Op zoek naar een V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
AFCAjax
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.07.2017 - 09:07

Goedemiddag Volvo-liefhebbers,

Even wat informatie:
Ik ben Leroy, 25 jaar en ik verwacht binnenkort een gezinsuitbreiding (eerste kindje). Dat betekent dat onze huidige Seat Ibiza 3 deurs niet meer voldoende capaciteit biedt als het kindje straks de 6 maanden passeert. In het begin zullen we ons proberen te redden met de Ibiza om vervolgens op zoek te gaan naar (waarschijnlijk) een Volvo V50. Wij rijden tussen de (van vakantie afhankelijk) 12 -15k per jaar.

Een aantal puntjes waar ik tegenaan loop:

- Ik twijfel tussen een Benzine of een Diesel, omdat rond de 13.000km het kantelpunt blijkt te liggen. Dit verbaasde mij ook erg. Zie onderstaande berekening. Wat is jullie mening?

- Met een budget van ca. 5500 euro kom ik veel V50's tegen boven de 2 ton. Ik vind dit in principe niet erg, mits goed onderhouden. En een beetje geluk hebben moet je altijd vind ik. De 1.6D mijd ik omdat ik van dichtbij de problemen heb meegemaakt in een Citroën C5. Wat is dan de beste keuze volgens jullie na de 2.4i. De 2.4i zou ik wel willen, maar daar zal ik dan echt tegenaan moeten lopen i.v.m. beperkt budget.

- Ten slotte is het de bedoeling minimaal 5 jaar met deze auto te blijven rijden, er wordt dus ca. 60-75k bij gereden. Met oog op reparaties misschien goed om te kijken wat ik kan verwachten aan onderhoud (dat ik waarschijnlijk in eigen beheer ga doen).

Berekening diesel/benzine:

Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie mening is in deze situatie.

Alvast bedankt! :)
Laatst gewijzigd door AFCAjax op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24604
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik zou lekker benzine pakken, evt gewoon een 1.8 of 2.0. Die vijfpitter is begeerlijk maar lastiger te vinden. Je weet niet wat er allemaal gaat gebeuren met oudere diesels en de brandstofprijs voor diesel is niet zo laag meer. Daarbij neem ik aan dat binnen jouw budget de diesels een hogere km stand hebben. Durf best te beweren dat de kans op hogere onderhoudskosten met een diesel best realistisch is. Zeker als je veel kortere afstanden rijdt, vinden ze minder leuk.

Alleen die forumnaam... :D FR1908 O-)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
AFCAjax
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.07.2017 - 09:07

Walter schreef: ik zou lekker benzine pakken, evt gewoon een 1.8 of 2.0. Die vijfpitter is begeerlijk maar lastiger te vinden. Je weet niet wat er allemaal gaat gebeuren met oudere diesels en de brandstofprijs voor diesel is niet zo laag meer. Daarbij neem ik aan dat binnen jouw budget de diesels een hogere km stand hebben. Durf best te beweren dat de kans op hogere onderhoudskosten met een diesel best realistisch is. Zeker als je veel kortere afstanden rijdt, vinden ze minder leuk.

Alleen die forumnaam... :D FR1908 O-)
Goedemiddag! Haha, met het oog op zondag... ;)

Uiteraard heb ik gekeken naar de 1.8 en de 2.0. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de 2 liter. Beide zijn ze geproduceerd door Ford geloof ik, lijkt me best betrouwbaar. Maar houden deze ook van km standen boven de 2 ton, om vervolgens door te stomen richting de 3 ton? Een klein voordeel van kopen boven de 2 ton is dat de distri net geweest is bij 180k.

Diesel heeft toch de nadelen dat het roetfilter niet zo van kleine stukjes houdt, en de turbo ook een keer aan de beurt is (Joost mag weten wanneer).

Bedankt voor je inbreng :)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24604
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dat de turbo aan de beurt is kun je niet standaard zeggen. Roetfilter is wel een dingetje, EGR wil ook graag goed warm zijn. Diesel is gewoon niet gemaakt voor kleine stukjes etc. Geloof prima dat die 1.8 en 2.0 (inderdaad uit de Ford magazijnen) hoge kilometerstanden halen, mits goed onderhouden. En dat geldt natuurlijk voor alle auto's. Die 2.4 en 2.4i blijven wel heel.

Oh ja, mocht ik je maandag niet meer helpen weet je waar het door komt hahahaha
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
AFCAjax
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.07.2017 - 09:07

Hahaha, we zullen zien!

Turbo blijft toch altijd een puntje, al kan het natuurlijk zijn dat hij al een keertje geweest is boven de 2 ton. Ik ga me verder oriënteren op de benzines, want een diesel is inderdaad voor mijn kleine stukjes niet gemaakt. Je hebt me op dat punt wel overtuigd. Wat betreft de 2.4; kwa kosten is dit ook een dingetje. Deze zijn in de wegenbelasting ietsje duurder en slurpen ook iets meer. Al zullen ze misschien iets minder onderhoud nodig hebben, maar dat is altijd gissen.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Allereerst complimenten dat je het probeert te rationaliseren

Gezien het verschil in prijs en een eventuele foutmarge gaat D of B niet veel uitmaken bij deze kilometers.
Onderhoud en vervanging zou wel eens te laag kunnen zijn, of kan je alles zelf?
Maar ook daar is nauwelijks differentiatie in bij dezelfde auto , want je weet niet wat je gaat tegenkomen.
Iedere auto is uniek.
Dus wat dat betreft is het enige advies, zoek naar de beste auto voor zijn geld.
Overweeg ook eens wat groters op benzine en wat kleiners op diesel Of een LPG auto.

Succes!
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
AFCAjax
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.07.2017 - 09:07

+++t blijft behelpen+++ schreef: Allereerst complimenten dat je het probeert te rationaliseren

Gezien het verschil in prijs en een eventuele foutmarge gaat D of B niet veel uitmaken bij deze kilometers.
Onderhoud en vervanging zou wel eens te laag kunnen zijn, of kan je alles zelf?
Maar ook daar is nauwelijks differentiatie in bij dezelfde auto , want je weet niet wat je gaat tegenkomen.
Iedere auto is uniek.
Dus wat dat betreft is het enige advies, zoek naar de beste auto voor zijn geld.
Overweeg ook eens wat groters op benzine en wat kleiners op diesel Of een LPG auto.

Succes!
Dankje!

Ik verbaasde mij inderdaad over het feit dat benzine en diesel in dit geval niet zoveel uitmaakt. Ik heb het geluk dat mijn zwager heel veel zelf kan, dus ben niet altijd afhankelijk van een garage tenzij het echt te gek wordt.
Eens met de stelling dat je nooit weet wat je tegenkomt, ongeacht goed onderhoud etc.

Iets groters is niet wenselijk, iets kleiners heb ik wel naar gekeken. Maar ik wil het liefst niet teveel ruimte inleveren, om het feit dat vakanties ook met de auto worden gereden. Desondanks zijn er veel alternatieven voor de V50, maar ik vind een V50 echt 1 van de mooiere occasions voor zijn geld. Vandaar de keuze.

Bedankt voor je inbreng! :)
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

AFCAjax schreef:

Goedemiddag! Haha, met het oog op zondag... ;)

Uiteraard heb ik gekeken naar de 1.8 en de 2.0. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de 2 liter. Beide zijn ze geproduceerd door Ford geloof ik, lijkt me best betrouwbaar. Maar houden deze ook van km standen boven de 2 ton, om vervolgens door te stomen richting de 3 ton? Een klein voordeel van kopen boven de 2 ton is dat de distri net geweest is bij 180k.

Diesel heeft toch de nadelen dat het roetfilter niet zo van kleine stukjes houdt, en de turbo ook een keer aan de beurt is (Joost mag weten wanneer).

Bedankt voor je inbreng :)
De 1.8 en 2.0 hebben geen distributieriem, wordt ook niet vervangen.
Mijn 1.8 staat nu op 209784, en heb in 2,5 jaar en 75.000km niet veel meer dan beurtjes hoeven uitvoeren.
Officieel is het overigens een Mazda blok, bepaalde jaren van de 1.8 kunnen last hebben van vastzittende olieschraapveren..2005-2007 meen ik
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

4300 eur diesel voor 12000 km? Ik heb een 2.0D en kan met een volle bak (50 eur) ongeveer 500km rijden. 12000 km zou me dus 24 bakken van 50 eur kosten, is 1200 eur.
Voor de rest verhuis je beter naar België denk ik ...

Afbeelding
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Elho schreef: 4300 eur diesel voor 12000 km? Ik heb een 2.0D en kan met een volle bak (50 eur) ongeveer 500km rijden. 12000 km zou me dus 24 bakken van 50 eur kosten, is 1200 eur.
Voor de rest verhuis je beter naar België denk ik ...

Afbeelding
60 maanden staat er boven de kolom. Dus 60.000km
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik vond de 1.8 wat te hoge toeren maken verder prima auto. Rijd en zit lekker. Ik heb toen ik vader werd vrij snel een XC70 gekocht. Heerlijk ruim. Kinderwagen kan zonder in te klappen er in.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

^^Dat vond ik ook, redelijk veel toeren zeker op de snelweg die 1.8
2.0 heb ik niet gereden. Maar ik had een 2.0D en dan is een hoog toerental al vrij snel irritant :-)

Overigens ben ik wel aan het rondkijken en gaat mijn 2.4i nog een keer weg, heeft nu 120.000km op de teller.
Echter de prijs zal nog wat hoger zijn dan wat je nu als budget hebt aangegeven.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

De 1.8 en 2.0 benzine hebben vrijwel dezelfde bakverhoudingen. Scheelt 100 of 200 toeren bij 130..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik zou in dit geval gaan voor een 2.4 5-cilinder benzine omdat deze motorisch vrijwel onverwoestbaar zijn.

Een 2.4 5-cilinder diesel (D5) wordt qua aanschaf te duur en een bij een 1.6D en 2.0D ben je zo 3600 Euro kwijt bij 4 nieuwe injectoren en een nieuwe turbo.

Al met al blijft een tweedehands auto voor nog geen 20% van de nieuwprijs altijd een behoorlijke gok dus ik hoop dat je geluk hebt.
Gebruikersavatar
Peter1977
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.09.2009 - 13:26
Locatie: Leusden

Ik stond destijds voor dezelfde keuze. Heb uiteindelijk voor de V50 met het 2.4 blok zonder turbo gekozen. Supersterk blok dat in mijn vorige Volvo (S70) ruim 564.000km heeft gelopen en nog makkelijk verder kon, als ik niet wat anders had gewild. Ok, hij is niet zuinig (reken gemakshalve maar met 1:10 gemiddeld). Maar daar krijg je een hele soepele, nagenoeg onverwoestbare motor voor terug. En het geluid van die vijfcylinder is geweldig!
Laatst gewijzigd door Peter1977 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S70 Bi-Fuel 2.4 AUT 1999
Volvo V50 Elite 2.4 2005
Veli
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.01.2017 - 01:02

eerder stond er iets over een ford motor, maar volgens mij zijn het psa, peugeot/citroen motoren, die OOK door ford worden gebruik. volgens mij is de 1.6d een psa motor en vanaf 2.0 van Volvo zelf.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Veli schreef: eerder stond er iets over een ford motor, maar volgens mij zijn het psa, peugeot/citroen motoren, die OOK door ford worden gebruik. volgens mij is de 1.6d een psa motor en vanaf 2.0 van Volvo zelf.
Alleen de 5 cilinder benzine en diesel motoren in de V50 zijn van Volvo. De rest is Ford (B) of Ford/PSA (D)
Dat zijn motoren met de volgende aanduiding:
Benzine: 2.4, 2.4i, T5
Diesel: D3, D4, D5

De D3 heeft vanaf MY2011 de Ford/PSA 2.0D vervangen
De D2 is nog een Ford/PSA 1.6 diesel, maar wel een verbeterde variant.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ik dacht dat bij de V50 modellen van na 2007 ook de 2.0d in de Volvo fabrieken is bijgepunt, en dus enkele modificatie’s heeft ondergaan.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

AFCAjax schreef:
Ik verbaasde mij inderdaad over het feit dat benzine en diesel in dit geval niet zoveel uitmaakt. Ik heb het geluk dat mijn zwager heel veel zelf kan, dus ben niet altijd afhankelijk van een garage tenzij het echt te gek wordt.
Eens met de stelling dat je nooit weet wat je tegenkomt, ongeacht goed onderhoud etc.
Ook met een zwager die veel zelf kan blijft een roetfilter of een setje verstuivers alleen al aan materiaalkosten erg duur. Ik denk dat het echt veel verstandiger is met zo weinig km's het bij benzine te houden.

Dan nog iets anders; ik weet niet of het misschien handiger is hem vast voor de geboorte te kopen. Juist in het begin zit je met enorme kinderwagens. Toen mijn eerste kind kreeg had ik een Ibiza ST, de stationvariant dus. En zelfs dat was best flink proppen.

ik beweer echt niet dat het niet kan. Maar als je toch wil wisselen is het misschien handig dat net iets eerder te doen
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”