mijn eerste 4000 km ...

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
gvgXC90
1st Gear member

Hallo,

begin november was hij er eindelijk en nu ben ik de trotse "eigenaar" van een XC90 T8 met luchtvering.
Omdat ik redelijk veel kilomters doe, tank ik zo weinig mogelijk maar zo gebeurt het wel eens dat de boardcomputer 0 km (voor benzine) aangeeft. Na tanken, blijkt dat er op dat moment toch nog wel 2 liter benzine inzaten. Maar stel ik gebruik die 2 liter ook op, kan ik dan electrisch verderrijden? Ik stel deze vraag omdat iemand me vertelde dat dat bij een aander merk niet kan. Dus als daar de benzine op is, is het elektrisch ook gedaan, ook al heb je een volle batterij.
Weet iemand het antwoord op de vraag in de subtitle?

alvast bedankt, Geert
CH Racing M900
2nd Gear member

Hallo!

Half november? En dan 4000 kilometer gereden? Dan rij je echt weinig...
Zal wel een typo zijn...

Ik maak er een gewoonte van om de benzinetank nooit helemaal leeg te rijden. Met zo'n jonge auto zal het wel meevallen, maar alle contaminatie zakt in de loop van de tijd naar de bodem.
Als je de tank dan geheel leeg rijdt, loop je kans dat alle vuil meegezogen wordt in je brandstof systeem. Ik hou zowel mijn tank als de accu altijd zo vol mogelijk. Ik heb een hekel aan ongeplande verrassingen.
Laatst gewijzigd door CH Racing M900 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Nee, dan kun je niet op alleen elektrisch rijden, zeker als het wat kouder is want dan wil de standkachel je motor een beetje opwarmen en zonder benzine gaat dit niet.
Dus gewoon vol gooien die tank en als de benzine op is weer volgooien.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
gvgXC90
1st Gear member

Begin september bedoelde ik, 4000 km/maand

Probleem is dat ik enkel bij TOTAL kan tanken en ik rijd dikwijls naar Venlo vanuit Geel. Dan heb ik maar een total station om de 80 km schat ik.

Dus voor alle duidlijkheid: stel ik rij al lange tijd op de A67, motor is warm, benzine is op, dus motor slaat uit, ik kan dan NIET meer verder rijden met volle batterij? De wagen gaat zichzelf gewoon uitschakelen?
Hans oet Twent
8th Gear member

gvgXC90 schreef: Begin september bedoelde ik, 4000 km/maand

Probleem is dat ik enkel bij TOTAL kan tanken en ik rijd dikwijls naar Venlo vanuit Geel. Dan heb ik maar een total station om de 80 km schat ik.

Dus voor alle duidlijkheid: stel ik rij al lange tijd op de A67, motor is warm, benzine is op, dus motor slaat uit, ik kan dan NIET meer verder rijden met volle batterij? De wagen gaat zichzelf gewoon uitschakelen?
Ik zou er niet eens over na denken om zulke risico's te gaan lopen...... Kwart tank brandstof en dan weer volgooien......
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Had je dan niet beter voor een Diesel kunnen gaan?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Geert, je zou kunnen verwachten dat de auto inderdaad handelt zoals je vraagt: benzine op, elektrisch aan. Ik ga er van uit dat zulke informatie in het instructieboek staat of anders bij de dealer te verkrijgen is.

Maar leegrijden tot hij stilvalt? Volgens mij heeft dan elke auto moeite om weer fatsoenlijk te starten en ik vraag mij af of dat wenselijk gedrag is bij een geautomatiseerd systeem. Beter tanken als het lampje gaat branden dan leegrijden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Willy.VdW
4th Gear member

gvgXC90 schreef: Begin september bedoelde ik, 4000 km/maand

Probleem is dat ik enkel bij TOTAL kan tanken...
Wat zou er gebeuren indien je elders tankt?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Jelmer de Jong
6th Gear member

Dan werkt de tankpas niet.
diesel01
Geartronic member

Maar even voor mijn beeldvorming.
je rijdt in een T8 en kunt alleen tanken bij Total??
Het lijkt mij dat wanneer je in een XC90 T8 rijdt ook heel goed kunt zorgen voor een tankpas die overal word geaccepteerd.
Met een dergelijke auto heb je als eigenaar wat te zeggen, zo lijkt mij.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
gvgXC90
1st Gear member

Misschien had je gemerkt dat ik "eigenaar" tussen aanhalingstekens had geplaatst. Ik voel me eigenaar want ik betaal de wagen, maar in feite gaat er maandelijks 1400 euro van mijn bruto loon naar de firma waarvoor ik werk die dat doorstort naar een tweede firma die dat deels doorstort naar de bank waar ze geleend hebben om de wagen aan te kopen en naar Total voor inderdaad de tankkaart en naar de verzekering en naar de garage.

Voor het aantal kilometers dat ik nu doe, had een diesel misschien beter geweest, maar voor dezelfde wagen in dieseluitvoering moest ik ook 1400 euro afgeven, ook al is de aankoopprijs een pak minder. En voor het zelfde geld is een hybride wagen toch veel prettiger. Niet voor het extra vermogen, misschien een beetje voor het 4X4, maar vooral toch om het electrisch rijden in de stad, dat ervaar is als enorm aangenaam.
TomXC60
4th Gear member
Contacteer:

gvgXC90 schreef: Misschien had je gemerkt dat ik "eigenaar" tussen aanhalingstekens had geplaatst. Ik voel me eigenaar want ik betaal de wagen, maar in feite gaat er maandelijks 1400 euro van mijn bruto loon naar de firma waarvoor ik werk die dat doorstort naar een tweede firma die dat deels doorstort naar de bank waar ze geleend hebben om de wagen aan te kopen en naar Total voor inderdaad de tankkaart en naar de verzekering en naar de garage.

Voor het aantal kilometers dat ik nu doe, had een diesel misschien beter geweest, maar voor dezelfde wagen in dieseluitvoering moest ik ook 1400 euro afgeven, ook al is de aankoopprijs een pak minder. En voor het zelfde geld is een hybride wagen toch veel prettiger. Niet voor het extra vermogen, misschien een beetje voor het 4X4, maar vooral toch om het electrisch rijden in de stad, dat ervaar is als enorm aangenaam.
Ik zou nu niets willen suggereren, en het is een conclusie geen kritiek, maar 1400 euro is echt wel geld zeg, moet je baas hieraan verdienen ofzo?
En dan betaal je ook nog VAA?

Even gerekend: in de lease zitten ze op 2.081,67 incl. brandstof excl. BTW voor jou gebruik. dan betekend een netto kost van 1373,46 voor een firma na aftrek :-| .
Dan had jij of, een heel klein leasebedrag, of je baas heeft je een vrij rare regeling geboden.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Om antwoord op de vraag te geven;
Als de tank echt leeg is en je rijdt al op electro heb je kans dat je door kunt tuffen.
Omschakelen op dat moment : no-go.
Leegrijden NIET doen, toch echt plannen in je tankbeurten zou ik adviseren...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
OGA244
8th Gear member

Een auto met een cataloguswaarde van € 75.000,-- doet bij 22% bijtelling €16.500,-- bruto per jaar, dat maakt per maand bruto dan weer € 1.375,-- wat ingehouden wordt op een bruto salaris, niets raars aan volgens mij.
gvgXC90
1st Gear member

TomXC60 schreef:
gvgXC90 schreef: Misschien had je gemerkt dat ik "eigenaar" tussen aanhalingstekens had geplaatst. Ik voel me eigenaar want ik betaal de wagen, maar in feite gaat er maandelijks 1400 euro van mijn bruto loon naar de firma waarvoor ik werk die dat doorstort naar een tweede firma die dat deels doorstort naar de bank waar ze geleend hebben om de wagen aan te kopen en naar Total voor inderdaad de tankkaart en naar de verzekering en naar de garage.

Ik zou nu niets willen suggereren, en het is een conclusie geen kritiek, maar 1400 euro is echt wel geld zeg, moet je baas hieraan verdienen ofzo?
En dan betaal je ook nog VAA?

Even gerekend: in de lease zitten ze op 2.081,67 incl. brandstof excl. BTW voor jou gebruik. dan betekend een netto kost van 1373,46 voor een firma na aftrek :-| .
Dan had jij of, een heel klein leasebedrag, of je baas heeft je een vrij rare regeling geboden.
Om het simpel te houden had ik de VAA grofweg verekend in die 1400 euro. Daarnaast heb ik ook nog wat opties genomen zodat ik op een Belgische katalogus prijs uitkwam op 86K4, dat was met korting incl btw: 75K8. En in die 1400 euro zit natuurlijk ook de tankkaart, full omnium en winterbanden. Dus grofweg kost die wagen mij 10.000 euro/jaar netto voor 5 jaar. Ik vond daarom die 1400 euro wel aanvaardbaar.

Hoe kom je eigenlijk aan de netto kost na aftrek? Hoe bereken je de waarde van een aftrekbaar bedrag?
Laatst gewijzigd door gvgXC90 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
NielsPHEV
7th Gear member

Ik heb nadat ik de T8 ging rijden direct een tank kaart geregeld voor "alle" pompen een vaste pomp of pomp merk is niet te doen met een T8 een heerlijke auto met de mini actieradius om langere trips zeker als je 130 kmh of harder gaat rijden. Overigens is het verkleinen van de tankinhoud wel een trend bij Volvo
diesel01
Geartronic member

NielsPHEV schreef: Ik heb nadat ik de T8 ging rijden direct een tank kaart geregeld voor "alle" pompen een vaste pomp of pomp merk is niet te doen met een T8 een heerlijke auto met de mini actieradius om langere trips zeker als je 130 kmh of harder gaat rijden. Overigens is het verkleinen van de tankinhoud wel een trend bij Volvo
En dat bedoel ik dus met je hebt wat te zeggen als je dergelijke auto's kan en mag rijden.
Gewoon een tankpas regelen die bij elke pomp gebruikt kan worden.
In mijn transport tijd tankten we altijd braaf aan de zaak of als we na een tour Benelux op moesten naar het zuiden bij de Shell in Luxemburg.
Indien het waar ook in Europa krap werd en er was geen Shell te vinden was er een soort creditcard bij de auto die je mocht gebruiken om toch diesel te tanken wat je naar een shell pomp kon brengen.
Goed voor de airmiles die 1350 liter. :lol:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
TomXC60
4th Gear member
Contacteer:

OGA244 schreef: Een auto met een cataloguswaarde van € 75.000,-- doet bij 22% bijtelling €16.500,-- bruto per jaar, dat maakt per maand bruto dan weer € 1.375,-- wat ingehouden wordt op een bruto salaris, niets raars aan volgens mij.
VAA is zeg maar de Belgische bijtelling, die is bij deze wagens 2.640,00 € / jaar Bruto

https://www.dragintra.com/nl/voordeel-alle-aard-2017/standalone/

Ik bekijk het wel als positie van zaakvoerder, ik heb nog geen personeel kunnen voorzien van een mooie leasewagen.
Maar wel ga ik er van uit dat jij het merendeel van deze Km's voor uw beroep doet, dus de "firma" u wel zou mogen bijstaan in de beperking van uw belastingen en het verzorgen van passend vervoer.

Met in het achterhoofd dat wanneer het een geleasede wagen geweest was, de kosten meer naar de vennootschap gericht konden worden, het leasebedrag mag je direct in kosten brengen en bij deze wagens is dat vooralsnog 100%, dus 33%BV welke ik zie als plus in mijn berekening. De BTW is dus ook 50% terug te vorderen, en de ander 50% ook nog eens 100% aftrekbaar.

Dus wil je het echt goed doen: Zou je de wagen incl. Brandstof en Winterbanden leasen via de vennootschap ben je € 2.365,33 incl. brandstof excl. BTW kwijt.50K km per jaar, voor 3 jaar lang.
Dan kom ik op de berekening hieronder uit, de nettokost voor de vennootschap komt uit op € 1.751,2.

Nu wordt u elke maand belast met een bruto €1.400, wat uit zou kunnen komen op een flinke stijging van uw persoonsbelasting per jaar, richting de € 8.400, waar wanneer de wagen door de firma was "voorzien" u op een maximale PB door het rijden van deze wagen zou komen van maximaal € 1.200, had u elkel VAA betaald.
In dit geval kan u maar beter eigenaar zijn over 4 jaar van de wagen, dan was deze opzet nog een klein beetje logisch.

Beetje dubbel Cru.

BTW: ik koop mijn wagens op de zaak, dus ga ervan uit dat deze berekening ook klopt voor leasecontracten.
Ik sta open voor fouten gemaakt in de berekeningen, we kunnen echter nog veel van elkaar leren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
V60_PHEV
4th Gear member

Ik heb mijn tank al twee keer helemaal leeg gereden, doordat ik niet opmerkte dat de tank leeg was.
Instrumentencluster laat nogal veel informatie zien en voor de grote update kwam er geen waarschuwing voor tank leeg.
Met de update is die waarschuwing nu wel gekomen, maar helaas allen nog maar op het instrumentencluster en niet op het head-up display.

Antwoord op jouw vraag is: ja. Als je tank leeg is, maar de accu niet, kun je nog even doorrijden.
Ik reed op de snelweg toen plots de motor uitviel, mijn vrouw wees me er even vriendelijk op dat de tank ook helemaal leeg was.
Dus liet ik de auto uitrollen en was er gelukkig net een afrit, waar ik tot stilstand kwam.
Direct op de navigatie even dichtstbijzijnde tankstation ingesteld.
Elektrisch ging het verder, ik moest toen nog zo'n 1,5 kilometer. De laatste honderd meter heb ik moeten lopen.
Ik rij nu met een (lege) jerrycan in de kofferbak
gvgXC90
1st Gear member

TomXC60 schreef:

"Nu wordt u elke maand belast met een bruto €1.400, wat uit zou kunnen komen op een flinke stijging van uw persoonsbelasting per jaar, richting de € 8.400, waar wanneer de wagen door de firma was "voorzien" u op een maximale PB door het rijden van deze wagen zou komen van maximaal € 1.200, had u elkel VAA betaald."

Dat snap ik niet, of ik heb mezelf verkeerd uitgedrukt. Mijn bruto loon wordt niet belast met €1.400, mijn bruto loon is gewoon gezakt met €1.400. (in werkelijkheid 1220 euro/ maand omdat ik de VAA had verrekend om het simpel te houden). Dat komt neer op netto grofweg 600 euro/maand (en daardoor natuurlijk minder pensoen en vakantie geld en 13 de maand). Daarnast heb ik natuurlijk VAA ook nog aan mijn been.
Laatst gewijzigd door gvgXC90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”