T8 aandrijflijn

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Beste Forumgangers

Ik heb me zitten verdiepen in de T8 aandrijflijn van Volvo.
Dit met de komst van mijn eigen wagen.

Je hebt 3 aandrijvende elementen:

Afbeelding
De licht aangepaste T6 benzinemotor met Supercharger en Turbo welke (volgens Volvofolder, kom ik later op terug) 235Kw en 400 N·m genereert.

Afbeelding
De C-ISG unit, dit is een Geïntegreerde Elektro Motor-Generator welke 34 kW en 150 N·m genereert. Te vinden tussen de versnellingsbak en de T6 motor, fungeert als starmotor, generator bij afremmen, het opladen van da accu's via de motor en extra boost in de Powermodus.

Afbeelding
En de ERAD (Electric Rear Axle Drive) welke de achterwielen aandrijft, 65 kW en 240 N·m genereert. Ook generator tijdens het afremmen.

De positie van deze onderdelen bevind zich dus hier:
Afbeelding

Deze opzet werkt als volgt in vermogenopbouw:
Afbeelding

Volvo geeft steeds zelf aan dat de T8 aandrijflijn 300KW en 650N.m genereerd,
In de folder is goed te lezen, ze tellen het vermogen en het koppel van de twee gewoon met elkaar op.

Goed te zien in het volgende filmpje:
[youtube][/youtube]

Maar met bovenstaande grafiek verkeerd geïnterpreteerd, en het optelsommetje uit de folder, kom je uit, in de power stand, dat de T8 aandrijflijn 334Kw (454.42 Pk EU) levert en 800N.M koppel.Maar dit klopt niet.
De C-IGM haalt zijn piekvermogen voor dat de benzinemotor deze haalt, dus een mooie optelsom kan hier helaas niet gebeuren.

Verdiept lijkt het dat de T6 en T8 benzinemotor iets van elkaar verschillen, wat puur 2pk vermogen verschilt tussen deze, dus de aanname in de folder klopt niet dat beide motoren hetzelfde zijn in pk's.

Maar nu de grote uitkomst, het elektrische vermogen komt dus uit op 99kw en 390N.m, dat is flink veel meer dan aangegeven in de folder
(het verschil met de C-IGM).
Hierdoor heeft de T8 dus een elektrisch vermogen van 134.739pk(+47pk) en een flink koppel van 390N.m (+150N.m).
En heeft dus altijd AWD.



Hoe we dit kunnen testen zonder rollenbank:
Heeft iemand al eens op een besneeuwde weg zijn pure stand gebruikt?
Als mijn aanname klopt zou hij dan op beide assen moeten slippen.

Bronnen:

http://www.greencarcongress.com/2015/05/20150517-xc90.html
https://www.carlist.my/news/understanding-worlds-most-advanced-plug-hybrid-suv-volvo-xc90-t8/42482/
https://www.media.volvocars.com/us/en-us/media/pressreleases/154731/volvo-cars-introduces-twin-engine-technology-in-worlds-most-powerful-and-cleanest-suv
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”