V40 D2 of D4

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Vike
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 16.12.2011 - 11:42

Ik ben me aan het oriënteren op een andere Volvo. Waarschijnlijk gaat het een V40 worden uit 2013 of 2014 alleen twijfel ik nog wat de beste keuze is: Een D2 met wat minder kilometers (tot 80.000) op de teller of een D4 met meer (tot 140.000) kilometers? Eventueel is een V60 ook nog een optie.

Aangezien ik nu nog een Volvo V50 2.0 heb uit 2005 met maar liefst 415000 km op de teller en waarmee ik motorisch nooit problemen heb gehad neig ik naar de D4, ik weet alleen niet of deze dezelfde betrouwbare reputatie hebben als de oude V50 2.0 versies.

Ik rij voornamelijk snelwegkilometers, jaarkilometrage 30.000 +. De bedoeling is dat ik met de V40 weer een jaar of 5 vooruit kan.

Alvast dank voor jullie advies!
2017 - now: Volvo V40 D4 190 pk MY15 11/2014 Osmium Grey, Momentum, Businesspack, Sensus Navi
2011 - 2017: Volvo V50 2.0D
Pre-Volvo: Alfa Romeo (156,147, Guilia, Alfetta, Sud)
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Ik stond een half jaar geleden voor een soortgelijke keuze. Ik rij ongeveer 40k km per jaar en wilde ook graag een aantal jaar vooruit kunnen. Om de volgende redenen ben ik voor een D4(uit 2014) gegaan:

1. Rijplezier. Heb destijds een testrit gemaakt in een D2, D3 & D4. By far had ik het meeste plezier in de D4, de motor pakt goed op en rijd heel gemoedelijk. Aan vermogen is absoluut geen gebrek, dit miste ik in de D2 & de D3. Neem van mij aan; zodra je in de D4 hebt gereden wil je geen D2 meer
2. PSA vs VEA. De D2's uit 2013/2014 komen van PSA af(de D4 met 177pk volgens mij ook) De D4 met 190pk uit 2014 komt van VEA af. VEA heeft naar mijn mening een betere reputatie op het gebied van betrouwbaarheid dan PSA
3. Verbruik. Aangezien ik veel woon werk kms maak wilde ik een zuinige auto. Hierdoor kwamen de zowel de D2 als de D4 in aanmerking, de D3 was in mijn ogen te onzuinig. Het verschil in verbruik tussen de D2 en D4 vond ik minimaal(fabrieksopgave gemiddeld 1 op 30, praktijkverbruik volgens autoweek D2 1 op 19.6 en D4 1 op 19.2) Na een half jaar rij ik en gemiddelde van 1 op 19.9(met 18" velgen)
4. Rijplezier. zie 1 :D
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29601
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De D4 (VEA) met 190pk is wel een fijne motor. Dat heb je ook zelf ervaren tijdens proefritten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13780
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de vroege D3 en D4 zijn 5 cilinder Volvo motoren
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik zou, maar dat is persoonlijk, de D2 laten staan. Ondanks dat 120 pk niet bizar weinig is vind ik de V40 net iets fijner van zijn plek komen met wat meer (150-180 pk)

De 1.6 D2 is een prima motortje,kan goed zuunig rijden maar mist naar mijn idee net dat beetje vermogen om echt lekker vlot mee te kunnen.
kistigun schreef: 2. PSA vs VEA. De D2's uit 2013/2014 komen van PSA af(de D4 met 177pk volgens mij ook) De D4 met 190pk uit 2014 komt van VEA af. VEA heeft naar mijn mening een betere reputatie op het gebied van betrouwbaarheid dan PSA
VEA is de naam van Volvo's nieuwe motoren lijn Volvo Engine Architecture. De eerder D3 en D4 motoren (waaronder de D4 met 177 pk) zijn Volvo 5 pitter diesels en niet een PSA motor.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Als je weer richting de 4 ton wilt gaan, ga je met een D4 (4 of 5 cilinder) een veel grotere kans maken,

Een D2 is wel iets zuiniger, maar die besparing valt in het niet bij de te verwachten onderhouds/reparatiekosten als de km-stand echt hoger wordt.
edv
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14.08.2017 - 23:20

Stond zelf ook voor de keuze. Ben voor d2 gegaan. Iedere motor went, een d4, maar een d2 ook. Voor rustig rijden is de d2 ideaal. Toch... De drang naar een snellere motor went niet lijkt wel, gewoon omdat het er is. Dus toch laten tunen Door Rica. Wereld van verschil. Dan heb je de d4 mi niet meer nodig. Dan kom je op het punt dat als er wat aan de d2 mankeert, je jezelf iedere keer gaat afvragen of dat aan de tuning ligt. Gevoel van onrust dus. Dus nu met de vrouw afgesproken: volgende keer direct vanaf fabriek een snelle motor. Dus ja: volgende keer een d4. Maar: ik vind het karakter van zowel de d2 als de d4 tam. Daarmee bedoel ik dat ondanks de snelheid van de d4, hij niet gromt, heel soepel maar niet spectaculair optrekt, het is een heel plezierige motor, maar een gevoel van wauw, daar is ie, nee. Neem een a3 met 180pk en je voelt, hoort en merkt een enorm verschil in beleving. Maar daar is het verschil in merken ook naar. Heb Zelf een tijd een 2 liter diesel a3 gereden en diverse keren ook in de d4. Just my 2 cents.
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Het is net wat je verwacht. Ik ben, ook na 160k km, uiterst tevreden over de D4 motor. Altijd kracht genoeg. Ik kom alleen bij lange na niet aan de 1:19 die ik hierboven voorbij zag komen. Maar dat ligt niet aan de motor.......... Ik zou onmiddellijk weer kiezen voor de D4, zonder twijfel.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10675
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Inmiddels 180K met een V70 D4 handgeschakeld en slechts 181PK gereden. De D4 is zelfs met de zwaardere V70 een dijk van een motor. Niet nerveus, niet brommerig maar gewoon een zeer soepele tor. Afhankelijk van jouw rechtervoet kun je er best zuinig mee rijden. 1 op 17 moet haalbaar zijn. Echter 1 op 11 is ook haalbaar maar daar moet je wel dik 700km gaan blazen.
Ik heb mede door mijn ervaring wederom voor de D4 motor gekozen in de V90. Het is even afwachten hoe dat gaat bevallen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Vike
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 16.12.2011 - 11:42

Dank voor alle reacties, ik richt mijn pijlen definitief op de D4. Zal een bericht plaatsen wanneer ik de opvolger van mijn trouwe V50 heb gevonden.
2017 - now: Volvo V40 D4 190 pk MY15 11/2014 Osmium Grey, Momentum, Businesspack, Sensus Navi
2011 - 2017: Volvo V50 2.0D
Pre-Volvo: Alfa Romeo (156,147, Guilia, Alfetta, Sud)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10675
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Vike schreef: Dank voor alle reacties, ik richt mijn pijlen definitief op de D4. Zal een bericht plaatsen wanneer ik de opvolger van mijn trouwe V50 heb gevonden.
Succes!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier ook een tevreden D4 gebruiker.
Ik moest even heel erg wennen aan de V70 nadat ik een XC60 heb gehad, zelfs dusdanig dat ik de dealer heb gevraagd om uit te kijken naar een soortgelijke XC70.
Dat moest verschrikkelijk veel geld kosten en ben nu helemaal happy met de D4 in een V70 met 8 traps automaat.
Zoals Hans al zegt altijd kracht en in sportstand tot ver over de 200 versnelling, vorige week naar Hamburg op een lege 1 227km/u zien verschijnen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10675
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: Hier ook een tevreden D4 gebruiker.
Ik moest even heel erg wennen aan de V70 nadat ik een XC60 heb gehad, zelfs dusdanig dat ik de dealer heb gevraagd om uit te kijken naar een soortgelijke XC70.
Dat moest verschrikkelijk veel geld kosten en ben nu helemaal happy met de D4 in een V70 met 8 traps automaat.
Zoals Hans al zegt altijd kracht en in sportstand tot ver over de 200 versnelling, vorige week naar Hamburg op een lege 1 227km/u zien verschijnen.
Wellicht heb ik dan een software matig geknepen variant.... Die waarden 227 heb ik niet gehaald. bij 221 was het over en uit. Mooie is wel dat de motor zo soepel is dat je er zowel heel rustig mee kan cruisen dan wel in Deutschland door kan rijden. Ook de langere klimmen is dan geen enkel probleem. Met de caravan erachter is het oppassen. Hij gaat echt echt lekker.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hans oet Twent schreef:
diesel01 schreef: Hier ook een tevreden D4 gebruiker.
Ik moest even heel erg wennen aan de V70 nadat ik een XC60 heb gehad, zelfs dusdanig dat ik de dealer heb gevraagd om uit te kijken naar een soortgelijke XC70.
Dat moest verschrikkelijk veel geld kosten en ben nu helemaal happy met de D4 in een V70 met 8 traps automaat.
Zoals Hans al zegt altijd kracht en in sportstand tot ver over de 200 versnelling, vorige week naar Hamburg op een lege 1 227km/u zien verschijnen.
Wellicht heb ik dan een software matig geknepen variant.... Die waarden 227 heb ik niet gehaald. bij 221 was het over en uit. Mooie is wel dat de motor zo soepel is dat je er zowel heel rustig mee kan cruisen dan wel in Deutschland door kan rijden. Ook de langere klimmen is dan geen enkel probleem. Met de caravan erachter is het oppassen. Hij gaat echt echt lekker.
Dit was even proberen, mijn snelheid begrenzer op de passagierstoel begon ook direct te reageren toen ze op het navischerm de snelheid zag.
Ik zet de cruise op lange rechte stukken tussen de 160/180km/u dat rijdt het mooiste wanneer het snelheid vrij is, bij drukte gaat de cruise met 40/50km/u naar beneden.
D4 met automaat is gewoon erg lekker reizen, classic fm er op en kilometers vreten.
Ik heb overigens nergens gevoelt dat er iets geknepen word, zou mij niet verbazen dat 230 op de teller mogelijk is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Af-fabriek is 230 het maximaal haalbare, maar wind mee en berg af met andere bandenmaar zal vast een beter resultaat geven.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7806
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: de vroege D3 en D4 zijn 5 cilinder Volvo motoren
... en die lopen zoooooooooo fantastisch !
ik vermaak me eindeloos elke km, en trekkkracht? de stenen uit het wegdek!
wanneer je eenmaal dat 'knorretje' van die 5 pitter hebt ervaren weet je het.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Jelmer de Jong schreef: Af-fabriek is 230 het maximaal haalbare, maar wind mee en berg af met andere bandenmaar zal vast een beter resultaat geven.
Ze zijn begrenst, dat is zeker. Ik weet niet op welke snelheid de V70 is begrenst maar ik krijg op mijn V60 niet meer dan 243 op de klok. Hoe lang de helling bergafwaarts ook is :D
De D4 blijft inderdaad tot dik over de 200 leuk versnellen. Een heerlijke motor.
Succes met zoeken!
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1227
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Jelmer de Jong schreef: Af-fabriek is 230 het maximaal haalbare, maar wind mee en berg af met andere bandenmaar zal vast een beter resultaat geven.
Dan moet je alleen niet de 14%-bijtelling versie hebben, die stopt bij 190km/h. En die versie is juist de meest voorkomende uitvoering van de V40 D4 die je voorbij ziet komen op de weg en op verkoopsites.
Zelfs de RDW weet overigens niet altijd de juiste dingen: bij mijn "onbegrenste" V40 D4 stond als topsnelheid 190 vermeld i.p.v. 230.
Vike
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 16.12.2011 - 11:42

Vanmiddag een nette D4 van nov.2014 gekocht met een mooie kilometerstand van 78k op de teller. Voor een Volvo is ie dus net ingereden.
Betekent wel dat ik afscheid ga nemen van mijn trouwe V50 2.0D die moeiteloos 415000 km heeft afgelegd en volgens mij zo nog naar de 6 ton kan, ze heeft me nooit in de steek gelaten.

Ik was met de V50 al wel de nodige trekkracht gewend, heerlijk hoe lui je zo’n auto kunt rijden, trekkracht altijd beschikbaar, maar toch nog aangenaam verrast door de power van die D4. That’s different cook, zoals de Zweden zeggen!

Binnenkort mag ik met mijn nieuwe Zweedse op stap, heb er nu al zin in!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vike op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2017 - now: Volvo V40 D4 190 pk MY15 11/2014 Osmium Grey, Momentum, Businesspack, Sensus Navi
2011 - 2017: Volvo V50 2.0D
Pre-Volvo: Alfa Romeo (156,147, Guilia, Alfetta, Sud)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10675
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Congrats!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “V40”