Pagina 1 van 13

Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 14:55
door JosW
Heb ik weer. Gisteren bij een snelheid van 20 kilometer per uur knal, auto dood.
ANWB erbij en stelde mij gerust. "Slechts de aandrijfriem van de Aircopomp en waarschijnlijk de aircopomp zelf".
Op zijn verzoek de auto nog een keer gestart. Niks dus. Had ik het maar niet gedaan. Maar ja, je vertrouwt zo'n man.
Afsleepdienst heeft vervolgens de auto bij mijn garage afgeleverd. s'Avonds een telefoontje van hem: "Distrubutieriem zeker 10 tandjes verschoven, bereid je op het ergste voor!"
Snaar van de aircopomp dus tussen de distributieriem gekomen.
Volgende week gaat de kop er af om de werkelijke schade te zien. Keep my fingers crossed maar vrees het ergste. Auto is verder nog perfect. Wordt dus een schadepost van of 2500 euro (reparatie) of 4000 euro (ruilmotor).

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 15:21
door lint
Volgens mij heeft Ger ook identieke malleur gehad met zijn vorige V70.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 15:27
door V480-S60
Zeg maar dag met het handje Jos. Ik zie inderdaad visioenen van een gevalletje Ger uut Daam.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 15:29
door dik999
sterkte

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 15:58
door V70/2.4D/2003
Wel gloeiende nog eens aan toe, ik was dat drama net vergeten en dacht het verwerkt te hebben.
Vaststaande aircopompen is een dingetje bij de V70 en inderdaad, de rotzooi van de riem slaat in de distributie en dan is het.....prijs zeg maar.
Kijk maar eens in het topic van mijn vorige auto welk een drama dat is geweest maar verkort:
Bij mij was de kop kapot en de mazzel was dat er niets in het blok geraakt was. Onderbroken was dus goed en werd besloten een nieuwe/andere/sloop te monteren. Het is wel even zoeken naar een sloopkop en er zit verschil in dus dat maakt het extra lastig. Uiteindelijk heeft mijn vorige een nieuw gereviseerde kop gekregen en is het nodige aan nokkenassensor, injectoren en pakkingen vervangen en is het hele inlaattraject schoon gemaakt. Kosten dezes, schrik niet: 7 mille.
Had ik het van tevoren geweten, dan was het niet gebeurd. Bij Rima heb je voor om en bij de 1500 euro een motor, oude er uit, sloopblok er in, al met al een dag werk en je kunt weer rijden. Dat moet met 2500 euro te stoppen zijn.
In elk geval....Sterkte kerel, ik weet hoe het voelt en leef met je mee.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 20:07
door trondheim
Dat is écht rot man! Ik hoop dat het meevalt. Heb ook zoiets gehad bij een Golfje IV destijds, reed ca. 40km/h en kostte het 'alleen maar' 12 kromme kleppen.
Hé en je had net die airco toch laten vullen vanwege dat geluid? Hadden ze niet even verder kunnen kijken wellicht?

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 21.10.2017 - 22:00
door DB200
Dat is vette pech. Idd kijken wat de schade is en de kostenadweging maken voor een ruilblok. Tenzij je belang hecht aan "matching numbers". Ruilblok altijd kopen met garantie, liefst nog in de (schade)auto. Dit geeft nl beeld van onderhoud en kmstand.
Oude blok bewaren als onderdelendrager (injectoren, startmotor, gloeipitten, brandstofpomp, etc)

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 22.10.2017 - 00:22
door BlackcurrantV70
jongens, dit voegt echt niks toe aan het forum, stop hiermee aub. [Mods edit; betreffende posts zijn door mods verwijderd]

Balen JoWs, hoeveel heeft de V70 gelopen ?
Ik zit met de XC70 aan 160.000km en volgens de dealer moet de de hele riemen handel pas op 180.000km vervangen worden, maar ik zou niet graag hetzelfde mee maken als jij en Ger !

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 22.10.2017 - 00:57
door Sander02
Balen zeg! Kan je zoiets voorkomen? De pomp zelf loopt dus vast, ligt dus niet aan de riem van de pomp?

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 22.10.2017 - 06:43
door V70/2.4D/2003
Sander02 schreef: Balen zeg! Kan je zoiets voorkomen? De pomp zelf loopt dus vast, ligt dus niet aan de riem van de pomp?
Klopt. En dat schijnt dus best wel een dingetje te zijn, die vastslaande pompen. Zowel privé als in de handel heb ik er meerdere keren van gehoord en gezien.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 22.10.2017 - 14:34
door JosW
V70/2.4D/2003 schreef: Wel gloeiende nog eens aan toe, ik was dat drama net vergeten en dacht het verwerkt te hebben.
Vaststaande aircopompen is een dingetje bij de V70 en inderdaad, de rotzooi van de riem slaat in de distributie en dan is het.....prijs zeg maar.
Kijk maar eens in het topic van mijn vorige auto welk een drama dat is geweest maar verkort:
Bij mij was de kop kapot en de mazzel was dat er niets in het blok geraakt was. Onderbroken was dus goed en werd besloten een nieuwe/andere/sloop te monteren. Het is wel even zoeken naar een sloopkop en er zit verschil in dus dat maakt het extra lastig. Uiteindelijk heeft mijn vorige een nieuw gereviseerde kop gekregen en is het nodige aan nokkenassensor, injectoren en pakkingen vervangen en is het hele inlaattraject schoon gemaakt. Kosten dezes, schrik niet: 7 mille.
Had ik het van tevoren geweten, dan was het niet gebeurd. Bij Rima heb je voor om en bij de 1500 euro een motor, oude er uit, sloopblok er in, al met al een dag werk en je kunt weer rijden. Dat moet met 2500 euro te stoppen zijn.
In elk geval....Sterkte kerel, ik weet hoe het voelt en leef met je mee.

Dank voor het medeleven, trouwens de anderen ook! Maar alles is relatief. Ik hoef jullie denk ik niet uit te leggen wat ik bedoel.
Wat betreft de prijs van een nieuw blok, heb er één gezien bij Rima. 160 duizend op de teller. Wel 2750 euro. Met 1500 euro redt je het niet denk ik, althans niet met zo weinig kilometers.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 22.10.2017 - 20:55
door V70/2.4D/2003
Met de kennis en ervaring van nu, ik zou voor dat blok gaan dan. En weet je, Rima lepelt hem er ook voor je in volgens mij. Er is er hier eentje die daar ook een blok heeft gewisseld. Maar kort, linksom of rechtsom, het is gewoon zwaar K*T.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 23.10.2017 - 21:21
door JosW
Vandaag slecht nieuws. Motor is onherstelbaar beschadigd. Inmiddels andere motor besteld bij Rima. Enige meevaller is dat deze 70.000 km minder heeft gelopen.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 08:53
door V70/2.4D/2003
Jos, wees blij. En dat meen ik oprecht. Druk die motor er in, pas door de gleuf onder het brullen van een welgemeende GVD en zet het zo snel mogelijk van je af.
Mijn blok is open geweest, is op de manier zoals het moet gerepareerd, schoon gemaakt etc. En toch is het anders maar dat zal dan wel weer mijn beleving zijn. Hij klonk iets anders dan voorheen en ergens, diep in mijn binnenste, liep hij minder mooi qua geluid. Het vertrouwen is nooit helemaal terug geweest moet ik eerlijk bekennen.

Mijn tip voor jou is de volgende: laat nu gelijk alles aanpakken, geld kost het toch. Beoordeel ook goed of je met de koppelingsplaten iets moet doen, vliegwiel zal met 70.000 km niks mis mee (mogen) zijn. Roetfilter, EGR etc schoonmaken, schone olie en filtertjes in het nieuwe blok en.....omdat het kan: distributieriem vervangen.

Ja, ik weet het. Bijna 3 mille voor de motor, dikke 1000 voor onderdelen etc en dan nog een uurtje of 10 tot 15 aan werkuren. Ja, de 5 mille komt in zicht maar als je het doet, laat het dan goed doen. Dat komt de verwerking en het vertrouwen ten goede.

Tot slot, je krijgt een motor met een gegaranderede kilometerstand. Laat dat allemaal goed documenteren. Het terugzetten van de kilometerstand, ook in deze omstandigheden, is (volgens mij) niet toegestaan.

Hou ons vooral op de hoogte, ben benieuwd hoe het verder gaat.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 13:52
door crackedtooth
Waar heb je hem staan met die prijzen Jos ? welke bedrijf
En gewoon domme pech ?

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 13:55
door JosW
V70/2.4D/2003 schreef: Jos, wees blij. En dat meen ik oprecht. Druk die motor er in, pas door de gleuf onder het brullen van een welgemeende GVD en zet het zo snel mogelijk van je af.
Mijn blok is open geweest, is op de manier zoals het moet gerepareerd, schoon gemaakt etc. En toch is het anders maar dat zal dan wel weer mijn beleving zijn. Hij klonk iets anders dan voorheen en ergens, diep in mijn binnenste, liep hij minder mooi qua geluid. Het vertrouwen is nooit helemaal terug geweest moet ik eerlijk bekennen.

Mijn tip voor jou is de volgende: laat nu gelijk alles aanpakken, geld kost het toch. Beoordeel ook goed of je met de koppelingsplaten iets moet doen, vliegwiel zal met 70.000 km niks mis mee (mogen) zijn. Roetfilter, EGR etc schoonmaken, schone olie en filtertjes in het nieuwe blok en.....omdat het kan: distributieriem vervangen.

Ja, ik weet het. Bijna 3 mille voor de motor, dikke 1000 voor onderdelen etc en dan nog een uurtje of 10 tot 15 aan werkuren. Ja, de 5 mille komt in zicht maar als je het doet, laat het dan goed doen. Dat komt de verwerking en het vertrouwen ten goede.

Tot slot, je krijgt een motor met een gegaranderede kilometerstand. Laat dat allemaal goed documenteren. Het terugzetten van de kilometerstand, ook in deze omstandigheden, is (volgens mij) niet toegestaan.

Hou ons vooral op de hoogte, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Erg bedankt voor de uitgebreide en opbeurende reactie. Ik heb de aandachtspunten die jij genoemd hebt doorgestuurd naar mijn monteur. Ik houd jullie inderdaad op de hoogte.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 14:09
door JosW
crackedtooth schreef: Waar heb je hem staan met die prijzen Jos ? welke bedrijf
En gewoon domme pech ?
Rima. Volgens mijn monteur is de prijs een normale prijs voor een fris en jong blok. Of het domme pech is weet ik niet. De aircopomp is dichtgeslagen waardoor de snaar is geknapt die vervolgens de distributieriem een optater heeft gegeven (10 tandjes).

Wat ook een negatieve rol gespeeld kan hebben is het feit dat ik van de ANWB'er de auto nog een keer moest starten.
Maar goed, misschien was de motor daarvóór al naar de Filistijnen. We zullen het nooit weten.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 15:22
door PGV90
Succes en sterkte;
volgens mij is die Rima zeker wel ok - heb eerder met een kennis daar zn Volvo gebracht, voor revisie AWD versnellingbak.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 18:00
door Carfreak
Potdomme man. wat een ellende. maar die stuklopende aircopomp komt dat vaak voor? en bij welke km standen?

sterkte ermee.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 24.10.2017 - 19:39
door V70/2.4D/2003
JosW schreef:
crackedtooth schreef: Waar heb je hem staan met die prijzen Jos ? welke bedrijf
En gewoon domme pech ?
Rima. Volgens mijn monteur is de prijs een normale prijs voor een fris en jong blok. Of het domme pech is weet ik niet. De aircopomp is dichtgeslagen waardoor de snaar is geknapt die vervolgens de distributieriem een optater heeft gegeven (10 tandjes).

Wat ook een negatieve rol gespeeld kan hebben is het feit dat ik van de ANWB'er de auto nog een keer moest starten.
Maar goed, misschien was de motor daarvóór al naar de Filistijnen. We zullen het nooit weten.
We krijgen hier nooit elke casus te horen maar, voorzover ik dat zo links en rechts in Volvoland hoor, is het een veelvoorkomend probleempje dat bij een vastgeslagen aircopomp de schade soms niet te overzien is omdat delen van de aandrijfriem van de aircopomp de distributie in slaan. En pakt de distributie hem, dan is het klaar, over en uit.