Even wat informatie:
Ik ben Leroy, 25 jaar en ik verwacht binnenkort een gezinsuitbreiding (eerste kindje). Dat betekent dat onze huidige Seat Ibiza 3 deurs niet meer voldoende capaciteit biedt als het kindje straks de 6 maanden passeert. In het begin zullen we ons proberen te redden met de Ibiza om vervolgens op zoek te gaan naar (waarschijnlijk) een Volvo V50. Wij rijden tussen de (van vakantie afhankelijk) 12 -15k per jaar.
Een aantal puntjes waar ik tegenaan loop:
- Ik twijfel tussen een Benzine of een Diesel, omdat rond de 13.000km het kantelpunt blijkt te liggen. Dit verbaasde mij ook erg. Zie onderstaande berekening. Wat is jullie mening?
- Met een budget van ca. 5500 euro kom ik veel V50's tegen boven de 2 ton. Ik vind dit in principe niet erg, mits goed onderhouden. En een beetje geluk hebben moet je altijd vind ik. De 1.6D mijd ik omdat ik van dichtbij de problemen heb meegemaakt in een Citroën C5. Wat is dan de beste keuze volgens jullie na de 2.4i. De 2.4i zou ik wel willen, maar daar zal ik dan echt tegenaan moeten lopen i.v.m. beperkt budget.
- Ten slotte is het de bedoeling minimaal 5 jaar met deze auto te blijven rijden, er wordt dus ca. 60-75k bij gereden. Met oog op reparaties misschien goed om te kijken wat ik kan verwachten aan onderhoud (dat ik waarschijnlijk in eigen beheer ga doen).
Berekening diesel/benzine:

Ik hoor graag wat jullie mening is in deze situatie.
Alvast bedankt!