V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Sybren
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 15.02.2005 - 17:08
Locatie: Heemskerk

Beste mensen,

Ik heb nu een v40, maar ik zoek een auto die groter en sterker is. De V40 bevalt zo goed, dat de volgende ook een Volvo zal worden.

al eerder had ik een paar vragen over een 2.4t en heb daar goede reacties op gekregen, maar iemand wees mij erop dat een D5, hoewel een heel andere motor, ook perfect is om in te rijden en helemaal om mee te trekken. Nu rijd ik niet veel kilometers per jaar (ca. 16 à 17k), maar er werd beweerd dat je bij gelijke aanschafprijs voor een occasion je een omslagpunt hebt - bij het vergelijk in gebruik van een 2.4t en een D5 - bij ongeveer 8k.

Nu weet ik en dat is hier op dit forum ook bevestigd, dat de 2.4t een fantastische motor is om mee te rijden en te trekken, maar de D5 is volgens mij ook niet een zielig geval.

Voor een 2.4t zou ik een km-stand willen niet meer dan 80k, maar voor een D5 is 100k volgens mij ook al niet veel (?)

Graag zou ik julie reacties eens willen horen over de verschillen in rijeigenschappen en eventuele tips over wel of geen aanschaf van een D5 of 2.4t bij genoemde km's van 16 à 17k per jaar.

Sybren
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Het is denk niet handig om hier allemaal cijfertjesneer te gaan zetten over de verschillen tussen de motoren maar ik denk dat er een groot verschil is tusen de 2,4T en D5 in rijgedrag de 2,4T is nog enigzins sportief en de D5 is denk toch meer een motor de je koopt voor als je meer rijd (langere afstanden)en schakellui comfort wil hebben. Niet dat je met de 2,4T veel zal moeten schakelen.

Ik zou gewoon een keer naar de dealer gaan en een proefrit aanvragen en ze allebei eens proberen dan merk je het zelf.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Bij een dergelijk kilometrage is diesel niet interessant, kost geld! Tenzij je onze staatskas wil spekken... Het verhaal met gebruikte aanschaf gaat meer op voor G3 gas installaties omdat je daarbij de aanschaf van de installatie niet bij de berekening meeneemt.

Laat het je de dealer eens voorrekenen, dan weet je zeker wat het oplevert of kost om te gaan dieselen.

@Bart: wel eens met een D5 gereden?? Die kan een behoorlijk robbertje stoeien met een 2.4T hoor! Dat heeft niets meer met een diesel te maken, loopt loeihard...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Ik denk dat bij 17 dk kilometer een diesel niet voordeliger zal zijn. Echter is het wel zo dat een diesel gewoonweg langer meegaat, dus denk eraan, hoelang wil ik ermee rijden/doen? verder is het gewoon een feit dat de 2,4 T een kanon is (nooit zelf in gereden, maar kan het mee heel goed voorstellen)
Waar ik wel in rijd is dus een D5. Ik kan je zeggen, geweldige motor, supersnel en een goede koppel. Ik trek er vaker golfjes, mercedessen mee weg. maar ik zou zeker eens een testrit maken in beiden. ik denk dat je verstelt staat van de prestaties van de diesel.

Nb. onder het rijden van de D5 merk je niet dat je met een diesel te maken hebt, niet in optrekken als geluid

Succes ermee
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Inmiddels heb ik me laten zeggen dat het geluid dat de D5 maakt bij 2900 toeren gewoon een ''fout'' is die kenmerkbaar is voor de D5. Het kan verminderd worden, naar het schijnt, door de ophanging van de uitlaat te veranderen.

Echter vroeg ik me af of door Chiptuning het probleem ook verholpen kanm worden, dit omdat ik denkt dat je het probleem verschuift, omdat je dus ipv 140 km het probleem krijgt bij 160 km/u?
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Over de kilometerstanden van een aan te schaffen Volvo hoef je je echt geen zorgen te maken. Het is belangrijker om te weten HOE die kilometerstand werd bereikt.

Een diesel is pas ingereden bij een ton!, maar 17K per jaar daar haal je het er niet mee uit. Een 2.4T met LPI installatie ligt dan meer voor de hand. Volgens Volvo (en Vialle) zou de motor dezelfde prestaties moeten leveren. Brandstofconsumptie neemt wél toe. Maar met de huidige prijzen... ik ben blij dat ik mijn diesel kwijt ben.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Deze kwam ik tegen op internet ik weet niet of het binnen jouw budget valt want het is toch wel een aardige prijs voor een 2e hands auto maar het is het wel waard denk ik.

http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... o13fvpuipz
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

jbouhuijs schreef:Over de kilometerstanden van een aan te schaffen Volvo hoef je je echt geen zorgen te maken. Het is belangrijker om te weten HOE die kilometerstand werd bereikt.

Een diesel is pas ingereden bij een ton!, maar 17K per jaar daar haal je het er niet mee uit. Een 2.4T met LPI installatie ligt dan meer voor de hand. Volgens Volvo (en Vialle) zou de motor dezelfde prestaties moeten leveren. Brandstofconsumptie neemt wél toe. Maar met de huidige prijzen... ik ben blij dat ik mijn diesel kwijt ben.

Joost.
Volvo levert geen 2.4T op gas, zal daar derhalve geen mening qua prestaties over geven.
Ik zou voor de diesel gaan, er kleven teveel nadelen aan gas.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Dat soort dingen weet ik dus weer niet, excuus. Ik dacht iedere auto op benzine rijdt ook wel op gas. Maar dat is dus niet zo. Blijft wel staan dat hij niet genoeg kilometers rijdt voor een diesel, maar wel voor gas. Zou eens moeten uitrekenen of een benzine niet goedkoper is dan een diesel. Punt met een diesel is dat je kilometers móet maken en dat geldt voor LPG en Benzine natuurlijk veel minder. Een diesel rijden voor de prestaties lijkt mij een dure hobby. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet voor om zo goedkoop mogelijk te rijden (lupo 3l), maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven natuurlijk...

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
dj
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.03.2005 - 14:59
Locatie: beek en donk

joost schreef:Dat soort dingen weet ik dus weer niet, excuus. Ik dacht iedere auto op benzine rijdt ook wel op gas. Maar dat is dus niet zo. Blijft wel staan dat hij niet genoeg kilometers rijdt voor een diesel, maar wel voor gas. Zou eens moeten uitrekenen of een benzine niet goedkoper is dan een diesel. Punt met een diesel is dat je kilometers móet maken en dat geldt voor LPG en Benzine natuurlijk veel minder. Een diesel rijden voor de prestaties lijkt mij een dure hobby. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet voor om zo goedkoop mogelijk te rijden (lupo 3l), maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven natuurlijk...

Joost.
Ik heb een v70 t5, en ik heb eigenlijk altijd diesel gereden, maar nu ik deze auto heb wil ik eigenlijk geen diesel meer, benzine rijdt veel rustiger, minder geluid, eigenlijk hoor je benzine motor helemaal niet.
en de terkkracht gaat met 250 pk en 330 nm ook wel. en met km standen die hoog zijn maakt benzine en diesel ook niet meer veel uit, je kunt met een benzine motor ook vlot 400.000 km rijden mits het onderhoud goed is, als je een auto koopt met een hogere km stand denk dan er aan de distributieriem vervangen is.
met vriendelijke groet,

dj
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

Jongens,

Wie heeft er wel eens in een D5 gereden ??? en hoezo niet sportief ????
Wij hebben er één !!! Wil absoluut niet terug naar benzine. Trekt echt geweldig. Koppel en vermogen zijn bij deze motor super. En we rijden er nog 1 op 16 mee ook (niet vanaf de boorcomputer, die geeft 1 op 18 aan)

Voor het verschil met benzine even een voorbeeld bij 17000 km.
(De brandstofprijzen fluctueren uiteraard en de verzekering kan verschillen en heb ik niet meegerekend)

Diesel:

km. verbr. br.stofprijs wegenbel. totaal
17000 : 16 = 1063 ltr a 0,95 >> € 1010,- + € 1312 = 2392,-

Benzine:
17000 : 10 = 1700 ltr a 1,25 >> € 2125,- + € 732 = 2857,-

De bedragen van wegenbelasting van www.lpg.nl gehaald.
Je zult voor een 2e hands iets meer voor diesel moeten betalen.
Prijsverschil ligt natuurlijk ook aan de km stand, opties enz. Hoge km staden zijn voor een diesel bijna niet relevant, die van ons stond 150.000 op en kan nog heeeel lang mee. Let op dat er wel een D5 in zit en niet de VW motor (bj. 2000-2001) deze is wel goed maar mist de souplesse van de D5.

Sukses, Arie
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

O ja, ik zag nog een opmerking over 2900 tpm.... geluid ? bij die van ons merk ik niks... Er zit wel een chip in (zat erin bij de koop) maar dit heeft niets met het geluid te maken bij veschillende snelheden (dat dit dan bij 160 pas zou optreden ipv 140...), de overbrenging blijft hetzelfde. Alleen met een chip piepen de banden in de 3e versnelling nog bij ca. 1900 tpm. Die chip is absoluut niet noodzakelijk en ik had de auto beslist ook genomen zonder !
Gebruikersavatar
dj
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.03.2005 - 14:59
Locatie: beek en donk

volvomen-1 schreef:Jongens,

Wie heeft er wel eens in een D5 gereden ??? en hoezo niet sportief ????
Wij hebben er één !!! Wil absoluut niet terug naar benzine. Trekt echt geweldig. Koppel en vermogen zijn bij deze motor super. En we rijden er nog 1 op 16 mee ook (niet vanaf de boorcomputer, die geeft 1 op 18 aan)

Voor het verschil met benzine even een voorbeeld bij 17000 km.
(De brandstofprijzen fluctueren uiteraard en de verzekering kan verschillen en heb ik niet meegerekend)

Diesel:

km. verbr. br.stofprijs wegenbel. totaal
17000 : 16 = 1063 ltr a 0,95 >> € 1010,- + € 1312 = 2392,-

Benzine:
17000 : 10 = 1700 ltr a 1,25 >> € 2125,- + € 732 = 2857,-

De bedragen van wegenbelasting van www.lpg.nl gehaald.
Je zult voor een 2e hands iets meer voor diesel moeten betalen.
Prijsverschil ligt natuurlijk ook aan de km stand, opties enz. Hoge km staden zijn voor een diesel bijna niet relevant, die van ons stond 150.000 op en kan nog heeeel lang mee. Let op dat er wel een D5 in zit en niet de VW motor (bj. 2000-2001) deze is wel goed maar mist de souplesse van de D5.

Sukses, Arie
ik heb altijd mercedes diesel gereden en heb nu een volvo v70 t5 maar ik wil voor die 500 euro per jaar niet meer terug naar diesel, benzine rijdt veel rustiger minder geluid en km stand maakt niet zo veel uit een benzine motor kan bij goed onderhoud ook wel 450 000 km mee, maar de meeste rijden geen 200 000 km met dezelfde auto wij rijden met deze auto ongeveer 20 000 km per jaar en ik heb om de drie jaar een andere auto dus als ik een benzine auto zou kopen met 200 000 duizend km op de teller is er nog niets aan de hand na 3jaar, en dan komt er nog een faktor bij geluk met de auto hebben, mijn laatste auto was een mercedes E220 diesel had bij aankoop 85 000 km gelopen heb deze toch nog bijna 3 jaar gehad, maar als ik alle tijd tel dat we stukken hadden en in de garage stond kom ik toch wel op ongeveer 14 weken, zoals u ziet speelt geluk ook mee, mijn vader heft een ford fiesta is nu 22 jaar oud heeft nooit extra kosten gehad buiten het normale onderhoud om.
met vriendelijke groet,

dj
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

volvomen-1 schreef:O ja, ik zag nog een opmerking over 2900 tpm.... geluid ? bij die van ons merk ik niks... Er zit wel een chip in (zat erin bij de koop) maar dit heeft niets met het geluid te maken bij veschillende snelheden (dat dit dan bij 160 pas zou optreden ipv 140...), de overbrenging blijft hetzelfde. Alleen met een chip piepen de banden in de 3e versnelling nog bij ca. 1900 tpm. Die chip is absoluut niet noodzakelijk en ik had de auto beslist ook genomen zonder !
Maar je merkt ook niet dat er geluid ontstaat boven de 160 km? Dit omdat je dus een chip hebt, dacht ik, verschuif je het probleem. Op zich zou dit niet eens gek zijn, want nu rijd ik liever 160 dan 140 vanwege het kabaal.

Jouw D5 beschikt nu over 198 pk geloof ik, als ik het niet mis heb. Je zegt zelf, het is noodzakelijk. Maar wel leuk he?! :D

Dan zal er denk ik niets anders opzitten om een chip erin te gaan zetten, want toennet werd ik gek van het kabaal. In de garage zegt men dat het nauwelijks te horen is en dat het dus niet stoort en er niets aan te doen is. Ik zelf vind het zelf zo irritant worden. Ik hoor het ook passagiers.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Let er ook op dat de diesel prijzen in de toekomst alleen nog maar zullen stijgen en waarschijnlijk nog wel sneller als de benzine prijzen omdat het percentage diesel auto's in Nederland sterk toeneemt en de vraag ernaar dus ook.
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Ik schop ff een topic omhoog.

Vandaag ff bij de dealer geweest met mijn v40d uit 1999. recall actietje op d-riem.
Uiteraard ff de showroom doorgelopen waar ik een mooie (en erg dure) v70 d5 zag staan. Wat een mooie auto.
Thuis gelijk op internet gekeken, daar staan er genoeg.
Heb het volgende probleem, mijn v40 doet het goed, geen probleem, maar ik heb een sleurhut en das allemaal maar net an. Mijn vtje heeft al een beste boodschap gedaan 256k maar doet het op zich nog goed.
Ik zit te dubben, doorrijden of verkopen. En wat ik nu wil weten is: wat is een reeële levensverwachting voor een d5?
Ik doe er een 30-35k per jaar mee en wil er dan zeker een jaar of 6-7 mee rijden. Stel dat de v70 al een tonnetje of 2 en een half heeft gedraaid, wordt dat dan een probleem?
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

ik denk als je eens gaat rijden met een D5 dat je niet meer terug wilt naar je V40.
Tuurlijk, het is allemaal net ff wat duurder, in aanschaf, onderhoud en wegenbelasting. Staat tegenover dat je een hele mooie degelijke tijdloze auto rijdt!
De D5 motor is nagenoeg probleemloos. De eerste modellen hadden wat last van lekkende turboslangen maar dat is eigenlijk niet noemenswaardig.
Staat tegenover dat de meeste exemplaren ex-lease zijn, waar niets mis mee is maar gewoon een relatief hoge km-stand hebbn.

De mijne heeft inmiddels 170000 gelopen en functioneerd nog als nieuw!
Ik ga er klakkeloos van uit dat deze motoren probleemloos 350000 km halen. Ik weet niet of er al dergelijke exemplaren rondrijden. Nog relatief jong allemaal :wink:

En het trekken van een caravan....welke caravan, je voelt 'm niet eens.. 8)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

Sybren,

Lees eens:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=150

Hier staan alle opmerkingen over gas versus diesel:

Advies: indien LPG, koop een bi-fuel.
Gezien de markt is dit momenteel roofgoed. Een hoop slimme mensen? :lol:
Maar vanaf 10.000 km ga je geld "verdienen".

Succes met het maken van je keuze.........................
Is volgens mij ook afhankelijk van de inhoud van de portomonee. :P
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Van 't weekend bij dealer geweest. Op zoek naar een XC90. Mijn pa was opeens na 15 jaar Volvo benzine te hebben gereden geintreseert in diesel. De dealer vertelde dat ze al meerdere D5 's hadden met 3 en 4 ton op de teller hij was ook erg enthausiast over de levensduur van de motor.

a.s weekend proefrijden dan gaan we merken dat die D5 163pk veel te zwak is voor zo'n zware auto volgens mij verwacht mijn vader er veel meer van want hij zal het wel weer gaan vergelijken met zijn 2,4T wat die nu rijd en wat toch een stukje vlotter is in combinatie met V70


Wat ik iig wil zeggen twijfel niet aan de levensduur van die motor. Eentje met 2 ton op de teller kan je gerust nemen. Mooi zou zijn dat die nog geen 150.000 op de teller zou hebben staan. Dan zou die onder het Volvo selected used car programma vallen als dat binnen het budget valt is dat wel aan te raden 12 maanden garantie is nooit verkeerd.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb ook gereden met die XC-90 icm een D5 geartronic.
Dat was 3x niks...veels te zwak.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”