"Emissies" storing en uitklappende zekering #5 bij stevig optrekken - opgelost!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11736
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Mensen die mijn andere topics op het forum in de gaten houden hebben het al wel een paar keer voorbij zien komen: als ik mijn T5 eens flink de sporen gaf werd ik beloond met een vrolijke melding op de DIM en een zekering die vervangen mocht worden in de motorruimte:

Afbeelding

Zekering nummer 5 in de motorruimte klapte er dan uit. Zekering vervangen, en melding in VIDA gewist en we konden er weer een tijdje tegen.

Doordat er een aantal onderdelen aan deze zekering hingen was het niet duidelijk welke hiervan de feitelijke storing veroorzaakten.

Afbeelding

Aan het begin kwam dit heel af en toe voor. Vervelend maar niet direct iets waar direct aan moest gebeuren. Andere, meer dringende dingen moesten eerst. Maar de afgelopen tijd kwam de melding steeds vaker, tot drie weken geleden de melding helemaal niet meer weg ging. Zodra ik er een nieuwe zekering in gezet had, en de motor startte brandde de zekering direct door.

Dus de lapmiddelen tijd was voorbij, er moest met spoed iets gedaan worden. Heel even overwogen om de auto maar in te leveren bij een dealer om het uit te laten zoeken, maar daar ook geen tijd voor gehad, en bovenal: met een vage storing de auto inleveren kan een gruwelijke uren-rekening opleveren... Dus zelf maar op onderzoek uitgegaan.

Volgens het wiring-diagram van de auto hingen de volgende onderdelen aan zekering nummer 5:
  • EVAP valve (tankontluchtingsventiel)
  • Camshaft reset valve (nokkenas resetklep)
  • Canister shut-off valve
  • PTC resistor - air preheating
  • Turbocharger control valve (turbodruk regelklep, TCV)
De TCV was een tijdje terug al vervangen en had niet geholpen. Logisch redenerend was de PTC weerstand de meest waarschijnlijke boosdoener mocht er een onderdeel defect zijn (een verwarmingselement klinkt als iets wat meer stroom trekt dan een regelklep, en dus ook een grotere kans op een doorgeslagen zekering). Wat ik zo snel kon vinden over de PTC weerstand was dat deze de inkomende lucht richting de carterventilatie opwarmt zodat koude buitenlucht niet voor problemen zorgt.

Alles behalve het tankontluchtingsventiel bevind zich redelijk bereikbaar in de motorruimte, dus vandaag de boel maar gedemonteerd en op zoek gegaan naar de oorzaak van de storingen.

Afbeelding

Voordat alles uit elkaar ging eerst maar een foto gemaakt van hoe het er bij lag, als aandenken mocht het helemaal mis gaan :-)

De eerste stap: eens meten wat er bij zekering 5 gebeurt:

Afbeelding

Er bleek inderdaad een meetbare weerstand tussen beide contactpunten van de zekeringhouder te zitten. Kortsluiting dus ergens. Dan hebben we in ieder geval iets meetbaars wat het zoeken makkelijker maakt. De simpelste stappen eerst: connectors van de verschillende onderdelen die aan deze zekering hangen loshalen en kijken of de kortsluiting verdwijnt:

Afbeelding

De makkelijk bereikbare delen loskoppelen zorgden er niet voor dat de kortsluiting verdween, dus het probleem zat ergens anders.

Omdat het PTC element op de onderkant van de luchtpijp richting de turbo zit moest daarvoor het één en ander los: de luchtmassameter, het luchtfilter zelf (om ruimte te maken), de torsie-stang boven de motor (om bij de slangklem te komen die de luchtpijp aan de turbo vast zet) en de slang zelf.

(Dit filmpje laat redelijk duidelijk zien wat er moet worden gedaan om de pijp los en weer vast te zetten).

Toen het PTC element in beeld kwam dacht ik meteen "eureka, probleem gevonden!": olie in de aansluiting van de connector zal vast de kortsluiting veroorzaken!

Afbeelding

Ook de connector richting de kabelboom (en dit deel van de bekabeling zelf) zat flink in de olie:

Afbeelding

Die moest dus maar eens goed schoongemaakt worden, goeie kans dat dit het probleem was.

Aangezien de bescherming van dit deel van de kabelboom bijna compleet vergaan was, besloten omdat ik er nu toch eindelijk bij kon dit meteen ook maar te voorzien van een nieuw omhulsel. Na een beetje peuteren lag binnen no-time alle kabels bloot, alleen de stukken waar tape overheen zat was in iets betere staat. Op de foto links de groene kabel richting het PTC element:

Afbeelding

Deze kabel zat ook flink onder de olie, dus naast de connector ook maar de kabelboom zelf schoonmaken.

Afbeelding

En toen bleef ineens het schoonmaakdoekje hangen aan de kabel:

Afbeelding

Onder het vuil op de kabel bleek de kabel gewoon bijna doorgesleten! Het bewegen van de motor (en bij volle belasting kantelt deze natuurlijk nog veel meer) en het ontbreken van de originele geribbelde beschermende mantels om de kabels hadden er dus voor gezorgd dat deze kabel kortsluiting maakte boven op het blok! De olie in de stekker was vast niet bevorderlijk, maar de echte boosdoener zat dus toch in een breuk in de kabelboom!

Dus na verder schoonmaken dit hele gedeelte van de kabelboom voorzien van een frisse nieuwe mantel:

Afbeelding

(De zwarte tape was op, dus maar vrolijk rood gemaakt :-) )

Bij nadere bestudering bleek dat dit gedeelte van de kabelboom eigenlijk vast hoorde te liggen boven op de automaat (daar zat een beugel en bevestigingspunten voor enkele grotendeels vergane kabelklemmen). Dus ook hier alles weer op zijn plek gelegd en vast gezet.

En toen uiteindelijk alles weer vast zat en terug op zijn plek was geplaatst kwam het moment der waarheid:

Afbeelding

Succes! :-D

Moraal van dit verhaal: zorg ervoor dat de beschermende mantels rond de bekabeling in de motorruimte (en op andere plekken) intact is, en zo nodig vervangen! En als er een zekering uit klapt is het vervangen ervan de simpelste oplossing, maar vaak gaat het alleen maar erger worden, dus wacht niet zo lang tot het helemaal mis gaat.
Laatst gewijzigd door arnoud op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40968
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooie beschrijving en fijn dat het nu opgelost is.

En ik zou op zoek gaan naar blauw tape :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Knap werk man!
Dank voor de tip. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11736
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ben schreef: En ik zou op zoek gaan naar blauw tape :-)
Bij het opruimen kwam ik net nog een rol blauwe tape tegen.... Maar nee, ik laat het voorlopig maar even rood :-)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Nogmaals, top opgelost!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mooi stukje speurwerk, super opgelost!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29424
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is het betere onderzoek naar de oorzaak van een probleem, hulde!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Henriëtte
7th Gear member
Berichten: 5697
Lid geworden op: 14.02.2009 - 19:57

Fijn dat je de oorzaak hebt kunnen vinden en dat het opgelost is !
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Goed verhaal, nog even een aanvulling, de PTC-weerstand levert geen warmte maar meet de warmte en zorgt voor terugkoppeling naar de besturing. PTC staat voor positieve temperatuurcoëfficiënt, naar mate de temperatuur toeneemt, neemt de weerstand toe. Verder is olie in een connector geen probleem, olie isoleert.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11736
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Weet je dat zeker, dat het PTC element alleen een meter is, en geen heater?

Als je hier kijkt: https://www.matthewsvolvosite.com/what- ... -work.html

zie je dat er flink wat koper in dit ding zit, wat er toch wel uit ziet als een warmte-element. Ook wordt op het Internet over het algemeen gesproken over PTC heaters, niet sensors:

https://www.pelonistechnologies.com/blo ... technology

En ook de omschrijving van het ding in VIDA is 'air pre-heater''...

Dat van het niet-geleiden van olie wist ik niet, handig om te weten. Toch heb ik het voor de zekerheid schoongemaakt... Olie tast toch wel plastic aan?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

arnoud schreef: Weet je dat zeker, dat het PTC element alleen een meter is, en geen heater?

Als je hier kijkt: https://www.matthewsvolvosite.com/what- ... -work.html

zie je dat er flink wat koper in dit ding zit, wat er toch wel uit ziet als een warmte-element. Ook wordt op het Internet over het algemeen gesproken over PTC heaters, niet sensors:

https://www.pelonistechnologies.com/blo ... technology

En ook de omschrijving van het ding in VIDA is 'air pre-heater''...

Dat van het niet-geleiden van olie wist ik niet, handig om te weten. Toch heb ik het voor de zekerheid schoongemaakt... Olie tast toch wel plastic aan?
In de basis, denk ik dat jij gelijk hebt, dat het betreffende onderdeel een verwarmingselement is. Een PTC gestuurd verwarmingselement. Ik werd op het verkeerde been gezet omdat je het een PTC element noemde en dat is een in de industrie veel toegepaste temeratuuropnemer om bijvoorbeeld elektromotoren tegen overbelasting te beveiligen.
Sommige kunststoffen verharden onder invloed van olie, maar je mag aannemen dat in de motorruimte oliebestendige kunststoffen gebruikt worden. Overigens mag je ook verwachten een beschermingsslang niet verouderd :whistle:
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

U is goed bezig hoor. Mooi om eea te lezen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”