een kennis van me gebracht die al jaren bij de Beemd werkt. Toen ik vroeg wat hij van de motor vond zei hij:
"Is het een 140 pk?"
"Nee, het is een 2.4T".... Hij vond 'm verschrikkelijk lui. Volgens hem kreeg je normaal gesproken in zijn '2' nog spinnende wielen met deze motor! Dat lukt met mijn V70 dus nooit van z'n leven, of de weg moet nat zijn...
Is het mogelijk dat de gerepareerde ETM (die is zoals ik al zei een keer vervangen) bij alle bovenstaande dingen een rol speelt (inhouden, minder vermogen, etc)? Hij rijdt vanaf dat ik hem heb zoals ik hierboven omschrijf.
Mijn rij-ervaring is: behoorlijk snel, als je het gaspedaal indrukt duurt het even voordat hij wakker wordt (vloeiende krachtopbouw), geen turbofluit te horen. Klopt dit met wat jullie ervaren of is er iets mis met mijn motor? Volgens de monteur was het een kwestie van de motor losrijden, maar na 20.000 km gassen is het niet veranderd in mijn ogen...
Ondanks alles ben ik toch nog tevreden over mijn Volvo, maar ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven twijfel of mijn volgende nog wel een Volvo zal zijn....
Mijn vraag is of jullie kunnen bedenken wat de problemen en eventueel oplossingen van bovenstaande gevallen zijn?
Overigens, ik ben géén scheurneus, zoals jullie misschien zouden denken uit bovenstaande stukje. Ik wil gewoon dat de motor goed reageert op het gaspedaal en functioneert zoals het hoort!
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Dit is mijn eerste post hier, maar ik lees al enige tijd mee. Leuk forum met veel informatie. Nu heb ikzelf ook een aantal vragen, namelijk:
Wij hebben sinds een jaar een V70 2.4T handgeschakeld uit 2000 met 116.000 km op de teller. Moet gezegd, fijne reisauto, op veel punten beter dan de 850, maar na 20.000 km valt hij toch een tikkeltje tegen:
- Bij ongeveer 1200 RPM hoor je een heel vervelend geluid uit de motor komen, bij nadere inspectie leek het de multiriem die resoneerde. Riem vervangen, geen verschil. Iemand ideëen?
Het geluid klinkt van buitenaf alsof je wegrijdt met een diesel... Onder en boven dat toerental loopt de motor werkelijk als nieuw. Geen bijgeluiden, niets.
- Die ETM-module, wat moet ik daar nu mee? Hij was vervangen bij 92.000 km door de vorige eigenaar. Laatst reed ik op cruise control 100, toen er ineens een motorstoring kwam, met de melding "Beperkt Vermogen". Betekend dit het begin van het einde van de ETM - die er feitelijk pas 24.000 km in ligt!?!?
- Als je in een willekeurige versnelling vol gas geeft, trekt hij als een beer, om vervolgens vanaf 2500 tot zo'n 3200 toeren minder te accelereren, en daarboven weer sneller, om vervolgens weer bij 3900 tot 4200 toeren even in te houden, daarna trekt hij weer harder. Hoe kan dit?
- Net nadat ik de auto gekocht had heb ik 'm naar een kennis van me gebracht die al jaren bij de Beemd werkt. Toen ik vroeg wat hij van de motor vond zei hij:
"Is het een 140 pk?"
"Nee, het is een 2.4T".... Hij vond 'm verschrikkelijk lui. Volgens hem kreeg je normaal gesproken in zijn '2' nog spinnende wielen met deze motor! Dat lukt met mijn V70 dus nooit van z'n leven, of de weg moet nat zijn...
Is het mogelijk dat de gerepareerde ETM (die is zoals ik al zei een keer vervangen) bij alle bovenstaande dingen een rol speelt (inhouden, minder vermogen, etc)? Hij rijdt vanaf dat ik hem heb zoals ik hierboven omschrijf.
Mijn rij-ervaring is: behoorlijk snel, als je het gaspedaal indrukt duurt het even voordat hij wakker wordt (vloeiende krachtopbouw), geen turbofluit te horen. Klopt dit met wat jullie ervaren of is er iets mis met mijn motor? Volgens de monteur was het een kwestie van de motor losrijden, maar na 20.000 km gassen is het niet veranderd in mijn ogen...
Ondanks alles ben ik toch nog tevreden over mijn Volvo, maar ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven twijfel of mijn volgende nog wel een Volvo zal zijn....
Mijn vraag is of jullie kunnen bedenken wat de problemen en eventueel oplossingen van bovenstaande gevallen zijn?
Overigens, ik ben géén scheurneus, zoals jullie misschien zouden denken uit bovenstaande stukje. Ik wil gewoon dat de motor goed reageert op het gaspedaal en functioneert zoals het hoort!
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!