Aanhoudende melding Anti Skid service en minder motorvermogen

Geleverd vanaf 2003
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Beste Volvo vrienden,

In 2 weken bijna 1000,- uitgegeven aan onze Volvo V50 1.6D (bj 2006) met 309.000 km op de teller. Roetfilter vervangen in maart 2010 bij 136.000 km (door volvo dealer) en in november 2015 bij 290.000 km (volgens zegge verkopende autobedrijf). In november 2015 is ook de brandstoffilter vervangen.
Auto rijdt alleen korte stukjes (woon-werk), komt weinig op de snelweg. Oorzaak van alle ellende bij een diesel.

Op 18-9 Melding anti skid en minder motorvermogen, auto aan de kant, dus wegenwacht: conclusie lekkende injector, drukverschilsensor doet niets, valse lucht in turbo drukslang en roetfilter zit vol
Op 19-9 Injector vervangen door dieselspecialist: 470,-
Op 22-9 Drukverschilsensor vervangen/regenereren/jaarlijkse oliewissel bij vaste garagist: 230,-
Op 30-9 kwam de melding weer terug, garagist uit laten lezen: iets met EGR klep en turbodruk slang valse lucht
Op 6-10 Turbodruk slang vervangen: 250,-
Hopende dat we nu verlost zouden zijn van alle ellende, helaas, vandaag 7-10 even op de snelweg en weer alle meldingen terug. Moedeloos en op hoop van zegen maar rustig naar huis gekacheld....



Graag jullie advies voor deze toch wel leuke haperende, schokkende en brandstofsleurpende (regeneren ???) Volvo V50.....
Alvast dank voor jullie reacties !!

Gr
Rabin Matadin
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

stap 1, uitlezen met VIDA of eerst een een goed air-intake reiniging + additieven en op weg naar duitsland om even goed vol gas te gaan om alles schoon te branden. KLeine stukje < 50 KM per rit zijn funest voor die motoren icm gewoon onderhoud en standaard diesel.

Tip: Tank BP ultimate of Texaco XL, bij weinig kilometers gering prijsverschil maar voorkomt vervuiling en daardoor hoge rep.kosten.

Bij standaard diesel deed mijn V50 elke week regeneren, met ultimate deed hij dit maar max 1 keer in de maand.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7811
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ehhh.... dubbel topic?
viewtopic.php?t=76329
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Veli
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.01.2017 - 01:02

lekkende inlaatspruitstuk misschien ? of de luchtslang ernaar toe ? gekartelde stukje ervoor gaat vaak kapot.
RTS
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05.03.2007 - 14:18
Locatie: Utrecht

Vervuilde brandstoffilter is nog een mogelijkheid. Mijne ging in de noodloop bij hoge toerentallen. Deze is vervangen bij mijn 1.6d terwijl ie er nog maar 15.000 in zat. Noodloop was daarna verdwenen
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Brandstoffilter komt niet overeen met storingen...
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Vrienden, inmiddels door verschillende garages laten uitlezen, ook bij de dealer. Verschillende uitkomsten:
1. dealer zegt roetfilter zit vol; is de roetfilter al een keer vervangen? Ja ! Druksensor roetfilter doet niets. Heb ik laten vervangen! Is ADM vloeistof een keer gevuld? Niet dat ik weet.
2. garagist A zegt "gangmaker" (TCV) is de boosdoener;
3. garagist B zegt: EGR klep vuil of stuk vandaar ook de andere storingsmeldingen. Geeft ook het advies om de auto met deze km stand (311.456) weg te doen omdat EGR klep een dure grap is.

Wie moet ik nou geloven ?
Inmiddels brandt het motorstoringslampje en veel witte rook tijdens het rijden. Auto heeft ook verlies van vermogen.
Voorts ook de volgende vragen aan jullie:
- als je roetfilter bomvol zit, dan start de auto toch niet ? En wordt een volle roetfilter niet gemeld middels een lampje of zo ?
- hoe kan je ADM vloeistof checken, wordt dit wellicht gemeld via een lampje ?
- waar zit de EGR klep en is deze makkelijk te ontmantelen om te kijken of het vuil dan wel stuk is ?
- witte rook, waar komt dit vandaan?

Ik heb uit moedeloosheid ook maar een flesje Forte DPF cleaner en regenerator gekocht. Heb het nog niet gebruikt.

Hoor graag jullie adviezen en antwoorden.

Thanks !
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als verschildruk sensor stuk is, of als de slangen verstopt zit. Dan gaat de auto niet regenereren. Hierdoor verstopt ie dus.

Graag zien we een foto vd storingscodes in Vida.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Beste Poika,
Dank voor je snelle reactie, wordt zeer op prijs gesteld!
Ik plaats morgen een foto van de Vida storingscodes...
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Beste Poika en andere Volvo vrienden,
Vandaag hortend en stotend naar Volvo Niham gereden om de boel uit te lezen. Motorlampje brandt en auto spuwt tijdens het rijden in het begin witte rook. De navolgende storingscodes:
ECM-2A00 = dit is toch de druksensor voor de roetfilter ?? Die is namelijk een maand geleden vervangen....
ECM-136F
ECM-2A20

Weet niet hoe ik foto's als bijlagen erbij moet voegen (welke bovenstaande tab moet ik gebruiken, zie nl niks mbt afbeeldingen), anders had ik de uitlezing uitdraai erbij gevoegd.
Binnenkort de auto toch maar proberen te verkopen of inruilen....kostenplaatje loopt nu wel behoorlijk op.

Alvast dank voor jullie tips en adviezen.
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

- hoe kan je ADM vloeistof checken, wordt dit wellicht gemeld via een lampje ?

Wordt in VIDA aangegeven van 0/15 tot 15/15, 0/15 = leeg 15/15 is vol.
Bij minder dan 4/15 zou er een MotorManagement-melding moeten komen maar dat heb ik niet meegemaakt.
Ooit eens berekend dat er ongeveer 2 liter ADM vloeistof in het bakje past.
Bijvullen is eenvoudig met een bijvulkit, mocht je dat overwegen dan kan ik je daar nog wel wat uitleg over geven.
Staat ook wel beschreven in een andere post van mij (klik)

Hierin staat ook beschreven mijn ervaring met een verstopt roetfilter.
Ook toen de drukverschilsensor en de temperatuursensor vervangen zonder resultaat.
V50 1.6D DRIVe MY2010
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Thanks VolvoV50Ryder !
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Vandaag even wezen pluizen onder de motorkap nav de Vida uitlezing. Denk dat de LMM de boosdoener is, als ik de stekker eruit trek bij een draaiende motor dan blijft de motor gewoon draaien. Voor zover ik het weet hoort bij een goed functionerende LMM de motor meteen te stoppen als ik de stekker eruit trek. Dus morgen de stekker maar even controleren en de LMM even ontmantelen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

LMM ontmanteld en schoongespoten met remmenreiniger. Luchtfilter was onwijs smerig door vuiligheid en olie, dus vervangen. Weet bij God niet of LMM nou kapot is of niet. Auto start overigens wel normaal, voel en hoor dat motor een beetje hortend loopt. Bij koude motor is er nog enigszins mee te rijden, maar zodra motor warm is, dan begint ie te horten en te stotteren. Geen vermogen en kracht, invoegen/inhalen op snelweg is traag als dikke stront en bovenal levensgevaarlijk doordat ik geen snelheid kan maken. Brandstofverbruik is extreem hoog.
Inmiddels is de auto weer uitgelezen. Hier komt toch weer de LMM en druksensor deeltjesafscheider met laag signaal naar boven. Druksensor is recentelijk vervangen. Bij melding signaal te laag ga ik ervan uit dat het betreffende onderdeel functioneert maar dat er waarschijnlijk ergens storing in elektra contact is oid. Dus zomaar onderdelen vervangen is m.i. vaak onnodig. Kan iemand mij svp adviseren hoe het signaal laag euvel te laten checken/te tacklen, maw waar zal de garagist op moeten letten ? Ik ga niet naar de dealer. Het is namelijk heel makkelijk voor garages om te zeggen: is defect, dus vervangen maar.
Wil de v50 1.6D voor de laatste keer voor niet teveel geld (laten) repareren om 'm een beetje normaal te laten lopen en dan gaat ie de deur uit voor een benzine auto.

Alvast dank voor jullie reacties !
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Laatste update: LMM vervangen, volvo v50 loopt weer als trein !
Zorgwekkend is wel dat er motorolie in luchtslang tussen turbo/motor en lmm EN in lmm zelf te vinden is. Hoor van een volvo specialist dat dit betekent dat de turbo aan het slijten is.

Dit weekend de volvo v50 wassen en stofzuigen en dan hoppa op marktplaats !
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als het een beetje olie is, is het niet erg hoor.... zie dat wel vaker.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Hou wel je oliepeil in de gaten. Gezien de kilometerstand heeft de turbo zijn beste tijd wel gehad, echter dat wil niet zeggen dat hij helemaal niet goed meer is.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoe kan je nou aan een kkmstand zien of een turbo zijn beste tijd heeft gehad?!
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dat kun je niet zo zien, maar na 3 ton kun je er wel van uit gaan dat de nieuwigheid er af is.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Misschien is er bij 150.000km al eens een nieuwe geplaatst?!

Of gaan we inmiddels ook al turbo’s preventief vervangen?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”