Begin dit jaar ben ik lid geworden van dit forum omdat we een volvo hebben gekocht. Ben zelf niet echt een reaguurder dus het heeft even geduurd maar nu toch de stoute schoenen aangetrokken.
Ben 37 jaar, getrouwd en we hebben 2 kinderen van 5 en 8. We wonen in de buurt van Den Haag en ik ben indienst bij de overheid. Hiervoor hadden we een Seat Leon 1.9 tdi uit 2006.
Na 330.000 km zonder problemen doorgereden te hebben en bijna 10 jaar in het bezit te zijn geweest van de Leon zijn we opzoek gegaan naar een nieuwe en ruimere auto. Voor mijn werk rij ik ruim 30k km per jaar dus een een comfortabele rijders auto was wel een must.
Aangezien we de auto prive aanschaffen was een nieuwe een beetje teveel van het goede dus we zijn gaan zoeken naar een auto van 2 a 3 jaar oud. De short list was:
- VW Passat 2.0 tdi 2015, deze viel af omdat ze bij de dealer(wittebrug) niet eens de moeite deden om een gesprek aan te gaan, toen ik het initiatief toonde was de eerste vraag of ik een afspraak had.
- BMW 320d 2015, zeer goed gesprek gehad bij Kalfsbeek, helaas niet de juiste auto kunnen vinden, het is verbazingswekkend hoe weinig 3 series beschikken over adeptive cruiscontrol.
- MB C220d 2015, Mijn buurman heeft een zwarte c220d met AMG pakket, vind het een zeer mooie auto(ook wel een beetje een foute auto). 1 C220d in de straat is meer dan voldoen.
- Volvo PIH d6 2014(my2015), deze viel binnen budget, wat een fijne auto om in te rijden zeg en je krijgt echt heeeel veeeel meer voor je geld dan bij de concurrenten, ohja en geen 1 in de straat

Begin dit jaar dus de knoop doorgehakt en opzoek gegaan naar een PIH d6, vlak bij mijn werk bij Serva Amersfoort een hele mooie gevonden. Direct een afspraak gemaakt en voordat ik het in de gaten had waren we aan het onderhandelen over de prijs. Nog even snel thuis overlegd en eind van de dag was de deal rond.
Het betreft een Volvo PIH d6 Summum 204 (my2015)met 47.000 km op de teller.
Kleur: Black Sapphire metallic
interieur: Antracite Black leder /offblack
Intellisafe Pro line
Hybrid technology line
Winter line
Extra getint glas achterportieren en laadruimte
DAB+
Zilverkleurig roofrails
Premium sound (HK).
In tegenstelling tot veel mensen om me heen ben ik van mening dat een PIH voor particulier gebruik een verstandige keuze is. Uiteraard hangt dit af van een aantal factoren zoals aantal km per jaar, overheidsbeleid, aantal jaren auto in bezit, enz.
In 2012 hebben we zonnepanelen geplaatst en de initiele kosten zijn terugverdiend, de eerste 10k a 15k km worden dus geleverd door de zon. In de buurt van mijn werk hang ik de auto netjes aan de laadpaal(zeer gunstig tarief 18cent/kwh). De komende 3 jaar geld nog half tarief voor de MRB en de verzekering viel ook heel erg mee. Kortom, onze maandlasten zijn een stuk lager t.o.v. de Seat Leon uit 2006.
Uiteraard hebben we ook te maken met een aantal risico's zoals: wat gaat er na 3 jaar gebeuren met de MRB? reparatiekosten t.o.v. een niet PIH.
Af en toe een risico nemen mag wat mij betreft wel, uit eindelijk doen we het voor het milieu

Geen idee hoe ik een foto kan uploaden, even uitzoeken nog.