Aantal kleine issues na aankoop V50 T5 AWD

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
bnagel
1st Gear member

Heren en dames techneuten,

Ik heb in me voorstel topic deze issues ook al gezet maar denk dat het hier beter op ze plek staat.

Ik heb een mooie V50 T5 AWD uit 2009 met 75k km aangeschaft, voor een redelijke hoeveelheid geld.
Nu ik er al 2 dagen in rijd zijn mij de volgende dingen opgevallen, waarmee ik in eerste instantie mee terug wil naar de garage,
en daarnaast benieuwd ben of de klachten jullie bekend voorkomen, en zelfs misschien wat oplossingen hebben.

1)
Motor loopt stationair niet helemaal strak (is me alleen opgevallen als hij goed warm is), af en toe een klein dipje, lijkt niet aan de airco te liggen(staat uit).
Bij gewoon 80 rijden op het gaspedaal of cruise control lijkt ie af en toe, elke halve minuut ofzo, net even in te houden.
Niet genoeg om in snelheid af te nemen, maar net genoeg om te voelen.
Zelfs bij accelereren lijkt hij wel eens in te houden, of juist even wat extra te geven.

Wat ik zelf al een beetje gevonden heb zou zou ik het zoeken in lucht toevoer, eventueel ontsteking.

2)
Er zijn wat schades gerepareerd en niet alles is even netjes gemonteerd, achterbumper laat links op de zijkant los van de achterschermlijn, kieren zijn niet overal even breed bij de motorkap.
Helaas zelf (balen) niet gezien met proefrijden maar bij aankomst bij de "thuis" garage werd ik erop gewezen.

3)
Ook de rechter spiegel verstelt niet goed en heeft wel eens een aanvaring gehad lijkt het, het knippertje zit er wat los in.

4)
Wat piepen en suisen binnenin waarvan ik de airco verdenk en misschien even bijgevuld moet worden.

Een goed gerepareerde auto heb ik geen problemen mee, maar dit is net te en ik hoop dat de garage nog even wat tijd/werk erin wilt steken als betalende klant.

Waar zou ik de garage op kunnen aanspreken dat ze wat mee moeten doen?
Alle naden strak is wat teveel, maar de rest zou ik wel normaal vinden dat ze iig hun best doen om het op te lossen.

Buiten dit alles, rijd het erg strak en krachtig. En ben ik blij met de V50, gedoopt Viggo Thorvald 8-) , maar kan ik me erg aan details ergeren :'(
Laatst gewijzigd door bnagel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 T5 AWD Manual MY'09
MartijnAbel
4th Gear member

Miniscule dipjes met deze motoren komen altijd wel voor. Een klein eigenschapje denk ik zo maar :p
Je kunt eventueel nagaan of er misfire is op de cilinders en wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn...

Voor de naden is het het makkelijkst om even wat foto's toe te voegen
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
trondheim
2nd Gear member

Kleine issues? Nou, 1, 3 en 4 vind ik toch wel een aardige issue.

Aangezien hij uit 2009 is en een lage km-stand heeft denk ik dat je inderdaad best wel wat betaald hebt. Ik denk dat je dan ook (BOVAG) garantie hebt?
Zo ja, de klachten die je hierop hebt geschreven ook voorleggen (evt. via mail) en vragen wanneer je hem langs kunt brengen om de technische gebreken te verhelpen.
Zo nee, ook dan heb je nog als consument rechten. Ze behoren in ieder geval je meest vervelende storingen verhelpen. Slecht lopen, verdachte airco etc...1,3 en 4.
Die klachten over de slecht opgeloste schades blijven natuurlijk discutabel: Je had dit zelf kunnen constateren bij aankoop. De slechte spiegelverstelling en de loszittende knipperlicht zal wel opgelost moeten worden omdat dit een technisch gebrek van de auto is en niet alleen cosmetisch.

hier nog wat info:
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... ie-betalen
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
bnagel
1st Gear member

De garage heeft de problemen opgepakt en heeft de aurco bijgevuld, achterbumper en spiegel weer goed gemonteerd en gerepareerd.
Was allemaal geen probleem, het onregelmatig lopen hebben ze niet kunnen verhelpen en ook niet zelf ondervonden.

Heb gelukkig geen juridische fratsen te hoeven uithalen.

Ik voel zelf veel en weet wel dat de hapering er zit, uitlezen met een OBD2 lezer en Torque geeft ook deze error in de history(na hem al gewist te hebben)
P0100: Mass or Volume Air Flow Circuit

Tevens stond deze
P0806: Clutch Position Sensor Circuit Range/Performance

in de history,
ga eens neuzen op het forum of dit zelf makkelijk te verhelpen is.
V50 T5 AWD Manual MY'09
Ben W
2nd Gear member

Als de LMM defect is vervangen door een origineel exemplaar van Volvo.
Koppelingspedaal sensor gewoon vervangen. Gaan wel eens vaker kapot maar dan is meestal de klacht dat cruise niet werkt.
Is volgens mij niet de oorzaak van je storing.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
bnagel
1st Gear member

Je bedoelt dat de P0100 storing niet opgelost wordt met een nieuwe LMM?
Of het af en toe inhouden en warm stationair wat schommelen?

Ik ben een nieuw topic gestart waarin ik dit probleem specifiek uiteenzet, krijg namelijk ook misfires(binnen blijkbaar de grens) terug uit de OBD2 test mode.

Waar zou ik online deze losse sensor of incl buisdeel kunnen vinden? Parts4swedes heeft ze niet op de site staan al zullen ze het best kunnen bestellen denk ik.
V50 T5 AWD Manual MY'09
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”