Handrem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gast

Hallo, de handrem van mijn 460 glt("94) functioneert niet! De "hendel"op de cylinders beweegt wel, de remschoenen zijn nog circa 8 mm dik ( volgens werkplaats boek mag dit 2mm zijn), je kunt de handrem 3 -4 klikken aantrekken, niet meer. Wie weet raad??
Roger.
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Kijk of je handremkabels nog goed zijn het kan dat ze open zijn en er roest in de kabel is onstaan en dus niet meer makkelijk bewegen of zelfs gebroken zijn.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gast

Michel,
Bedankt voor je antwoord, maar zoals ik al schreef bewegen de armpjes (die bediend worden via de kabels) wel op de cylinders.
Adri
2nd Gear member

Ik had dit probleem zelf laatst aan één kant. Wat bij mij hielp was de boel even goed schoon spuiten bij de hendeltjes en daarna even een aantal keer het rempedaal intrappen. Door vervuiling kan het zijn dat het zelfstellende mechanisme van de handrem niet meer goed werkt. Als de boel weer goed gangbaar is, is het probleem waarschijnlijk verholpen.

Succes ermee,
Adri
440 1.9TD

850 GLT 2.5 20V automaat
Gast

Laat ik de vraag anders stellen. Hoe stel je de handrem (Schijfremmen) af?
Met name de automatische terugstelling.

Roger
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Ik heb het nooit 100% begrepen met die achterklauwen.
Wat ik wel zeker weet:
Er zit op de klauw achter een inbusbout. Deze draai je er volledig uit. Hier achter zit weer een inbusbout waarmee je de cilinder (handrem???) kan stellen. Je kan hiermee iig afstellen hoe hij vrij loopt.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Adri
2nd Gear member

Oei, dat klinkt ingewikkeld. Ik kan je zeggen dat het bij mij met minder moeite weer goed kwam. Ik heb even de handremkabel losgehaald van de hendel, de hele boel ingespoten met remmenreiniger en een paar keer goed heen en weer gehaald. Vervolgens de kabel er weer op gedaan en een paar keer de rem ingetrapt. Dit was ongeveer de instructie die ik kreeg van de garage. Een automatisch stelmechanisme moet zichzelf kunnen stellen. Lijkt me niet eenvoudig om dat zelf af te stellen bij de remklauw.
De kabel zelf kun je stellen midden onder de auto met een paar moeren, maar ik verwacht niet dat dat de oplossing van het probleem is, omdat je 'm maar 3 of 4 klikken kunt aantrekken.
Succes,

Adri
440 1.9TD

850 GLT 2.5 20V automaat
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Nja, wat ik noemde heb je nodig wanneer je de blokken achter vervangt. Dan draai je de laatstgenoemde inbusbout een eind terug, en pers je vervolgens de cilinder terug (voorzichtig). Als de blokken dunner worden zal dit zich inderdaad automatisch bijstellen, anders remt de auto niet goed meer. Misschien dat het een beetje beter wordt met de handrem als je dit ook gangbaar maakt?
Dan kan dat.
Ad
1st Gear member

Auto op blokken zodat wiel vrij kan draaien. In de remklauw zie je een inbus. Dit is een dopje wat je eruit draait. Nu met een kleinere inbus deze opening in en je voelt dan de volgende inbusbout. Klein slage naar links is meer speling, slagje naar rechts is inderdaad minder speling. Doe je dit terwijl je het wiel met de andere hand ronddraait dan voel je precies wanneer de blokken gaan aanlopen.
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Kiek, dat bedoelde ik :P
Dan kan dat.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”