Geen compressie cilinder? Volvo T3 2013

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
arcenon
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13.07.2016 - 19:31

Afgelopen zaterdag op de snelweg van Breda naar Eindhoven is mijn Volvo V60 T4 (2013) ermee gestopt; vermogen viel weg, lampje engine management ging branden. Uiteraard de auto meteen langs de weg gezet en de wegenwacht gebeld, vervolgens de afrit afgesleept en een nadere inspectie gedaan:
-Onregelmatige toeren stationair (zielig geluidje)
-Uitlezen met de anwb computer:
*Meervoudige onstekingsmissers ontdekt P0300
*Overslag in cilinder 3 geregistreerd
*Overslag in cilinder 4 geregistreerd

De monteur van de ANWB verdacht misschien een bobine, maar deze zagen er prima uit en er kwam geen rare geur vanaf. Vervolgens hebben ze de computer gereset en toen kwam enkel nog de volgende melding:
*Meervoudige onstekingsmissers ontdekt P0300
*Overslag in cilinder 3 geregistreerd

Oftewel, cilinder 4 werd niet meer genoemd.

De auto is naar eindhoven gesleept, vervolgens naar van Roosmalen in Den Bosch (de ''officiele'' volvo garage) en is daar om 1 uur vanmiddag aangekomen, ze zouden mij bellen als de diagnose was gesteld maar ik had om 17.00 nog geen telefoontje dus ik besloot zelf contact op te nemen. De man aan de telefoon had al uitgesloten dat het om een van de bobine oid lag en vermoedde dat het probleem dieper lag, in de cilinder zelf, morgen zouden ze overleg hebben met ''engineers'' en een diagnose kunnen stellen.

Nu ik er geen verstand van heb hoop dat ik jullie mij van advies kunnen voorzien, eventuele verwijzingen naar andere partijen of dan ook maar iets.. De beste man gaf namelijk aan dat het als het even tegenzat er een nieuw blok in mocht voor 7000 euro??!?!

Mijn werkgever gaf mij het volgende advies: breng de auto zelf naar een revisiebedrijf mocht dat nodig blijken uit de diagnose en dat zal een hoop schelen. Bij deze volvo dealer loopt zo een beetje elke werknemer ook in een 3-delig pak dus daar zal wel een kern van waarheid in zitten.

Maar los daarvan het zou toch niet mogen bij een auto van 4 jaar oud met weinig km op de teller?? (Volvo geeft ook maar 2 jaar garantie)
Laatst gewijzigd door arcenon op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

bobines omwisselen dan kun je zien of probleem verspringt om bobine uit te sluiten
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Naar mijn idee heeft een bobine niets te maken met compressie, compressie heeft iets met druk in de cilinder te maken.
Het niet functioneren van een bobine laat de motor onregelmatig lopen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Het blijft natuurlijk een mechanisch onderdeel zon motorblok, en daar kan weleens wat fout/stukgaan.

Overigens verwacht ik bij echt motorschade dat volvo wel met een coulance regeling komt gezien de leeftijd.

Daarbij moeten ze dan niet alleen een compressie test doen, maar ook een cilinder lektest. Zo kan je veel specifieker diagnosticeren wat er nou echt kapot is.


Succes.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In de titel heb je het over compressie, maar in je verhaal zelf vind ik daar niets va terug. Is de compressie gemeten? Of heb je zelf die conclusie getrokken?
Kan best zijn dat er een stukje van een klep is afgebroken. Daarom een lektest doen zoals Poika aangeeft. Bij dit soort problemen kun je inderdaad beter bij de specialist zijn dan bij een dealer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Marex
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.07.2017 - 21:57
Locatie: van wa?

of misschien een gebroken klepveer?

probeer eens met een cameratje door je bougiegat heen te gaan en de binnenkant van je cil te inspecteren misschien kan je ook nog een klep waarnemen met een stukje af of een klep die wat open staat! dan ga je al ver. ikzelf zou toch even de kop lichten om te checken. misschien doe ik dit ook nog in men driedelig pak. kan ik van het bespaarde geld een ander pak halen.
Volvo v70 bi fuel 2002
Volvo s60 bi fuel 2002
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”