Ik heb een account gemaakt omdat ik privé een andere auto wil kopen. Eigenlijk heb ik een voorkeur voor een sedan (s60/3 serie/Passat) zit ik nu ook serieus naar de v40 te kijken. In principe ruim zat en toch wat voordeliger in de maandelijkse kosten. Het merendeel aan ervaringen is van dieselrijders, ik hoopte dat er ook wat T rijders zijn die hun ervaring willen delen, om mijn keuze makkelijker te maken. Wat voor verbruik realiseren jullie? Zijn er aandachtspunten? Welke opties "moet" ik hebben?
Wat ik zoek is een model vanaf 2013 en onder de 90k aan ervaring.
V40 T3 als occasion
- jeroen12
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb pas een 2016 T3 Nordic+ gekocht met 13.000 op de teller. Aantrekkelijk voor mij was de standkachel, verwarmde voorruit en verwarmde stoelen. Ben nl nogal een koukleum 
En dat het een Volvo was. Hiervoor 6 jaar S60 gereden zonder ook maar een enkel probleem. Hopelijk is de kwaliteit gebleven...
Na iets meer dan 1000km gereden te hebben is mijn gemiddeld verbruik 1:13,5 (7,3/100).
Enige wat me totnutoe tegenvalt is het geluid van de motor onder acceleratie. Dan kan je toch beter een 5 cilinder hebben

En dat het een Volvo was. Hiervoor 6 jaar S60 gereden zonder ook maar een enkel probleem. Hopelijk is de kwaliteit gebleven...
Na iets meer dan 1000km gereden te hebben is mijn gemiddeld verbruik 1:13,5 (7,3/100).
Enige wat me totnutoe tegenvalt is het geluid van de motor onder acceleratie. Dan kan je toch beter een 5 cilinder hebben

S60 2.4 Edition II 2006 V40 T3 2016
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Ook hier een gebruikte T3 Nordic+.
Gekocht in april 2017 met een kilometerstand van 12.000.
Reed hiervoor een Ford Focus Wagon 2.0 Rally Edition uit 2006.
Ben erg onder de indruk van de auto. Wegligging is top, auto is erg stil en rijdt heel plezierig.
Instap is wat lager dan in de Ford, maar de stoelen zitten geweldig.
Auto trekt ook de caravan met het grootste gemak.
Staat nu bijna 21.000 km op en het gemiddelde verbruik is 1 op 14,9.
Uitschieters zijn 1op 8 met de caravan en 1 op 20 tijdens een vakantieritje in Luxemburg.
Ben een vlotte rijder, maar rij zelden meer dan 10 km te hard.
De motor klinkt onder acceleratie inderdaad wat rauw, maar. Daar stoor ik me totaal niet aan.
Ook hier een gebruikte T3 Nordic+.
Gekocht in april 2017 met een kilometerstand van 12.000.
Reed hiervoor een Ford Focus Wagon 2.0 Rally Edition uit 2006.
Ben erg onder de indruk van de auto. Wegligging is top, auto is erg stil en rijdt heel plezierig.
Instap is wat lager dan in de Ford, maar de stoelen zitten geweldig.
Auto trekt ook de caravan met het grootste gemak.
Staat nu bijna 21.000 km op en het gemiddelde verbruik is 1 op 14,9.
Uitschieters zijn 1op 8 met de caravan en 1 op 20 tijdens een vakantieritje in Luxemburg.
Ben een vlotte rijder, maar rij zelden meer dan 10 km te hard.
De motor klinkt onder acceleratie inderdaad wat rauw, maar. Daar stoor ik me totaal niet aan.
Laatst gewijzigd door Duckmole op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
- Rinootje
- 4th Gear member
Je vraagt specifiek naar T-rijders of wil je alleen ervaring hebben van T3-rijders?
Heb zelf sinds mei een T5 (ex demo, is nu een jaartje oud). Wat verlang je van zuinigheid? Zuinig of snel?
Want de T5 is niet de zuinigste in zijn soort (maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht)
Verder heb ik nog niet lang genoeg in deze auto rond gereden (en is deze ook nog te nieuw) om er een goede beoordeling over te geven.
Gemiddeld rijd ik, met mijn een beetje te zware rechtervoet, 7,7 ltr/ 100 km. Wat redelijk netjes is voor een V40 met 245 pony's onder het motorkapje.
Heb zelf sinds mei een T5 (ex demo, is nu een jaartje oud). Wat verlang je van zuinigheid? Zuinig of snel?
Want de T5 is niet de zuinigste in zijn soort (maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht)
Verder heb ik nog niet lang genoeg in deze auto rond gereden (en is deze ook nog te nieuw) om er een goede beoordeling over te geven.
Gemiddeld rijd ik, met mijn een beetje te zware rechtervoet, 7,7 ltr/ 100 km. Wat redelijk netjes is voor een V40 met 245 pony's onder het motorkapje.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- Longone
- 5th Gear member
Brandstofverbruik kun je gemakkelijk op Spritmonitor opzoeken:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Met een fluwelen voetje kun je maximaal 1:18 a 1:19 halen, de meesten zitten echter tussen de 1:13 en 1:14.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Met een fluwelen voetje kun je maximaal 1:18 a 1:19 halen, de meesten zitten echter tussen de 1:13 en 1:14.
-
- 1st Gear member
Rij een T3 Summum Introline uit 2013. Inderdaad verbruik tussen de 1:13 en 1:14 met mijn rechtervoet. Hoger wil ook wel maar dan echt alleen veel snelweg kilometers en niet constant te hoeven afremmen en optrekken. Auto rijdt lekker, komt lekker mee in het verkeer en zelfs bij hoge snelheden rijdt hij nog comfortabel.
Aandachtspunten? Geen idee waar je op zou moeten letten nog, misschien kijken of de eerdere modellen al de terugroepactie hebben gehad, hoef je die niet meer uit te laten voeren.
Welke opties je "moet" hebben? Ligt eraan wat je wilt en wenst. Zelf heb ik de lichtlogica upgrade erop gezet zodat met DRLs aan ook de achterlichten branden en heb ik ook de USB upgrade uitlaten voeren zodat ik via de usb m'n nav kan updaten. Verder heb ik er dode hoekdetectie opzitten, erg handig maar niet echt hoognodig. Bij mij zit er ook een high performance audio systeem in volgens de optie lijst en moet zeggen dat er erg lekker geluid uit komt dan.
Aandachtspunten? Geen idee waar je op zou moeten letten nog, misschien kijken of de eerdere modellen al de terugroepactie hebben gehad, hoef je die niet meer uit te laten voeren.
Welke opties je "moet" hebben? Ligt eraan wat je wilt en wenst. Zelf heb ik de lichtlogica upgrade erop gezet zodat met DRLs aan ook de achterlichten branden en heb ik ook de USB upgrade uitlaten voeren zodat ik via de usb m'n nav kan updaten. Verder heb ik er dode hoekdetectie opzitten, erg handig maar niet echt hoognodig. Bij mij zit er ook een high performance audio systeem in volgens de optie lijst en moet zeggen dat er erg lekker geluid uit komt dan.
Laatst gewijzigd door Mickos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Dank voor de reacties!
1 op 14/15 zou ik moeten kunnen halen, dat is acceptabel. Doe veel snelweg kilometers waarvan een aardig stuk 100.
@Mickos, over welke terugroepactie heb jij het specifiek?
Hoe zit het met de ruimte waar elke auto journalist iets over te zeggen heeft?
Ben nu in het bezit van een VW Jetta uit 2012, werkelijk een zee aan ruimte maar ik gebruik het zelden (wel lekker om te hebben).
1 op 14/15 zou ik moeten kunnen halen, dat is acceptabel. Doe veel snelweg kilometers waarvan een aardig stuk 100.
@Mickos, over welke terugroepactie heb jij het specifiek?
Ben nu in het bezit van een VW Jetta uit 2012, werkelijk een zee aan ruimte maar ik gebruik het zelden (wel lekker om te hebben).
- Rinootje
- 4th Gear member
Dat is met name de achterbank. Voorin kan ik met mijn 1 meter 90 ruim zitten en dan staat de stoel nog niet in de achterste stand. Achterin is het dan toch echt krap voor mij.fromz schreef:
Ik heb ook elektrische stoel bediening en ik hoor mensen klagen, dat ze daardoor ruimte te kort komen, maar daar heb ik geen last van (kan ook door het panoramadak komen).
Ik heb één keer 1:21 (4,7 l / 100 km) gehaald, maar dat was op de snelweg, geheel met traject controle, in een 100 km zone en gereden op de cruise control. Tevens was dit op een rustige zaterdag morgen.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
- Longone
- 5th Gear member
Dat is geen eerlijke meting omdat de boordcomputer altijd te gunstig weergeeft en je misschien wel wind mee hebt gehad.Rinootje schreef: [Ik heb één keer 1:21 (4,7 l / 100 km) gehaald, maar dat was op de snelweg, geheel met traject controle, in een 100 km zone en gereden op de cruise control. Tevens was dit op een rustige zaterdag morgen.
Waarden bij Spritmonitor zijn gebaseerd op het werkelijke aantal liters en gereden kilometers.
-
- 1st Gear member
Terugroepactie omtrent de pakking van het spruitstuk. Kan helaas de specifieke info niet meer terughalen want het filetje bij de RDW is weg bij mijn auto info. Komt op neer dat de pakking wordt vervangen, zit een extra hitteschild op.@Mickos, over welke terugroepactie heb jij het specifiek?
ik was een V40 station gewend en dan is de 'kleine' ruimte in de kofferbak wel ff wennen, helemaal als je een verhoogde laadvloer heb. Maar moet zeggen dat ik niet geheel ontevreden. M'n gereedschapskoffer van de zaak, plus twee weekendtassen en een rugtas voor een 17 inch laptop passen erin. Tevens had m'n vader een paar jaar geleden achterin de auto gezeten toen hij net uit was en vond het achterin zitten wat krappig. Toen hij later in mijn auto plaats nam vond het het toch meevallen met z'n 1,80.Hoe zit het met de ruimte waar elke auto journalist iets over te zeggen heeft?

Laatst gewijzigd door Mickos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Zaterdag naar de Volvo dealer in de buurt om eens te kijken, stond een T3 R-design en daar een stukje in gereden. Het eerste wat me bij inhalen opviel was de zicht naar achteren, of eigenlijk het gebrek daaraan. Niet een deal breaker maar toch iets om in het achterhoofd te houden. Niet dat er concurrenten zijn die de voorkeur dan bieden - BMW1 en A3 vind ik er toch minder mooi uitzien, een 3serie of A4 is voor hetzelfde geld voor een jaartje ouder te vinden maar maandelijkse kosten schieten omhoog. Net als de S60 overigens. Aan de andere kant moet je ook nog stapjes omhoog maken in je auto leven en we pas de 30 net gepasseerd.
Zoektocht gaat door, wellicht dat een T2 ook zomaar volstaan, mits aangekleed.
Zoektocht gaat door, wellicht dat een T2 ook zomaar volstaan, mits aangekleed.
- toppertje
- 6th Gear member
veiliger in de zin van als bij een aanrijding, maar als je slecht zicht rondom hebt, had je mischien zomaar een botsing oid. kunnen voorkomen, denk aan bv. rechtsafslaan in de stad waarbij je nog even rechts door een fiestser word ingehaald, en die jij dus "even" mist, maar, who cares?
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
Beide buitenspiegels zo instellen dat je vanachter het stuur nog net de portiergrepen van de achterste portieren kunt zien.
Zo is de auto die eventueel naast je zit in je spiegel te zien. Voordat hij de spiegel uitrijdt zie je hem dan al naast je.
Op die maníer heb je geen dode hoek meer en kun je inhalen zonder over je schouder te hoeven kijken.
Voor rechtsaf geldt dan nagenoeg hetzelgpfde.
't Is even wennen, maar dan wil je niet anders meer.
Zo is de auto die eventueel naast je zit in je spiegel te zien. Voordat hij de spiegel uitrijdt zie je hem dan al naast je.
Op die maníer heb je geen dode hoek meer en kun je inhalen zonder over je schouder te hoeven kijken.
Voor rechtsaf geldt dan nagenoeg hetzelgpfde.
't Is even wennen, maar dan wil je niet anders meer.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
-
- Starter
Ben nu tot een shortlist van 3 auto's gekomen:
T2 Momentum 2014 <40k, pre facelift, vraagprijs +- €20k
T3 Nordic + 2016 <40k, pre facelift, vraagprijs +-€23k
T3 Nordic + 2016,<40k, facelifted, vraagprijs +-€23k
Ik ga T2 en T3 vlak na elkaar testen om het verschil te ondervinden. Ander punt is dat voor 3000 je 2 jaar jonger kan rijden- vraag is wat handig is mbt pre of post facelift te doen..
T2 Momentum 2014 <40k, pre facelift, vraagprijs +- €20k
T3 Nordic + 2016 <40k, pre facelift, vraagprijs +-€23k
T3 Nordic + 2016,<40k, facelifted, vraagprijs +-€23k
Ik ga T2 en T3 vlak na elkaar testen om het verschil te ondervinden. Ander punt is dat voor 3000 je 2 jaar jonger kan rijden- vraag is wat handig is mbt pre of post facelift te doen..